Ένας στους 10 περίπου καταναλωτές που πραγματοποιεί διαδικτυακές αγορές παρουσιάζει οικονομικές απώλειες γιατί έχει πέσει θύμα απάτης.
Η τεχνολογία αν και εξελίσσει την απάτη, την αντιμετωπίζει κι όλας. Αυτό αποτελεί μια πρώτη διαπίστωση σε ότι αφορά τα αποτελέσματα πανελλαδικής έρευνας της Visa, του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, με έμφαση τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η έρευνα με τίτλο Τεχνητή Νοημοσύνη και Ηλεκτρινό Εμπόριο, η στάση των καταναλωτών και η επόμενη ημέρα, καταγράφει τις βλάβες που μπορεί να υποστεί ένας καταναλωτής από προβληματικές συναλλαγές στο διαδίκτυο και αποτελεί μια βάση πάνω στην οποία η Visa και οι λοιποί φορείς χτίζουν ένα πλέγμα προστασίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο και κυρίως για να προστατεύσουν τις μικρότερες επιχειρήσεις από τη λαίλαπα της απάτης.

Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της έρευνας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιούνται κυρίως για αγορές είναι το Facebook και το Instagram.
Σχεδόν 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν πως συναντούν πολύ ή λίγο πιο συχνά ύποπτο περιεχόμενο που σχετίζεται με διαδικτυακές αγορές σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα.
Το 36% των καταναλωτών αγνοούν την ύποπτη προσφορά, το 27% την ελέγχει και το 17% αναζητά αν άλλοι έχουν χαρακτηρίσει τη συγκεκριμένη προσφορά απάτη.
Οι καταναλωτές επιχειρούν να αυτοπροστατευτούν κυρίως με ρυθμίσεις ιδιωτικότητας.

Το 83% των καταναλωτών ελέγχουν τη νομιμότητα ενός διαδικτυακού πωλητή, το 76% δεν κλικάρουν ευκολότερα αν δουν μια προσφορά που προκαλεί την αίσθηση του κατεπείγοντος, το 79% κουράζονται από τον όγκο των πληροφοριών online και ιδίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενώ το 49% εμφανίζονται καχύποπτοι σε ταξιδιωτικές προσφορές.

To 58% των ερωτηθέντων δέχθηκε προσπάθεια εξαπάτησης μέσω phishing

Από όσους δέχθηκαν προσπάθεια εξαπάτησης 1 στους 4 δέχθηκε προσπάθεια εξαπάτησης τις δύο τελευταίες εβδομάδες, το 60% μέσω e mail, το 42% μέσω Facebook και το 14% μέσω instagram, το 30% κατέγραψε απώλειες από 50-199 ευρώ, το 12% από 200 έως 499 ευρώ και το 16% πάνω από 500 ευρώ.

Μετά την προσπάθεια εξαπάτησης το 56% παραμένει ανεπηρέαστο και αγοράζει διαδικτυακά όπως πριν ενώ 2 στους 10 επικοινώνησαν με τον εκδότη της κάρτας τους. Τέσσερις στους 10 εκτιμούν πως η τεχνητή νοημοσύνη διευκολύνει τους απατεώνες.

Το 61% των καταναλωτών ζητάει αυστηρότερες πολιτικές προστασίας, το 44% πιο εμφανείς προειδοποιήσεις.

Μετά την προσπάθεια εξαπάτησης οι νεότεροι καταναλωτές εμφανίζονται πιο σίγουροι στην αναγνώριση AI περιεχομένου και πιο πρόθυμοι να συνεχίσουν τις αγορές τους
Ζητούν περισσότερη δράση από τις πλατφόρμες social media.

H Visa, τα τελευταία 5 χρόνια έχει επενδύσεις 12 δισ. δολάρια στην τεχνολογία για την αποτροπή της απάτης. Από τις επενδύσεις αυτές 260 εκατ. σε απάτη σώθηκαν μόνον στην Ευρώπη χάρη στους μηχανισμούς αποτροπής της Visa.
Οικονομικές απώλειες παρουσίασε το 22% όσων δέχθηκαν προσπάθειες εξαπάτησης ενώ περισσότεροι από 3 στους 10 καταναλωτές έχασαν μέχρι 50 ευρώ

Σύμφωνα με τα όσα είπε ο κ. Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας δήλωσε πως με βάση το νέο θεσμικό πλαίσιο που ετοιμάζεται για την προστασία του καταναλωτή θα αναζητηθεί μια πιστοποίηση που να μπορεί να αποτελέσει ασπίδα προστασίας για τις αγορές μέσω διαδικτύου ενώ η ΕΣΕΕ θα ασκήσει την επιρροή της με στόχο την προστασία των μικρότερων επιχειρήσεων.

O Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa στην Ελλάδα, δήλωσε πως η Visa εντείνει τη μάχη της κατά της απάτης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,
Η Visa συνεργάζεται σε όλο το οικοσύστημα για να ενδυναμώσει τους καταναλωτές, βοηθώντας τους να αναγνωρίζουν απατεώνες που χρησιμοποιούν AI και να παραμένουν ασφαλείς σε έναν ολοένα και πιο διασυνδεδεμένο κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Νομοσχέδιο ΥΠΕΘΟ: Απαλλαγή από ποινικές διώξεις και δωρεάν «voucher» συμβουλευτικής για υπερχρεωμένους

Εφορία: Εξώδικη επίλυση φορολογικών διαφορών με νέους κανόνες

Φαινόμενο Μοναχοπαίδι: Τι σημαίνει για την οικογένεια, την κοινωνία, αλλά και για το ίδιο το παιδί

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα