Του Δημήτρη Παφίλα

Μέχρι τις 15 Οκτωβρίου πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο νέος νομος για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών από το ΤΧΣ, καθώς και οι νέες υποχρεώσεις για τη διακυβέρνηση των τραπεζικών ιδρυμάτων, η ανάδειξη και διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων που φθάνουν τα 100 δισ. ευρώ αλλά και το νέο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων.

Ειδικότερα, τόσο ο Πρόεδρος του ΤΧΣ κ. Γιώργος Μιχελής όσο και ο διευθύνων σύμβουλος κ. Άρης Ξενόφος υπογράμμισαν ότι αφού η εποπτική Αρχή (ESM) δεν έχει καταλήξει ποιο θα είναι το ποσό της ανακεφαλαιοποίησης δεν υπάρχει κάτι που μπορεί να πει κάποιος με βεβαιότητα. Ωστόσο κύριος στόχος του Ταμείου είναι να διασφαλίσει τη συμμετοχή όσο το δυνατόν περισσότερων ιδιωτών, προκειμένου να μειωθεί το χρέος και κατ’ επέκταση να μην επιβαρυνθούν οι φορολογούμενοι.

Η διαδικασία

Όπως προαναφέρθηκε, ο νέος νόμος πρέπει να είναι έτοιμος μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου και στα τέλη του μήνα θα έχει ανακοινωθεί από τον Επόπτη το αποτέλεσμα των AQR και των Stress tests. Ακολούθως μεταξύ της 1ης Νοεμβρίου και τα μέσα του Δεκέμβρη θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι αυξήσεις Κεφαλαίου.

Σε ερωτήσεις, η διοίκηση του Ταμείου, τόνισε ότι η βασική παράμετρος που θέτει ο Επόπτης είναι να καλυφθεί το σύνολο των Κεφαλαιακών αναγκών στους τρεις άξονες (AQR, βασικό σενάριο και ακραίο σενάριο). Ο κ. Ξενόφος αναφερόμενος σε κάποια απ’ τα σενάρια τόνισε πως στο βαθμό που οι ιδιώτες θα καλύψουν τα AQRs τότε τα senior ομόλογα δεν θα συμμετάσχουν στην ανακεφαλαιοποίηση.

Αντίθετα στο ακραίο σενάριο, όταν το ΤΧΣ θα κληθεί να βάλει χρήματα στις τράπεζες, τότε τα ομόλογα υψηλής διαβάθμισης θα υποστούν τη διαδικασία του bail in.

Τα κόκκινα δάνεια

Σε ό,τι αφορά τα κόκκινα δάνεια, το Ταμείο καλείται να αναπτύξει το πρόβλημα της διαχείρισης των προβληματικών δανείων σε private equity funds ή σε πλατφόρμες δανείων.

Στο πλαίσιο αυτό το Ταμείο θα προσλάβει και ανεξάρτητο σύμβουλο που θα του υποδείξει τις βέλτιστες πρακτικές.

Τέσσερις άξονες

Ουσιαστικά, πρόκειται, σύμφωνα με το ΤΧΣ, για μία στρατηγική σε τέσσερις άξονες.

Η στρατηγική αυτή αφορά πρώτον, στην ανακεφαλαιοποίηση των συστημικών τραπεζών όπου το ΤΧΣ σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, την ΤτΕ, τους Θεσμούς και τις τράπεζες, επεξεργάζεται σειρά επιλογών για την προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων εντός πλαισίου ισότιμης και αντικειμενικής συμμετοχής, περιορίζοντας την κρατική βοήθεια και κατ’ επέκταση την επιβάρυνση του χρέους και του Έλληνα φορολογούμενου.

Δεύτερον, σε ότι αφορά τη διακυβέρνηση του ΤΧΣ και των τραπεζών, μέχρι 15 Οκτωβρίου θα είναι έτοιμος ο νέος νόμος για το ΤΧΣ, ενώ εντός του πρώτου εξαμήνου 2016 το Ταμείο θα έχει ολοκληρώσει την αξιολόγηση των επιτροπών και των διοικητικών συμβουλίων των συστημικών τραπεζών ώστε να εφαρμοστούν οι κανόνες μιας αποτελεσματικής εταιρικής διακυβέρνησης.

Τρίτον, σε επίπεδο μη εξυπηρετούμενων δανείων, το ΤΧΣ σε συνεργασία με την ΤτΕ θα αποτυπώσει τις δυσκολίες που υπάρχουν ώστε να αναπτυχθεί μία δυναμική και ευέλικτη αγορά διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων, να τεθούν κριτήρια αποδοτικότητας στη διαχείριση των NPLs και να καταρτιστεί σχέδιο δράσης για τη διαχείριση δανείων μεγάλων επιχειρήσεων που είναι ο τομέας που προβληματίζει και περισσότερο.

Τέλος, τέταρτον, το ΤΧΣ θα έχει να παίξει ρόλο και στη συγκρότηση του Υπερ- ταμείου που θα πάρει υπό τη σκέπη του τη διαχείριση κινητών και μη περιουσιακών στοιχείων, μεταξύ αυτών περιουσιακών στοιχείων και των τραπεζών.