Η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργκρέτε Βεστάγκερ βρίσκεται ίσως στην πιο νευραλγική θέση στο Κολέγιο των Επιτρόπων, μια και είναι υπεύθυνη για δύο μεγάλους τομείς που στην εποχή της πανδημίας έχουν αναδειχθεί σε καίριους.

Ο ένας αφορά την ψηφιακή μετάβαση, την «Ψηφιακή Εποχή», όπως αναφέρεται στον επίσημο τίτλο της κυρίας Βεστάγκερ, και ο άλλος είναι ο ανταγωνισμός. Αυτό σημαίνει πως εν μέσω της πανδημίας βρίσκεται σε έναν ρόλο-κλειδί με αρμοδιότητες που ξεκινούν από τα έκτακτα προγράμματα στήριξης έναντι των συνεπειών της πανδημίας, τις κρατικές ενισχύσεις που σήμερα δίνονται, τη διαφύλαξη των κανόνων της Ενιαίας Αγοράς κ.ο.κ. και φτάνουν ως την προσπάθεια αναθέρμανσης και μετασχηματισμού των οικονομιών μέσα από το Σχέδιο Ανάκαμψης, στο οποίο και η Ελλάδα ποντάρει.

Το ραντεβού μας για την αποκλειστική συνέντευξη στο «business stories» είχε κλειστεί στο γραφείο της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθήνα αφότου είχαν ολοκληρωθεί όλες οι επαφές που είχε την περασμένη εβδομάδα με τον πρωθυπουργό, αλλά και σειρά υπουργών της ελληνικής κυβέρνησης. Μάλιστα η κουβέντα μας ήταν η τελευταία υποχρέωση για την ίδια προτού αναχωρήσει με τον σύζυγό της για τους Δελφούς, μια και η πανδημία περιόρισε στην Αθήνα το ομώνυμο Οικονομικό Φόρουμ στο οποίο κλήθηκε να μιλήσει. Και στη συζήτηση που είχαμε φρόντισε να στείλει αρκετά μηνύματα.

Πρώτα απ’ όλα χαρακτηρίζει «πρότυπο» την Ελλάδα για όλη την Ευρώπη στο πώς αντέδρασε έναντι της πανδημίας, δηλώνοντας και η ίδια εντυπωσιασμένη.

Επίσης χαρακτηρίζει «πολλά υποσχόμενο» το ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, το οποίο έχει τεθεί προς έγκριση από τις υπηρεσίες στις οποίες προΐσταται. Τονίζει επίσης ότι η Κομισιόν θα βοηθήσει την ελληνική κυβέρνηση στο φιλόδοξο πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης, αν και, όπως παραδέχθηκε, ακόμα δεν υπάρχει λευκός καπνός για τους εκκρεμείς ενεργειακούς φακέλους που έχουν υποβληθεί. Οπως λέει, έχουν εγκριθεί από την Κομισιόν ήδη 25 προγράμματα κρατικής βοήθειας για την Ελλάδα και παραδέχεται ότι έχουν γίνει συζητήσεις που αφορούν τη στήριξη ελληνικών αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών, πέραν της Aegean Airlines. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να παραταθεί και το 2022 το έκτακτο πρόγραμμα κρατικών βοηθειών ύψους 3 τρισ. ευρώ (EU State Aid Programme) εφόσον χρειαστεί.

Στην περίπτωση πάλι που δεν χρειαστεί, αποκαλύπτει πως ήδη εξετάζονται δράσεις που θα μπορούσαν να αυτονομηθούν και να συνεχίσουν ακόμα και μετά τη λήξη του, όπως η χορήγηση κρατικών εγγυήσεων για επενδύσεις σε κλάδους που επλήγησαν, όπως ο τουρισμός. Παράλληλα, προαναγγέλλει αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου του ανταγωνισμού με κατάργηση εξαιρέσεων που αφορούν το ψηφιακό εμπόριο σε μια προσπάθεια να υποστηριχθούν τα εκτός Διαδικτύου φυσικά καταστήματα που σήμερα πλήττονται και να ισχύουν οι ίδιοι κανόνες για όλους.

– Στην επίσκεψή σας είχατε σειρά επαφών τόσο με τον πρωθυπουργό όσο και με υπουργούς της κυβέρνησης. Πώς εξελίχθηκαν; Με δεδομένο ότι υπάρχουν πολλοί ανοικτοί φάκελοι, οι συναντήσεις οδήγησαν σε απτά αποτελέσματα;

Στο ταγκό, όπως λένε, χρειάζονται δύο, νομίζω όμως ότι όλα πήγαν καλά! Οι συναντήσεις ήταν πραγματικά παραγωγικές. Φυσικά δεν είναι όλα τα ζητήματα εύκολα, έχουμε όμως αναπτύξει με την ελληνική κυβέρνηση μια καλή και παραγωγική σχέση. Η ίδια φαίνεται να είναι πολύ φιλόδοξη, π.χ. στο να κλείσει το ζήτημα του λιγνίτη και όλους τους ενεργειακούς φακέλους. Είχα συνάντηση γι’ αυτά με τον υπουργό Ενέργειας. Επίσης είδα τον υπουργό Οικονομικών και είχα τη δυνατότητα να ενημερωθώ για τη θετική εξέλιξη της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου της Τράπεζας Πειραιώς, την υπερκάλυψη που υπήρξε και τις καλές τιμές στις οποίες έγινε. Και μπορώ να πω ότι είναι εντυπωσιακή η απόσταση που διανύθηκε γι’ αυτό το αποτέλεσμα σε σχέση με το ζήτημα των ελληνικών τραπεζών. Λαμβάνοντας υπόψη μάλιστα και τον παράγοντα της μείωσης των κόκκινων δανείων. Τα διάφορα προγράμματα που έτρεξαν πραγματικά απέδωσαν και βοήθησαν να γίνει η διαφορά. Επομένως είναι εντυπωσιακό. Επίσης είδα τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και συζητήσαμε τις νέες επενδύσεις στις υποδομές και την εθνική οδό – και φυσικά κάναμε το καλύτερο για να διευθετήσουμε πως αυτά τα πράγματα θα γίνουν γρήγορα. Επομένως είχαμε καλές συναντήσεις, εποικοδομητικές.

photo credit: William Faithful

– Αναφερθήκατε στους ανοικτούς φακέλους της ενέργειας. Επήλθε συμφωνία ώστε να κλείσουν ή πρέπει να γίνουν προσαρμογές;

Είμαστε στις τελικές πινελιές, οπότε δεν θα μπορούσα να πω κάτι παραπάνω τώρα.

– Σας άκουσα στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών να χαρακτηρίζετε την Ελλάδα πρότυπο. Θέλετε να μου εξηγήσετε το σκεπτικό σας;

Η ικανότητα που επέδειξε η χώρα να μεταφράσει φιλοδοξίες σε πράξη και να φέρει αποτελέσματα είναι αυτό που χρειαζόμαστε όλοι. Σαφώς οι πάντες χρησιμοποίησαν κατά κόρον τις ψηφιακές υπηρεσίες στη διάρκεια της πανδημίας. Τηλεκπαίδευση, ψηφιακό επιχειρείν, εξ αποστάσεως εργασία κ.ο.κ. Θεωρώ όμως ότι η Ελλάδα πραγματικά άρπαξε την ευκαιρία για να πετύχει τον στόχο της ψηφιοποίησης υπηρεσιών του δημόσιου τομέα.

Το ότι επιτύχατε να διαχειριστείτε ψηφιακά το πρόγραμμα εμβολιασμού ή να προσφέρετε υπηρεσίες όπως η άυλη συνταγογράφηση, όλα αυτά είναι πολύ θετικά. Πιστεύω πως εάν θέλεις ο κόσμος να καταλάβει περί τίνος πρόκειται και να ακολουθήσει το ρεύμα, πρέπει να ξεκινήσεις με κάτι που είναι σημαντικό για τον καθένα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, αυτό είναι το κλειδί που εμπνέει. Και πρέπει να εμπνέει τον καθένα, διότι αυτό για το οποίο παλεύουμε όλοι είναι μια πορεία κατά την οποία δεν πρέπει να γίνει απλώς ψηφιοποίηση της γραφειοκρατίας, αλλά να σκεφτούμε πως θα ξαναχτίσουμε τις δημόσιες υπηρεσίες με τρόπο που θα είναι γρήγορες, υψηλής ποιότητας και στοχευμένες μέσω της ψηφιοποίησής τους. Και προφανώς έχω εντυπωσιαστεί για το πώς ο κόσμος εδώ έχει προσαρμοστεί σε όλα αυτά.

– Στη χώρα μας επικρατεί η προσδοκία για μια ισχυρή οικονομική ανάκαμψη και μετασχηματισμό της οικονομίας. Τη συμμερίζεστε;

Ναι. Στις τελευταίες προβλέψεις μας σημειώνουμε ότι η Ελλάδα μπορεί να έχει φέτος τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στην Ευρωζώνη. Οπότε μιλάμε για σημαντική αλλαγή. Μην ξεχνάμε ότι υπάρχει και ο μεγάλος φάκελος για το Ταμείο Ανάκαμψης, που θα βοηθήσει αρκετά τόσο στον ψηφιακό μετασχηματισμό όσο και στο κομμάτι της πράσινης ενέργειας. Οπότε εάν δει κανείς τη γενική εικόνα δεν θα εστιάσει μόνο στην ανάκαμψη αλλά και στην αλλαγή των στρατηγικών προτεραιοτήτων μέσα από ένα απτό πρόγραμμα.

– Η κατανομή του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και η βαρύτητα που δίνει στον ψηφιακό αλλά και τον ενεργειακό μετασχηματισμό της χώρας μας ικανοποιεί με βάση την ευρωπαϊκή στρατηγική που ανακοινώσατε;

Δεν μπορώ να το κρίνω ακόμα συνολικά. Οι υπηρεσίες της Κομισιόν θέλουν μερικές εβδομάδες για να εξετάσουν κάθε λεπτομέρεια του σχεδίου, αλλά με βάση όσα γνωρίζω ως τώρα είναι πολλά υποσχόμενο. Σε γενικές γραμμές βλέπω ότι η ευρωπαϊκή στρατηγική αντικατοπτρίζεται στο ελληνικό σχέδιο. Εχουμε βάλει τον κανόνα ότι πρέπει το πρόγραμμα να είναι 20% ψηφιακό και 37% «πράσινο». Και έχει ήδη υπερκαλυφθεί στο ψηφιακό του κομμάτι…

– Ενα κρίσιμο κομμάτι του ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης αφορά το πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης. Δεδομένου του σφικτού χρονοδιαγράμματος, η Κομισιόν μπορεί να συνδράμει ενεργά για την επιτυχία του;

Μία από τις σημαντικές προσπάθειες για να αντιμετωπίσουμε την κλιματική αλλαγή είναι να ξεφορτωθούμε τον λιγνίτη και τον ανθρακίτη (σ.σ.: hard coal), αφού οι συγκεκριμένες μορφές παραγωγής ενέργειας είναι πολύ ρυπογόνες. Φυσικά για να δούμε να συμβαίνει αυτό τόσο γρήγορα στον λιγνίτη, όπως προβλέπει το σχέδιο, είναι αναγκαίο να βοηθήσουμε κι εμείς με κάθε τρόπο. Προφανώς εξετάζουμε πώς θα χτίσουμε εθνικά αποθέματα, πώς θα διασφαλιστεί ο επανακαθορισμός της χρήσης γης κ.ο.κ. Σε αυτό το επίπεδο έχουμε μεγάλη συνεργασία για να το επιτύχουμε. Από την πλευρά μας διαθέτουμε μεγάλη εμπειρία στο κομμάτι αυτό από πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Σε κάθε περίπτωση, χρειάζεται ιδιαίτερα στενή συνεργασία για την επιτυχία του εγχειρήματος. Γνωρίζοντας τη ζημιά που μπορεί να κάνει ο λιγνίτης, το βρίσκω πραγματικά εντυπωσιακό να δεσμευτείς σε μια τόσο σύντομη διαδικασία για να απαλλαγείς από αυτόν. Προφανώς πρέπει να γίνει πολλή δουλειά και γρήγορα για τον κόσμο που θα επηρεαστεί. Αυτό είναι πολύ σημαντικό.

 

– Ας πάμε στις πολιτικές για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας. Ο τουρισμός επανεκκίνησε τυπικά στη χώρα μας, ωστόσο το ζήτημα των ελεύθερων μετακινήσεων και ταξιδιών εξακολουθεί να είναι μείζον. Το πιστοποιητικό εμβολιασμού μπορεί να κάνει τη διαφορά ή θα δημιουργήσει διακρίσεις όπως φοβούνται κάποιοι;

Πιστεύω απόλυτα ότι είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της λύσης. Στο τέλος όλοι θα μπορούν να εμβολιαστούν, μέχρι τότε όμως οι περισσότεροι θα λάβουν «corona pass» όπως το λέμε στη χώρα μου (σ.σ.: τη Δανία). Αυτό θα πιστοποιεί αρνητικό τεστ 72 ωρών και κάτω, εμβολιασμό ή ανάρρωση από τον COVID-19. Οπότε με αυτό θα έχει την επιλογή κάποιος που θέλει να ταξιδέψει να το επιδεικνύει στα σύνορα. Και επειδή σήμερα είναι ιδιαίτερα πολύπλοκο να ταξιδέψει κανείς, αλλά υπάρχει πολύς κόσμος που θέλει να το κάνει, πιστεύω ότι με τη μέθοδο αυτή μπορούμε να έχουμε ένα καλό καλοκαίρι και σε ό,τι αφορά τον τουρισμό. Και αυτό είναι κρίσιμο δεδομένου του πλήγματος που έχει δεχτεί ο συγκεκριμένος κλάδος από την πανδημία.

– Μια που μιλάμε για τουρισμό, έχει κατατεθεί αίτημα για κρατική ενίσχυση των ελληνικών αεροδρομίων και των υπόλοιπων αεροπορικών εταιρειών πέραν του προγράμματος που εγκρίνατε για την Aegean Airlines;

Εχουμε κάνει κάποιες πρώτες συζητήσεις, αλλά δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο. Οπως γνωρίζετε, δουλέψαμε πολλές υποθέσεις αεροπορικών εταιρειών και έχουμε μεγάλη εμπειρία στο κομμάτι αυτό, όπως και των αεροδρομίων. Επίσης, είναι ο τουρισμός, οι μεταφορές, η κινητικότητα, η εστίαση. Ολοι αυτοί είναι κλάδοι που επλήγησαν πολύ. Καθένας βέβαια έχει να αντιμετωπίσει από την πανδημία πολλά και διαφορετικά προβλήματα. Διαθέτουμε όμως μεγάλη εμπειρία ώστε να επεξεργαζόμαστε γρήγορα αυτού του είδους τις υποθέσεις. Κι αυτό αποτελεί για εμάς μεγάλη πρόκληση.

– Σε πόσα αιτήματα έχετε ανταποκριθεί;

Μέχρι στιγμής έχουμε λάβει πάνω από 20 αποφάσεις που αφορούν κρατικές ενισχύσεις στην Ελλάδα και πάνω από 500 περίπου σε όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Και πρέπει να σας πω ότι έχουμε πετύχει ως τώρα το πρόγραμμα (EU State Aid Programme) να είναι ισορροπημένο. Η αλήθεια είναι πως όταν είδα τον προϋπολογισμό των 3 τρισ. ευρώ ανησυχούσα ότι κάποιο κράτος-μέλος θα ξόδευε αναλογικά πολλά περισσότερα από τα άλλα κράτη. Γι’ αυτό και τον θέσαμε υπό στενή παρακολούθηση.

Ωστόσο φαίνεται πως μόνο το 25% των 3 τρισ. ευρώ έχουν καταβληθεί ως τώρα και οι πληρωμές που γίνονται ακολουθούν τα μεγέθη κάθε οικονομίας. Ετσι, η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία είναι στην ίδια κατηγορία. Μετά η Ισπανία και ακολούθως οι υπόλοιπες χώρες. Ενας σημαντικός λόγος που παρακολουθούμε στενά τη διαδικασία είναι γιατί θέλουμε να διαφυλάξουμε την ενιαία αγορά πιστεύοντας ότι αυτή θα μας βοηθήσει να ανακάμψουμε. Ξέρω ότι πολλοί έχουν μείνει στον προϋπολογισμό του προγράμματος και ότι η Γερμανία υπέβαλε αίτημα σχεδόν για τα μισά απ’ αυτά, αλλά στην πραγματικότητα δαπάνησε πολύ λιγότερα. Γενικά δεν έχουμε δει υπερβολικές δαπάνες από τις χώρες-μέλη.

photo credit: William Faithful

– Το πρόγραμμα κρατικών ενισχύσεων έχει ισχύ ως το τέλος της χρονιάς. Υπάρχει περίπτωση να παραταθεί και το 2022;

Το παρακολουθούμε πολύ στενά. Γενικά θέλουμε να αποφύγουμε ένα απότομο φρένο. Επιδιώκουμε να βγούμε από το πλαίσιο της κρίσης που προκάλεσε η πανδημία με όσο το δυνατόν πιο ομαλό τρόπο. Ειδάλλως όλες οι προσπάθειες που κάναμε εν μέσω της πανδημίας θα πάνε χαμένες. Οπότε μία απότομη διακοπή για την οποία δεν θα είμαστε έτοιμοι τίθεται εκτός συζήτησης. Ολα εξαρτώνται από την πορεία της ανάκαμψης το ερχόμενο καλοκαίρι και το φθινόπωρο. Εάν χρειαστεί, φυσικά θα το παρατείνουμε. Προς το παρόν είμαι αρκετά σίγουρη ότι δεν θα το χρειαστούμε. Από την άλλη, όμως, είναι και πολύ νωρίς για να πούμε κάτι τέτοιο.

Για εμάς είναι πολύ σημαντικό να έχουμε ένα πλαίσιο που θα δίνει τη δυνατότητα στα κράτη-μέλη να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις και τις οικονομίες τους σε καταστάσεις όπως αυτή που ζούμε τώρα. Επομένως ακόμα και αν φτάσουμε στο σημείο να γίνει άρση του γενικού προγράμματος κρατικών βοηθειών, κάποιες από τις δράσεις του μπορούν να αυτονομηθούν και να συνεχίσουν, όπως το πρόγραμμα κρατικών εγγυήσεων. Για παράδειγμα, αν έχεις έναν κλάδο που βρίσκεται σε μεγάλη δυσκολία, όπως ο τουρισμός, και οι επενδύσεις σε αυτόν φαντάζουν πιο επικίνδυνες, τότε θα μπορούσε να λειτουργήσει βοηθητικά ώστε να συνεχιστούν να γίνονται επενδύσεις. Γενικά εξετάζουμε τι είδους δράσεις μπορούν να βγουν από το γενικό πλαίσιο του προγράμματος για την κρίση και να αυτονομηθούν ώστε να υπάρχει η δυνατότητα βοήθειας στις επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της ανάκαμψης.

– Μπορούν ο ανταγωνισμός και η ενιαία αγορά να βγουν άθικτοι από τη σημερινή κρίση; Φοβάστε στρεβλώσεις που μπορεί να διατηρηθούν;

Καλή ερώτηση. Χρειαζόμαστε την ενιαία αγορά και τον δίκαιο ανταγωνισμό για να έχουμε γρήγορη ανάκαμψη. Και για μια γρήγορη οικονομική ανάκαμψη θα πρέπει κάθε επιχείρηση να μπορεί να βάλει τα δυνατά της. Αυτός είναι εξάλλου και ένας από τους λόγους που συναινέσαμε στις ανακεφαλαιοποιήσεις των αεροπορικών εταιρειών με μεγάλο μερίδιο αγοράς, ζητώντας τους να λάβουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις έναντι πιθανών διαταράξεων του ανταγωνισμού. Για παράδειγμα, ζητήσαμε από τη Lufthansa να αφήσει μερικά slots στα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου και από την Air France να αφήσει slots στο Ορλί, που είναι αεροδρόμια με σημαντική θέση στην αγορά. Με τέτοιου είδους μέτρα προσπαθούμε να αποτρέψουμε ή να περιορίσουμε στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό.

– Οι οικονομίες λόγω της πανδημίας έκαναν άλμα προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους. Αυτή η γρήγορη μετεξέλιξη κρύβει παγίδες; Το ρωτάω διότι ξαφνικά, για παράδειγμα, στο εμπόριο έχει αναβαθμιστεί σημαντικά η δύναμη των marketplaces.

Ενα από τα ζητήματα στα οποία είμαστε πραγματικά προσεκτικοί είναι η διασφάλιση των offline επιχειρήσεων, των φυσικών καταστημάτων. Είναι πολύ σημαντικό για μια πόλη που θέλει να είναι ένα ζωντανό μέρος να έχει μαγαζιά. Και αυτή τη στιγμή είμαστε στη διαδικασία αναθεώρησης, κάθετα και οριζόντια, των εξαιρέσεων στους κανονισμούς. Στη συγκεκριμένη περίπτωση προσέχουμε να διασφαλίσουμε ότι τα φυσικά καταστήματα με τα ψηφιακά είναι το ίδιο. Γιατί όσο και αν νιώθουμε ικανοποιημένοι ότι είμαστε σε θέση να τα κάνουμε όλα ηλεκτρονικά μέσα στην πανδημία, είναι σημαντικό να διατηρήσουμε το παραδοσιακό επιχειρείν. Διότι αυτό δείχνει και μία άλλη ποιότητα.

– Εδώ και χρόνια εσείς προσωπικά προσπαθείτε να βάλετε ένα φρένο στις πρακτικές των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών. Σε ποιο σημείο είναι οι παρεμβάσεις που σχεδιάζετε και μπορείτε να μας πείτε εάν υπάρχει κάποια εξέλιξη με τις πολύκροτες υποθέσεις που είναι υπό διερεύνηση;

Στείλαμε πρόσφατα την κοινοποίηση αιτιάσεων (σ.σ.: statement of objection) στην υπόθεση της Apple που αφορά την αγορά streaming μουσικής. Σήμερα όταν αγοράζεις ένα iPhone είσαι 100% εξαρτώμενος από το App Store της Apple, δεν μπορείς να πας αλλού. Και για τις υπηρεσίες streaming μουσικής, όπως του Spotify, του Soundcloud και άλλων, η Apple ζητά προμήθεια 30%, απαγορεύοντας μάλιστα να εγγράψουν τα στοιχεία των συνδρομητών τους. Κανόνες όμως που δεν εφαρμόζονται στην ίδια την υπηρεσία που παρέχει η Apple, το Apple Music. Σε αυτή την περίπτωση ούτε προμήθεια υπάρχει, ούτε φραγή στην επαφή με τους πελάτες του. Το προκαταρκτικό μας συμπέρασμα είναι ότι η Apple έχει καταπατήσει τους ευρωπαϊκούς κανόνες ελεύθερου ανταγωνισμού και αυτό είναι παράνομο. Θα πρέπει εντός των επόμενων 10 εβδομάδων να απαντήσουν στην κοινοποίηση αιτιάσεων.

Μετά έχουμε την υπόθεση της Amazon, την οποία ανοίξαμε. Η υποψία μας εδώ είναι ότι οι έμποροι που χρησιμοποιούν το marketplace της Amazon δεν λαμβάνουν τα οφέλη που προκύπτουν από τα data της πλατφόρμας. Αντίθετα το τμήμα της Amazon που κάνει λιανικές πωλήσεις λαμβάνει τα οφέλη του συνόλου των data των μικρών εμπόρων που λειτουργούν πάνω στην πλατφόρμα της. Κι αυτό φυσικά είναι τεράστιο όφελος. Γιατί ξέρει τι θέλει ο κόσμος, τι πληρώνει, πόση ώρα είναι στο κατάστημα κ.ο.κ.

Επειτα έχουμε σε εξέλιξη την υπόθεση για το οικοσύστημα των εφαρμογών της Google και επίσης την υπόθεση της Facebook. Είναι όμως πολύ νωρίς για να προσδιορίσουμε τον χρόνο κατά τον οποίο θα είμαστε σε θέση να καταλήξουμε στις δύο συγκεκριμένες έρευνες.

– Τελευταία ερώτηση: Η Ευρώπη θα βγει πιο ισχυρή ή διχασμένη από την πανδημία;

Είναι πολύ σημαντικό να προχωρήσουμε με την ευρωπαϊκή στρατηγική εμβολιασμών. Φανταστείτε πώς θα ήταν αν ο κ. Μητσοτάκης καλούσε σε σύσκεψη τους επικεφαλής περιφερειών, όπου, π.χ., πέντε από αυτούς θα ανέφεραν ότι είχαν κάνει όλα τα εμβόλια στους πολίτες τους, άλλοι πέντε ότι δεν είχαν κάνει ούτε έναν εμβολιασμό και οι υπόλοιποι θα κινούνταν μεταξύ του ενός ή του άλλου… Αυτό θα δημιουργούσε μια χαώδη κατάσταση. Δεν νομίζω ότι έτσι θα μπορούσε να υπάρξει καν σχέδιο ανάκαμψης. Μιλάμε λοιπόν για ένα ζήτημα ζωής ή θανάτου. Και το μείζον είναι να προσφέρεις στους πολίτες σου. Γι’ αυτό και πιστεύω πως το ότι έχουμε καταφέρει να έχουμε αυτή την πολιτική τώρα αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα στη σύγχρονη ευρωπαϊκή ιστορία. Ετσι καταφέραμε να έχουμε Σχέδιο Ανάκαμψης και κοινή χρηματοδότηση για τους στρατηγικούς μας στόχους.

Οπότε έχουμε τα σωστά εργαλεία που θα μας κάνουν πολύ πιο ισχυρούς απ’ ό,τι ήμασταν. Αυτό είναι σημαντικό για όλους αυτούς που δουλεύουν από το σπίτι και έκαναν το ψηφιακό άλμα λόγω της πανδημίας, αναπτύσσοντας ικανότητες. Είναι επίσης σημαντικό για τις χώρες-μέλη και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να μην ξεχνάνε τι μπορεί να επιτευχθεί όταν συνεργαζόμαστε. Και πραγματικά θέλω να δω πώς θα εξελιχθεί η συζήτηση για το μέλλον της Ευρώπης. Πώς αυτές οι εμπειρίες θα αντικατοπτριστούν. Ακόμη, καθότι είμαστε σε μια γεωπολιτική κατάσταση όπου υπάρχει συστημικός ανταγωνισμός, νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να δείξουμε στους πολίτες ότι οι δημοκρατίες μπορούν να είναι αποτελεσματικές. Γι’ αυτό και πρέπει να συμμαχήσουμε με τις ΗΠΑ και άλλες δημοκρατίες για να διασφαλίσουμε ότι η τεχνολογία θα χρησιμοποιείται προς όφελος της δημοκρατίας. Αν δείτε τη χρήση της τεχνολογίας στην Κίνα για μαζικές παρακολουθήσεις και για κοινωνική «βαθμολογία», τότε θα καταλάβετε τι διακυβεύεται.

Διαβάστε ακόμη

Γιάννης Αντετοκούνμπο: Η «καλαθομηχανή» που… κόβει (και) χρήμα για τους Μπακς

Το παιχνίδι με την Alpha Bank, ο τραπεζίτης με το ακίνητο του «ταλήρου» στην Ακρόπολη, το καλώδιο και οι καλόγριες No2

ΤUI Γερμανίας: Βλέπει μεγάλη αύξηση κρατήσεων τώρα για Ελλάδα και προσθέτει πτήσεις