Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις αναφορικά με τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη με όλες τις πλευρές να επιδιώκουν να χυθεί άπλετο φως στις συνθήκες του πολύνεκρου δυστυχήματος. Ηδη ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, απέστειλε επιστολή στον εισαγγελέα Ισίδωρο Ντογιάκο, που διερευνά την υπόθεση, με αίτημα να δοθεί προτεραιότητα στο θέμα και την ανάθεσή του στο υψηλότερο δυνατό ανακριτικό επίπεδο. Μάλιστα, ο πρωθυπουργός ζητά με την επιστολή του η έρευνα να προχωρήσει «ανεξάρτητα από την πρόοδο των εργασιών της Επιτροπής των Εμπειρογνωμόνων».

Στο μεταξύ, πυκνό τριήμερο έχει μπροστά του ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, που μεταβαίνει σήμερα στη Λάρισα και στο σημείο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

Ηδη ο αρμόδιος υπουργός για θέματα υποδομών και μεταφορών έχει πραγματοποιήσει τις πρώτες συναντήσεις με στελέχη του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, της Hellenic Train, αλλά και της Alstom, ενώ αύριο θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη για επιτόπια επιθεώρηση σιδηροδρομικών εγκαταστάσεων, όπως του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας.

Στις 11 το πρωί της Τετάρτης ο κ. Γεραπετρίτης θα παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με θέμα τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.

Αφού ελεγχθούν διεξοδικά οι γραμμές και αποσυρθούν τα βαγόνια, κάποια από τα οποία είναι ακόμη πάνω στις ράγες και δεν έχουν υποστεί μεγάλες βλάβες (κυρίως εκείνα των εμπορευματικών μεταφορών), προγραμματίζεται από τον Οργανισμό και ένα δοκιμαστικό δρομολόγιο τις επόμενες μέρες, προκειμένου να φανεί η ετοιμότητα του δικτύου να υποδεχτεί ξανά τους συρμούς. Στόχος είναι να δοθεί σε πρώτη φάση σε κυκλοφορία μία από τις δύο γραμμές (ανόδου ή καθόδου).

Πότε θα ξαναλειτουργήσουν τα τρένα

Ωστόσο όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, είναι πολιτική απόφαση αλλά και απόφαση της Hellenic Train αν θα μπουν σε λειτουργία τα επιβατικά τρένα ή μόνο τα εμπορευματικά, κάτι που δεν αναμένεται εκ των πραγμάτων να γίνει μέχρι την Τετάρτη όπου υπάρχει στάση εργασίας που έχουν εξαγγείλει οι μηχανοδηγοί.

Όπως έγραφε νωρίτερα το newmoney, πηγές στον ΟΣΕ κρατούν αποστάσεις από τις απόψεις που υποστηρίζουν ότι αν δεν θωρακιστεί επαρκώς με τα συστήματα ασφαλείας το δίκτυο δεν πρέπει να λειτουργήσει. Όπως επισημαίνουν, δύσκολα μπορεί να επιλεγεί μια τέτοια λύση καθώς εγκυμονεί μια σειρά από κινδύνους.

Ο πρώτος είναι να εγείρει απαιτήσεις για διαφυγόντα κέρδη η Hellenic Train και ο δεύτερος είναι να ενταθούν οι δολιοφθορές και το πλιάτσικο στον σιδηρόδρομο αν το δίκτυο μείνει χωρίς την συνεχή ροή των τρένων.

Τι γίνεται με τη σύμβαση που έμεινε… στη μέση

Σε κάθε περίπτωση, στόχος της κυβέρνησης είναι η επίσπευση της ολοκλήρωσης της σύμβασης 717 «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης και Αντικατάστασης 70 Αλλαγών Τροχιάς, σε Εντοπισμένα Τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας», ύψους 41,3 εκατ., η οποία υπογράφηκε το 2014 και έχει ολοκληρωθεί έως σήμερα σε ποσοστό 78,7%, καθώς και της συμπληρωματικής σύμβασης (717/1), η οποία υπογράφηκε το 2021 και παρουσιάζει σήμερα πρόοδο 16,9%.

Alstom ζήτησε και έλαβε προ ολίγων εβδομάδων μια εξάμηνη παράταση που ξεκινά να μετρά στις 13 Μαρτίου για την περάτωση του συστήματος τηλεδιοίκησης, με καταληκτική ημερομηνία τη 13η Σεπτεμβρίου. Εκ μέρους της Πολιτείας, η εντολή προς την ανάδοχο εταιρεία είναι ρητή: να έχουμε τελειώσει με τις εκκρεμότητες έως τότε, ακόμη και νωρίτερα, ώστε να εκπληρωθεί μια υποχρέωση που κοντεύει να κλείσει δεκαετία. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση χάνονται δυο περίοδοι πολύ σημαντικές για τις μεταφορές και τις μετακινήσεις: το Πάσχα και το καλοκαίρι του 2023…

Πρώτη προτεραιότητα είναι το σύστημα της τηλεδιοίκησης και η ορθή λειτουργία της φωτοσήμανσης και μετά το ETCS, το σύστημα που φρενάρει αυτόματα τα τρένα αν υπερβούν την καθορισμένη ταχύτητα ή εντοπιστεί σοβαρό πρόβλημα. Οπως εξηγεί αρμόδια πηγή, το ETCS είναι απολύτως απαραίτητο σε τρένα υπερυψηλής ταχύτητας, που υπερβαίνουν τα 200 χλμ./ώρα, κάτι που δεν συμβαίνει στη χώρα μας.

Εντούτοις, στόχος της κυβέρνησης είναι λίγους μήνες μετά την παράδοση του συστήματος τηλεδιοίκησης, να τοποθετηθεί και το ETCS στα ελληνικά τρένα, ιδανικά έως το τέλος του έτους. Αυτό που διαμηνύει, πάντως, ανώτερη πηγή του υπουργείου Υποδομών είναι ότι η κυβέρνηση πατά γκάζι για να υπάρξει στο 100% του δικτύου λειτουργικό σύστημα τηλεδιοίκησης που θα περιορίζει το ανθρώπινο λάθος.

Από την κυβέρνηση διαμηνύουν ότι, παρά τις καταγγελίες των συνδικαλιστών περί παντελούς απουσίας αυτόματων δικλίδων ασφαλείας στο δίκτυο, σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου έχουν αποδοθεί σε ολόκληρο το κομμάτι από το Πλατύ Ημαθίας έως τον Προμαχώνα, όπως και σε μεγάλο μέρος της διαδρομής από την Αθήνα έως τη Λάρισα.

Στο μεταξύ, εντός της ημέρας, θα εκδοθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση σύμφωνα με την οποία «το ποσό της δημόσιας δαπάνης για κάθε κηδεία θυμάτων φυσικών καταστροφών ή δυστυχημάτων ορίζεται σε 3.500 ευρώ».

Αγώνας δρόμου για το πόρισμα από την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων

Ο κ. Γεραπετρίτης, πάντως, φρόντισε σε 48 ώρες από την ανακοίνωση του πρωθυπουργού να καταλήξει στη σύνθεση της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που θα ασχοληθεί με το πόρισμα για τα αίτια του δυστυχήματος. Ενα πόρισμα που θα γίνει αγώνας δρόμου για να κατατεθεί τις επόμενες λίγες εβδομάδες, ιδανικά εντός του μήνα, και σε κάθε περίπτωση πριν από τις εκλογές.

Θα κατατεθεί μεν στον νέο υπουργό, αλλά θα δοθεί εν συνεχεία στη δημοσιότητα. Τα τρία μέλη της επιτροπής είναι άνθρωποι που ξέρουν και τον χώρο, αλλά και τις δημόσιες συμβάσεις: ο πρώην πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Ιωάννης-Κωνσταντίνος Χαλκιάς, ο καθηγητής σιδηροδρομικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Χρήστος Πυργίδης, και ο καθηγητής Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης Βασίλειος Προφυλλίδης, ο οποίος διετέλεσε και σύμβουλος του ΟΣΕ στο παρελθόν.

Η πρώτη συνάντηση της επιτροπής, σήμερα, Δευτέρα θα λειτουργήσει ως προσδιορισμός του πλαισίου λειτουργίας για τα μέλη της, ενώ ο κ. Γεραπετρίτης δεν θα είναι παρών, για λόγους ανεξαρτησίας της.

Διαβάστε ακόμη

«Παγώνουν» οι πολιτικές εξελίξεις μετά την τραγωδία στα Τέμπη

Πώς το κορυφαίας αισθητικής ελληνικό brand “KIMISOO” γίνεται ένα διεθνές case-study για τον ποιοτικό ύπνο και το well-being

Tα “τζιπ” και τα SUV που αγάπησαν οι Ελληνες – Από το Pony, το Niva και το Farma μέχρι το Cherokee, τα Rover και το Cayenne