Η σημαίνουσα θέση του κατασκευαστικού κλάδου ως μοχλός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας τονίστηκε στις παρεμβάσεις των ομιλητών στην ενότητα Δ’ του 3rd Investment Forum υπό τον τίτλο «Ο κατασκευαστικός κλάδος οδηγός της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας».

Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών: Κώστας Καραμανλής

«Αυτό που χρειάζεται ο τόπος μας σήμερα είναι όραμα, σχέδιο και συστηματική εργασία στα ζητήματα των μεγάλων έργων υποδομής», ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι η χώρα πρέπει τώρα να επενδύσει σε τομείς που έχει συγκριτικό πλεονέκτημα, λόγω της στρατηγικής της θέσης. Όπως είναι τα logistics, οι συνδυασμένες μεταφορές, με τα σιδηροδρομικά έργα και τα λιμάνια μας που μπορούν να γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα, και η νέα γενιά έργων υποδομών που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας. Έργα που υπηρετούν το νέο παραγωγικό μοντέλο. «Αυτή είναι η νέα εθνική στρατηγική: Η Ελλάδα να εξελιχθεί σε κόμβο υποδομών της ευρύτερης περιοχής» τόνισε. Αναφέρθηκε επίσης σε μία σειρά εμβληματικών έργων τα οποία επί χρόνια παρέμεναν κολλημένα στη δίνη περίπλοκων προβλημάτων, όπως το μετρό Θεσσαλονίκης, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι και τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) τον οδικό άξονα Πάτρα –Πύργος και την ολοκλήρωση του νότιου τμήματος του Ε65. Ιδιαίτερα κρίσιμος πυλώνας του σχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπως αναφέρθηκε είναι η υπεύθυνη ανάπτυξη των συνδυαστικών μεταφορών. «Αναγάγουμε τον Πειραιά, τα λιμάνια του Βορρά και κυρίως της Θεσσαλονίκης, σε πύλες εισόδου και αναβαθμίζουμε την Ελλάδα στο χώρο των logistics. Αναπτύσσουμε το σιδηροδρομικό δίκτυο και εκσυγχρονίζουμε το προβληματικό σύστημα ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ με τη βοήθεια και την εποπτεία της Ε.Ε.». Τέλος ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι έχουν σχεδιαστεί μια σειρά από καίριες αλλαγές στον νόμο 4412 των δημόσιων έργων, ώστε να προχωρούν με ταχύτητα, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα.

Αλέξανδρος Εξάρχου: Διευθύνων Σύμβουλος της κατασκευαστικής εταιρείας «ΑΚΤΩΡ»

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Κατασκευαστικής Εταιρείας «ΑΚΤΩΡ», αναφέρθηκε στην απουσία δημοπράτησης έργων και επεσήμανε την αναγκαιότητα να θεσμοθετηθούν ταχύτερες και αξιόπιστες διαδικασίες όσον αφορά στην εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων. Αναφέρθηκε στο δύσκολο οικονομικό περιβάλλον των κατασκευών τονίζοντας ότι η αγορά υποφέρει από την έλλειψη δημοσιονομικού χώρου για επενδύσεις. Οσον αφορά στην ένδεια που χαρακτηρίζει τις δημοπρατήσεις νέων έργων, είπε ότι το τοπίο των έργων που μπήκαν σε τροχιά δημοπράτησης περιγράφονται με τρεις χαρακτηρισμούς: «Πολύ μικρά, πολύ φθηνά, πολύ αργά». Ανέφερε ακόμη, ότι η προσπάθεια που κάνει η κυβέρνηση να ξεβαλτώσει εμβληματικά έργα δεν περνάει απαρατήρητη από τους επενδυτές. Ωστόσο σχολίασε ότι για να έχουν νόημα αυτές οι προσπάθειες της κυβέρνησης, θα πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις: ώριμες μελέτες, αλλαγή στον τρόπο σύνταξης των τευχών δημοπράτησης και να δοθεί τέλος στη μανία των προσφυγών που κατατρύχει τον κατασκευαστικό κλάδο, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.

Κωνσταντίνος Μιτζάλης: Διευθύνων Σύμβουλος, AVAX S.A.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της AVAX S.A. κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης στην παρέμβασή του ανέφερε ότι ο όρος βιωσιμότητα δεν είναι άγνωστη λέξη για τις κατασκευές, αντιθέτως, συνδέεται κατεξοχήν με τον κλάδο. Ανέφερε επί τούτου, ότι τόσο το ευρωπαϊκό χρηματοπιστωτικό σύστημα όσο και τα χρηματοδοτικά εργαλεία που προωθούνται από την Ευρώπη θα ενισχύουν περιβαλλοντικά βιώσιμες επενδύσεις, καθώς δάνεια και επιδοτήσεις θα συνδέονται με περιβαλλοντικά κριτήρια. Στο νέο ευνοϊκό οικονομικό περιβάλλον που δημιουργεί η Ευρώπη μέσω και του ταμείου ανάκαμψης, υπογράμμισε ως μεγάλη αναγκαιότητα τη δημοπράτηση νέων έργων, με ορθές διαδικασίες ωρίμανσης, σφιχτά χρονοδιαγράμματα και επάρκεια πόρων για τους μελετητές. Τόνισε επίσης την ανάγκη να υλοποιηθούν έργα που αναδεικνύουν τα φυσικά προτερήματα τη χώρας μας. Αρκεί, όπως σημείωσε, και ο κατασκευαστικός κλάδος, ως κατεξοχήν συμμέτοχος σ’ αυτή τη διαδικασία να περιορίσει από την πλευρά του τις ενστάσεις και τις προσφυγές, που κάποιες φορές γίνονται για την τιμή των όπλων όπως είπε.

Γιώργος Περδικάρης: Μέλος Δ.Σ. του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΤΕΡΝΑ κ. Γιώργος Περδικάρης τόνισε ότι η πανδημική κρίση δημιουργεί μία μοναδική ευκαιρία στη χώρα να αλλάξει πορεία.

Όπως είπε τα κεφάλαια άνω των 60 δισ. που θα εισρεύσουν στη χώρα από τη νέα προγραμματική περίοδο (ΕΣΠΑ) και το Ταμείο Ανάκαμψης, τα οποία ανέφερε ότι με τη μόχλευση και τη συμμετοχή των ιδιωτικών κεφαλαίων μπορούν να γίνουν πολύ περισσότερα, είναι η μεγάλη πρόκληση που γεννάται. Αρκεί όπως τόνισε, να ξεπεραστούν οι παθογένειες και αγκυλώσεις: «Οφείλουμε όλοι μας να αφήσουμε πίσω τις συνήθεις του παρελθόντος» Ο χρόνος για τη απορρόφηση των 60 δισ. ότι είναι πολύ λίγος. Θα είμαστε, όπως είπε, ασυγχώρητοι αν δεν πετύχουμε, ανέφερε. Κατά τον κ. Περδικάρη, η πρόκληση είναι ακόμη μεγαλύτερη ακόμη κι από αυτή των Ολυμπιακών Αγώνων. Υπογράμμισε ακόμη, ότι εκτός από την εξάλειψη των παθογενειών που οφείλει να αφήσει πίσω του ο κατασκευαστικός κλάδος, (μεγάλες εκπτώσεις & δικαστικές αντιπαραθέσεις) πρέπει και η Ελληνική Διοίκηση από την πλευρά της να αλλάξει. «Να υπάρξει ακόμη και outsourcing εκεί που το Δημόσιο αργεί να ανταποκριθεί», ανέφερε, ούτως ώστε να συνδράμουν την πολιτεία στην ωρίμανση των μελετών. Στην κατακλείδα της παρέμβασής του, υπογράμμισε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος βρίσκεται στον πυρήνα του ταμείου ανάκαμψης. Χαρακτήρισε τον όμιλο που εκπροσωπεί «μπροστάρη» στα βιώσιμα έργα πράσινου προσανατολισμού ενώ δήλωσε ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι στη διάθεση της πολιτείας να συμβάλει όπου μπορεί, στην αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων.

Πέτρος Σουρέτης: Διευθύνων Σύμβουλος, ΙΝΤΡΑΚΑΤ

Ο Διευθύνων Σύμβουλος, ΙΝΤΡΑΚΑΤ Πέτρος Σουρέτης υπενθυμίζοντας την προφητική φράση του Μπιλ Γκέιτς που το 2015 σε δημόσια παρέμβασή του είχε πει ότι είναι πιθανότερο ένας ιός να σκοτώσει δέκα εκατομμύρια ανθρώπους παρά ένας πόλεμος, θέλησε να αναδείξει την τρομακτική επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας λόγω της πανδημίας, η οποία όπως είπε ευτυχώς δεν σκότωσε δέκα εκατομμύρια ανθρώπους. Ανέφερε ακόμη, ότι η αρνητική επίδραση της πανδημίας για την Ελλάδα θα αποφέρει ακόμη πιο βαριές επιπτώσεις, με δεδομένο ότι η χώρα έβγαινε από μία δεκαετή κρίση. Υποστήριξε, ότι η ανάκαμψη της χώρας θα είναι σταδιακή καθώς οι προβλέψεις για την ελληνική οικονομία αποτυπώνουν μία δύσκολη κατάσταση. Αναφέρθηκε στις προτεραιότητες του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας των 671 δισ. που αναπτύσσεται σε τρεις πυλώνες: Την ενίσχυση των δημοσίων επενδύσεων, την παροχή πόρων για ιδιωτικές επενδύσεις και την ενίσχυση προγραμμάτων μεγάλης αποτελεσματικότητας. Όπως είπε, τα έργα που έχουν προτεραιότητα αφορούν την καθαρή πράσινη ενέργεια, την ενεργειακή αποδοτικότητα των κτιρίων τις έξυπνες μεταφορές κτλ. Στην ίδια κατεύθυνση όπως τόνισε είναι και η κατεύθυνση των πόρων της νέας Προγραμματικής Περιόδου. Υπό αυτές τις συνθήκες, ο κ. Σουρέτης τόνισε τη δυναμική που αναπτύσσεται στον κατασκευαστικό κλάδο με έργα υψηλών προϋπολογισμών, που είτε βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού είτε φάση τελικής δημοπράτησης. Στην κατακλείδα της παρέμβασής του, κατέγραψε μία σειρά εμβληματικών έργων στη χώρα (μετρό, Flyover, Ελληνικό κτλ), υπογραμμίζοντας ότι ο μακρύς κατάλογος αυτών των έργων δίνουν απάντηση σε οποιαδήποτε αμφιβολία για τον κρίσιμο ρόλο που θα παίξει ο κατασκευαστικός κλάδος στην ανάκαμψη της χώρας.

Χρήστος Βίνης: Πρόεδρος Δ.Σ. & Διευθύνων Σύμβουλος, ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.

Ο Πρόεδρος Δ.Σ. & Διευθύνων Σύμβουλος, ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε κ. Χρήστος Βίνης αναφέρθηκε στα 24 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε η οποία όπως είπε έχει εκτελέσει έργα 6,1 δισ. σε 518 συμβάσεις. Εξ αυτών των συμβάσεων, 21 είναι ενεργές με προϋπολογισμό που ανέρχεται στα 1,2 δισ. Η πορεία της εταιρείας όπως τόνισε, καταγράφει μία επιτυχή πορεία, καθώς προχωράει η δημοπράτηση έργων με τη διαδικασία των μειοδοτικών διαγωνισμών προϋπολογισμού 600 εκ. αλλά και στη δημοπράτηση έργων με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου προϋπολογισμού 3 δισ. Οι αναπτυξιακοί στόχοι που έχει θέσει η ΕΡΓΟΣΕ σύμφωνα με τον κ. Βίνη, είναι μεταξύ άλλων η ενίσχυση της διατροπικότητας με έμφαση στην εμπορική μεταφορά, με συνδέσεις σε λιμάνια και αεροδρόμια, η ολοκλήρωση του κορμού του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας (άξονας ΠΑΘΕ), αλλά και η ολοκλήρωση της ανάπτυξης του προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου.

Νίκος Κουρέτας: Διευθύνων Σύμβουλος & Αντιπρόεδρος Δ.Σ., Αττικό Μετρό

Ο Διευθύνων Σύμβουλος & Αντιπρόεδρος Δ.Σ. της Αττικό Μετρό κ. Νίκος Κουρέτας, αναφέρθηκε κατά την παρέμβασή του στη συμβολή της κατασκευής λειτουργίας των έργων του μετρό όσον αφορά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών αλλά και στο θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα του έργου. Για το σύνολο του έργου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ανέφερε ότι η Αττικό Μετρό την τελευταία 20ετία έχει κατασκευάσει 60 χιλιόμετρα γραμμών και 64 σταθμούς. Μίλησε για τις υφιστάμενες επεκτάσεις του έργου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και αναφέρθηκε και στις μελλοντικές επεκτάσεις που σχεδιάζει η εταιρείας. Για τη γραμμή 4 του μετρό, ανέφερε ότι στο πρώτο στάδιό της φτάνει τα 13 χιλιόμετρα, θα διαθέτει 15 σταθμούς, ενώ ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 1,5 δισ. Εξήγησε ότι θα εξυπηρετεί 220 χιλιάδες επιβάτες με υψηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα για την πόλη. Οσον αφορά στην επέκταση του έργου προς τον Πειραιά, ενημέρωσε ότι υπολείπεται η ολοκλήρωση άλλων τριών σταθμών οι οποίοι θα είναι έτοιμοι το καλοκαίρι του 2022 με τη γραμμή να εξυπηρετεί 132 χιλιάδες επισκέπτες. Για το έργο της Θεσσαλονίκης εξήγησε ότι γίνονται οι προετοιμασίες για να ξεκινήσουν οι επεκτάσεις του μετρό προς τις δυτικές συνοικίες. Για τα σχέδια της εταιρείας που αφορούν τις μελλοντικές επεκτάσεις τόσο στο λεκανοπέδιο όσο και στη Θεσσαλονίκης, ανέφερε ότι ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα 11 δισ. ευρώ.

Χάρης Σαχίνης: Διευθύνων Σύμβουλος, ΕΥΔΑΠ Α.Ε.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ κ. Χάρης Σαχίνης μίλησε για τη σημασία που έχει για την ΕΥΔΑΠ η αδιάλειπτη παροχή υπηρεσιών υδάτων και αποχέτευσης με σεβασμό στο περιβάλλον. Με στραμμένη την προσοχή της εταιρείας σε έργα με υψηλό περιβαλλοντικό και κοινωνικό πρόσημο, στόχος της εταιρείας είναι όπως είπε ο κ. Σαχίνης να πενταπλασιαστούν οι επενδύσεις, με κανόνες υγιούς ανταγωνισμού, καλής εκτέλεσης και λιγότερων προσφυγών. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «είμαστε ανοιχτοί σε συμπράξεις» και τόνισε ότι τα έργα που επεξεργάζεται η εταιρεία είναι της τάξεως του 1,7 δισ. Επιγραμματικά αναφέρθηκε στην αντικατάσταση των δικτύων ύδρευσης (80 εκ.), στις παρεμβάσεις για τη μείωση του μη ατιμολόγητου νερού (50 εκ) στους έξυπνους υδρομετρητές (100 εκ.). Στην κατακλείδα του υπογράμμισε ότι στόχος της εταιρείας και μέσα από όλα τα έργα που δρομολογούνται, είναι να παράγεται zero carbon νερό.