Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές τους έχουν να αντιμετωπίσουν τη μείωση της ζήτησης, το αυξανόμενο κόστος εργασίας και ενέργειας και τον εντεινόμενο ανταγωνισμό από τους ταχέως κινούμενους Κινέζους ανταγωνιστές. Έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια ευρώ στην τεχνολογία μπαταριών μόνο για να διαπιστώσουν ότι η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα θα είναι πιο αργή από το αναμενόμενο.
Οι πιέσεις αναγκάζουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους προμηθευτές να κάνουν επώδυνες περικοπές. Εκτός από την Bosch μεγάλοι Γερμανοί προμηθευτές, όπως οι Continental, Schaeffler και ZF Friedrichshafen, περικόπτουν επίσης θέσεις εργασίας και έξοδα, ενώ ο όμιλος Volkswagen και η Ford μειώνουν το προσωπικό και την παραγωγή για να αντισταθμίσουν τις αδύναμες πωλήσεις και τους δασμούς του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, οι οποίοι αποσκοπούν στην ενίσχυση της παραγωγής στις ΗΠΑ.
Συνολικά ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας έχει χάσει περίπου 55.000 θέσεις εργασίας τα τελευταία δύο χρόνια. Δεκάδες χιλιάδες επιπλέον θέσεις πρόκειται να εξαφανιστούν μέχρι το 2030, σε έναν κλάδο που στη Γερμανία απασχολεί περισσότερους από 700.000 ανθρώπους.
«Η ανακοίνωση σημαντικών απολύσεων στη Bosch είναι μόνο η αρχή μιας μεγάλης βιομηχανικής αναδιάρθρωσης στη Γερμανία», δήλωσε ο Μαρσέλ Φράτζσερ, πρόεδρος του Γερμανικού Ινστιτούτου Έρευνας DIW. «Θα δούμε πολλές περισσότερες απολύσεις αλλά και χρεοκοπίες τα επόμενα χρόνια».
Οι εξελίξεις θέτουν αμφιβολίες για τη δέσμευση του καγκελαρίου, Φρίντριχ Μερτς, να βγάλει τη Γερμανία από τη στασιμότητα ρίχνοντας εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ σε υποδομές και αμυντικές δαπάνες. Η γερμανική οικονομία αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 0,2% φέτος μετά από δύο χρόνια συρρίκνωσης, αλλά οι κατασκευαστές εξακολουθούν να συρρικνώνονται και προειδοποιούν ότι οι υψηλές τιμές της ενέργειας και η γραφειοκρατία μπορεί να τους αναγκάσουν να κάνουν μελλοντικές επενδύσεις αλλού.
Το σχέδιο της Bosch να περικόψει το 3% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της έως το 2030 είναι ενδεικτικό ενός τομέα σε κρίση. Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με επικεφαλής την BYD, κυριαρχούν πλέον στην αγορά EV στην Κίνα – η οποία πριν από την πανδημία ήταν ο κύριος μοχλός ανάπτυξης και κέρδους για τη VW, τη BMW και τη Mercedes-Benz– και εισβάλλουν στην Ευρώπη με καλά εξοπλισμένα, προσιτά αυτοκίνητα. Στο μεταξύ, οι εξαγωγές της Γερμανίας στην προσοδοφόρα αγορά των ΗΠΑ γίνονται πιο δαπανηρές λόγω των δασμών.
Αρκετοί προμηθευτές ανταλλακτικών έχουν αδρανοποιήσει την παραγωγική τους ικανότητα και δέχονται πιέσεις από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τις τιμές, ακόμη και όταν το δικό τους κόστος αυξάνεται. Επιπλέον στη Γερμανία το κόστος εργασίας στη μεταποίηση είναι υπερδιπλάσιο από ό,τι στη Σλοβακία και την Τσεχική Δημοκρατία, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat.
Ταυτόχρονα, οι Ασιάτες ανταγωνιστές κερδίζουν μερίδιο με φθηνότερες μπαταρίες, κινητήρες και ηλεκτρονικά εξαρτήματα, ροκανίζοντας τα περιθώρια κέρδους για τους παραδοσιακούς κατασκευαστές.
Η VW υποβάλλεται σε μαζική αναδιάρθρωση στη Γερμανία και έχει δεσμευτεί να περικόψει 35.000 θέσεις εργασίας στη χώρα μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Η Porsche ανακοίνωσε την αναβολή της ανάπτυξης νέας ηλεκτρικής πλατφόρμας, ενώ, όπως και η Audi, θα περικόψει πολλές θέσεις εργασίας.
Η Ford νωρίτερα αυτό το μήνα δήλωσε ότι θα καταργήσει επιπλέον 1.000 θέσεις στο εργοστάσιό της στην Κολονία λόγω της χαμηλής ζήτησης. Η αμερικανική εταιρεία περικόπτει σταθερά την Ευρώπη, περιορίζοντας την παραγωγή, μειώνοντας το προσωπικό και κλείνοντας τις δραστηριότητές της σε μια προσπάθεια να εξορθολογισμού.
Οι περικοπές της Bosch δείχνουν «ότι οι διαρθρωτικές αλλαγές φτάνουν τώρα στην καρδιά της παραγωγής έντασης έρευνας της Γερμανίας», δήλωσε η Μόνικα Σνίτσερ, πρόεδρος του Γερμανικού Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων. Επεσήμανε πως η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα σημαίνει ότι χρειάζονται λιγότεροι εργαζόμενοι και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να υποστηρίξουν την επανεκπαίδευση των εργαζομένων, ώστε να μπορούν να μετακινηθούν σε αναπτυσσόμενους τομείς όπως η άμυνα.
Ο Μερτς προσπάθησε να ενισχύσει την εμπιστοσύνη στη γερμανική οικονομία με μεγαλύτερες δαπάνες για όπλα και την επενδυτική του πρωτοβουλία «Made for Germany» ύψους 100 δισεκατομμυρίων ευρώ -την οποία υποστήριξε η Bosch- ενώ ελπίζει ότι ορισμένες από τις θέσεις εργασίας στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας μπορούν να σωθούν από τα εργοστάσια αυτοκινήτων και ανταλλακτικών με πλεονάζουσα παραγωγικότητα τα οποία πλέον θα αναλαμβάνουν αμυντικά συμβόλαια, που πάντως μέχρι μέχρι στιγμής δεν έχουν υλοποιηθεί.
Στη Bosch, οι βαθύτερες περικοπές θα πλήξουν την ιστορική βάση της εταιρείας στην περιοχή της Στουτγάρδης. Χιλιάδες θέσεις εργασίας θα χαθούν σε μονάδες που κατασκευάζουν τα πάντα, από εξαρτήματα ντίζελ έως μικρούς ηλεκτρικούς κινητήρες.
Η Bosch ιδρύθηκε το 1886 ως εργαστήριο μηχανολογικής ακριβείας και ηλεκτρολογίας και εξελίχθηκε σε έναν από τους πιο εμβληματικούς βιομηχανικούς ομίλους της Γερμανίας. Μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου επέκτεινε γρήγορα την παραγωγική της βάση στην ανατολική Γερμανία και σε όλη την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Προχώρησε επίσης στην Ασία, καθιστώντας την Κίνα μία από τις μεγαλύτερες αγορές και κέντρο παραγωγής της.
Μολονότι η εταιρεία έχει επεκταθεί στην ενέργεια, τις οικιακές συσκευές και τη βιομηχανική τεχνολογία, η αυτοκινητοβιομηχανία της παραμένει ο πυρήνας του ομίλου και ένα καμπανάκι για την υγεία της γερμανικής παραγωγής.
«Τα νέα από την Bosch είναι ένα ύστατο καμπανάκι αφύπνισης, μια μαχαιριά στη βιομηχανική καρδιά της Γερμανίας», δήλωσε η Νικόλ Χοφμάιστερ-Κράουτ, υπουργός Οικονομικών, Εργασίας και Τουρισμού στο κρατίδιο της Βάδης-Βυρτεμβέργης, του οποίου πρωτεύουσα είναι η Στουτγάρδη.
Είπε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα πρέπει να υιοθετήσει πιο φιλικές προς τις επιχειρήσεις πολιτικές και κάλεσε την Ευρωπαϊκή Ένωση να αναθεωρήσει την προθεσμία του 2035 για την κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. «Είναι πέντε μετά τα μεσάνυχτα για την αυτοκινητοβιομηχανία μας».
Διαβάστε ακόμη
Τα πανεπιστήμια που «γεννούν» δισεκατομμυριούχους – Ποιο βρίσκεται στην κορυφή (λίστα)
Μόνο 519 επιχειρήσεις εφαρμόζουν εξαήμερη εργασία
Στο στόχαστρο της εφορίας οι «μαϊμού» φορολογικοί μετανάστες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.