search icon

Αυτοκίνητο

Ενεργειακή κρίση: Η «τέλεια καταιγίδα» θα είναι «κακοκαιρία» διαρκείας για την αυτοκινητοβιομηχανία

Οι ελπίδες ότι το 2021 θα ήταν η χρονιά της ανάκαμψης από τις απώλειες του 2020 λόγω πανδημίας, εξανεμίζονται καθώς η έλλειψη ημιαγωγών επιμένει και προκαλεί εκτεταμένες διακοπές παραγωγής στα εργοστάσια.

Τον περασμένο μήνα η ΙΗS Markit, την οποία χρησιμοποιούν πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες ως μία πολύ αξιόπιστη ανεξάρτητη πηγή προβλέψεων της παραγωγής, ανακοίνωσε ότι αναθεωρεί προς τα κάτω τις προβλέψεις της κατά 6,2%, ή αλλιώς κατά 5 εκατ, μονάδες, στα 75,8 εκατομμύρια.

«Η πρόβλεψη για το 4o τρίμηνο αντικατοπτρίζει τις συνεχιζόμενες σοβαρές δυσκολίες στην αλυσίδα παραγωγής –πρωτίστως στους ημιαγωγούς» έγραψε στην αναφορά του ο ειδικός αναλυτής της ΙΗS, Mark Fulthrope.

Στην πιο πρόσφατη αναφορά της προς τους επενδυτές η IHS ανέφερε ότι για το 2021 η παραγωγή της αυτοκινητοβιομηχανίας θα είναι μικρότερη από 9,5 έως 11 εκατομμύρια οχήματα. Μάλιστα, κόντρα στις προβλέψεις κατασκευαστών αλλά και άλλων ανεξάρτητων αναλυτών οι οποίοι περίμεναν ανάκαμψη της παραγωγής στο δεύτερο μισό του 2021, η IHS επιμένει ότι η σοβαρή διαταραχή της παγκόσμιας παραγωγής θα συνεχιστεί μέχρι και το πρώτο εξάμηνο του 2022.

«Το δεύτερο τρίμηνο του 2022 μάλλον θα είναι το χρονικό σημείο που θα ορίζει την σταθεροποίηση της αλυσίδας προμήθειας, ενώ η ανάκαμψη θα ξεκινήσει πιθανότατα στο πρώτο τρίμηνο του 2023» αναφέρει η έκθεση. «Επεκτείνουμε το παράθυρο των καθυστερήσεων μέχρι το χρονικό σημείο που πιστεύουμε ότι είναι πιο ρεαλιστική μια πραγματικά ουσιαστική ανάκαμψη».

Για την Ευρώπη η IΗS εκτιμά ότι περίπου 1,1 εκατομμύρια μονάδες χάθηκαν κατά το πρώτο μισό του 2021. Κατά το 3ο τετράμηνο η έκθεση ανεβάζει τις απώλειες σε 729.000 μονάδες από τις 666.000 της αρχικής εκτίμησης, πτώση που οφείλεται κυρίως στην αναστολή εργασιών σε εργοστάσια της Stellantis και της Volkswagen.

Τουλάχιστον 130.000 παρεγγελίες νέων Golf είναι σε εκκρεμότητα

Ο αριθμός αυτός δεν συμπεριλαμβάνει 50.000 ημιτελή αυτοκίνητα της VW στα οποία λείπουν εντελώς απαραίτητα εξαρτήματα προκειμένου να μπορούν να πωληθούν. Από την πλευρά της ζήτησης τώρα, οι προβλέψεις μιλούν για 87 εκατομμύρια επιβατικά οχήματα. Μιλάμε δηλαδή για ένα έλλειμμα που ξεπερνά τα 11 εκατομμύρια οχήματα. Οι ελπίδες λοιπόν ότι θα επιστρέψουμε στις προ covid συνθήκες και ότι μέχρι τις αρχές του 2022 η κατάσταση θα έχει εξομαλυνθεί, απλώς εξανεμίστηκαν.

Eνα ακόμα ζήτημα που θα προκύψει στο άμεσο μέλλον είναι ότι η μελλοντική ζήτηση θα αντιμετωπίσει και ένα πρόβλημα που έχει ανακύψει από τις παρούσες συνθήκες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δηλαδή έχουν δώσει προτεραιότητα στην κατασκευή αυτοκινήτων με μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους καθώς και στα «πράσινα» αλλά πολύ πιο ακριβά αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό οδηγεί σε σημαντική άνοδο των τιμών αφενός, αλλά και στην ένδεια οικονομικότερων μοντέλων.

Η έλλειψη ετοιμοπαράδοτων αυτοκινήτων και η άνοδος των τιμών μοιραία οδηγεί αρκετούς υποψήφιους αγοραστές είτε στο μείνουν με το παλιό (και σαφώς πιο ενεργοβόρο και περιβαλλοντικά ασύμβατο πλέον) αυτοκίνητό τους είτε στην αναζήτηση κάποιου ελαφρώς πιο νέου μοντέλου από αυτό που κατέχουν, στην αγορά των μεταχειρισμένων.

Έλλειψη microchips

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, πάντως, εξακολουθούν να υφίστανται τις επιπτώσεις της έλλειψης ημιαγωγών:

H Opel ανακοίνωσε την αναστολή της κατασκευής του Grandland X μέχρι το τέλος του 2021 λόγω έλλειψης microchipsΑπό την άλλη πλευρά, η Ευρώπη εξακολουθεί να «φρενάρει» την παγκόσμια πτωτική τάση εξαιτίας της ισχυρής ανόδου της ζήτησης των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μια ζήτηση που υποστηρίζεται και από τις κυβερνητικές επιδοτήσεις των χωρών της ΕΕ στην αγορά των EV.

Εκτιμάται ότι οι συνολικές πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα ανέλθει για το 2021 στα 19 εκατομμύρια μονάδες, ένας αριθμός που υπολείπεται κατά 2,2 εκατομμύρια από τις αντίστοιχες πωλήσεις του 2020, ο οποίος όμως θα ήταν ακόμα χειρότερος αν δεν υπήρχε αυξημένη ζήτηση για τα ηλεκτρικά.

Για το 2022 οι πωλήσεις στην Ευρώπη αναμένεται να αυξηθούν κατά 6,6%.

Διαβάστε ακόμη:

ΔΝΤ: «Βλέπει» για την Ελλάδα ανάπτυξη 6,5% φέτος και αρνητικό πληθωρισμό

Νίκος Βερόπουλος: Τα μυστικά που έφεραν το «ράλι» εσόδων στα Βαλκάνια

Μπουρλά: Γιατί οι επενδύσεις της Pfizer στην Ελλάδα αλλάζουν το σκηνικό

Exit mobile version