Οι συγκεκριμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συζητούν έναν συμβιβασμό που θα καθυστερήσει και θα αποδυναμώσει τον σχεδιαζόμενο κανονισμό Euro 7, ο οποίος αυστηροποιεί τα όρια εκπομπών καυσαερίων για ρύπους εκτός CO2, όπως το μονοξείδιο του άνθρακα και το οξείδιο του αζώτου.

Οχτώ χώρες της ΕΕ – συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας και της Ιταλίας – έχουν αντιταχθεί σε αυστηρότερους κανόνες, υποστηρίζοντας ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται ήδη υπό πίεση για να ανταποκριθούν στην προγραμματισμένη απαγόρευση της Ένωσης στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 το 2035 ως μέτρο μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου.

Η ΕΕ σταδιακά αυστηροποίησε τα όρια εκπομπών ρύπων όλων των οχημάτων από την πρώτη δέσμη κανονισμών, γνωστή ως Euro 1, το 1992. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες λένε ότι το Euro 7 -που θα τεθεί σε ισχύ από το 2025- είναι πολύ δαπανηρό ενώ τα περιβαλλοντικά οφέλη θα είναι αμελητέα.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, δήλωσε ότι οι προτάσεις θα οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές για μικρότερα οχήματα, περιορίζοντας την ελευθερία μετακίνησης για τα φτωχότερα νοικοκυριά.

Η Ισπανία, η οποία ασκεί αυτή την περίοδο την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ, ελπίζει να παρουσιάσει το συμβιβαστικό σχέδιο στο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας την επόμενη εβδομάδα, αλλά οι χώρες δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει σε αυτό.

Στο σχέδιο που παρουσίασε η Ισπανία, οι προθεσμίες εφαρμογής στα μέσα του 2025 για τα αυτοκίνητα και στα μέσα του 2027 για τα φορτηγά θα μετατεθούν. Τα αυτοκίνητα και τα μικρά φορτηγά θα πρέπει πλέον να συμμορφώνονται μόνο 24 μήνες μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού και 48 μήνες για λεωφορεία και φορτηγά άνω των 3,5 τόνων.

Οι χώρες που πιέζουν για την χαλάρωση των ορίων Euro 7 έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι θα χρειαστούν «επενδύσεις επιπλέον αυτών που έχουν ήδη διοχετευτεί στην ηλεκτροκίνηση, ενώ τα συνολικά οφέλη που θα προκύψουν από την προτεινόμενη προσέγγιση θα είναι πενιχρά», ανέφερε το προσχέδιο εγγράφου.

Στον αντίποδα ωστόσο, ο σύνδεσμος Μεταφορών και Περιβάλλοντος με έδρα τις Βρυξέλλες επέκρινε το προσχέδιο, λέγοντας ότι οι χώρες έχουν «υποκύψει στις απειλές των αυτοκινητοβιομηχανιών, καταδικάζοντας τους ανθρώπους σε κακή υγεία και πρόωρους θανάτους που θα μπορούσαν να αποφευχθούν στις επόμενες δεκαετίες».

«Σε αυτή τη νέα πρόταση της ισπανικής Προεδρίας προτείνεται τα όρια εκπομπών για τα αυτοκίνητα είναι πιο ελαστικά. Δεν προκύπτει δηλαδή καμία αλλαγή στα όρια εκπομπών για αυτοκίνητα και φορτηγά σε σύγκριση με το Euro 6, ακόμη και για το ντίζελ που επιτρέπεται να εκπέμπει περισσότερο NOx (οξείδιο του αζώτου) από τη βενζίνη».

Η κίνηση για την χαλάρωση των κανόνων για τις εκπομπές έρχεται καθώς ο υψηλός πληθωρισμός και η ανησυχία για το κόστος της πράσινης μετάβασης προκαλούν μια ευρωπαϊκή αντίδραση ενάντια στην ταχύτητα της μετάβασης.

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Bruno Le Maire δήλωσε ότι η ΕΕ θα πρέπει να εγκαταλείψει το πρότυπο Euro 7, καθώς θα κοστίσει στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες «χρήματα που θα ξοδευτούν άσκοπα» σε μια κρίσιμη στιγμή μετάβασης.

Μόλις οι χώρες της ΕΕ καθορίσουν τη θέση τους για το Euro 7, θα ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την τελική μορφή της συμφωνίας.

Διαβάστε ακόμη

Ακίνητα: Project αξιοποίησης παλαιών κτιρίων για να πέσουν οι τιμές

Κατατέθηκε ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός 600 εκατ. ευρώ – Πάνω από 1 δισ. το κόστος των αποζημιώσεων

«Κόκκινα» δάνεια: Δικαίωμα επαναγοράς αποκτούν οι δανειολήπτες – Ποιες οι προϋποθέσεις

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ