Πριν από λίγο παραπάνω από έναν χρόνο η Porsche διαβεβαίωνε ότι το 80% των νέων αυτοκινήτων της που πωλούνται παγκοσμίως θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά μέχρι το 2030.
Τότε ακόμα η Porsche έβλεπε ανεκμετάλλευτες δυνατότητες στην Κίνα. Το μέλλον φαινόταν λαμπρό. Τους τελευταίους 14 μήνες, ωστόσο, η Porsche έχει αποσύρει τα σχέδιά της που προέβλεπαν το 50% των πωλήσεών της να είναι αμιγώς ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά έως το 2025.
Αντιθέτως, στις 26 Νοεμβρίου δήλωσε ότι θα αναπτύξει νέους κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά την πτώση των παγκόσμιων πωλήσεων των EV της, κυρίως λόγω της ασθενούς ζήτησης στην Κίνα. Η Porsche έχει επίσης καθυστερήσει το λανσάρισμα της αμιγώς ηλεκτρικής 718 Boxster και Cayman και ενός νέου 7θέσιου SUV.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία μείωσε την πρόβλεψή της για τα έσοδα από πωλήσεις ολόκληρου του έτους στα 37 έως 38 δισ. ευρώ, από 39 έως 40 δισ. ευρώ προηγουμένως, επικαλούμενη τους δασμούς των ΗΠΑ και τη χαμηλή ζήτηση στην Κίνα για τα EV της.
Η Porsche πιθανότατα θα προσαρμόσει περαιτέρω τις προβλέψεις της προς τα κάτω φέτος, εκτός εάν επιλυθεί η εμπορική διαμάχη ΗΠΑ-ΕΕ. Πώς έχουν πάει τα πράγματα τόσο στραβά για μία από τις πιο κερδοφόρες premium μάρκες στον κόσμο;
Σύμφωνα με τον Φάμπιο Χέλσερ, αναλυτή της Warburg Research, η αρχική στρατηγική της Porsche να έχει όλα τα μοντέλα της, εκτός από την 911, αμιγώς ηλεκτροκίνητα είναι η βασική αιτία του προβλήματος.
«Επειδή η υιοθέτηση της μπαταρίας έχει καθυστερήσει, η Porsche πρέπει τώρα να αναπτύξει πρόσθετα θερμικά μοντέλα ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να διαχειριστεί την κακή κατάσταση στην Κίνα και την αβεβαιότητα γύρω από τις εξαγωγές των ΗΠΑ».
Για να αντιστρέψει την πτώση, η Porsche σχεδιάζει να εφαρμόσει μέτρα αναδιάρθρωσης και να περικόψει χιλιάδες θέσεις εργασίας. Διακυβεύονται έως και 8.000 θέσεις εργασίας, σύμφωνα με την Automobilwoche.
Ειδικά ο σκληρός ανταγωνισμός στην Κίνα πλήττει σκληρά την Porsche. Οι πωλήσεις του πρώτου τριμήνου της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Κίνα μειώθηκαν κατά 42% σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο. Ο κατασκευαστής σπορ αυτοκινήτων υψηλών προδιαγραφών το απέδωσε στις «πολύ δύσκολες συνθήκες της αγοράς, ειδικά στην πολυτελή κατηγορία, και στο υψηλό επίπεδο ανταγωνισμού στην κινεζική αγορά».
Αυτό έρχεται σε έντονη αντίθεση με το 2021, όταν οι πωλήσεις της Porsche στην Κίνα κορυφώθηκαν στα 95.671 αυτοκίνητα και η Κίνα ήταν η μεγαλύτερη μεμονωμένη αγορά της Porsche για έβδομη συνεχή χρονιά.
«Για την Porsche και όλες τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η Κίνα», δήλωσε ο αντιπρόεδρος έρευνας της Gartner, Πέδρο Πατσέκο, στο Automotive News Europe. «Για αρκετές δεκαετίες, η Κίνα ήταν η κότα με τα χρυσά αυγά. Η Porsche έχτισε μια μεγάλη παρουσία στην αγορά της Κίνας – μια αγορά με τεράστια ανάπτυξη και ευκαιρίες».
Τώρα, οι κινεζικές start-up επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στον τομέα της Porsche, παρουσιάζοντας κομψά σπορ μοντέλα που είναι τεχνικά προηγμένα αλλά πολύ πιο προσιτά. Ενώ οι κινεζικές εναλλακτικές λύσεις μπορεί να μην είναι τόσο μηχανολογικά προηγμένες όσο τα αυτοκίνητα της Porsche, προσελκύουν τους καταναλωτές προσφέροντας value for money.
«Η Porsche δεν θέλει να πουλάει τα αυτοκίνητά της με έκπτωση, οπότε η μόνη άλλη επιλογή είναι να ανεβάσει τον πήχη σε ό,τι προσφέρει όσον αφορά το προϊόν», δήλωσε ο Πατσέκο. Ο Χέλσχερ πάντως πιστεύει ότι η Porsche μπορεί να αντιμετωπίσει την καταιγίδα.
«Η ηπιότερη συνολική ζήτηση, (ειδικά για τα πολυτελή αυτοκίνητα) πιθανότατα θα ανακάμψει κάποια στιγμή. Οι φθηνότερες κινεζικές εναλλακτικές λύσεις σταδιακά θα γίνουν γίνουν πιο ακριβές και θα χάσουν μέρος του ανταγωνιστικού τους πλεονεκτήματος έναντι των ξένων κατασκευαστών.
Μεσοπρόθεσμα, τα νέα μοντέλα Porsche με τεχνολογία και χαρακτηριστικά που απευθύνονται περισσότερο στην κινεζική αγορά θα βοηθήσουν επίσης την εταιρεία να ανακτήσει μερίδιο αγοράς, πρόσθεσε ο Χέλσχερ. Ωστόσο, η Κίνα, λόγω του μεγέθους της και του τι αντιπροσωπεύει όσον αφορά τις δυνατότητες ανάπτυξης, παραμένει ζωτικής σημασίας για το μέλλον της Porsche.
Οι δασμοί των ΗΠΑ, που ισχύουν από τον Απρίλιο στο 25%, αναμένεται να αυξήσουν τις τιμές των αυτοκινήτων κατά πολλές χιλιάδες δολάρια, αυξάνοντας τα προβλήματα της Porsche επειδή εισάγει όλα τα οχήματά της από την Ευρώπη.
Είναι μάλιστα απίθανο η Porsche να δημιουργήσει μια αμερικανική παραγωγική βάση, καθώς αυτό θα απαιτούσε πολλά κεφάλαια και χρόνο. Προβλήματα αντιμετωπίζει η γερμανική εταιρεία και με την τροφοδοσία μπαταριών για τα ηλεκτρικά της μοντέλα.
Τον Ιούνιο του 2021, δημιούργησε την Cellforce για να αναπτύξει και να παράγει τις δικές της καινοτόμες κυψέλες υψηλής απόδοσης. «Αυτό μας τοποθετεί στην πρώτη γραμμή του παγκόσμιου ανταγωνισμού για την πιο ισχυρή κυψέλη μπαταρίας», δήλωνε τότε ο διευθύνων σύμβουλος της Porsche, Όλιβερ Μπλούμε.
Σήμερα η Porsche δεν σχεδιάζει πλέον να επεκτείνει την παραγωγή μπαταριών υψηλής απόδοσης στην Cellforce, επικαλούμενη την πτώση της ζήτησης στην Κίνα κατά την παρουσίαση των τριμηνιαίων στοιχείων της στα τέλη Απριλίου.
«Το έργο δεν είναι οικονομικά βιώσιμο βραχυπρόθεσμα, δεδομένης της βραδύτερης υιοθέτησης πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων σε σύγκριση με τις αρχικές προσδοκίες», δήλωσε ο Hölscher. «Ταυτόχρονα, άλλοι παίκτες μπαταριών είναι πιο ανταγωνιστικοί.
Έτσι, είναι λογικό να συνεχίσουμε να χρησιμοποιούμε τα προϊόντα οικονομίας κλίμακας άλλων προμηθευτών όπως η CATL μέχρι να σταθεροποιηθεί η υιοθέτηση πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων». Εν μέσω όλων αυτών των προβλημάτων η Porsche αναζητά νέους διευθυντές που θα τη βοηθήσουν να βγει από την κρίση.
Από την 1η Ιουλίου ο Μίχαελ Στάινερ θα αναλάβει το ρόλο του αναπληρωτή προέδρου του εκτελεστικού συμβουλίου, δεύτερος στην ιεραρχία της Porsche, εγκαταλείποντας τον ευρύτερο ρόλο του ως επικεφαλής ανάπτυξης του VW Group.
Επιπλέον, ο Γιόακιμ Σάρναγκλ θα διαδεχθεί την Μπάρμπαρα Φρένκελ ως επικεφαλής προμηθειών τον Αύγουστο. Από τις 19 Αυγούστου, η Βέρα Σάλβιγκ θα αναλάβει την ευθύνη για το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού και κοινωνικών υποθέσεων, διαδεχόμενη τον Αντρέας Χάφνερ.
Νωρίτερα φέτος, η Porsche αντικατέστησε τον οικονομικό διευθυντή της, Λουτζ Μέτζκε, και τον επικεφαλής πωλήσεων Ντένλεφ φον Πλάτεν , αφού και οι δύο δέχθηκαν έντονη κριτική για την κακή απόδοση της εταιρείας και την αδύναμη τιμή της μετοχής. Ο Γιόχεν Μπρέκνερ αντικατέστησε τον Μέτζκε ως οικονομικός διευθυντής και ο Ματίας Μπέκερ διορίστηκε επικεφαλής πωλήσεων.
Διαβάστε ακόμη
Ποια ηχηρά επιχειρηματικά ονόματα διεκδικούν την «Ακτή Βουλιαγμένης» (pics)
Καμπανάκι Πάουελ για επίμονα σοκ που οδηγούν σε πληθωριστική αστάθεια (tweets)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.