Αυτό ήταν ένα από τα βασικά συμπεράσματα από ένα πρόσφατο TechTalk που φιλοξενήθηκε από την Continental και επικεντρώθηκε στην ψυχολογία της κινητικότητας. Το κλειδί της επιτυχίας, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι η δημιουργία μιας θετικής εμπειρίας για τον οδηγό και για να γίνει αυτό η τεχνολογία πρέπει να είναι απλή στη χρήση και να προσφέρει ευχαρίστηση.

Αυτό το δεύτερο στοιχείο – η οδηγική ευχαρίστηση – συχνά παραβλέπεται, ανέφεραν οι ειδικοί. Η δημιουργία της ευχαρίστησης είναι δύσκολο να επιτευχθεί, δεδομένου ότι οι λύσεις υποβοήθησης της οδήγησης που διατίθενται σήμερα από τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες απαιτούν από τον οδηγό να δώσει προσοχή με τρόπους που καθιστούν τα εν λόγω συστήματα υπερβολικά παρεμβατικά.

Για παράδειγμα, ορισμένες λειτουργίες υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας συχνά αποτρέπουν τον οδηγό να αλλάξει λωρίδα εάν δεν χρησιμοποιηθεί το φλας.

«Είμαι σίγουρος ότι δεν είμαι ο μόνος που δεν χρησιμοποιεί πάντα το φλας όταν αλλάζει λωρίδα και αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που οδηγώ, το σύστημα θα με πιέζει. Αυτό, φυσικά, δεν είναι καλό», δήλωσε ο Christoph Bernhard, ανώτερος ερευνητής εμπειρίας χρήστη στη γερμανική startup Custom Interactions. «Αλλά αυτές είναι οι απαιτήσεις που θέτει το σύστημα στον χρήστη. Και τι συμβαίνει με αυτές τις απαιτήσεις; Λοιπόν, ο οδηγός απλώς απενεργοποιεί το σύστημα και δεν το χρησιμοποιεί πια.

Ο Bernhard δήλωσε ότι η καινοτομία, η ελκυστικότητα και η συμμετοχικότητα είναι σημαντικά για την παροχή μιας πιο θετικής εμπειρίας χρήστη. Η καινοτομία περιγράφει τον βαθμό στον οποίο ο χρήστης αντιλαμβάνεται το προϊόν ως πρωτοποριακό ή δημιουργικό, ενώ η ελκυστικότητα περιγράφει τη συνολική εντύπωση του χρήστη για το πόσο του αρέσει το προϊόν και η συμμετοχικότητα περιγράφει εάν ο χρήστης αντιλαμβάνεται ότι το προϊόν είναι συναρπαστικό και του δίνει επιπλέον κίνητρο για χρήση.

«Εάν ένα προϊόν έχει καλή ποιότητα και πληροί επίσης αυτά τα χαρακτηριστικά, θα γίνει πολύ πιο ελκυστικό για τους οδηγούς», δήλωσε ο Bernhard. Επεσήμανε ότι η οδήγηση είναι μια εξαιρετικά γνωστική δραστηριότητα όπου μεγάλοι όγκοι πληροφοριών πρέπει να υποβάλλονται γρήγορα -και να επεξεργάζονται συνεχώς-, αλλά πρέπει επίσης να λαμβάνεται υπόψη η σύνδεση με μια θετική συναισθηματική εμπειρία.

«Η καλή ψυχολογία κατευθύνει τους οδηγούς στη σωστή επεξεργασία των δεδομένων που δέχονται, στην αντίληψή τους για την ίδια την οδήγηση και παρέχει τις μεθόδους και τα εργαλεία για την ανάλυση και κατανόηση των αναγκών, των επιθυμιών και των απαιτήσεων των άλλων οδηγών», δήλωσε ο Bernhard.

Ζήτησε μια προσέγγιση σχεδιασμού με επίκεντρο τον χρήστη, σύμφωνα με την οποία οι τελικοί χρήστες μπορούν να συμβάλλουν νωρίς στη διαδικασία ανάπτυξης. «Οι καινοτομίες δεν θα πετύχουν εάν δεν έχουν θετική εμπειρία χρήστη», προειδοποιεί. «Η ψυχολογία μας βοηθά να κατανοήσουμε αυτές τις ανάγκες και απαιτήσεις».

Ο Guido Meier-Arendt, κύριος εμπειρογνώμονας για το HMI και τον σχεδιασμό στην Continental, δήλωσε ότι οι ανάγκες επικοινωνίας και ψυχαγωγίας έχουν γίνει πολύ σημαντικές, μια τάση που θα ισχυροποιηθεί καθώς ολοένα και περισσότερα αυτοματοποιημένα αυτοκίνητα βγαίνουν στην αγορά.

«Δεν είναι μόνο ο εγκέφαλος που οδηγεί το αυτοκίνητο, είναι ο άνθρωπος με τις συνολικές εμπειρίες του», είπε. «Αυτό σημαίνει ότι η εμπειρία του χρήστη επηρεάζεται από τις αντιλήψεις, τις πεποιθήσεις, τα συναισθήματα, τις προτιμήσεις και τη συμπεριφορά του και όλα αυτά πρέπει να αντιμετωπιστούν».

Αυτό απαιτεί κατανόηση του τρόπου με τον οποίο μπορούν να βοηθήσουν οι λειτουργίες ADAS, όπως το head-up display (HUD). Για παράδειγμα, σε μια πολυσύχναστη ή περίπλοκη διασταύρωση το HUD μπορεί να προσφέρει τόσο ρεαλιστική (παροχή πρακτικής βοήθειας) όσο και συναισθηματική (μείωση των επιπέδων θυμού ή άγχους) υποστήριξη στον οδηγό.

«Η κατανόηση του οδηγού είναι πραγματικά το κλειδί, αλλά μερικές φορές είναι αρκετά δύσκολη», σημείωσε η Meier-Arendt. «Είναι πραγματικά σημαντικό να κάνεις τις σωστές ερωτήσεις για να εφαρμόσεις μια κατάλληλη μέθοδο».

Όσον αφορά την οικοδόμηση εμπιστοσύνης στην τεχνολογία ADAS, η διαφάνεια και πολυπρισματική προσέγγιση που περιλαμβάνουν ακουστικές, οπτικές και απτικές ενδείξεις για τρέχοντες ή προγραμματισμένους ελιγμούς είναι σημαντικές. «Μια κατευθυντήρια αρχή για εμάς είναι να κατανοήσουμε ψυχολογικά τον οδηγό προκειμένου να ρυθμίσουμε το σύστημα ώστε να ταιριάζει απόλυτα στις προσδοκίες του», ανέφερε.

Ο Sebastian Weiss, ερευνητής ανθρώπινου παράγοντα και ψυχολόγος της Continental, δήλωσε ότι η ανάπτυξη ομάδων έρευνας και εστίασης μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία προϊόντων με υψηλά ποσοστά αποδοχής. Αυτό απαιτεί προσεκτική βαθμονόμηση της εμπιστοσύνης στην τεχνολογία για να αποφευχθεί η υπερβολική εμπιστοσύνη σε ατελείς τεχνολογίες ή, στον αντίποδα, η δυσπιστία σε αυτά τα ίδια συστήματα.

Σημείωσε ότι πολλοί παράγοντες -ηλικία, προσωπικότητα, πολιτιστικό υπόβαθρο, προηγούμενη γνώση, περιβάλλον, ώρα της ημέρας, ευκολία χρήσης και διαφάνεια για να αναφέρουμε μερικούς – επηρεάζουν το επίπεδο εμπιστοσύνης στα συστήματα.

«Η εμπιστοσύνη μας βαθμονομείται με την πραγματική ωριμότητα και τις δυνατότητες του συστήματος», είπε. «Εάν δεν εμπιστευόμαστε το σύστημα μπορεί να είμαστε δύσπιστοι και να παρεμβαίνουμε για να σταματήσουμε την αυτοματοποίηση ή να απενεργοποιήσουμε εντελώς τις λειτουργίες αυτόνομης οδήγησης».

Είναι απολύτως ζωτικής σημασίας να αναπτυχθούν αυτόνομα χαρακτηριστικά με τρόπο που να λαμβάνουν όλα τα παραπάνω υπόψη μέσω μιας διαδικασίας σχεδιασμού και ανάπτυξης με επίκεντρο τον χρήστη, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει τη χρήση εικονικής πραγματικότητας.

«Μόνο μέσω της εμπιστοσύνης θα αποδεχτείτε και θα χρησιμοποιήσετε την τεχνολογία και γι’ αυτό ο οδηγός πρέπει πάντα να είναι το κέντρο της εστίασης στην ανάπτυξη», δήλωσε ο Weiss. «Όλα έχουν να κάνουν με την εμπιστοσύνη».

Διαβάστε ακόμη 

Κυριάκος Μητσοτάκης στο «Πρώτο Θέμα»: Όλα κρίνονται στις 21 Μαΐου – Αυτοδύναμη ΝΔ σημαίνει επενδυτική βαθμίδα μέσα στο 2023

Γιατί το ΔΝΤ προβλέπει «άτακτη διόρθωση» στην αγορά κατοικιών στην Ευρώπη

«Τσουνάμι» επενδύσεων από την οικογένεια Βαφειά

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ