-Χαίρετε, να μου επιτρέψετε να ξεκινήσω τη στήλη σήμερα με τα πιο θερμά μας συλλυπητήρια στην οικογένεια Βαρδή Βαρδινογιάννη για την απώλεια της συζύγου και μητέρας Μαριάννας Βαρδινογιάννη. Μιας ξεχωριστής γυναίκας που συνέδεσε το όνομά της με τη μάχη για την επιβίωση από τον παιδικό καρκίνο, καθώς και με πολλές άλλες κοινωφελείς πρωτοβουλίες. Η Μαριάννα Βαρδινογιάννη συνήθιζε να ευχαριστεί προσωπικά όλους όσους συνέδραμαν το έργο της -τη μάχη να υποστηρίξει τα παιδιά- με προσωπικές επιστολές, εκφράζοντας με πολύ θερμό τρόπο τα συναισθήματά της γι’ αυτή την πολύ μικρή βοήθεια με λίγη δημοσιότητα που μπορούσε να δώσει ένα μέσο ενημέρωσης. Ήθελε όμως έτσι, κατ΄ αυτόν τον τρόπο, να σε κάνει «συμμέτοχο» στο καλό που έκανε σε πονεμένες και βασανισμένες παιδικές ψυχές και οικογένειες. Ας αναπαυθεί εν ειρήνη και ας την μνημονεύουν όλοι όσοι πήραν αγάπη, φροντίδα και βοήθεια απ’ αυτήν.

Μία τελείως ασύμμετρη μάχη

-Ζούμε σε συνθήκες εκτάκτου ανάγκης με τη χώρα να φλέγεται σε διαφορετικά σημεία και δίδεται μία τελείως ασύμμετρη μάχη που θυμίζει το καλοκαίρι του 2021 με τις τεράστιες καταστροφικές φωτιές. Ξαναλέμε λοιπόν ότι επειδή το πιο πιθανό είναι ότι οι κλιματικές συνθήκες από εδώ και στο εξής θα είναι πλέον μόνιμες κάθε καλοκαίρι, η χώρα θα πρέπει να σχεδιάσει ένα μόνιμο συνολικό σχέδιο αντιμετώπισης, φυσικά με πολύ μεγαλύτερα κονδύλια και οργάνωση. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχει σήμερα «οπλοστάσιο» αντιμετώπισης του φαινομένου, αφού όντως η Ελλάδα διαθέτει τα περισσότερα εναέρια μέσα από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, ειδικά τις μεσογειακές που πλήττονται από τις φωτιές.

Ως 11 Αυγούστου η προθεσμία για Κωτσόβολο

-Ξεκινάμε τα νέα της αγοράς με τις πληροφορίες που έχει συγκεντρώσει η στήλη για τα σχέδια πώλησης της Κωτσόβολος. Τη δουλειά της πώλησης τρέχει η Citigroup που έχει πάρει την εντολή από τη μητρική Curry’s. Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα της σχετικής διαδικασίας, μέχρι την Παρασκευή 11 Αυγούστου οι επενδυτές θα πρέπει να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους. Στη συνέχεια η Citigroup θα αναλάβει να αξιολογήσει τους ενδιαφερομένους και αυτοί που θα κριθούν επιλέξιμοι, θα κληθούν προς τα τέλη Σεπτεμβρίου να αντλήσουν πληροφορίες στο data room ώστε να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους τον Οκτώβριο. Στόχος το deal να κλείσει πριν το τέλος του έτους. Αυτά επί της διαδικασίας.

Ο Θ. Φέσσας πάει για τον Κωτσόβολο, η Eurobank παρακολουθεί στενά

-Το πιο ενδιαφέρον όμως στην περίπτωση Κωτσόβολου είναι ποιοι θα διεκδικήσουν την εταιρία. Τη διαδικασία παρακολουθούν στενά ο Γερμανός/Public, οι Γεράρδοι/Πλαίσιο και ο Φουρλής. Η αλήθεια όμως είναι ότι το ενδιαφέρον τους, κινείται από την αγωνία τους μήπως ξεφυτρώσει κάποιος νέος παίκτης που θα ανατρέψει τα δεδομένα στην αγορά, όσο και από τη χαρά που θα έκαναν, αν έβλεπαν τα οικονομικά στοιχεία της Κωτσόβολος. Άλλωστε, τα μερίδια αγοράς της Κωτσόβολος είναι θηριώδη και οποιοσδήποτε από τους παραπάνω θα «σκόνταφτε» στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Οπότε ο ανταγωνισμός δεν φαίνεται να «παίζει», τουλάχιστον ουσιαστικά. Υπάρχουν όμως δύο άλλοι παίκτες, που μπορεί και να είναι ένας. Και εξηγούμαι αμέσως: Προσφορά θα κατεβάσει ο Θεόδωρος Φέσσας της Quest. Ο επιχειρηματίας έχει την οικονομική δυνατότητα να «χτυπήσει» τον Κωτσόβολο και φαίνεται πως έχει πάρει τις αποφάσεις του. Οπότε η επιλογή Φέσσα αποτελεί το φαβορί. Στενά παρακολουθεί τη διαδικασία και η Eurobank σε βαθμό που η στήλη μέχρι πρότινος είχε την πλάνη ότι ήταν Έλληνας σύμβουλος που δρούσε συμπληρωματικά με την Citigroup. Η Eurobank είτε δρα για λογαριασμό πελάτη της που δεν γνωρίζουμε την ταυτότητα του ή ενδεχομένως να ενεργεί για λογαριασμό Θ. Φέσσα.

Η μεγάλη μπίζνα των ηλεκτρονικών τιμολογίων και οι παίκτες

Τα χειρόγραφα τιμολόγια εξαφανίζονται σιγά σιγά από την επιχειρηματική ζωή του τόπου. Οι εταιρείες πληροφορικής και οι πιστοποιημένοι πάροχοι, δίνουν μάχη σώμα με σώμα για να επικρατήσουν στον κλάδο της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, κυρίως στη συνείδηση του επιχειρηματικού κόσμου. Τα στοιχεία της ΑΑΔΕ δείχνουν ότι, από τη στιγμή που θεσμοθετήθηκε η ηλεκτρονική τιμολόγηση, το 2021, μέχρι σήμερα, περισσότερα από 175 εκατομμύρια παραστατικά έχουν διακινηθεί μέσω παρόχου. Με βάση αυτά τα στοιχεία, πρωταθλητής αναδεικνύεται -προς το παρόν- η εταιρεία IMPACT, που πέρυσι εξαγοράστηκε από τον Όμιλο SOFTONE. Έχει διακινήσει περίπου 125 εκατομμύρια από αυτά τα παραστατικά δηλαδή το 71% της συγκεκριμένης αγοράς. Μέσω της συγκεκριμένης εταιρείας διακινούν τα τιμολόγιά τους στην Ελλάδα ο Όμιλος INDITEX, η DELOITTE, η efood, η Costa Navarino και άλλες. Όλοι οι άλλοι παίκτες μαζί διακινούν 50 εκατομμύρια παραστατικών και γι’ αυτό ξεκινούν τώρα μια ιδιαίτερα επιθετική εμπορική πολιτική. Στην Epsilon Net αντιστοιχεί μερίδιο 7,1%, με 12,5 εκατ. παραστατικά (με πελάτες όπως τα καταστήματα Cosmote - Γερμανός, η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ, τα Goody’s – Everest κλπ.) Ταυτόχρονα και άλλες εταιρίες παλεύουν να κατακτήσουν μερίδια με ενδεικτική την περίπτωση της Εntersoft, η οποία με τη θυγατρική της Retail@ Link και την ώθηση που της δίνει το Χρηματιστήριο, προσπαθεί να μπει δυναμικά στο χώρο. Το σημαντικό όλης αυτής της υπόθεσης, είναι ότι η ηλεκτρονική τιμολόγηση παγιώνεται πλέον ως καθιερωμένη πρακτική για τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα.

Η Ellington, τα παιχνίδια στην Τράπεζας Αττικής και η ώρα της δικαιοσύνης

Ellington και τα παιχνίδια που έγιναν σε βάρος της Τράπεζας Αττικής αρχίζουν να θυμίζουν άλλες θλιβερές ιστορίες της ελληνικής αγοράς και τους ελέγχους που είτε άργησαν πολύ, είτε χάθηκαν... στον δρόμο. Η Ellington τη μια θυμάται, την άλλη ξεχνά και αντιφάσκει καθώς προσπαθεί να μπερδέψει την κατάσταση μήπως και γλιτώσει τον έλεγχο. Έλα όμως που κάποιος πρέπει να μας εξηγήσει πώς είναι δυνατόν μια επενδυτική εταιρεία όπως η Ellington Αμερικής να αφήνει να εννοείται στην αγορά ότι βρίσκεται πίσω από την RINOA και την Ellington Solutions και τώρα να παριστάνει την ανήξερη; Η κοροϊδία είναι προφανής και ξεπερνά κάθε όριο. Είναι πρόκληση για τη Δικαιοσύνη και τις ελεγκτικές αρχές που καλούνται να εξετάσουν σε ποιο βαθμό έχουν παραβιαστεί νομοθετικές διατάξεις και εάν έχει εξαπατηθεί το επενδυτικό κοινό. Πάντως, το κουβάρι μπορεί να ξετυλιχτεί και να βρούμε την άκρη, αν ένας μέτοχος της Τράπεζας ζητήσει διαχειριστικό έλεγχο. Για παράδειγμα και με βάση όλα αυτά που έχουν γραφτεί το τελευταίο διάστημα, το πιο πιθανό είναι να το κάνει η πλευρά της Τhrivest Holding.

Αύξηση κεφαλαίου 12,5 εκατ. στον ΑΝΤΕΝΝΑ και 5,25 εκατ. στο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

-Αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 12,51 εκατ. ευρώ ολοκλήρωσε η ANTENNA TV ΑΕ μετά από απόφαση που έλαβε η Γενική Συνέλευση της 30ης Ιουνίου. Πριν την αύξηση κεφαλαίου, η ANTENNA TV ΑΕ έλαβε ομολογιακό δάνειο ύψους 20 εκατ. από την συνδεδεμένη εταιρία ANTENNA GREECE BV. Σύμφωνα με τον ισολογισμό που δημοσίευσε στις 7 Ιουλίου, η ANTENNA TV ΑΕ στη χρήση 2022 παρουσίασε ζημίες μετά από φόρους 18,6 εκατ. ευρώ λόγω της γενικότερης μείωσης της διαφημιστικής δαπάνης και του κόστους των δικαιωμάτων του Mundial, όπως αναφέρει στις λογιστικές καταστάσεις. Παράλληλα στις 20 Ιουλίου καταχωρήθηκε στο ΓΕΜΗ και αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 5,25 εκατ. της εταιρίας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ TV ΑΕ. Η οποία στον ισολογισμό 2022 είχε καθαρές ζημίες 3,5 εκατ. ευρώ.

Τι συμβαίνει με τα υπεράκτια αιολικά (και ποιοι δεν ανησυχούν)

-Μεγάλα ζητήματα δημιουργεί το μπλόκο που βάζει για γεωπολιτικούς λόγους το ΓΕΕΘΑ στα σχέδια της κυβέρνησης για την ανάπτυξη των θαλάσσιων αιολικών. Η αγορά της αιολικής ενέργειας περίμενε από τις αρχές του έτους ότι μέσα στην Άνοιξη θα προχωρούσε ο εθνικός σχεδιασμός, ο οποίος θα καθόριζε τις περιοχές της χώρας που θα φιλοξενούσαν τα υπεράκτια πάρκα ανεμογεννητριών. Στις περιοχές που είχαν προταθεί ήταν η θαλάσσια έκταση από την Σητεία έως τον Ξηρόκαμπο, οι Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, η ανατολική Εύβοια, η περιοχή Ικαρίας - Πάτμου - Λέρος κ.α.  Ο φόβος των επενδυτών ήταν ότι οι εκλογές θα προκαλούσαν καθυστερήσεις στην οριστικοποίηση του σχεδίου και θα χανόταν πολύτιμος χρόνος για να κλείσει μια μεγάλη εκκρεμότητα. Σε αυτές τις καθυστερήσεις προστίθεται τώρα και η απόρριψη από το ΓΕΕΘΑ πάνω των μισών περιοχών που είχαν προταθεί για την ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών, καθώς έκρινε ότι επηρεάζουν τις επιχειρήσεις του στρατού. Ο προβληματισμός για τους περιορισμούς επεκτείνεται και στις Κυκλάδες καθώς η τουριστική ανάπτυξη δεν δείχνει να συμπορεύεται με τα φιλόδοξα σχέδια των υπεράκτιων αιολικών, με αποτέλεσμα περιοχές με πλούσιο αιολικό δυναμικό να βγαίνουν εντελώς από το κάδρο των off shore αιολικών, στέλνοντας τον τελικό σχεδιασμό για το Φθινόπωρο. Δημιουργούν όμως ανησυχίες σε Έλληνες και διεθνείς επενδυτές που μιλούν πλέον για «σπάσιμο» των θαλάσσιων οικοπέδων σε μικρά, αυξάνοντας τα κόστη και περιορίζοντας τις αποδόσεις. Οι μόνοι που δεν φαίνεται να ανησυχούν επί του παρόντος είναι οι όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Κοπελούζου, οι οποίοι με νόμο έχουν εξασφαλίσει την ανάπτυξη πιλοτικών έργων έως 600 μεγαβάτ στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης και θα έχουν το προβάδισμα στα υπεράκτια αιολικά. Οι δύο εταιρείες προσανατολίζονται στην ανάπτυξη από κοινού των ερευνητικών μελετών χωρίς να αποκλείεται η προσθήκη στο σχήμα και της Motor Oil.

Το νέο «παιδί» της Intrum

-Μη νομίζετε ότι η Intrum έχει στη χώρα μας μόνο έναν εταιρικό βραχίονα. Μπορεί η βασική δουλειά (που πάει και… πρίμα) να είναι η διαχείριση των «κόκκινων δανείων», ωστόσο ο ιδιαίτερα δραστήριος εγχώριος πυλώνας του σουηδικού ομίλου διέθετε μέχρι πρότινος έξι σχήματα και πλέον έφτασε τα επτά. Το νέο «παιδί» της Intrum είναι η Intrum Finance Center Of Excellence Μ.Α.Ε. που συστάθηκε στις 7 Ιουνίου 2023 με μετοχικό κεφάλαιο 3 εκατ. ευρώ το οποίο ελέγχεται κατά 100% από την Intrum AB. Σκοπός της εταιρείας είναι οι λογιστικές υπηρεσίες και οι υπηρεσίες επιχειρηματικών συμβουλών, ανάπτυξης βάσεων δεδομένων και ανθρώπινου δυναμικού, οικονομικής διαχείρισης (εκτός θεμάτων φορολογίας νομικών προσώπων) κ.α. Στο πρώτο Δ.Σ. της εταιρείας συμμετέχουν ο Βρετανός Hollie Farell, ως Πρόεδρος, η Κατερίνα Χατζησταμάτη ως Αναπληρωτής Πρόεδρος, καθώς και οι Αντώνης Τζουγανάκης και Michael Ladurner ως μέλη.

Ο Μπάμπης (της Profile) πουλάει πακέτα

-Χθες η αγορά ενημερώθηκε πως ο Χαράλαμπος (Μπάμπης για τους φίλους του) Στασινόπουλος, βασικός μέτοχος της Profile, πούλησε 400.000 μετοχές της εταιρείας του, συνολικής αξίας 1,92 εκατ. ευρώ, οι οποίες σύμφωνα με πληροφορίες κατευθύνθηκαν σε θεσμικό χαρτοφυλάκιο. Πλέον, το άμεσο ποσοστό του Μεσσήνιου ιδρυτή της Profile ανέρχεται σε 28,22% και το έμμεσο σε 42,75%. Κρατήστε ότι τον Φεβρουάριο του 2022 ο Στασινόπουλος είχε επίσης πουλήσει 240 χιλ. μετοχές, έναντι 1,74 εκατ. ευρώ. Σε καλή μεριά.

Η 100αρα του ΤΙΤΑΝ

-Δεν έχει περάσει πολύς καιρός που τα 100 εκατ. ευρώ αποτελούσαν επίδοση μιας ολόκληρης χρονιάς για τον Όμιλο ΤΙΤΑΝ. Σήμερα θα ανακοινωθεί πως τα 100 εκατ. ευρώ είναι τα κέρδη του εξαμήνου. Όλες οι αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ -όλες πλην Αιγύπτου- κινούνται θετικά και αποφέρουν κέρδη. Πριν από 6 μήνες, η μετοχή ΤΙΤΑΝ άξιζε στο Χρηματιστήριο μας 13,5 ευρώ. Σήμερα τα 18,4 ευρώ ταιριάζουν απόλυτα με τα θεμελιώδη μεγέθη που παρουσιάζει ο Όμιλος χωρίς χρηματιστηριακά παιχνίδια.

Ραντεβού τον Σεπτέμβρη με 200 εκατ. δίνει το Diorama ΙΙ

-Αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον για την πραγματική οικονομία στην Ελλάδα διαπιστώνουν τα στελέχη του Deca Investments που έχουν ξεκινήσει τη συγκέντρωση κεφαλαίων για το Fund Diorama II. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως η προσπάθεια θα ολοκληρωθεί μετά τις θερινές διακοπές, τον Σεπτέμβριο. Ο νέος στόχος που έχει τεθεί και θεωρείται εφικτός είναι να συγκεντρωθούν περίπου 220 εκατ. ευρώ που θα επενδυθούν σε κερδοφόρες, παραγωγικές μονάδες, λιγότερο στην μεταποίηση και περισσότερο στον χώρο του φαρμάκου και των νέων τεχνολογιών. Το Diorama I των Νανόπουλου, Δασκαλόπουλου και άλλων επενδυτών έχει κλείσει τον επενδυτικό του βίο και έχει ήδη περάσει στην φάση της αποεπένδυσης με σημαντικότερη επιτυχία την πώληση της Viva Wallet (έσοδα 150 εκατ. ευρώ) και ακολουθούν η Atlas Tapes, η Damavand, η Adam Pack (χάρτινη συσκευασία γάλακτος), η Axel Accessories (γυναικεία ενδύματα και υποδήματα), η Lariplast (πλαστικά πιάτα και ποτήρια), η Pharos (γενόσημα φάρμακα), η ΕΖΑ, Ζυθοποιία Αταλάντης και η Μινέρβα Ελαιουργική (με γνωστό brand το Pumaro) που αποτελεί και τη μεγαλύτερη επένδυση με 45 εκατ. ευρώ.

Λεφτά από παντού μαζεύει ο Ερντογάν

-Η τουρκική τράπεζα Akbank, με συνοπτικές διαδικασίες «σήκωσε» 300 εκατ. δολάρια με ένα «ειδικό» ομόλογο  TIER II όχι με βιβλίο προσφορών αλλά με ιδιωτική τοποθέτηση. Έχει ενδιαφέρον να δούμε ποιοι επένδυσαν σ’ αυτό το ομόλογο που δεν έχει διψήφιο επιτόκιο. Τα 75 εκατ. δολάρια αγοράστηκαν από το Asia Infrastructure & Investment Fund, άλλα 75 εκατ. δολάρια έβαλε το IFC και τέλος 150 εκατ. δολάρια έβαλε η Αμερικανική Αναπτυξιακή Τράπεζα DFC. Αυτά είναι τα πρώτα μικρά ανταλλάγματα από την περίφημη «κωλοτούμπα Ερντογάν» στην πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής. Από την άλλη πλευρά, οι Τούρκοι, βλέποντας ότι η τουριστική ζήτηση του πρώτου 6μήνου παρουσίασε σημαντική επιβράδυνση (γεωπολιτική ένταση, ζέστη, υπερπληθωρισμός), με συνοπτικές διαδικασίες αποφάσισαν να μειώσουν τις τιμές διαμονής στα ξενοδοχεία τους κατά 10% έως 15% για να τραβήξουν τουριστική κίνηση από την Ισπανία και την Ελλάδα.