-Χαίρετε, λοιπόν εγώ σας τα λέω εδώ και ημέρες ότι στον ΣΥΡΙΖΑ πάμε για ολικό disruption (αγγλιστί, αναστάτωση, διαταραχή) και δεν ξέρω αν το οργάνωσε ο Τσίπρας, ο Δρακόπουλος του ιδρύματος Νιάρχου, ο Παυλάρας Πολάκης… ή εμείς που τον αναδείξαμε πρώτη μούρη στο Καβούρι, αλλά το πράμα πάει καλά. Και το είδατε και χθες στη δημοσκόπηση της Metron Analysis στο Mega, δεν χρειαζόταν καν άλλωστε, γιατί φαινόταν. Αν τελικώς θα βγει δεν ξέρω, μη με ρωτάτε πράγματα που δεν τα γνωρίζει κανείς, ούτε πόσοι θα πάνε ούτε ποιοι, αλλά υπάρχει πολλή «χαρά» και άπλετος ενθουσιασμός. Τώρα το αλατοπίπερο -με ολίγον επίθεση σε κανάλια, δημοσιογράφους και δικαστές- μέσα στη ζωή είναι, ρε παιδιά. Άλλωστε είναι στο DNA των Συριζαίων το βρισίδι, έτσι βγήκε και ο Αλέξης μας, με το μπινελίκι στα media, δηλαδή εμάς. Αλλά τι να κάνουμε αφού γουστάρει ο Stefanos; Πάντως, έπειτα από τέτοια θλίψη και γκριζάδα με φωτιές και πλημμύρες, επιτέλους έρχονται δύο τέλεια Σ.Κ. με την πολύχρωμη μάχη στον ΣΥΡΙΖΑ. P.s.: Μας επιτρέπετε να ψηφίσουμε;

Μαξίμου

-Κατά τα λοιπά, στο Μ.Μ. ετοιμάζονται πυρετωδώς για τη σεμνή παρουσία του κυβερνητικού κλιμακίου στη ΔΕΘ υπό τον πρωθυπουργό. Δεν θα ανέβουν παρά μόνο οι εντελώς απαραίτητοι υπουργοί παραγωγικών τομέων και οι παρουσίες θα είναι όλες πολύ συγκεκριμένες.

Αγοραστός

-Συζητήθηκε εκτενώς η απόσυρση του περιφερειάρχη της πλημμύρας Αγοραστού, αλλά αποφασίστηκε να μην τον αλλάξουν μου λένε, υπό την έννοια ότι θα θεωρηθεί ήττα, αλλά και γιατί κάποιες μετρήσεις δείχνουν ότι μπορεί να έπεσε αλλά αντέχει και φυσικά υπάρχει έστω και λίγος χρόνος ανάκαμψης. Μάλιστα, καλό είναι να κάνει και καμία δουλειά πάντως ο άνθρωπος αυτός, γιατί όπου πας τον βλέπεις ως μαϊντανό μπροστά σου. Όπου γάμος και χαρά η Βασίλω πρώτη

Χαρδαλιάς

-Οι πρώτες μετρήσεις δείχνουν καλά και τον Χαρδαλιά, παρά το δυσμενές πολιτικό κλίμα. Ευχάριστη έκπληξη και ο Στεφανής στο Βόρειο Αιγαίο απέναντι στον περίφημο Μουτζούρη.

Μεταξύ 300 και 500 εκατ. ο λογαριασμός των αποζημιώσεων

-Να περάσω στα νέα της αγοράς ξεκινώντας από τις ασφαλιστικές εταιρίες και τις καταστροφές στη Θεσσαλία. Αν και ορισμένοι από τον κλάδο κάνουν λόγο για μεγαλύτερα ποσά, οι ρεαλιστικότερες εκτιμήσεις είναι πως οι αποζημιώσεις (για ΙΧ, κατοικίες και επιχειρήσεις) θα ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ, αλλά δεν θα υπερβούν τα 500 εκατ. Ήδη αρκετές εταιρίες, όπως Εurolife, Interamerican κ.ά. έχουν στείλει επιτόπου τους εκτιμητές τους, καταγράφουν και ήδη έχουν αρχίσει να πληρώνουν προκαταβολές. Ωστόσο, συνολική και ασφαλής εικόνα δεν υπάρχει ακόμη, γιατί οι εκτιμητές δεν μπορούν να επισκεφθούν όλες τις πληγείσες εγκαταστάσεις. Στις ασφαλιστικές εταιρίες περιμένουν πως μια καλύτερη εικόνα για το ποσό των αποζημιώσεων θα έχουν από την επόμενη εβδομάδα. Θεωρείται βέβαιο πως τα όσα συνέβησαν στη Θεσσαλία θα φέρουν αυξήσεις στα ασφάλιστρα φυσικών καταστροφών, ενώ φαίνεται ότι στην Κυβέρνηση έχει ωριμάσει η ιδέα να γίνει υποχρεωτική η ασφάλιση κατοικιών. Υπήρχε και παλαιότερα σχετική πρόταση της Ένωσης ασφαλιστικών εταιριών, η οποία τώρα επικαιροποιείται.

Στις 28/9 “κληρώνει” για το λιμάνι του Βόλου

-Στις 28 Σεπτεμβρίου – εκτός απροόπτου – θα συνεδριάσει το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να αποσφραγίσουν τις δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για το λιμάνι του Βόλου. Έχουμε τέσσερις διεκδικητές και συγκεκριμένα τις δυο κοινοπραξίες της Goldair και του Μάνεση (Χαλυβουργία Ελλάδος) με τους Ισραηλινούς, τον ΟΛΘ και τη Μariner Capital. H διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ -που κατάφερε να προχωρήσει αρκετές δουλειές- θα ζητήσει, σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, βελτιωτικές προσφορές στην περίπτωση που η διαφορά πρώτου και δεύτερου είναι μικρότερη του 10%. Διαφορετικά θα έχουμε προτιμητέο επενδυτή και θα αρχίσει το ξεψάχνισμα της προσφοράς του. Το ενδιαφέρον είναι στο οικονομικό τίμημα που θα προσφερθεί για το λιμάνι του Βόλου, καθώς ο Εμ. Γκριμάλντι -με τις προσφορές του για Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο- σήκωσε πολύ ψηλά τον πήχη.

Δάνειο για κεφάλαιο κίνησης στη Διώρυγα Κορίνθου

-Ξανακλείνει την 1η Οκτωβρίου η Διώρυγα της Κορίνθου για εργασίες με στόχο να επιστρέψει σε πλήρη λειτουργία στις αρχές του 2024. Στο μεταξύ, για να αντιπαρέλθει στις οικονομικές ανάγκες, ο οργανισμός της Διώρυγας πήρε ένα δάνειο 2,15 εκατ. ευρώ από το Υπερταμείο για να καλύψει ανάγκες σε κεφάλαιο κίνησης.

Αγώνας δρόμου για το Βενιζέλος και στο βάθος ΔΕΠΑ Εμπορίας

-Δεν ξέρω αν η πρόσφατη πτώση του Χρηματιστηρίου άλλαξε τις διαθέσεις, πάντως οι αρμόδιοι έτρεχαν μήπως και προλάβουν να ετοιμάσουν το ενημερωτικό δελτίο και γίνει μέσα στο 2023 η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο του αερολιμένα Ελ. Βενιζέλος. Φιλότιμες οι προσπάθειες, αλλά μου λένε πως είναι δύσκολο έως αδύνατο να περάσει φέτος το αεροδρόμιο τις πύλες του ΧΑ. Ουρά όμως για το Χρηματιστήριο πιάνει και η ΔΕΠΑ Εμπορίας καθώς τα σχέδια για να περάσει στον ιδιωτικό τομέα... προσκρούουν στον ιδιωτικό τομέα.

Τα παράγωγα και η πτώση του Χρηματιστηρίου

-Το Χρηματιστήριο, έπειτα μετά από μια πτώση που ξεκίνησε στα τέλη Αυγούστου και ξεπέρασε το 6%, χθες απέφυγε τα χειρότερα και βρέθηκε σε θετικό έδαφος. Τώρα περιμένουμε να περάσει και η σημερινή συνεδρίαση, καθώς έχουμε triple witch στα παράγωγα, οπότε τις πραγματικές διαθέσεις της αγοράς θα τις δούμε μετά τις 13:45. Οι ειδικοί λένε πως ένας από τους λόγους που συνετέλεσαν στην πτώση είναι ότι, λόγω της γενικότερης αβεβαιότητας που δημιουργήθηκε, επενδυτές προτίμησαν να μη ρολάρουν τις θέσεις τους στα παράγωγα, με αποτέλεσμα οι market makers να βγαίνουν πωλητές στο πλεόνασμα των μετοχών που είχαν στα χέρια τους για να αντισταθμίζουν τις θέσεις τους.

Τα σενάρια για το Rebalancing του FTSE Russell

-Σήμερα πάντως είναι μια περίεργη μέρα για το Χρηματιστήριο καθώς αφού κλείσουν τα Συμβόλαια Παραγώγων (κυρίως στις μετοχές και -όχι τόσα πολλά- στον Δείκτη) θα ξεκινήσει αμέσως μετά το Rebalancing του Δείκτη FTSE Russell. Η αγορά περιμένει την ένταξη της ΒΙΟΧΑΛΚΟ στον βασικό δείκτη Russell. Στον Δείκτη Μεσαίας Κεφαλαιοποίησης θα ενταχθούν η Cenergy και ο ΟΛΠ. Με την ευκαιρία, σωστή η απόφαση της διοίκησης του ΟΛΠ να επισπεύσει κατά 2 μέρες την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων 6μήνου, την Τετάρτη 27/9, ώστε να αποφύγει τον συνωστισμό της Παρασκευής 29/9 που εκπνέει η προθεσμία. Κατά τα άλλα, οι ανακοινώσεις της Λαγκάρντ προφανώς ευνοούν τις τραπεζικές μετοχές και τα περιθώρια κέρδους τους, αλλά σίγουρα δυσκολεύουν τη διαχείριση κόστους των υπολοίπων επιχειρήσεων στην πραγματική οικονομία.

Η μετοχή ΟΤΕ

-Εντύπωση πλέον προκαλεί η σταθερά φθίνουσα πορεία της μετοχής του ΟΤΕ στο Χρηματιστήριο, με την κεφαλαιοποίηση του Οργανισμού να έχει υποχωρήσει στα 5,6 δισ. ευρώ. Πλέον απέχει μόλις 4% από τα χαμηλά 52 εβδομάδων (12,70 ευρώ) έχοντας αποχαιρετίσει προ πολλού τα επίπεδα των 17 ευρώ στον Αύγουστο του 2022. Έκτοτε μετρά απώλειες 23% παρότι οι οικονομικές του επιδόσεις κάθε τρίμηνο βελτιώνονται και το πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών παραμένει σε ισχύ. Η υποαπόδοση της μετοχής γέννησε πολλά σενάρια, με βασικότερο αυτό που θέλει τη μετοχή να πιέζεται εν όψει μιας δημόσιας προσφοράς από την DEUTSCHE TELEKOM για την έξοδο του ΟΤΕ από το Χ.Α. Κάτι τέτοιο βέβαια έχει πολλές φορές διαψευστεί, ακόμη και από τη διοίκηση της DT. Αν μη τι άλλο οι Γερμανοί, που σήμερα έχουν πάνω από το 51% (εξαιρουμένων των ιδίων μετοχών) του ΟΤΕ, θα χρειάζονταν περί τα 2-3 δισ. για να μαζέψουν το υπόλοιπο των μετοχών. Φαίνεται λοιπόν πως υπάρχει ουρά πωλητών που ταλαιπωρούν τη μετοχή, ενώ σημειώνεται πως σε προγενέστερο διάστημα η Massachusetts Financial Services, πλέον γνωστή ως MFS Investment Management, είχε μειώσει τη συμμετοχή της στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού.

Η ΑΜΚ της Intralot

-Πιάσαμε το μισό του Σεπτεμβρίου και στην αγορά αναμένουν τους όρους της ΑΜΚ της Intralot, όπως είχε προαναγγείλει η διοίκηση κατά τη Γ.Σ. στα τέλη Αυγούστου. Η εταιρεία έχει υποβάλει το πρώτο σχέδιο για τη δομή της αύξησης στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και αναμένει το ΟΚ. Μόλις γίνει αυτό θα προχωρήσει η διαδικασία στα περαιτέρω, με εγκρίσεις ενημερωτικού δελτίου κ.λπ. Η ΑΜΚ αποτελεί μέρος του πλάνου για την κεφαλαιακή αναδιάρθρωση της Intralot, μαζί με την αποπληρωμή του ομολόγου ύψους 335 εκατ. ευρώ (λήξεως 2025), δανεισμό από ελληνικές τράπεζες και ομολογιακή έκδοση.

Η Έδρα επισπεύδει τη δίκη της Folli Follie

-Ούτε μία ούτε δύο, αλλά 7 συνεδριάσεις μέσα στον Οκτώβριο όρισε χθες το δικαστήριο για τη δίκη της Folli Follie. Με δεδομένο ότι τα Δικαστήρια θα είναι κλειστά για 15 μέρες τον Οκτώβριο, λόγω των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών, η απόφαση της Έδρας δείχνει την πρόθεσή της η δίκη να ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2024. Επίσης, η Πρόεδρος δήλωσε ότι στο εξής θα προσέρχονται 3-4 μάρτυρες σε κάθε δικάσιμο και ότι δεν θα δεχθεί παρελκυστικές τακτικές από την πλευρά των διαδίκων. Την ερχόμενη Παρασκευή ξεκινά η άλλη δίκη, του Τζώρτζη Κουτσολιούτσου, που εμπλέκει στελέχη της εποπτείας και τον υπεύθυνο ασφαλείας του Ομίλου για τα περιβόητα emails.

Αλλοπρόσαλλες στρατηγικές κεντρικών τραπεζών

-Ικανοποιημένη από την πορεία ελέγχου των τιμών φέρεται η Κριστίν Λαγκάρντ, αλλά αύξησε για 10η διαδοχική φορά τα επιτόκια του Ευρώ στο 4%. Την ίδια στιγμή, η Κεντρική Τράπεζα της Κίνας μείωσε ξαφνικά και απροσδόκητα πολύ, τα επιτόκια του Γιουάν. Η Αμερικανική Κεντρική Τράπεζα Fed αφήνει σαφώς να εννοηθεί ότι θα σταματήσει -προς το παρόν- τις αυξήσεις επιτοκίων του δολαρίου. Η Κεντρική Τράπεζα της Αργεντινής ανέβασε αναπάντεχα τα επιτόκια του πέσος στο επιτόκιο - ρεκόρ 118%. Στον Καναδά, η κεντρική τράπεζα διέκοψε τις αυξήσεις επιτοκίων, αλλά δηλώνει ότι «είναι έτοιμη για μια νέα αύξηση εάν χρειαστεί». Συμπέρασμα: Ουδείς γνωρίζει πού πάει το ζήτημα της ακρίβειας στον πλανήτη. Όλοι προσπαθούν να στηρίξουν τα νομίσματα που εκπροσωπούν και αδιαφορούν για τις επιπτώσεις των επιλογών τους στην πραγματική οικονομία.

Γκρίζα παιχνίδια με τον μαύρο χρυσό

-Για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο του 2022, οι διεθνείς αγορές αργού πετρελαίου ξεπέρασαν επισήμως τα 90 δολάρια το βαρέλι. Με απλά λόγια, μέσα σε 3 μήνες οι τιμές στο αργό πετρέλαιο αυξήθηκαν κατά 35%, ανεβάζοντας το κόστος ζωής σε ολόκληρο τον πλανήτη. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν μπορεί να αναπληρώσει τα Στρατηγικά Αποθέματα Πετρελαίου (SPR) που χρησιμοποίησε για να σταθεροποιήσει τις τιμές μετά τη ρωσική εισβολή. Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι τα αποθέματα επαρκούν μόλις για 46 ημέρες. Αν βγει στις αγορές για να αναπληρώσει τα στρατηγικά της αποθέματα η κυβέρνηση των ΗΠΑ, τότε η συνεργασία Ρωσίας - Σαουδικής Αραβίας μπορεί να οδηγήσει τις τιμές πετρελαίου πάλι στα 100 δολάρια το βαρέλι.

Tesla: Τεχνολογική εταιρία ή κατασκευαστής ΙΧ;

-Ολοένα και περισσότεροι αναλυτές αντιμετωπίζουν την Tesla περισσότερο ως εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης και λιγότερο ως αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι έχουν δίκιο. Ο Adam Jonas της Morgan Stanley, που θεωρείται κορυφαίος αναλυτής στις μετοχές αυτοκινήτων, αναβάθμισε τη μετοχή της Tesla, αυξάνοντας την τιμή στόχο στα 400 δολάρια, από τα 250 δολάρια (άνοδος 45%). «Το αυτόνομο αυτοκίνητο (σσ. Αυτοκίνητο χωρίς οδηγό) έχει περιγραφεί ως η μητέρα όλων των έργων τεχνητής νοημοσύνης», έγραψε. «Στην προσπάθειά της να λύσει την αυτονομία, η Tesla έχει αναπτύξει μια προηγμένη αρχιτεκτονική υπερυπολογιστών που ωθεί νέα όρια στο προσαρμοσμένο πυρίτιο. Η Tesla μπορεί να αποκτήσει ασύμμετρο πλεονέκτημα σε μια αγορά 10 τρισεκατομμυρίων δολαρίων (αφορά τα ταξί ρομπότ)». Η Tesla σήμερα πουλά συστήματα υποβοήθησης οδηγού Enhanced Autopilot και Full Self Driving, αλλά τα αυτοκίνητά της παρουσιάζουν διάφορα προβλήματα στην πορεία τους. Οι πωλήσεις λογισμικού δεν είναι ακόμη αρκετά μεγάλες ώστε να αυξηθούν τα περιθώρια κέρδους της Tesla. Το λειτουργικό περιθώριο κέρδους, το δεύτερο τρίμηνο, ανήλθε σε περίπου 10%. Το λειτουργικό περιθώριο κέρδους της Toyota Motor το δεύτερο τρίμηνο του 2023 ανήλθε σε περίπου 11%. Άρα, η Tesla είναι ακόμη αυτοκινητοβιομηχανία…