Οι συνθήκες παρατεταμένης πανδημίας που ωρίμασαν ψηφιακά ολόκληρες κοινωνίες μέσα σε δύο χρόνια, η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων που καλλιεργήθηκαν σε προσωπικό επίπεδο όλο το προηγούμενο διάστημα, η πληθώρα εργαλείων και μέσων που έδειξαν το δρόμο στη συνολική προσπάθεια, έφεραν μια ψηφιακή επανάσταση που επηρεάζει όλους τους τομείς της ζωής μας. Σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για ένα φαινόμενο που φαίνεται να κορυφώνεται, αντιθέτως, είμαστε μόνο στην αρχή του.

Σε αυτό που ονομάζουμε ψηφιακό μετασχηματισμό, δεν υπάρχει ενιαία διάσταση ή προσέγγιση. Για τις περισσότερες των εταιρειών, βρισκόταν μεταξύ των στρατηγικών τους στόχων από το 2018 και νωρίτερα- σχετικές έρευνες υπερθεμάτιζαν τη σημασία του με 7 στις 10 εταιρείες να τον τοποθετούν ψηλά στις προτεραιότητές τους (έρευνα 2018 Tech Pro Research). Σήμερα, με την πίεση που έχει ασκηθεί από τις οικονομικές, κοινωνικές και υγειονομικές συνθήκες, οι επικεφαλής των εταιρειών πρακτικά καθιστούν την πληροφορική υπεύθυνη για τη συνολική λειτουργία των οργανισμών.

Η τεχνολογία δεν είναι αρκετή

Οι εταιρείες χρησιμοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες για να προσδώσουν αξία στα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους αλλά η τεχνολογία δεν είναι αρκετή. Οι αποσπασματικές υλοποιήσεις λύσεων πληροφορικής δεν συνιστούν μετασχηματισμό. Απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση των αναγκών του οργανισμού, μια ενδελεχής αξιολόγηση του επιχειρησιακού και τεχνολογικού περιβάλλοντος, προσεκτικός σχεδιασμός, και συνδυασμός τεχνολογιών ώστε να έρθει το αύριο πιο κοντά. Και κάτι πολύ σημαντικότερο: αλλαγή κουλτούρας.

Μπορούμε να απαριθμήσουμε πολλές, διαφορετικές, καινοτόμες τεχνολογίες και πρακτικές, όπως τα Big data analytics, cloud computing, automation, Machine learning, AI, ο κατάλογος είναι ανεξάντλητος. Ωστόσο, η τεχνολογία χωρίς τις κατάλληλες προϋποθέσεις θα αποτύχει. Γιατί ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι υπόθεση τεχνολογική αλλά πρωτίστως θέμα αποδοχής των νέων μοντέλων, αλλαγής της κουλτούρας και υιοθέτησης καινοτόμων προσεγγίσεων, εκτός πεπατημένης.

Πέντε αρχές για την υιοθέτηση της ψηφιακής κουλτούρας

Το ζητούμενο είναι η δημιουργία ενός περιβάλλοντος που θα αγκαλιάσει την ψηφιακή κουλτούρα, μέσα από μια σειρά 5 βασικών αρχών:

  • Περισσότερες ψηφιακές δράσεις, μικρότερη διάρκεια σχεδιασμού.
  • Επιλογές, λελογισμένα ρίσκα, γρήγορες αποτυχίες μας δίνουν μαθήματα και συνιστούν τη βάση υιοθέτησης της ψηφιακής κουλτούρας.
  • Συνεργατικότητα, διαφάνεια και αλληλεπίδραση.
  • Παρακολούθηση και χρήσιμα μαθήματα από βέλτιστες πρακτικές της αγοράς.
  • Διάχυση της ψηφιακής κουλτούρας σε όλο το εύρος του οργανισμού.

Οι οργανισμοί που αγνοούν τη σημασία της αλλαγής κουλτούρας, αψηφούν μια πραγματική πρόκληση. Είναι το πρώτο και απαραίτητο βήμα για να επαναπροσδιορίσουμε το όραμα και τους στόχους μας στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα.

Το μεγάλο στοίχημα είναι να περάσουμε όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα από το φίλτρο της ψηφιοποίησης προκειμένου να αποδεχθούμε τη νέα πραγματικότητα και να δημιουργήσουμε το πλαίσιο που θα μας επιτρέψει να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί στη νέα εποχή που έχει ήδη ανατείλει.