To κόστος μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου μέσω τάνκερ αυξάνεται δραματικά τη στιγμή που πολλές ναυτιλιακές αποφεύγουν τον ρωσικό υδρογονάνθρακα λίγες ημέρες πριν την εφαρμογή των κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ως αποτέλεσμα, οι ναυτιλιακές οι οποίες συνεχίζουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο έχουν αυξήσει τις τιμές τους λόγω του αυξημένου ρίσκου. Η μεταφορά αργού από τη Βαλτική προς την Ινδία μετά την ημερομηνία εφαρμογής των κυρώσεων 5η Δεκεμβρίου, έχει κόστος περίπου $15 εκατομμυρίων ή $20/βαρέλι. Σημειωτέον πως το προηγούμενο κόστος κυμαινόταν από $9 εκατ. μέχρι $11,5 εκατ.

Η αύξηση αυτή υποδεικνύει τη δυσκολία των ναυτιλιακών, πολλές εκ των οποίων είναι ελληνικές, όσον αφορά τη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου. Παράλληλα, η έλλειψη τάνκερ και η ανάγκη μεταφοράς του αργού σε νέους προορισμούς στην Ασία και τη Μέση Ανατολή αυξάνουν τις τιμές περαιτέρω.

Το αυξημένο κόστος μεταφοράς με τη σειρά του περιορίζει την αξία του αργού των Ουραλίων (Urals), αφού οι εξαγωγείς προσπαθούν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί έναντι των εναλλακτικών. Επιπρόσθετο πρόβλημα αποτελεί και το γεγονός πως οι εξαγωγές από τη Βαλτική βασίζονται σε μικρότερα τάνκερ όπως τα Aframax και Suezmax.

Οι αγορές πετρελαίου αναμένουν, επίσης, τις αποφάσεις όσον αφορά την επιβολή πλαφόν στις τιμές του πετρελαίου που πρότεινε το γκρουπ των G7. Η εφαρμογή ανώτατου ορίου αυτή στα $60/βαρέλι θα εξαιρέσει το πετρέλαιο από τις κυρώσεις της Ε.Ε., αν και η Ρωσία έχει πολλάκις υπογραμμίσει πως δεν πρόκειται να εξάγει πετρέλαιο σε οποιαδήποτε χώρα εφαρμόσει την απόφαση.

Η έλλειψη πληροφοριών όσον αφορά τις εξαιρέσεις αυξάνει και την πιθανότητα χρήσης του «σκιώδη στόλου» των αγνώστων στοιχείων τάνκερ τα οποία μεταφορτώνουν το ρωσικό πετρέλαιο στα ανοιχτά και συνεχίζουν να το παραδίδουν ανεμπόδιστα. Ο στόλος αυτός αποτελείται από παλαιότερης τεχνολογίας τάνκερ τα οποία χρησιμοποιήθηκαν και κατά τη διάρκεια των κυρώσεων κατά του Ιράν.

Από την πλευρά τους, τόσο η Πολωνία όσο και ορισμένες χώρες της Βαλτικής προσπαθούν να επιβάλουν σκληρότερες κυρώσεις στη Ρωσία πριν προσυπογράψουν την επιβολή του πλαφόν στις τιμές του ρωσικού πετρελαίου. Παρά τις προσπάθειές τους αυτές, όμως, το ανώτατο όριο φαίνεται πως θα παραμείνει άνω του μέσου όρου των τιμών του ρωσικού «μαύρου χρυσού». Σύμφωνα, μάλιστα, με τον ΥΠΕΞ της Ρωσίας Σεργκέι Λαβρόφ, το πλαφόν αυτό δεν έχει καμία σημασία αφού βρίσκεται υψηλότερα των τιμών της αγοράς, κάτι το οποίο σημαίνει πως η Ρωσία θα μπορέσει να συνεχίσει να εξάγει πετρέλαιο ανεμπόδιστα.

Ως αποτέλεσμα, η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται έτοιμη για τη δημιουργία ενός μηχανισμού το οποίο θα επικαιροποιεί το πλαφόν αυτό κάθε δύο μήνες 5% υπό των τιμών της αγοράς. Το πλαίσιο αυτό θα λαμβάνει υπόψη διάφορους παράγοντες όπως την αυξομείωση των τιμών πετρελαίου στις διεθνείς αγορές, αλλά και τις χρηματοοικονομικές συνθήκες στη Ρωσία.

Ο αρχικός στόχος της εφαρμογής πλαφόν είναι η εύρυθμη συνέχιση της εξαγωγής ρωσικού πετρελαίου αλλά και η μείωση των εσόδων του Κρεμλίνου. Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, το επίπεδο του πλαφόν πρέπει να θεωρείται ελκυστικό προς τη ρωσική κυβέρνηση. Το ρίσκο έγκειται στο γεγονός πως εάν η Ρωσία θεωρήσει το πλαφόν αυτό υπερβολικά χαμηλό, ενδέχεται να σταματήσει την παραγωγή της, στέλνοντας τις τιμές πετρελαίου στα ύψη.

Σημειωτέον πως η τιμή του αργού Urals κυμαίνεται κοντά στα $48/βαρέλι βάσει στοιχείων της Argus Media.

H Ελλάδα και άλλες χώρες με ανεπτυγμένη ναυτιλία έχουν ζητήσει μεγαλύτερη τιμή σε ό,τι αφορά το πλαφόν, έτσι ώστε να συνεχίσουν τις μεταφορές ανεμπόδιστα. Παράλληλα, οι χώρες αυτές ζητούν διαβεβαιώσεις πως η ευρωπαϊκή ναυτιλία δε θα στοχοποιηθεί άδικα από τους διεθνείς ανταγωνιστές λόγω του πλαφόν.

Διαβάστε ακόμη

Οι 12 τραπεζικές προμήθειες που μπαίνουν στη… «λαιμητόμο»

Φλόριντα: Επίθεση κατά των πολιτικών ESG- Απέσυρε 2 δισεκατομμύρια δολάρια από την BlackRock

Γιατί οι low-cost αεροπορικές «εγκαταλείπουν» τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης