Η εμπειρία της κρουαζιέρας σε ποτάμι αποκτά νέα διάσταση. Αντί για το καθιερωμένο, ήσυχο σκηνικό με μεγαλύτερης ηλικίας επιβάτες που απολαμβάνουν Grüner Veltliner, ένα πιο ζωντανό κοινό δειπνεί σε περιστρεφόμενη πλατφόρμα που εκτείνεται από την πλευρά του πλοίου και αιωρείται πάνω από το νερό. Στη συνέχεια, οι επιβάτες μεταφέρονται σε σιωπηλή ντίσκο ή επιλέγουν μια βουτιά στην πισίνα υπερχείλισης.

Η Celebrity Cruises είναι η πρώτη εταιρεία του ομίλου Royal Caribbean Cruises Ltd. που μεταφέρει τη δραστηριότητά της από τις θαλάσσιες στις κρουαζιέρες σε ποτάμια. Έχει ανακοινώσει λεπτομέρειες για τα δύο πρώτα της πλοία, το Celebrity Compass και το Seeker, χωρητικότητας 172 επιβατών, που έχουν τη σημαία της Ελβετίας. Τα πλοία θα πραγματοποιήσουν αρχικά 33 δρομολόγια στον Ρήνο και τον Δούναβη, μεταξύ Αυγούστου και Πρωτοχρονιάς του 2027. Οι ενδιαφερόμενοι έχουν ήδη προχωρήσει σε κρατήσεις, χωρίς να έχουν ανακοινωθεί τα αξιοθέατα ή οι ημερομηνίες των κρουαζιέρων — κάτι που θεωρείται επίτευγμα ακόμη και για τη δημοφιλή ευρωπαϊκή αγορά κρουαζιέρων σε ποτάμια.

Τα βίντεο που δημοσιεύτηκαν στις 3 Σεπτεμβρίου στα κοινωνικά δίκτυα και την ιστοσελίδα της Celebrity, συνοδεύονταν από μια προσφορά για τους επιβάτες να καταθέσουν 500 δολάρια ως προκαταβολή και να έχουν προτεραιότητα στις κρατήσεις. Σύμφωνα με την Celebrity, τα εισιτήρια «εξαντλήθηκαν σε έξι λεπτά». Οι κρατήσεις για αυτές τις θέσεις άνοιξαν την προηγούμενη εβδομάδα και θα ανοίξουν για το κοινό αργότερα αυτό το μήνα.

Η πρόεδρος της Celebrity Cruises, Λόρα Χότζες Μπέτχε, δήλωσε στο Bloomberg πως περίπου το 50% των επιβατών της εταιρείας «είτε έχει ήδη συμμετάσχει, είτε έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για κρουαζιέρες σε ποτάμια». Η Celebrity επιδιώκει να αποκτήσει σημαντικό μερίδιο σε αυτή την αγορά, ενώ παράλληλα φιλοδοξεί να προσελκύσει και όσους δεν έχουν ακόμη πραγματοποιήσει αντίστοιχες κρουαζιέρες. Η εταιρεία σχεδιάζει να προσθέσει δέκα νέα πλοία Celebrity River τα επόμενα χρόνια, με περαιτέρω προοπτικές ανάπτυξης στο μέλλον. «Είμαστε ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι για την ευκαιρία να επεκταθούμε σε αυτόν τον κλάδο», επισήμανε.

 

Επαναπροσδιορίζοντας τις κρουαζιέρες σε ποτάμια

Instagram

Οι κρουαζιέρες σε ποτάμια ακολουθούν συνήθως έναν δοκιμασμένο και αξιόπιστο τρόπο λειτουργίας: οι επιβάτες, που ανήκουν κυρίως στη γενιά των baby boomers, επιβιβάζονται σε ένα πλοίο για μια εβδομάδα, ξεπακετάρουν μόνο μία φορά, επισκέπτονται διάφορες πόλεις και κωμοπόλεις και έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε καθημερινές εκδρομές. Η κρουαζιέρα εξελίσσεται με αργό και ήρεμο ρυθμό, η νυχτερινή ζωή είναι περιορισμένη και οι περισσότεροι επιβάτες πάνε για ύπνο μετά το δείπνο. Η Celebrity επιδιώκει να αναβαθμίσει την εμπειρία τόσο εν πλω όσο και στις στάσεις στην ξηρά.

Η εταιρεία Celebrity είναι γνωστή για τον καινοτόμο σχεδιασμό της στις κρουαζιέρες στον ωκεανό. Ήταν η πρώτη που χρησιμοποίησε πραγματικούς χλοοτάπητες στα πλοία της, καθώς και σύγχρονες τεχνολογίες για εξοικονόμηση ενέργειας. Στα πολυτελή πλοία της σειράς Edge, που κοστίζουν περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια το καθένα, υπάρχουν καινοτομίες όπως καμπίνες με μεγάλα παράθυρα που φτάνουν από το δάπεδο μέχρι την οροφή και ανοίγουν εύκολα με το πάτημα ενός κουμπιού. Επιπλέον, διαθέτουν ειδικές πλατφόρμες που κινούνται πάνω και κάτω στην εξωτερική πλευρά του πλοίου, προσφέροντας υπαίθριες τραπεζαρίες που μπορούν να μετακινηθούν από κατάστρωμα σε κατάστρωμα.

Η ανανέωση των κρουαζιερόπλοιων που ταξιδεύουν σε ποτάμια είναι πιο δύσκολη, καθώς πρέπει να τηρούν αυστηρούς περιορισμούς στο μέγεθος, ώστε να μπορούν να περάσουν κάτω από χαμηλές γέφυρες και μέσα από στενά σημεία των ποταμών.

Η Celebrity επέλεξε να κατασκευάσει τα πλοία της στο μέγιστο επιτρεπτό μήκος για τον Ρήνο και τον Δούναβη, δηλαδή 135 μέτρα, με τέσσερα καταστρώματα για τους επιβάτες. Σε αυτά υπάρχουν οκτώ εστιατόρια και μπαρ — περισσότερα σε σχέση με τα περισσότερα πλοία που ταξιδεύουν σε ποτάμια, που συνήθως διαθέτουν μόνο ένα μπαρ. Ανάμεσά τους είναι το δημοφιλές Martini Bar, γνωστό για τους μπάρμαν που ξεχωρίζουν με τις ικανότητές τους, καθώς και μια ειδική γευστική εμπειρία με μενού πολλών πιάτων, που προσφέρεται με επιπλέον χρέωση.

Ακολουθώντας το παράδειγμα των θαλάσσιων Magic Carpets, όταν το πλάτος του ποταμού το επιτρέπει, το πλοίο μπορεί να επεκταθεί. Υπάρχουν τέσσερις τραπεζαρίες που βγαίνουν έξω από το πλοίο, μετατρέποντας τους χώρους σε ιδιωτικά τραπέζια για παρέες έως έξι ατόμων. Τα μενού θα αλλάζουν ανάλογα με το λιμάνι που βρίσκεται το πλοίο, κάτι που δεν είναι συνηθισμένο σε πλοία που αλλάζουν συνεχώς προορισμό.

Instagram

Άλλα εστιατόρια θα διαθέτουν μεγάλα παράθυρα από το δάπεδο μέχρι την οροφή, τα οποία ανοίγουν για φαγητό σε εξωτερικό χώρο. Επιπλέον, το φαγητό θα είναι διαθέσιμο όλο το 24ωρο, όλες τις μέρες της εβδομάδας — ένα ακόμα νέο χαρακτηριστικό για τα πλοία που ταξιδεύουν σε ποτάμια, σύμφωνα με την Celebrity.

Στο πίσω μέρος του πλοίου θα υπάρχει μια πισίνα υπερχείλισης και μια έκδοση του γνωστού «Sunset Bar» της εταιρείας, όπου θα προσφέρονται κοκτέιλ όπως το Mediterranean G&T, φτιαγμένο με τζιν που έχει περάσει από διαδικασία πλύσης με ελαιόλαδο. Στο ανώτερο κατάστρωμα θα βρίσκονται μπαρ και εστιατόριο με ψησταριά, καθώς και πολυτελείς ξαπλώστρες και ομπρέλες που μοιάζουν με μεγάλα νούφαρα. Όταν το πλοίο περνά κάτω από χαμηλή γέφυρα, οι ομπρέλες αυτές συρρικνώνονται και κλείνουν, ώστε να περάσει χωρίς πρόβλημα.

Όσον αφορά τις 86 καμπίνες και σουίτες, αυτές χωρίζονται σε πέντε κατηγορίες, από μικρές καμπίνες με θέα στον ποταμό έως οκτώ σουίτες Vista με μπαλκόνι, που διαθέτουν ξεχωριστούς χώρους καθιστικού και ύπνου σε πρακτικό και λειτουργικό σχεδιασμό περίπου 24 τετραγωνικών μέτρων. Δεν είναι οι μεγαλύτερες σε μέγεθος σε σύγκριση με άλλα πλοία που ταξιδεύουν σε ποτάμια, όμως η Celebrity προσφέρει πολλές ανέσεις, όπως δωρεάν μίνι μπαρ, κρεβάτια king-size για όλους και πολυτελή σεντόνια, πετσέτες, μπουρνούζια και παντόφλες.

Οι φιλοξενούμενοι έχουν στη διάθεσή τους υπηρεσία μπάτλερ κατόπιν αιτήματος, την οποία μπορούν να ζητήσουν εύκολα μέσω εφαρμογής στο κινητό τους. Οι τιμές ξεκινούν από 2.999 δολάρια ανά άτομο για τις καμπίνες με θέα στον ποταμό και από 6.899 δολάρια για τις σουίτες με μπαλκόνι, που βρίσκονται στη μέση της τιμολογιακής κλίμακας για πλοία αυτού του είδους. Σε αντίθεση με άλλα πλοία που ταξιδεύουν σε ποτάμια, όλα τα ποτά — και όχι μόνο το κρασί και η μπύρα στα γεύματα — περιλαμβάνονται στην τιμή.

 

Ο ανταγωνισμός

Ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της Celebrity είναι η Viking Holdings Ltd., η οποία διαθέτει 85 πλοία για κρουαζιέρες σε ποταμούς και έχει παραγγείλει ακόμη 25. Η εταιρεία, με έδρα στην Καλιφόρνια, ελέγχει πάνω από το 50% της αγοράς κρουαζιέρων σε ποτάμια στη Βόρεια Αμερική, καθώς και το μεγαλύτερο μέρος των λιμενικών εγκαταστάσεων κατά μήκος του Δούναβη και του Ρήνου, τις οποίες χρησιμοποιεί η ίδια και παραχωρεί σε άλλους φορείς. Η Celebrity δεν έχει ακόμη ανακοινώσει ποιες αποβάθρες θα χρησιμοποιεί.

Η στρατηγική της Viking είναι να κατασκευάζει σύγχρονα πλοία με πολύ όμοια χαρακτηριστικά, να απευθύνεται κυρίως σε επιβάτες ηλικίας 55 ετών και άνω, να διατηρεί απλό και ξεκάθαρο τρόπο λειτουργίας και να απαγορεύει την επιβίβαση παιδιών. Αντίθετα, η Celebrity θα δέχεται επιβάτες όλων των ηλικιών, χωρίς όμως να στοχεύει ειδικά στους νεότερους. Τα πλοία της Viking στην Ευρώπη δεν έχουν πισίνες και διαθέτουν μόνο ένα μπαρ στο κεντρικό σαλόνι. Με αυτόν τον τρόπο, η Celebrity διαφοροποιείται ως ένας μικρός, αλλά σημαντικός ανταγωνιστής σε αυτήν την εξειδικευμένη και περιορισμένη αγορά.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Viking, Τορστάιν Χάγκεν, αναφέρθηκε στους «νέους ανταγωνιστές» της αγοράς κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης για τα οικονομικά αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου τον Αύγουστο, χωρίς να φαίνεται να ανησυχεί ιδιαίτερα. «Είναι καλό που η αγορά τραβάει την προσοχή, αλλά εμείς ασχολούμαστε με αυτόν τον χώρο εδώ και σχεδόν 30 χρόνια και δεν μας απασχολεί ιδιαίτερα», είπε.

Η στάθμη των υδάτων στον Δούναβη αποτελεί κοινή ανησυχία για όλους τους φορείς. Κατά τους θερμούς και ξηρούς μήνες, η στάθμη μειώνεται σε τέτοιο βαθμό που καθιστά δύσκολη τη διέλευση των πλοίων. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που παρουσιάζει αυξημένη συχνότητα λόγω της κλιματικής αλλαγής. Αντίθετα, την άνοιξη, η τήξη των χιονιών προκαλεί άνοδο της στάθμης σε βαθμό που τα πλοία αδυνατούν να περάσουν κάτω από τις χαμηλές γέφυρες. Σε τέτοιες περιπτώσεις, τα πλοία αναγκάζονται να παραμείνουν αγκυροβολημένα, ενώ οι επιβάτες μεταφέρονται με λεωφορεία ή σε άλλα πλοία για τη συνέχιση του ταξιδιού τους.

Η Celebrity έχει ως στόχο να αναβαθμίσει την εμπειρία στην ξηρά. Οι λεπτομέρειες σχετικά με τις εκδρομές, καθώς και τις προαιρετικές περιηγήσεις πριν και μετά την κρουαζιέρα στην Πράγα και τη Βουδαπέστη, θα ανακοινωθούν εντός του επόμενου έτους. Αναμένεται να προσφερθούν σημαντικά περισσότερες επιλογές σε σχέση με τις παραδοσιακές ξεναγήσεις με τα πόδια σε κάθε λιμάνι. Επιπλέον, η παράταση της παραμονής σε περισσότερα λιμάνια, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στους επιβάτες να απολαύσουν την τοπική νυχτερινή ζωή, όπως συμβαίνει ήδη στα πλοία της Celebrity, θα αποτελέσει σημαντική προσθήκη στις κρουαζιέρες ποταμών.

Η Μπέθγκε σημειώνει ότι υπάρχουν «σημαντικές ευκαιρίες για βελτιώσεις τόσο στους προορισμούς όσο και στον τρόπο με τον οποίο οι ταξιδιώτες τους επισκέπτονται». Η Celebrity σχεδιάζει να αναβαθμίσει συνολικά την εμπειρία των ταξιδιωτών, προσφέροντας πιο πλούσιες και ποικίλες επιλογές κατά την παραμονή τους στους προορισμούς, ώστε να γίνεται πιο ολοκληρωμένη και απολαυστική η κάθε κρουαζιέρα.

Διαβάστε ακόμη 

Τι «βλέπουν» UBS και Citi για τις ευρωπαϊκές μετοχές – Γιατί θα παραμείνουν στο προσκήνιο 

Μπάμπης Βωβός Διεθνής Τεχνική: «Μοσχοπουλήθηκαν» θέσεις παρκινγκ στο Atrina Center

Τα επόμενα γήπεδα θα είναι εξωπραγματικά – Το ένα θα έχει 115.000 θέσεις

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα