Η οικογένεια του Μπεν Μπλοκ κάνει όλα όσα μπορεί για την κλιματική αλλαγή. Τα μέλη της οικογένειας προσπαθούν να οδηγούν λιγότερο, πρόσφατα άλλαξαν το συμβατικό φούρνο τους με ηλεκτρικό και περιορίζουν τις αγορές τους. Όταν ο πεντάχρονος γιος του Μπλοκ του ζήτησε ένα καινούριο παιχνίδι φορτηγάκι, ο 37χρονος σκέφτηκε πριν απαντήσει: «Τα φτηνά πλαστικά παιχνίδια είναι διασκεδαστικά, αλλά τείνουμε να τα πετάμε στα σκουπίδια πιο εύκολα. Τι θα έλεγες για ένα παιχνίδι Lego που έχει μεγαλύτερη διάρκεια;».

Ο Μπλοκ, όμως, ανησυχεί γιατί μεγαλώνει τα παιδιά του σε έναν πλανήτη που πλήττεται από περιβαλλοντική κρίση και αναρωτιέται πώς θα εξελιχθεί αυτός ο κόσμος και πόσο δύσκολο θα είναι να ζεις σε αυτόν. Ανησυχεί για τα παιδιά των παιδιών του. Ο Μπλοκ ανησυχεί τόσο πολύ για την υπερθέρμανση του πλανήτη που πριν από πέντε χρόνια μαζί με τον φίλο του Τζέισον Σάντμαν ίδρυσαν μία ομάδα που λέγεται «Climate Dads» (Κλιματικοί Μπαμπάδες). Η πρώτη συγκέντρωση πραγματοποιήθηκε σε ένα πάρκο της Φιλαδέλφειας των ΗΠΑ την Ημέρα του Πατέρα το 2018.

«Δεν ευθύνονται τα παιδιά μου για την περιβαλλοντική κρίση», λέει ο Μπλοκ που ζει στην Φιλαδέλφεια και εργάζεται σε κατασκευαστική εταιρία. «Παρ’όλα αυτά, τα ενθαρρύνω να μετριάσουν την υπερκατανάλωση, εστιάζοντας σε παιχνίδια που θα τους ανταμείψουν μακροπρόθεσμα. Δεν είναι εύκολο».

Οι «Climate Dads» κατάφεραν μέσα σε δύο χρόνια να αυξήσουν τα μέλη τους σε 800 μπαμπάδες από 20 πόλεις των ΗΠΑ. Διοργάνωσαν συναντήσεις σε φυσικά καταφύγια και τοποθέτησαν αυτοκόλλητα που ανέφεραν «Αυτό το μέρος θα γίνει θάλασσα» σε γειτονιές που επηρεάστηκαν από την άνοδο της στάθμης των υδάτων.

«Το μεγαλύτερο επίτευγμά μου ήταν ότι ήρθες στον κόσμο», έγραψε ο Μπλοκ σε ανοιχτή επιστολή στο γιο του. «Τώρα πρέπει να βεβαιωθώ ότι μπορείς να ξεπεράσεις τις δυσκολίες που θα βρεθούν μπροστά σου», συνέχισε.

«Η πρωτοβουλία φτάνει σε βαθύτερο επίπεδο», λέει ο 38χρονος «κλιματικός μπαμπάς» Πίτερ Ολιβιέ, «και αποτυπώνει πώς πρέπει να είναι η ανδρική φιγούρα στη σύγχρονη εποχή».

Ο Ολιβιέ, ο οποίος ζει στη Νέα Υόρκη, είναι πατέρας ενός εξάχρονου παιδιού και εργάζεται σε εταιρία απομάκρυνσης του διοξειδίου του άνθρακα. Πολλοί από τους φίλους του στην ομάδα εργάζονται στον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή της βιωσιμότητας.

«Μεταξύ μας λέμε “ναι, κατάφερα να μονώσω το υπόγειο” ή “έβαλα αντλία θερμότητας” ή “σκεφτόμαστε να βάλουμε πάνελ”», λέει ο Ολιβιέ. «Αυτά συζητάμε μεταξύ μας», πρόσθεσε. Όταν, δε, τοποθέτησε ηλιακό πάνελ στο σπίτι του τον περασμένο Ιούνιο «ήταν το μόνο πράγμα για το οποίο μιλούσα επί τρεις μήνες».

Κατά κάποιο τρόπο, ο κλιματικός μπαμπάς δεν είναι κάτι καινούριο. Πριν μερικά χρόνια ο πατέρας θα θύμιζε στα μέλη της οικογένειας να διατηρήσουν χαμηλή τη θέρμανση και να σβήσουν τα φώτα όταν έβγαιναν από ένα δωμάτιο. Έρευνα, όμως, έδειξε ότι οι γυναίκες τείνουν να είναι πιο δραστήριες σε θέματα ανακύκλωσης και τη μείωση οικιακής χρήσης νερού και ενέργειας. Άλλωστε, πολλά προϊόντα οικιακής χρήσης απευθύνονται σε γυναίκες.

Αυτό ενέχει τον κίνδυνο η «οικολογική αναβάθμιση της οικογένειας» να γίνει ένα ακόμη καθήκον για τις ήδη επιβαρυμένες μητέρες, λέει η Ελίζαμπεθ Κριπς, φιλόσοφος και λέκτορας στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, της οποίας το πιο πρόσφατο βιβλίο, «Parenting on Earth», αναλύει το ηθικό ζήτημα της ανατροφής των παιδιών σε μια εποχή κλιματικής κρίσης. «Δε νομίζω ότι μπορούμε να κατανοήσουμε τι σημαίνει να είσαι καλός γονιός σήμερα χωρίς να σκεφτούμε τι ευθύνες έχουμε απέναντι στα παιδιά μας μπροστά στην κλιματική αλλαγή», αναφέρει η Κριπς.

Η ομάδα των μπαμπάδων του κλίματος ανήκει σε μια γενιά που προσεγγίζει την πατρότητα με διαφορετικό τρόπο. Ανάμεσα στο 1965 και το 2011 ο χρόνος που αφιέρωναν οι άνδρες στη φροντίδα των παιδιών τους διπλασιάστηκε στις ΗΠΑ, σύμφωνα με ανάλυση της Pew Research (αν και μόλις δύο ώρες την εβδομάδα). Το ποσοστό των οικογενειών στις ΗΠΑ με πατέρα που μένει στο σπίτι έφτασε το 5% πέρυσι, από το 2% το 1994. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι άνδρες περνούν περίπου το 65% του χρόνου που δαπανούν οι μητέρες για τη φροντίδα των παιδιών τους και ο αριθμός των μπαμπάδων που μένουν στο σπίτι αυξήθηκε κατά 1/3 μετά την πανδημία.

«Ουσιαστικά, ένας μπαμπάς το 2023 φροντίζει πολύ περισσότερο το παιδί από ότι ένας μπαμπάς το 2013 και το 2003», εξηγεί ο Τζέρεμι Ντέιβις, επικεφαλής του τμήματος επιπτώσεων και επικοινωνίας στο Ινστιτούτο Πατρότητας, μια βρετανική φιλανθρωπική και ερευνητική οργάνωση. Και όπως τονίζει: «Κάτι αλλάζει».

Πηγή: Bloomberg

 

Διαβάστε ακόμη

Εγνατία Οδός: Γιατί ο Ταχιάος ζητά να κλείσει γρήγορα η παραχώρηση στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis

Ανδρεάδης και Ρέτσος για τουρισμό: Νέο ρεκόρ με πάνω από €20 δισ. το 2023, θετικά μηνύματα για 2024

«Γυάλινο Μουσικό Θέατρο»: Οδηγείται στη «σκηνή» των πλειστηριασμών (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ