Το σχέδιο της Robert Bosch GmbH να καταργήσει 13.000 επιπλέον θέσεις εργασίας δείχνει πώς η παρακμή της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας επηρεάζει τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές τους αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω της μειωμένης ζήτησης, του υψηλού κόστους εργασίας και ενέργειας και του εντεινόμενου ανταγωνισμού από τους ταχέως αναπτυσσόμενους κινέζους κατασκευαστές. Έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια ευρώ στην τεχνολογία των μπαταριών, μόνο για να διαπιστώσουν ότι η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα θα είναι πιο αργή από το αναμενόμενο.
Οι πιέσεις αναγκάζουν τους κατασκευαστές να προχωρήσουν σε οδυνηρές περικοπές. Οι ομόλογοι της Bosch, Continental AG, Schaeffler AG και ZF Friedrichshafen AG, προχωρούν επίσης σε περικοπές θέσεων εργασίας και δαπανών, ενώ η Volkswagen AG, η Porsche AG και η Ford Motor Co. μειώνουν το προσωπικό και την παραγωγή τους για να αντισταθμίσουν τις χαμηλές πωλήσεις και τους δασμούς του Ντόναλντ Τραμπ, οι οποίοι αποσκοπούν στην τόνωση της μεταποίησης στις ΗΠΑ. Αυτοί περιλαμβάνουν τους πρόσφατα ανακοινωθέντες δασμούς για τα βαρέα φορτηγά, οι οποίοι αναμένεται να επηρεάσουν την Daimler Truck AG και την Traton SE της VW.
Συνολικά, ο γερμανικός τομέας αυτοκινήτων έχει χάσει περίπου 55.000 θέσεις εργασίας τα τελευταία δύο χρόνια, σύμφωνα με την εμπορική ένωση VDA. Δεκάδες χιλιάδες επιπλέον θέσεις αναμένεται να εξαφανιστούν έως το 2030, σε έναν κλάδο που απασχολεί περισσότερους από 700.000 ανθρώπους.
Οι εξελίξεις θέτουν υπό αμφισβήτηση την υπόσχεση του καγκελαρίου Φρίντριχ Μερτς να βγάλει τη Γερμανία από τη στασιμότητα, απελευθερώνοντας εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ σε δαπάνες για υποδομές και άμυνα.

Η Volkswagen περιορίζει τον όγκο παραγωγής και προβαίνει σε προσωρινές διακοπές λειτουργίας σε δύο γερμανικά εργοστάσια ηλεκτρικών αυτοκινήτων λόγω της χαμηλής ζήτησης, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg. Το κόμμα του Μερτς έπεσε πρόσφατα στις δημοσκοπήσεις πίσω από τo ακροδεξιό Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD).
Το σχέδιο της Bosch να μειώσει το 3% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της έως το 2030 είναι ενδεικτικό της κρίσης που διανύει ο κλάδος. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες με επικεφαλής την BYD Co. κατακτούν την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα — η οποία πριν από την πανδημία ήταν ο κύριος μοχλός ανάπτυξης και κερδών για τις γερμανικές VW, BMW AG και Mercedes-Benz Group AG — και κάνουν επίσης την είσοδό τους στην Ευρώπη με καλά εξοπλισμένα, οικονομικά προσιτά αυτοκίνητα. Οι εξαγωγές της Γερμανίας προς την κερδοφόρα αγορά των ΗΠΑ γίνονται όλο και πιο δαπανηρές λόγω των δασμών.
Αρκετοί προμηθευτές ανταλλακτικών έχουν αδρανή παραγωγική ικανότητα και δέχονται πίεση από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τις τιμές, ακόμη και όταν το κόστος των πρώτων υλών τους αυξάνεται. Ταυτόχρονα, οι ασιατικοί ανταγωνιστές κερδίζουν μερίδιο αγοράς με φθηνότερες μπαταρίες, κινητήρες και ηλεκτρονικά εξαρτήματα, μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους των παραδοσιακών κατασκευαστών.
Η Volkswagen βρίσκεται σε διαδικασία μαζικής αναδιάρθρωσης στη Γερμανία και έχει δεσμευτεί να μειώσει 35.000 θέσεις εργασίας στη χώρα μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Η Porsche ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα την απόσυρσή της από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και εξέδωσε την τέταρτη προειδοποίηση για τα κέρδη της φέτος. Η κατασκευαστής του 911 και η Audi της VW απολύουν επίσης χιλιάδες υπαλλήλους, καθώς δυσκολεύονται να πουλήσουν τα πολυτελή ηλεκτρικά αυτοκίνητά τους.
Η Ford ανακοίνωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι θα απολύσει επιπλέον 1.000 υπαλλήλους στο εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων της στην Κολωνία λόγω της χαμηλής ζήτησης. Η αμερικανική εταιρεία έχει προχωρήσει σε σταθερές περικοπές στην Ευρώπη, μειώνοντας την παραγωγή, απολύοντας προσωπικό και κλείνοντας τομείς, σε μια προσπάθεια να εξορθολογίσει μια επιχείρηση που έχει μείνει πολύ πίσω από τον τομέα της στη Βόρεια Αμερική.
Ο Μερτς προσπάθησε να ενισχύσει την εμπιστοσύνη με μεγαλύτερες δαπάνες για όπλα και την επενδυτική πρωτοβουλία «Made for Germany» ύψους 100 δισεκατομμυρίων ευρώ — την οποία υποστήριξε η Bosch — αλλά οι ελπίδες ότι ορισμένες από τις θέσεις εργασίας στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας μπορούν να σωθούν από υπολειτουργούντα εργοστάσια αυτοκινήτων και ανταλλακτικών που αναλαμβάνουν συμβάσεις άμυνας δεν έχουν μέχρι στιγμής υλοποιηθεί.
Στην Bosch, οι μεγαλύτερες περικοπές θα πλήξουν την ιστορική βάση της εταιρείας στην περιοχή της Στουτγάρδης. Χιλιάδες θέσεις εργασίας θα χαθούν σε εργοστάσια που κατασκευάζουν τα πάντα, από εξαρτήματα ντίζελ έως μικρούς ηλεκτρικούς κινητήρες.
Αν και η εταιρεία έχει επεκταθεί στους τομείς της ενέργειας, των οικιακών συσκευών και της βιομηχανικής τεχνολογίας, η αυτοκινητοβιομηχανία παραμένει ο πυρήνας του ομίλου και ο δείκτης της υγείας της γερμανικής βιομηχανίας.
Διαβάστε ακόμη
Έρχεται ψηφιακή παγίδα για αυθαίρετα
Η «κρίση» στάθμευσης στην Αθήνα: 3+1 προτάσεις για βελτίωση της καθημερινότητας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.