Eνας χρόνος μετά από τις πρώτες ενδείξεις της καταστροφής που ανέμενε την παγκόσμια αγορά πετρελαίου, το αργό επιδεικνύει ένα εντυπωσιακό ριμπάουντ.

Η κρίση λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού ήταν η χειρότερη που βίωσε η πετρελαϊκή βιομηχανία. Η ζήτηση των καυσίμων μειώθηκε κατά ⅕, οι τιμές έπεσαν υπό το μηδέν, οι παραγωγές χώρες συγκρούστηκαν για τους πελάτες τη στιγμή που υπήρξε πλεόνασμα 1 δισεκατομμυρίου βαρελιών. Παρόλα αυτά, το πετρέλαιο ανακάμπτει.

Τα συμβόλαια μελλοντικές εκπλήρωσης κατέγραψαν ράλι πάνω από τα $60/βαρέλι τη Δευτέρα στο Λονδίνο, λόγω της ζήτησης στην κινεζική αγορά που άγγιξε τα προ-πανδημίας επιπέδα, των εμβολίων και της ελεγχόμενης προσφοράς του ΟΠΕΚ.

Αν και οι δυτικές οικονομίες ακόμη υποφέρουν υπό τον ζυγό των θανάτων λόγω κορωνοϊού και των lockdowns, η ζήτηση για τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις βιομηχανίες παραγωγής και μεταφορών, παραμένει αυξημένη. 

Η ανατροπή των δεδομένων για το πετρέλαιο αποτελεί σωτήριο μήνυμα για πολλούς παραγωγούς. Προσφέρει σε γίγαντες όπως η Εxxon Mobil και BP, ελπίδα μετά από ένα δύσκολο έτος. Για χώρες όπως το Ιράκ και η Αγκόλα, οι οποίες έχουν ζητήσει βοήθεια από το ΔΝΤ, αποτελεί σωσίβια λέμβο. Ακόμη και για τους πλουσιότερους παραγωγούς όπως η Σαουδική Αραβία τα αυξημένα έσοδα είναι σωτήρια.

Μείωση των αποθεμάτων

Ενας από τους κυριότερους δείκτες της ανάκαμψης είναι και ο πιο κρυφός, το λεγόμενο backwardation. Tα βραχυπρόθεσμα futures έχουν μεγάλο πρίμιουμ σε σχέση με τα πιο μακροπρόθεσμα, κάτι που σηματοδοτεί την επιτάχυνση της μείωσης των άμεσα προσφερόμενων προμηθειών. Ενας δείκτης ο οποίος αποτελεί κύριο μέλημα των αναλυτών, η διαφορά του Μπρεντ της Βόρειας Θάλασσας του Δεκεμβρίου του ‘19 σε σχέση με το Δεκέμβριο του ‘20, δείχνει αύξηση στα $2,84/βαρέλι. 

Ολα αυτά σηματοδοτούν και την αρχή της πρόσβασης στα αποθέματα που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2020. Τα αποθέματα αυτά μειώθηκαν παγκοσμίως, κατά 300 εκατ. βαρέλια, από τη στιγμή που ο ΟΠΕΚ και οι συνεργαζόμενες με αυτόν χώρες μείωσαν την συνολική παραγωγή πετρελαίου τον Μάιο.

Το καρτέλ προβλέπει πως θα χρησιμοποιήσει 82 εκατ. βαρέλια αποθεμάτων αυτό το τρίμηνο, μειώνοντας τα αποθεματικά των εκβιομηχανισμένων χωρών στον πενταετή μέσο όρο μέχρι τον Αύγουστο. Τα πλεονάσματα των αποθεματικών πιέζουν τις τιμές του πετρελαίου, οπότε η άρση της πίεσης αυτής θα βοηθήσει στην περαιτέρω ανάκαμψη των τιμών.

Ανάκαμψη στην Ασία

Ενας από τους κύριους παράγοντας της ανάκαμψης είναι το ριμπάουντ στην κατανάλωση, ιδιαίτερα στην Ασία. Η επιτυχία της Κίνας, μεγαλύτερης εισαγωγού αργού πετρελαίου στον κόσμο, έχει δώσει και αυτή το έναυσμα. Τα δεδομένα της χώρας επέδειξαν πτώση-ρεκόρ των αποθεμάτων αργού τον Δεκέμβριο, με αύξηση των δεικτών επεξεργασίας αργού.

Στην Ινδία, η κατανάλωση καυσίμων πλησιάζει τα κανονικά επίπεδα λόγω της ανάγκης χρήσης καυσίμων για βασικές ανάγκες και μεταφορές. Συνολικά, η ζήτηση του πετρελαίου της χώρας τον Δεκέμβριο βρέθηκε να υστερεί κατά 1,4% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2019.

Κοντέινερ και μεταφορές

Η ανάκαμψη της Ασίας είναι μόνο μια πλευρά της συνολικής ιστορίας. Η άλλη πλευρά μπορεί να περιγραφεί ως «μεταφορές, χημικά και κρύο». 

Οι καταναλωτές παραγγέλνουν φαγητό και αγαθά αντί να πηγαίνουν να ψωνίσουν. Αυτό προφανώς οδηγεί και την ανάγκη της μεταφοράς τεράστιων κοντέινερ ανά τον πλανήτη, αυξάνοντας την ανάγκη καυσίμων για τρένα, πλοία και φορτηγά.

Η UPS, της οποίας ο μεγαλύτερος πελάτης είναι η Amazon.com, ανέφερε πως κατέγραψε χωρίς προηγούμενο αύξηση της ζήτησης των υπηρεσιών της. Τα κέρδη από τη δημιουργία ντίζελ καυσίμων στις ΗΠΑ βρίσκονται σε εννιάμηνο υψηλό στα $15/βαρέλι.

Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου υποστηρίζει και την ανάκαμψη άλλων υδρογονανθράκων. Η ανάγκη του υψηλού αριθμού πακέτων για τις αποστολές αυτές σημαίνει πως η νάφθα, η οποία χρησιμοποιείται στα πλαστικά, έχει αυξημένη ζήτηση, με πρίμιουμ 30 σεντ/βαρέλι, ρεκόρ πενταετίας, σύμφωνα με την DV Trading.  Οι βιομηχανίες χημικών όπως η Dow Inc, και BASF SE αναφέρουν μεγάλα κέρδη, όπως και η αυστριακή OMV AG. 

Κρύο, πολύ κρύο

Μεγάλο ρόλο παίζουν και οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες στην Ασία, και η τεράστια χιονοθύελλα που πλήττει τις βόρειες και ανατολικές ΗΠΑ. Το κρύο αύξησε την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου κατά 1 εκατ. βαρέλια/ημέρα, σύμφωνα με την Goldman Sachs Group. Αύξησε επίσης και τη ζήτησε σε προπάνιο λόγω των σομπών που χρησιμοποιούνται από ρεστωράν που δεν επιτρέπουν εσωτερική εστίαση λόγω κορωνοϊού.

Η πληγή της αγοράς πετρελαίου δεν έχει επουλωθεί εντελώς. Η παγκόσμια χρήση πετρελαίου έχει μειωθεί μεταξύ 5% και 7% σε σχέση με το 2020. Το μεγαλύτερο μέρος αυτού οφείλεται στη μείωση των αεροπορικών ταξιδιών κατά 70%. Οι απειλές που συνιστούν η απουσία οργανωμένη διανομής εμβολίων και οι μεταλλάξεις του ιού επίσης επιβαρύνουν την κατάσταση και κάνουν μερικούς να ανησυχούν για μια εκ νέου πτώση της αγοράς.

Ο ρόλος του ΟΠΕΚ+

Οι ανησυχίες αυτές, όμως, αντισταθμίζονται από τον άλλο μεγάλο παράγοντα επιρροής της ανάκαμψης της αγοράς: τις τεράστιες μειώσεις στην παραγωγή των 23 χωρών-μελών του ΟΠΕΚ+. Αν και η αρχική συνάντηση του ΟΠΕΚ+ οδήγησε σε σύγκρουση μεταξύ της Σαουδικής Αραβίας και της Ρωσίας, η επόμενη συνάντηση μετά το πρώτο κραχ της αγοράς οδήγησε σε συμφωνία μείωσης της συνολικής παραγωγής κατά 10 εκατ. βαρέλια/ημέρα (10% της παγκόσμιας προσφοράς). Το γκρουπ θα συνεχίσει να μην παράγει περίπου 7 εκατ. βαρέλια/ημέρα αλλά σιγά-σιγά θα επιστρέψει στην κανονικότητα.

Διαβάστε ακόμα:

Κανονική άδεια ή αναστολή εργασίας το δίλημμα Βακάκη στους εργαζόμενους της Jumbo

Στον «πάγο» 3.000 πλειστηριασμοί – Τα ηχηρά ονόματα που γλιτώνουν το e-σφυρί

Μπιλ Γκέιτς: Αυτές είναι οι δύο μεγάλες καταστροφές που προβλέπει μετά την πανδημία