Η συμφόρηση στα λιμάνια επιδεινώνεται σε βασικούς κόμβους της Βόρειας Ευρώπης και σε άλλα κέντρα, σύμφωνα με μια νέα έκθεση που υποδηλώνει ότι οι εμπορικοί πόλεμοι θα μπορούσαν να επεκτείνουν τις διαταραχές στη ναυτιλία στην Ασία και τις ΗΠΑ και να οδηγήσουν σε αύξηση των ναύλων.
Ο χρόνος αναμονής για θέση ελλιμενισμού αυξήθηκε κατά 77% στο Bremerhaven της Γερμανίας μεταξύ τέλη Μαρτίου και μέσα Μαΐου, σύμφωνα με έκθεση που δημοσίευσε πρόσφατα η Drewry. Οι καθυστερήσεις αυξήθηκαν κατά 37% στην Αμβέρσα και κατά 49% στο Αμβούργο κατά την ίδια περίοδο, ενώ το Ρότερνταμ και το Felixstowe του Ηνωμένου Βασιλείου παρουσίασαν επίσης μεγαλύτερες καθυστερήσεις.
Η έλλειψη εργατικού δυναμικού και τα χαμηλά επίπεδα των υδάτων στον ποταμό Ρήνο είναι οι κύριοι υπεύθυνοι, καθώς εμποδίζουν την κυκλοφορία των φορτηγίδων από και προς τις εσωτερικές περιοχές. Οι περιορισμοί επιδεινώνονται από την προσωρινή αναστολή των δασμών 145% στις κινεζικές εισαγωγές από τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, η οποία έχει προκαλέσει αύξηση της ζήτησης μεταφορών μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου.
«Οι καθυστερήσεις στα λιμάνια επιμηκύνουν τους χρόνους μεταφοράς, διαταράσσουν τον προγραμματισμό των αποθεμάτων και αναγκάζουν τους μεταφορείς να μεταφέρουν επιπλέον αποθέματα», δήλωσε η Drewry. «Επιπλέον, το διατλαντικό εμπόριο προς ανατολάς δείχνει σημάδια πρόωρης αιχμής για την τρέχουσα σεζόν, τροφοδοτούμενο από την 90ήμερη αναστολή των δασμών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, η οποία λήγει στις 14 Αυγούστου».
Παρόμοια φαινόμενα παρατηρούνται στη Σενζέν της Κίνας, καθώς και στο Λος Άντζελες και τη Νέα Υόρκη, «όπου ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που περιμένουν να ελλιμενιστούν αυξάνεται από τα τέλη Απριλίου», ανέφερε η εταιρεία.
Ο Ρολφ Χάμπεν Γιάνσεν, διευθύνων σύμβουλος της Hapag-Lloyd AG με έδρα το Αμβούργο, δήλωσε πρόσφατα ότι, αν και έχει δει πρόσφατα σημάδια βελτίωσης στα ευρωπαϊκά λιμάνια, αναμένει ότι θα χρειαστούν «άλλες έξι έως οκτώ εβδομάδες πριν η κατάσταση τεθεί υπό έλεγχο».
Ωστόσο, ο Τόρστεν Σλοκ, επικεφαλής οικονομολόγος της Apollo Management, επεσήμανε σε σημείωμα ότι η εκεχειρία των δασμών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας που επιτεύχθηκε πριν από σχεδόν δύο εβδομάδες δεν έχει ακόμη προκαλέσει αύξηση των πλοίων στον Ειρηνικό.
«Αυτό θέτει το ερώτημα: Είναι οι δασμοί 30% στην Κίνα ακόμη πολύ υψηλοί; Ή μήπως οι αμερικανικές εταιρείες απλώς περιμένουν να δουν αν οι δασμοί θα μειωθούν περαιτέρω πριν αυξήσουν τις αποστολές;», αναρωτήθηκε ο ίδιος.
Διαμάχη ΕΕ-ΗΠΑ
Οι δασμοί των ΗΠΑ – σε συνδυασμό με τις ξαφνικές απειλές και τις εκεχειρίες – δυσκολεύουν τους εισαγωγείς και τους εξαγωγείς να προσαρμόσουν τις παραγγελίες τους, προκαλώντας ασυνήθιστες διακυμάνσεις στη ζήτηση. Για τις ναυτιλιακές εταιρείες, αυτό μεταφράζεται σε καθυστερήσεις και υψηλότερο κόστος, που απαιτούν αυξήσεις των ναύλων.
Το τελευταίο πλήγμα για την αγορά έλαβε χώρα όταν ο Τραμπ απείλησε να επιβάλει στην Ευρωπαϊκή Ένωση δασμούς 50% την 1η Ιουνίου, μια κίνηση που θα μπορούσε να ταράξει το διατλαντικό εμπόριο. Έκτοτε ο Τραμπ έκανε πίσω, συμφωνώντας να παρατείνει την προθεσμία έως τις 9 Ιουλίου, μετά από τηλεφωνική συνομιλία με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

«Η πρόσθετη αβεβαιότητα σε επίπεδο πολιτικής θα αποτελέσει βάρος για την παγκόσμια δραστηριότητα, προσθέτοντας κινδύνους στις αποφάσεις σχετικά με τις δαπάνες», ανέφερε η Oxford Economics σε πρόσφατη ερευνά της. Η Γερμανία, η Ιρλανδία, η Ιταλία, το Βέλγιο και η Ολλανδία είναι οι πιο ευάλωτες χώρες, δεδομένου του ποσοστού των εξαγωγών τους προς τις ΗΠΑ σε σχέση με το ΑΕΠ, ανέφερε.
To Bloomberg Economics ανέφερε σε ανάλυσή του ότι «οι πρόσθετοι δασμοί 50% θα μειώσουν πιθανώς τις εξαγωγές της ΕΕ προς τις ΗΠΑ για όλα τα προϊόντα που υπόκεινται σε αμοιβαίους δασμούς σε σχεδόν μηδενικό επίπεδο, μειώνοντας τις συνολικές εξαγωγές της ΕΕ προς τις ΗΠΑ κατά περισσότερο από το ήμισυ».
Η αυξανόμενη αβεβαιότητα σχετικά με το αν ο Τραμπ θα προχωρήσει με μια τόσο μεγάλη εμπορική απειλή ή θα την αναβάλει, όπως έκανε με την Κίνα, αυξάνει τις πιέσεις στον τομέα των μεταφορών.
Μεταφορείς, συμπεριλαμβανομένης της MSC Mediterranean Shipping Co., της μεγαλύτερης εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, είχαν ήδη ανακοινώσει γενικές αυξήσεις των ναύλων και επιπλέον χρεώσεις για την περίοδο αιχμής, με έναρξη τον Ιούνιο, για φορτία από την Ασία.
Σύμφωνα με το Bloomberg, τις επόμενες εβδομάδες, αυτές οι αυξήσεις είναι πιθανό να οδηγήσουν σε άνοδο των τιμών spot για τις θαλάσσιες μεταφορές, το κόστος των οποίων εξακολουθεί να επηρεάζεται από τις γεωπολιτικές αναταραχές.
Τα φορτηγά πλοία εξακολουθούν να αποφεύγουν σε μεγάλο βαθμό την Ερυθρά Θάλασσα, όπου οι Χούθι άρχισαν να επιτίθενται σε πλοία στα τέλη του 2023, πλέοντας γύρω από τη νότια Αφρική για να μεταφέρουν εμπορεύματα σε δρομολόγια που συνδέουν την Ασία, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Αποφυγή «μαζικής συμφόρησης»
Ο Χάμπεν Γιάνσεν δήλωσε ότι δεν είναι ακόμη ασφαλές να διασχίσει κανείς την Ερυθρά Θάλασσα και ανέφερε ότι η ενδεχόμενη αποκατάσταση των τακτικών δρομολογίων μέσω της Διώρυγας του Σουέζ θα πρέπει να γίνει σταδιακά, ίσως σε διάστημα αρκετών μηνών, προκειμένου να αποφευχθεί η συμφόρηση των λιμανιών από την κυκλοφορία των πλοίων.
«Αν από τη μια μέρα στην άλλη μεταφέρουμε αυτά τα πλοία στη Διώρυγα του Σουέζ, θα δημιουργήσουμε μαζική συμφόρηση σε πολλούς λιμένες», δήλωσε ο ίδιος. «Επομένως, η προσέγγισή μας θα είναι ότι, αν μπορούμε να το κάνουμε, θα το κάνουμε σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ώστε να μην καταρρεύσουν οι λιμένες, γιατί αυτό δεν είναι προς το συμφέρον κανενός».
Διαβάστε ακόμη
Τελεσίγραφο της ΕΕ στη Shein: Συμμορφωθείτε με τη νομοθεσία ή έρχονται πρόστιμα
Γιατί κούρασε η «ήσυχη πολυτέλεια» – Ο CEO που δίνει το στίγμα της επόμενης μέρας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.