search icon

Bloomberg

Οι ρωσικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν τη στήριξη Κινέζων επενδυτών (πίνακες)

Τα εργοστάσια κατασκευής και συναρμολόγησης τα οποία πούλησαν οι Δυτικοί μετά από την εισβολή στην Ουκρανία παραμένουν ως επί το πλείστον αδρανή 

Όταν οι διεθνείς εταιρείες άρχισαν να εγκαταλείπουν τη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία, ο Αντρέι Πάβλοβιτς και ο Αντρέι Ολχόφσκι εντάχθηκαν σε ένα κύμα επιχειρηματιών που προσπάθησαν να επωφεληθούν από την έξοδο, εξαγοράζοντας τα «παρατημένα», πια, εργοστάσια αυτοκινήτων.

Τώρα επιδιώκουν να επανεκκινήσουν την παραγωγή σε μια χώρα που παρήγαγε περίπου 1,5 εκατομμύριο οχήματα ετησίως πριν από τον πόλεμο και κάποτε στόχευε να γίνει η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης.

Η Art-Finance του Πάβλοβιτς, η οποία αγόρασε εργοστάσια από τη Hyundai Motor Co. και τη Volkswagen AG, και η Avtodom Group του Ολχόφσκι, η οποία εξαγόρασε τα ρωσικά εργοστάσια της Mercedes-Benz Group AG, αναζητούν αμφότερες εταίρους.

Η προφανής λύση θα ήταν να προσελκύσουν κινεζικές εταιρείες, αλλά το να τις πείσουν να επενδύσουν μπορεί να αποδειχθεί δύσκολο χωρίς κρατικές επιδοτήσεις.

«Έχω την αίσθηση ότι υπερεκτίμησαν λίγο τις δυνατότητές τους», δήλωσε ο ανεξάρτητος σύμβουλος με περισσότερα από 20 χρόνια εμπειρίας στην αυτοκινητοβιομηχανία, Σεργκέι Μπουργκάζλιεφ, σχετικά με τα περιουσιακά στοιχεία τα οποία αγόρασαν η Art-Finance και η Avtodom.

«Για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η εξαγωγή οχημάτων από την ασιατική χώρα είναι πιο κερδοφόρα από την κατασκευή τους στη Ρωσία και η Μόσχα θα πρέπει να τους προσφέρει ειδικά προνόμια για να τους προσελκύσει», προσέθεσε.

Οι συμφωνίες αυτές αποτελούν ένα καλό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο η ιδιοκτησία περιουσιακών στοιχείων μετατοπίζεται σε ολόκληρη τη Ρωσία, όπου το επιχειρηματικό τοπίο έχει αναδιαμορφωθεί ριζικά μετά από την αποχώρηση των ξένων εταιρειών δεδομένων της εισβολής στην Ουκρανία και τις σαρωτικές κυρώσεις.

Καθώς οι γνωστότεροι ολιγάρχες αντιμετωπίζουν κυρώσεις, ορισμένοι τοπικοί επιχειρηματίες εκμεταλλεύονται την ευκαιρία αγοράζοντας περιουσιακά στοιχεία με χαμηλό κόστος.

Ο Πάβλοβιτς άρχισε να πουλάει αυτοκίνητα που εισήχθησαν στη Ρωσία το 1992. Αργότερα πέρασε σχεδόν δύο δεκαετίες ως επικεφαλής του αντιπροσώπου Avilon Group, μιας ρωσικής εταιρείας πώλησης πολυτελών αυτοκινήτων, η οποία συμπεριλάμβανε μάρκες όπως Rolls-Royce και Bentley.

Ο Ολχόφσκι ξεκίνησε ως έμπορος μεταλλευμάτων τη δεκαετία του ‘90 σε μια πόλη της Σιβηρίας. Το 2013 στράφηκε στις επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων και έγινε διευθυντής της Avtodom το 2019.

Ενώ το ποσό που δαπάνησαν οι Πάβλοβιτς και Ολχόφσκι για τα περιουσιακά τους στοιχεία είναι άγνωστο, πιστεύεται ότι είναι ασήμαντο σε σχέση με τα δισεκατομμύρια δολάρια που αυτά άξιζαν πριν από τον πόλεμο.

Πάραυτα, όπως αναφέρει το Bloomberg, οποιαδήποτε κι αν είναι η έκπτωση, οι προοπτικές των επενδύσεών τους είναι αβέβαιες.

Η Art-Finance του Pavlovich, η οποία δραστηριοποιείται στη χώρα ως AGR Automotive Group, ανέφερε σε ανακοίνωσή της τον περασμένο μήνα ότι συνέχισε την παραγωγή αυτοκινήτων Solaris σε πρώην εγκαταστάσεις της Hyundai, χωρίς να αποκαλύψει τον αριθμό της συνολικής φετινής παραγωγής.

Η Avtodom, από την πλευρά της, επιδιώκει να προσελκύσει επενδυτές από την Κίνα για την επανεκκίνηση του παλιού εργοστασίου της Mercedes-Benz, αλλά το σχετικά μικρό μέγεθός της καθιστά δύσκολη την κατασκευή οικονομικά αποδοτικών οχημάτων για μαζική κατανάλωση, όπως δήλωσε ο Ολχόφσκι.

Άλλα εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων έχουν συνεχίσει την λειτουργία τους. Εργοστάσιο το οποίο διαχειρίζεται η κυβέρνηση της Μόσχας και το οποίο η Renault SA πούλησε μετά την εισβολή στην Ουκρανία, έχει αναβιώσει την παραγωγή της σοβιετικής μάρκας Moskvich χρησιμοποιώντας εξαρτήματα από την κινεζική JAC Motors. 

Η Avtotor, η οποία διαχειρίζεται εγκατάσταση που συναρμολογούσε οχήματα της Hyundai και της BMW AG, κατασκευάζει αυτοκίνητα της BAIC και της Kaiyi. Παρ’ όλα αυτά η παραγωγή τους πέρυσι κυμάνθηκε στο περίπου ένα πέμπτο ή λιγότερο της πλήρους δυναμικότητάς τους.

Η Haval της Great Wall Motor Co. είναι η μόνη κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που διαθέτει εργοστάσιο στη Ρωσία, σε μια πόλη περίπου 180 χιλιόμετρα νότια της Μόσχας. Το εργοστάσιο, το οποίο κατασκευάζει SUV και crossover μοντέλα, άνοιξε το 2019 μετά από επενδύσεις ύψους 500 εκατομμυρίων δολαρίων και διπλασίασε την παραγωγή σε περίπου 100.000 οχήματα πέρυσι, καταλαμβάνοντας σχεδόν το 11% της ρωσικής αγοράς αυτοκινήτων σε πωλήσεις, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Autostat. Αυτόν τον μήνα, ξεκίνησε η λειτουργία μιας νέας μονάδας κοντά στην περιοχή αυτή.

Μία άλλη εταιρεία η οποία προσπαθεί κι αυτή να καταλάβει μέρος της αγοράς είναι η κρατικά υποστηριζόμενη AvtoVAZ. Χάρη στις συνεχείς κρατικές επιδοτήσεις, παρήγαγε πέρυσι περίπου 374.000 αυτοκίνητα Lada.

Ενώ οι πωλήσεις αυτοκινήτων αυξήθηκαν το 2023, ο Σύνδεσμος Ευρωπαϊκών Επιχειρήσεων δήλωσε ότι θα χρειαστεί χρόνος για την επανεκκίνηση όλων των αδρανών εργοστασίων.

Η ρωσική κυβέρνηση δημιουργεί ένα νέο σύμπλεγμα παραγωγής αυτοκινήτων για την αναζωογόνηση της τοπικής οικονομίας, αλλά η Τράπεζα της Ρωσίας εκτιμά ότι η διαδικασία για την επιστροφή στην πλήρη παραγωγική δυναμική θα διαρκέσει πιθανότατα μέχρι το 2027.

«Η περαιτέρω αύξηση της παραγωγής επιβατικών αυτοκινήτων στη Ρωσία θα εξαρτηθεί από την ανάπτυξη της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας και την αύξηση της συναρμολόγησης οχημάτων φίλιων χωρών σε εγχώρια εργοστάσια», αναφέρει η έκθεση της κεντρικής τράπεζας.

«Ωστόσο, ο κίνδυνος δευτερογενών κυρώσεων για τις ξένες εταιρείες και η σχετικά μικρή ρωσική αγορά αυτοκινήτων ενδέχεται να περιορίσουν την επέκτασή της», συμπλήρωσε.

Διαβάστε ακόμη

Επενδυτική βαθμίδα: Η σκληρή» Moody’s και οι κινήσεις των οίκων αξιολόγησης για την Ελλάδα

Στιβ Αποστολόπουλος: H συνάντηση με τον K. Μητσοτάκη και οι επιχειρηματικές κινήσεις του Ελληνοκαναδού μεγιστάνα

Έγινε το επόμενο βήμα στη συνεργασία ΤΕΜΕΣ και D-Marinas για τη μαρίνα της Πύλου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version