Οταν ο Μάριο Ντράγκι χρειάστηκε κάποιον να πείσει τον Μπερλουσκόνι πως η Ιταλία χρειαζόταν αναδιάρθρωση κατά τη διάρκεια της κρίσης του ευρώ, έστειλε τον Ντανιέλε Φράνκο, έμπιστο συνεργάτη του από την Τράπεζα της Ιταλίας.

Μια δεκαετία μετά, ο Ντράγκι είναι στο τιμόνι προσπάθειας αναστήλωσης της ιταλικής οικονομίας μετά την πανδημία του κορωνοϊού. Και πάλι, βασίζεται στον 67χρονο, πια, Φράνκο. Ο Ντράγκι διάλεξε το πρώην στέλεχος της κεντρικής τράπεζας της χώρας ως υπουργό Οικονομικών για την επερχόμενη κυβέρνησή του.

Η σχέση συνεργασίας του Φράνκο με τον Ντράγκι και η ικανότητα του πρώτου προς διακυβέρνηση του υπουργείου θα αποτελέσουν κλειδιά στη διαχείριση της πληγωμένης από τον κορωνοϊό οικονομίας, με το χρέος να βρίσκεται στο 160% του ΑΕΠ, τα προβλήματα στον εμβολιασμό να συνεχίζονται και την ανάπτυξη να περιορίζεται από τα απανωτά lockdowns. Θα αποτελέσει, επίσης, κλειδί και στην προσπάθεια του Ντράγκι να αποδείξει στην ΕΕ πως τα 209 δισεκατομμύρια ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης δεν θα πάνε χαμένα.

Οπως και το νέο του αφεντικό, ο Φράνκο είναι γνωστός για την διακριτικότητά του. Γεννήθηκε κοντά στο Μπελούνο των ιταλικών Αλπεων, ενώ αποφοίτησε με πτυχίο στις πολιτικές επιστήμες από το πανεπιστήμιο της Πάντοβα και μεταπτυχιακό στα οικονομικά από το βρετανικό University of York. Ξεκίνησε τη θητεία του στην Τράπεζα της Ιταλίας το 1979, φτάνοντας στο αξίωμα του αναπληρωτή διοικητή της Τράπεζας το 2020. Κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης του ιδρύματος από τον Ντράγκι, ο Φράνκο ήταν επικεφαλής του τμήματος διαρθρωτικής οικονομικής ανάλυσης. Εχει ασχοληθεί και συγγράψει για τις δημόσιες δαπάνες, την κοινωνική πρόνοια, τους ευρωπαϊκούς φορολογικούς κανονισμούς, τη δημοσιονομική πολιτική, την κατανομή εισοδήματος, τον φορολογικό φεντεραλισμό και τη φορολογία των χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων.

Το 2011, λίγους μήνες πριν από τη μετακίνηση του Ντράγκι στην ΕΚΤ, η Ιταλία είχε δεχθεί τεράστιες πιέσεις από τους επενδυτές ομολόγων να περιορίσει τα έξοδά της και να αναδιαρθρώσει την οικονομία της. Η ΕΚΤ ξεκίνησε την αγορά ομολόγων για να καλμάρει τις αγορές, ενώ παράλληλα έστειλε γράμμα στον Μπερλουσκόνι ζητώντας του να προχωρήσει σε αναδιαρθρωτικές κινήσεις. Ο Ντράγκι έστειλε τον Φράνκο για να “χρυσώσει το χάπι” που θα κατάπινε ο βασιλιάς των μπούνγκα-μπούνγκα. 

Ο Φράνκο, όμως, είναι γνωστός στην Ιταλία ως ο άνθρωπος που τα έβαλε με τους σπάταλους πολιτικούς. Είχε αρνηθεί να προσυπογράψει προϋπολογισμό του Ρένζι ο οποίος δεν συμπεριλάμβανε τη χρηματοδότηση των σχεδίων αναδιάρθρωσης. Επανέλαβε την άρνησή του το 2018 κατά τη διάρκεια της πρωθυπουργίας του Κόντε, ενώ το κόμμα των Πέντε Αστέρων του επιτέθηκε δριμύτατα αναφέροντας πως δεν προσυπέγραψε τα πλάνα τους για ένα ενιαίο εισόδημα των πολιτών.

Οι ηχογραφήσεις της συνάντησης όπου ο εκπρόσωπος του Κόντε, Ρόκο Κασαλίνο του επιτέθηκε με ύβρεις και απειλές απομάκρυνσης δημοσιεύθηκαν. Η φήμη του Φράνκο ως δημόσιο στέλεχος με κύρος και ηθική ενισχύθηκαν. Οι περισσότεροι συνεργάτες του γνωρίζουν πως δεν του αρέσουν τα φώτα της δημοσιότητας, και προτιμά να προσηλώνεται στη δουλειά του.

Ο διορισμός του στο ΥΠΟΙΚ αποτελεί νίκη για τον Ντράγκι, ο οποίος έχει χρειαστεί να τα “βρει με όλους”, από το Κόμμα των Πέντε Αστέρων, μέχρι το Forza Italia του Μπερλουσκόνι για να συστήσει κυβέρνηση. 

Το υπουργικό συμβούλιο που σύστησε ο Ντράγκι και ο Πρόεδρος Σέρτζιο Ματαρέλα αποτελείται από ένα μείγμα πολιτικών και τεχνοκρατών το οποίο θα κληθεί να κρατήσει τις ισορροπίες και το οποίο αναμένεται να επιβεβαιωθεί από ψήφους του κοινοβουλίου τις επόμενες ημέρες.

Ο νέος ΥΠΟΙΚ θα κληρονομήσει μια οικονομία που συρρικνώθηκε κατά 8,9% πέρυσι ενώ αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 3,5% φέτος. Μέχρι τώρα, το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων από την ΕΚΤ έχει κρατήσει το χρέος και το κόστος δανεισμού σε χαμηλά επίπεδα, ενώ η επιλογή του Ντράγκι από τον ιταλό Πρόεδρο χαιρετίστηκε από τις αγορές. Το spread των 10ετών ιταλικών ομολόγων σε σχέση με το γερμανικό αναφοράς έχει μειωθεί σε χαμηλό πενταετίας.

Διαβάστε ακόμα:

Κορυφαίοι οικονομολόγοι προειδοποιούν εκ νέου για την κλιματική αλλαγή

Πόσο και πώς θα επηρεάσει ο Μπάιντεν τις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων

Ιταλικά ομόλογα: Ζήτηση – ρεκόρ € 134 δισ. στην πρώτη έκδοση επί Ντράγκι