H απόφαση της Ρωσίας να απαγορεύσει τις εξαγωγές ντίζελ και βενζίνης ενδέχεται να προκαλέσει προβλήματα ενόψει του χειμώνα. Το ζήτημα όσον αφορά τις επιπτώσεις της απόφασης αυτής θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια της απαγόρευσης.

Η χώρα εξήγαγε πάνω από 1 εκατομμύριο βαρέλια/ημέρα ντίζελ φέτος, αποτελώντας τη μεγαλύτερη εξαγωγέα μέσω της θαλάσσιας οδού, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa. Πρόκειται για μεγάλη και απότομη απώλεια για τις αγορές, ενώ ισοδυναμεί με τη συνολική ζήτηση της Γερμανίας.

Σε τροχιά ανόδου βρίσκονται οι τιμές του πετρελαίου, καθώς οι ανησυχίες ότι η ρωσική απαγόρευση των εξαγωγών καυσίμων θα μπορούσε να περιορίσει την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου υπερίσχυσαν των φόβων ότι περαιτέρω πιθανές αυξήσεις των αμερικανικών επιτοκίων θα μπορούσαν να πλήξουν τη ζήτηση καυσίμων.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του Βrent ενισχύθηκαν νωρίτερα κατά 52 σεντς ή 0,56% στα 93,82 δολάρια/βαρέλι, ενώ τα αντίστοιχα του αμερικανικού αργού West Texas Intermediate  αυξήθηκαν κατά 64 σεντς ή 0,71%, στα 90,27 δολάρια/βαρέλι.

Και οι δύο δείκτες αναφοράς βρίσκονταν σε τροχιά μικρής εβδομαδιαίας πτώσης μετά από κέρδη άνω του 10% τις τρεις προηγούμενες εβδομάδες, εν μέσω ανησυχιών για την περιορισμένη παγκόσμια προσφορά, καθώς ο ΟΠΕΚ+ διατηρεί τις περικοπές της παραγωγής.

«Tα πάντα θα εξαρτηθούν από τη διάρκεια», τόνισε το στέλεχος της FGE, Γιουτζίν Λιντέλ, προσθέτοντας πως «τα διυλιστήρια της Ρωσίας θα μπορούσαν να αντέξουν για ένα έτος πριν αναγκαστούν να κλείσουν και πάλι λόγω ανησυχιών όσον αφορά τα αποθέματα».

Η Ρωσία ανακοίνωσε πως η προσωρινή απαγόρευση οφείλεται στην ανάγκη μείωσης των αυξανόμενων, εγχώριων τιμών της βενζίνης, αλλά η απορρόφηση όλων αυτών των βαρελιών εγχώρια θα αποδειχθεί πολύ δύσκολη. Μέρος αυτών μπορούν να αποθηκευτούν, ενώ ορισμένα διυλιστήρια ενδέχεται να υποστούν συντήρηση.

Σε κάποια φάση, όμως, η χώρα θα πρέπει να συνεχίσει τις εξαγωγές ή να περιορίσει την παραγωγή των διυλιστηρίων δραστικά, κάτι το οποίο ενδέχεται να προκαλέσει έλλειψη βενζίνης σε εγχώριο επίπεδο.

«Αν και η απαγόρευση δεν έχει κάποια ημερομηνία λήξης, δεν πιστεύουμε πως θα είναι μεγάλης διάρκειας», σημείωσε ο αναλυτής της Energy Aspects, Κόεν Βέσσελς. 

Αν και η απότομη απώλεια έχει ωθήσει τις τιμές υψηλότερα, η αύξηση αυτή δεν είναι πολύ μεγάλη εάν κανείς αναλογιστεί το μέγεθος της κίνησης αυτής, αναδεικνύοντας τον σκεπτικισμό των αναλυτών όσον αφορά τις πραγματικές επιπτώσεις της. Στην βορειοδυτική Ευρώπη, για παράδειγμα, το ICE Gas Οil ξεπέρασε τα $37/βαρέλι σε πενθήμερο υψηλό, σύμφωνα με τον Bloomberg.

Η παγκόσμια προσφορά ντίζελ δεχόταν ήδη σημαντικές πιέσεις πριν από την πρόσφατη ανακοίνωση της Ρωσίας. Οι αποδόσεις των διυλιστηρίων έχουν περιοριστεί λόγω της μείωσης παραγωγής πετρελαίου του ΟΠΕΚ+ αλλά και της αυξημένης ζήτησης για ευρύτερη γκάμα διυλισμένων προϊόντων όπως κηροζίνη και αεροπορικά καύσιμα.

Πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, οι εξαγωγές ντίζελ μέσω της θαλάσσιας οδού από τη Ρωσία περιορίζονταν κυρίως σε ευρωπαϊκές χώρες. Η επιβολή των κυρώσεων, όμως, έχει αλλάξει τις εμπορικές ροές, με τις εξαγωγές προς την Τουρκία, την Βραζιλία, την Σαουδική Αραβία και την Τυνησία να αυξάνονται.

Σημειωτέον πως η Ρωσία απαγόρευσε προσωρινά τις εξαγωγές βενζίνης και ντίζελ προς όλες τις χώρες εκτός από τέσσερα πρώην σοβιετικά κράτη ενώ εξαιρούνται διακυβερνητικές συμφωνίες, ανθρωπιστική βοήθεια και ντίζελ το οποίο χρησιμοποιείται για μεταφορές, με άμεση ισχύ.

Διαβάστε ακόμη

Επενδυτική βαθμίδα: Άμεσα οφέλη 1 δισ. από τόκους και επενδυτικό «μπουμ» 3% του ΑΕΠ

Θεόδωρος Κόντες: «Tα κορεσμένα νησιά δημιουργούν δυσαρέσκεια στους επισκέπτες» (πίνακας)

ELSA-SILGAN METAL PACKAGING: Η «πολυταξιδεμένη» ΕΛΣΑ που μπαίνει σε κάθε ελληνικό σπίτι (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ