Πλήγμα υπέστη η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία καθώς οι εισαγγελικές αρχές, κατηγορούν δυο ανώτατα στελέχη της Volkswagen AG για χειραγώγηση της αγοράς αναφορικά με το προ τετραετίας σκάνδαλο για χρησιμοποίηση «πειραγμένου» λογισμικού σε πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, ώστε να φαίνεται ότι εκπέμπουν λιγότερους ρύπους.

Η κατηγορία εναντίον των κορυφαίων διευθυντών της VW τέθηκε από εισαγγελείς του Braunschweig, κοντά στο κεντρικό κτήριο του Wolfsburg της εταιρείας.  Σύμφωνα με την κατηγορία,  ο γενικός διευθυντής Herbert Diess, ο πρόεδρος Hans Dieter Poetsch και ο πρώην διευθυντής Martin Winterkorn δεν ενημέρωσαν έγκαιρα τους επενδυτές για τα ευρήματά τους.

Μέσα σε λίγες ώρες, μια ξεχωριστή απόφαση των εισαγγελέων της Στουτγάρδης επέβαλε στη Daimler πρόστιμο ύψους 870 εκατομμυρίων ευρώ σε ότι αφορά παρόμοια περίπτωση αυτοκινούμενων ντιζελοκίνητων οχημάτων.

Απαντώντας στις κατηγορίες, η Volkswagen δήλωσε ότι οι ισχυρισμοί είναι αβάσιμοι και η δίκη θα το αποδείξει. Ο  δικηγόρος του Winterkorn απέρριψε επίσης την κατηγορία.

Με τα κορυφαία στελέχη τους τώρα στη γραμμή πυρός, για την  Volkswagen αναβιώνει ένα σκάνδαλο που στοιχειώνει τον κατασκευαστή αυτοκινήτων από τον Σεπτέμβριο του 2015, όταν αναγνώρισε τη χρήση «πειραγμένου» λογισμικού σε 11 εκατομμύρια οχήματα ντίζελ για να εξαπατήσει τις δοκιμές εκπομπών καυσαερίων. Την εποχή εκείνη, ο Diess είχε μόλις γίνει μέλος της εταιρείας. Η συνολική ζημιά για την εταιρεία έχει, μέχρι στιγμής,  φθάσει τα 30 δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα και άλλα έξοδα.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, στην περίπτωση αυτή, της Volkswagen, οι κίνδυνοι είναι «περιορισμένοι αυτή τη στιγμή», όπως αναφέρειγια λογαριασμό της  Evercore ISI ο Arndt Ellinghorst. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι  απαιτήσεις των επενδυτών και η πιθανότητα να αποδυναμωθεί ο Diess ή ακόμα και να αναγκαστεί να εγκαταλείψει τη εταιρεία. Σημειώνεται ότι στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης η μετοχή της VW μειώθηκε έως και 3%.

Η υπόθεση πήρε το δρόμο της δικαιοσύνης μετά από παρέμβαση της χρηματοοικονομικής ρυθμιστική αρχής της Γερμανίας, Bafin, η οποία στα μέσα του 2016 ζήτησε από τους εισαγγελείς να ερευνήσουν τους Winterkorn και Diess. Τρεις μήνες αργότερα, ο Poetsch προστέθηκε ως ύποπτος. Η Diess ήταν τότε επικεφαλής του εμπορικού σήματος της VW, αφού προσχώρησε στην εταιρεία από τον Γερμανό αντιπάλου της BMW AG τον Ιούλιο του 2015, λίγους μήνες πριν τη δημοσιοποίηση του σκανδάλου.