Η επιθετική πολιτική του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ όσον αφορά τους δασμούς έχει ταράξει την Ουάσινγκτον και τη Wall Street. Εάν ο εμπορικός πόλεμος συνεχιστεί, τα πράγματα θα δυσκολέψουν ακόμα περισσότερο.
Από τότε που οι ΗΠΑ αύξησαν τους δασμούς στην Κίνα στο 145% στις αρχές Απριλίου, οι μεταφορές εμπορευμάτων έχουν μειωθεί κατακόρυφα. Αυτή η δραστική μείωση των εμπορευμάτων από έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ δεν έχει γίνει ακόμη αισθητή από πολλούς Αμερικανούς, αλλά αυτό πρόκειται να αλλάξει.
Μέχρι τα μέσα Μαΐου, χιλιάδες εταιρείες — μεγάλες και μικρές — θα χρειαστεί να αναπληρώσουν τα αποθέματά τους. Κολοσσοί της λιανικής όπως η Walmart Inc. και η Target Corp., ενημέρωσαν τον Τραμπ ότι οι καταναλωτές είναι πιθανό να βρουν άδεια ράφια και υψηλότερες τιμές. Ο Τόρστεν Σλοκ,επικεφαλής οικονομολόγος της Apollo Management, προειδοποίησε πρόσφατα για επικείμενη έλλειψη προϊόντων «παρόμοια με αυτή κατά τη διάρκεια της πανδημίας» και σημαντικές απολύσεις σε πολλαπλούς κλάδους.

Αν και ο Τραμπ έχει δείξει ότι είναι διατεθειμένος να δείξει ευελιξία όσον αφορά τους εισαγωγικούς δασμούς που επιβλήθηκαν στην Κίνα και σε άλλες χώρες, μπορεί να είναι πολύ αργά για να αποφευχθεί ένα πλήγμα στην προσφορά που θα έχει αντίκτυπο σε ολόκληρη την αμερικανική οικονομία και θα μπορούσε να διαρκέσει μέχρι τα Χριστούγεννα.
Ακόμη και όταν ο εμπορικός πόλεμος σταματήσει, η επανεκκίνηση του διατλαντικού εμπορίου θα φέρει επιπλέον κινδύνους. Ο κλάδος των μεταφορών, για παράδειγμα, έχει μειώσει τη χωρητικότητά του για να ανταποκριθεί στην ασθενέστερη ζήτηση. Αυτό σημαίνει ότι η αύξηση των παραγγελιών που θα προκληθεί από την αποκλιμάκωση των εντάσεων μεταξύ των υπερδυνάμεων θα κατακλύσει πιθανώς την εφοδιαστική αλυσίδα, προκαλώντας καθυστερήσεις και αύξηση του κόστους. Ένα παρόμοιο σενάριο εκτυλίχθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων τετραπλασιάστηκαν και η εφοδιαστική αλυσίδα κατέρρευσε.
Οι αμερικανικοί δασμοί στην Κίνα έλαβαν χώρα σε μια κρίσιμη στιγμή για τον κλάδο του λιανικού εμπορίου. Τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, οι προμηθευτές αρχίζουν να αυξάνουν τα αποθέματά τους για το β’ εξάμηνο του έτους, προκειμένου να καλύψουν τις παραγγελίες σε σχολικά και χριστουγεννιάτικα είδη. Για πολλές εταιρείες, τα πρώτα είδη για τις γιορτές θα πρέπει να φτάσουν στις ΗΠΑ σε περίπου δύο εβδομάδες.
Η διαταραχή στην προσφορά είναι εμφανής στην Ασία. Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg, περίπου 40 φορτηγά πλοία που πρόσφατα σταμάτησαν σε λιμάνια της Κίνας κατευθύνονται προς τις ΗΠΑ, αριθμός μειωμένος κατά περίπου 40% σε σχέση με τις αρχές Απριλίου.
Τα πλοία αυτά μεταφέρουν περίπου 320.000 εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με τα στοιχεία, περίπου 33% λιγότερα από ό,τι αμέσως μετά την ανακοίνωση του Τραμπ ότι θα αυξήσει τους δασμούς σε σχεδόν όλα τα προϊόντα από την Κίνα στο 145%.

Με τα κινεζικά εμπορεύματα να είναι πολύ ακριβά, ορισμένοι στρέφονται προς προμηθευτές στη Νοτιοανατολική Ασία. Η Hapag-Lloyd AG, η πέμπτη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, δήλωσε ότι παρατηρεί ακυρώσεις περίπου 30% των κρατήσεων από την Κίνα προς τις ΗΠΑ. Ωστόσο, η δραστηριότητα έχει αυξηθεί σημαντικά από τους εξαγωγείς στην Καμπότζη, την Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ, σύμφωνα με την εταιρεία.
Με τη ζήτηση για εμπορεύματα από την Κίνα προς τις ΗΠΑ να μειώνεται ραγδαία, οι μεταφορείς φορτίων έχουν μειώσει δραστικά τη χωρητικότητά τους για να αποτρέψουν την κατάρρευση των ναύλων. Τον Απρίλιο, ακυρώθηκαν περίπου 80 δρομολόγια από την Κίνα προς τις ΗΠΑ, περίπου 60% περισσότερα από οποιονδήποτε μήνα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με στοιχεία που ανέφερε ο Τζον ΜακΚάουν, έμπειρο στέλεχος του κλάδου.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου προειδοποίησε ότι οι εμπορικές συναλλαγές μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας ενδέχεται να μειωθούν έως και 80%, υποστηρίζοντας τον χαρακτηρισμό του υπουργού Οικονομικών των ΗΠΑ Σκοτ Μπέσεντ της τρέχουσας κατάστασης ως εμπορικό εμπάργκο.
Η αβεβαιότητα είναι εν μέρει ο λόγος για τον οποίο οι οικονομολόγοι υποστηρίζουν ότι η ύφεση στις ΗΠΑ είναι σχεδόν βέβαιη. Οι αναλυτές που συμμετείχαν σε έρευνα του Bloomberg αναμένουν ότι οι εισαγωγές θα μειωθούν κατά 7% σε ετήσια βάση το β’ τρίμηνο, κάτι που θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη πτώση από την έναρξη της πανδημίας.

Η επικείμενη κρίση έχει οδηγήσει τους οικονομολόγους να αναθεωρήσουν ανοδικά τις προβλέψεις τους για τον πληθωρισμό. Στελέχη εταιρειών αναφέρουν ότι οι τιμές των προϊόντων από την Κίνα θα μπορούσαν να διπλασιαστούν για ορισμένα είδη, κάτι που θα συμβεί σε μια περίοδο που το κλίμα των καταναλωτών επιδεινώνεται ραγδαία.
Εάν ο εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ με την Κίνα συνεχιστεί για μερικές ακόμη εβδομάδες, οι προμηθευτές και οι λιανοπωλητές θα πρέπει επίσης να λάβουν δύσκολες αποφάσεις για το β’ εξάμηνο του έτους.
Οι προμηθευτές αναμένουν πολλές ακυρώσεις παραγγελιών. Αυτό θα αναγκάσει τους λιανοπωλητές να ψάξουν στις ΗΠΑ και σε άλλες αγορές για προϊόντα για να γεμίσουν τα ράφια τους, ακόμα και αν τα προϊόντα είναι από τα περασμένα Χριστούγεννα.
Θα είναι επίσης ένα μεγάλο οικονομικό πλήγμα, στο οποίο πολλές εταιρείες θα ανταποκριθούν πιθανώς με περικοπές δαπανών, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων εργασίας, ή με την ανάληψη ακριβών δανείων.
Για τον Τζέι Φόρμαν, CEO της εταιρείας παιχνιδιών Basic Fun, οι τελευταίες εβδομάδες του θυμίζουν την πανδημία, αλλά υπάρχουν σημαντικές διαφορές. Ο περιορισμός της κυκλοφορίας λόγω του Covid ήταν ένα σοκ, αλλά οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού ανέκαμψαν σχετικά γρήγορα και αρκετοί τομείς, συμπεριλαμβανομένων των παιχνιδιών, κατέγραψαν τελικά ρεκόρ.
Αυτό έχει τη δυνατότητα να είναι «πιο επικίνδυνο, γιατί όσο περισσότερο διαρκεί, τόσο πιο καταστροφικό είναι», τόνισε. Η πανδημία ήταν επίσης γεμάτη με πολλές άγνωστες παραμέτρους σχετικά με τον ιό και το πόσο χρόνο θα χρειαζόταν για να ανακάμψει η οικονομία. Το τρέχουν αντίστοιχο δίλημμα θα μπορούσε να περιοριστεί αν ο Τραμπ καταργούσε τους δασμούς.
«Οι μακροχρόνιες επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι χειρότερες», ανέφερε ο Φόρμαν, προσθέτοντας πως «η λύση θα μπορούσε, όμως, να έρθει πολύ πιο γρήγορα».
Διαβάστε ακόμη
Πλειστηριασμοί: Άλλαξε χέρια το ακίνητο του Μ. Κοντοβερού στη Βάρη (pics)
Τραμπ για Χάρβαρντ: «Θα αφαιρέσουμε το αφορολόγητο – Είναι αυτό που τους αξίζει»
Στην ΤEΡΝΑ Ενεργειακή ο πρόεδρος της Masdar, Sultan Al Jaber – Συνάντηση με Περιστέρη (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.