Οι τιμές μεταφοράς εμπορευμάτων, από την ενέργεια έως τα μεταλλεύματα, αναμένεται να καταγράψουν μια σπάνια άνοδο στο τέλος του έτους, καθώς οι συγκρούσεις, οι κυρώσεις και η αύξηση της παραγωγής ανατρέπουν τις παγκόσμιες γραμμές εφοδιασμού.
Τα ημερήσια έσοδα από τη μεταφορά αργού πετρελαίου σε βασικές διαδρομές σημείωσαν τη μεγαλύτερη άνοδο φέτος, καταγράφοντας αύξηση 467%, ενώ οι τιμές μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και εμπορευμάτων όπως το σιδηρομετάλλευμα αυξήθηκαν περισσότερο από τέσσερις φορές και δύο φορές, αντίστοιχα.
Σημειωτέον πως τα έξοδα μεταφοράς συνήθως μειώνονται στο τέλος του έτους λόγω της εποχιακής πτώσης της ζήτησης.
Τα πλοία περνούν περισσότερο χρόνο στη θάλασσα μεταφέροντας φορτία, συμβάλλοντας στην αύξηση των τιμών και αρκετά στελέχη του ναυτιλιακού κλάδου αναμένουν ότι η στενότητα στην ευρύτερη αγορά θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους.
«Βλέπουμε μια παλαιάς κοπής, εξαιρετικά στενή αγορά φυσικών μεταφορών», δήλωσε ο Λαρς Μπάσταντ, διευθύνων σύμβουλος της Frontline Management AS. «Δε βλέπουμε καμία αδυναμία».
Για τα δεξαμενόπλοια, οι τιμές ανέκαμψαν μετά την αύξηση της παραγωγής στη Μέση Ανατολή, σε συνδυασμό με την αυξημένη ζήτηση στην Ασία μετά τις αμερικανικές κυρώσεις σε δύο ρωσικούς πετρελαϊκούς κολοσσούς. Εν τω μεταξύ, το κόστος μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη ανέβηκε πρόσφατα στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο ετών, καθώς νέα έργα στη Βόρεια Αμερική δέσμευσαν περισσότερα πλοία για τη μεταφορά του καυσίμου.

Ένα δείκτης αναφοράς για τα πλοία που μεταφέρουν bulk εμπορεύματα, συμπεριλαμβανομένων των σιτηρών και των μεταλλευμάτων, σκαρφάλωσε στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 20 μηνών στα τέλη Νοεμβρίου, καθώς αυξήθηκαν οι προσδοκίες για την έναρξη λειτουργίας ενός μεγάλου έργου σιδηρομεταλλεύματος στη Γουινέα και οι καθυστερήσεις λόγω καιρικών συνθηκών στα ανοικτά της Κίνας περιόρισαν την προσφορά.
Σε γενικές γραμμές, οι εχθροπραξίες γύρω από βασικές διαδρομές έχουν συμβάλει στη συνολική αύξηση του κόστους.
Οι επιθέσεις των Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν αναγκάσει ορισμένα εξ αυτών να κάνουν παράκαμψη γύρω από την Αφρική, αυξάνοντας το κόστος.
Οι ναύλοι έχουν μειωθεί ελαφρώς από το υψηλό επίπεδο που είχαν φτάσει στα τέλη Νοεμβρίου, αλλά το αυξημένο κόστος έχει αντίκτυπο σε ολόκληρη την αγορά.
Οι αγοραστές αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έχουν εξετάσει το ενδεχόμενο να καθυστερήσουν τη φόρτωση των φορτίων, ενώ ορισμένοι ιδιοκτήτες πετρελαιοφόρων προσπαθούν να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους.
Τις τελευταίες εβδομάδες, οι διαχειριστές των supertankers έχουν επικεντρωθεί σε μακρύτερα ταξίδια για να εξασφαλίσουν υψηλότερα κέρδη, αναγκάζοντας ορισμένους ινδούς διυλιστές να χρησιμοποιούν δύο μικρότερα πλοία — αντί για το συνηθισμένο ένα — για να παραλάβουν εγκαίρως τις αγορές τους από αργό πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής, σύμφωνα με ναυλομεσίτες.
Ωστόσο, ακόμη και αν οι ναυτιλιακές εταιρείες απολαμβάνουν μια σπάνια άνθηση μετά από χρόνια μειωμένων κερδών, πολλές εξ αυτών είναι επιφυλακτικές όσον αφορά τις επενδύσεις στην ανανέωση του στόλου τους ή τη λήψη σημαντικών στρατηγικών αποφάσεων. Τα νέα πλοία είναι ακριβά, ενώ οι τιμές ενδέχεται να καταγράψουν πτώση με την αύξηση του αριθμού των πλοίων και την πιθανή επαναλειτουργία της διόδου της Ερυθράς Θάλασσας, όπως αναφέρει το Bloomberg.
«Αν είσαι πλοιοκτήτης, έχεις βγάλει χρήματα, δε βρίσκεσαι σε δυσχερή θέση», δήλωσε ο Τζαγιέντου Κρίσνα, διευθυντής της Drewry Maritime Services. «Αλλά δεν είσαι σε διάθεση για… πανηγύρια, λόγω των αβέβαιων προοπτικών του κλάδου», προσέθεσε χαρακτηριστικά.
Διαβάστε ακόμη
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.