Μια νέα πηγή εφοδιασμού αποκτούν οι υπερκορεσμένες ευρωπαϊκές αγορές φυσικού αερίου αφού η BP και οι συνεργάτες της ολοκλήρωσαν τον νέο μεγάλο αγωγό από το Αζερμπαϊτζάν στη νότια Ευρώπη.

Το project του Διαδρατικού αγωγού φυσικού αερίου (Trans Adriatic Pipeline), ή TAP, συνολικού μήκους 878 χιλιομέτρων έχει «ουσιαστικά» ολοκληρωθεί, όπως ανακοίνωσε σήμερα ο όμιλος που ανέλαβε την κατασκευή του 4,5 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών. Το επόμενο βήμα είναι η έναρξη των εμπορικών δραστηριοτήτων και οι παρεχόμενες χωρητικότητες στους αγοραστές.

Οι ροές από τον νέο αγωγό αυξάνουν την πίεση στο Ευρωπαϊκό δίκτυο διανομής φυσικού αερίου, το οποίο αγωνίζεται να απορροφήσει τα ασυνήθιστα υψηλά αποθέματα και τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου, δήλωσε ο Τζέιμς Χακστεπ, επικεφαλής της ομάδας ανάλυσης στην S&P Global Platts. Ο αγωγός θα παρέχει επιπλέον 8 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως στην Ιταλία και 1 δισ. κυβικά μέτρα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία, μετατοπίζοντας τη δυναμική μιας αγοράς που εφοδιάζεται κατά το μεγαλύτερο μέρος της από τη Ρωσία και τη Βόρεια Θάλασσα.

«Ο TAP θα έχει πτωτικό αποτέλεσμα στις τιμές, κυρίως για τη Νότια Ευρώπη», δήλωσε ο Χακστεπ. Θα έχει επίσης έμμεσο αντίκτυπο στη βορειοδυτική Ευρώπη, καθώς θα μειώσει τις εξαγωγές φυσικού αερίου στον Νότο».

Η ολοκλήρωση του αγωγού αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο για την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία εδώ και χρόνια προσπαθεί να διαφοροποιήσει τις πηγές εφοδιασμού της με φυσικό αέριο μειώνοντας την εξάρτησή της από τη Ρωσία. Ενώ η Γερμανία υποστηρίζει την αμφιλεγόμενη διαδρομή του ρωσικού Nord Stream 2 για τη μεταφορά φυσικού αερίου μέσω της Βαλτικής Θάλασσας, ο TAP ως τμήμα του νότιου διαδρόμου έχει αναδειχθεί ως εναλλακτική πηγή ενέργειας από χώρες εκτός της Ρωσικής επιρροής. Ο TAP θα μεταφέρει το αέριο από το Αζερμπαϊτζάν και την Κασπία Θάλασσα μέσω της Τουρκίας και της Ιταλίας έχοντας την υποστήριξη αυτών των χωρών.

Περίπου το ένα τρίτο της προμήθειας φυσικού αερίου στην Ευρώπη, έρχεται από την Ρωσία, ενώ ο TAP και τα διάφορα projects που θα ακολουθήσουν την κατασκευή του αποσκοπούν στη μείωση της εξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο. Σε αυτά περιλαμβάνεται ο Βαλτικός αγωγός – που θα φέρνει το καύσιμο από τη Νορβηγία στην Πολωνία – και οι νέες αποθήκες LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου) στα Ευρωπαϊκά παράλια.

Αυτά τα project απαντούν στις ανησυχίες για το ότι η Ευρώπη δεν διέθετε διαφοροποιημένες πηγές προμήθειας φυσικού αερίου με άλλες περιοχές παραγωγής. Οι ανησυχίες αυτές αντιπροσωπεύουν «ένα ενωμένο μέτωπο εναντίον της Ρωσίας» που κερδίζει δυναμική, ενέφερε η S&P Global Platts σε έκθεσή της.

Οι συμμετέχοντες στο έργο του αγωγού TAP είναι η BP, η κρατική εταιρεία πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν Socar, η μεγαλύτερη εταιρεία αγωγών της Ιταλίας Snam, η βελγική εταιρεία Fluxys και η ισπανική Enagas.

Οι επιπτώσεις των νέων προμηθειών στην αγορά γίνονται ορατές μετά από ένα διάστημα συνήθως έως και έξι μήνες μετά την έναρξη της λειτουργίας, δήλωσε ο αναλυτής Ελχιν Μαμαντοφ, στο Bloomberg Intelligence. Ωστόσο, στην περίπτωση του TAP μπορεί να χρειαστεί περισσότερος χρόνος, καθώς το πλεόνασμα στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου θα περιορίσει τη ζήτηση για το αέριο από το Αζερμπαϊτζάν.

«Το TAP θα βελτιώσει σημαντικά την ενεργειακή ασφάλεια και την διαφοροποίηση πηγών στη νότια Ευρώπη. Αναμένεται να βοηθήσει την περιοχή στην εξασφάλιση καλύτερων όρων τιμολόγησης από την Gazprom », δήλωσε ο Μαμαντοφ.

Μετά από δύο ζεστούς χειμώνες και την πανδημία του κορωνοϊού, η ζήτηση φυσικού αερίου παρουσιάζει διακυμάνσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη, με τα αποθέματα να βρίσκονται πολύ πάνω από τον μέσο όρο για την συγκεκριμένη εποχή και τις τιμές αναφοράς κάτω από τον δεκαετή μέσο όρο τους.

Οι νέες προμήθεις από το Αζερμπαϊτζάν θα έχουν «δραματικό αντίκτυπο» στην Νότια Ευρώπη, σύμφωνα με τον Αχμέντ Χαμουντάν, επικεφαλή trader φυσικού αερίου στην ολλανδική Eneco.

Θα χρειαστούν λιγότερες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και αερίου από την Ρωσία στην περιοχή, κάτι το οποίο θα μειώσει περαιτέρω το χάσμα μεταξύ των ιταλικών και των ολλανδικών συμβάσεων, δήλωσε ο Χακστεπ.