Η Volkswagen AG βρισκόταν σε μια καθοδική πορεία που απειλούσε την ίδια την επιβίωση της ιστορικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ήταν Σεπτέμβριος του 2015 και το παραμύθι του «καθαρού ντίζελ» που η VW είχε πουλήσει στους καταναλωτές για χρόνια αποκαλύφθηκε ως ψέμα. Ο γερμανικός κολοσσός είχε εξοπλίσει εκατομμύρια αυτοκίνητα με λογισμικό για να παραποιήσει τα αποτελέσματα των δοκιμών εκπομπών καυσαερίων, προκαλώντας την καταδίκη της αμερικανικής κυβέρνησης και μια εταιρική εκκαθάριση που κόστισε στη Volkswagen 32 δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα, νομικά έξοδα και κόστος ανάκλησης, μαζί με ανυπολόγιστη ζημιά στη φήμη της. 

Για να ανακτήσει τη φήμη της μετά το Dieselgate, όπως έγινε γνωστό το σκάνδαλο, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία στράφηκε – επιθετικά – στα ηλεκτρικά οχήματα. Τον Μάρτιο του 2021, η Volkswagen ανακοίνωσε ότι στόχος της είναι να πουλήσει περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Tesla Inc. σε παγκόσμιο επίπεδο έως το 2025. Ωστόσο, τα πρώτα μοντέλα απέτυχαν λόγω του προβληματικού λογισμικού της VW και του μειωμένου ενδιαφέροντος των καταναλωτών για τα αυτοκίνητα με μπαταρία, ιδίως στην Ευρώπη. Η εταιρεία καθυστέρησε να λανσάρει ανταγωνιστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα, όπου οι τοπικοί κατασκευαστές κυριαρχούν πλέον στην αγορά. Επιπλέον, οι Αμερικανοί αγοραστές δεν ενθουσιάστηκαν ιδιαίτερα με τα ηλεκτρικά μοντέλα της εταιρείας.

Τώρα η Volkswagen προσπαθεί να αλλάξει πάλι πορεία. Από την ανάληψη των καθηκόντων του πριν από τρία χρόνια, ο CEO Όλιβερ Μπλούμε έχει συνάψει συνεργασίες με νεοσύστατες εταιρείες λογισμικού και ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με στόχο τη βελτίωση των προϊόντων της εταιρείας του. Οι Audi, Porsche και VW μειώνουν τα κόστη για να ενισχύσουν τα κέρδη τους. Πιο προσιτές μάρκες, όπως η Cupra και η Skoda, κερδίζουν έδαφος.

Τον Σεπτέμβριο, η Volkswagen σχεδιάζει να παρουσιάσει το πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο νέας γενιάς, το VW ID.2all, ένα hatchback αξίας 25.000 ευρώ που αναμένεται να ξεκινήσει μια νέα εποχή ανάπτυξης. 

Στην Ευρώπη, τα τελευταία της ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ξεπεράσει τις πωλήσεις της Tesla τους τελευταίους μήνες, επωφελούμενα σε μεγάλο βαθμό από τις πολιτικές κινήσεις του Έλον Μασκ, αλλά και από τη βελτιωμένη ποιότητα. Ο όμιλος είναι σε καλό δρόμο για να γίνει ο κορυφαίος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2025, μπροστά από την Tesla, τη Stellantis και τη Renault. Στην Κίνα, τα πρώτα μοντέλα προσαρμοσμένα στις τοπικές προτιμήσεις, που αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με έναν κινεζικό εταίρο, αναμένεται να φτάσουν στα σαλόνια αυτοκινήτων το επόμενο έτος.

Ο Μπλούμε στοιχηματίζει ότι θα πετύχει στην προσπάθειά του να προωθήσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπου ο προκάτοχός του, Χέρμπερτ Ντίες, απέτυχε.

Οι απανωτές αποτυχίες και το Dieselgate κόστισαν τη θέση του Ντίες και ο Μπλούμε, που τότε διηύθυνε την Porsche, ανέλαβε τη θέση του CEO του ομίλου. Με τις πωλήσεις να πέφτουν και τα περιθώρια κέρδους υπό πίεση, τοποθέτησε συμμάχους σε ηγετικές θέσεις και άρχισε να ανακαλεί ορισμένα από τα δαπανηρά έργα του Ντίες. Μείωσε το μέγεθος της προβληματικής μονάδας λογισμικού Cariad, μείωσε τις φιλοδοξίες της Volkswagen στον τομέα των μπαταριών και εξασφάλισε συνεργασίες ύψους περίπου 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την Xpeng Inc. στην Κίνα και την Rivian Automotive Inc. στις ΗΠΑ για την ανάπτυξη τεχνολογίας και λογισμικού για ηλεκτρικά οχήματα.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, τον Ιούλιο, μετά από επανειλημμένες μειώσεις των προβλέψεων για τα κέρδη, ο ίδιος έστειλε ένα σημείωμα στους υπαλλήλους του λέγοντας ότι το επιχειρηματικό μοντέλο της Porsche «δε λειτουργεί πλέον» και ότι η διοίκηση πρέπει να επιδιώξει βαθύτερες περικοπές δαπανών. Η Audi, από την άλλη, αντιμετωπίζει προβλήματα λόγω της παρωχημένης γκάμας των μοντέλων της, μετά την ακύρωση ή την αναβολή της κυκλοφορίας αρκετών μοντέλων. Στις ΗΠΑ, η μάρκα Scout EV της Volkswagen κατασκευάζει ένα νέο εργοστάσιο στη Νότια Καρολίνα για την παραγωγή των ανθεκτικών pickup που λείπουν από το χαρτοφυλάκιό της. Ωστόσο, η ζήτηση για ηλεκτρικά φορτηγά έχει υποχωρήσει και η κατάργηση των επιδοτήσεων 7.500 δολαρίων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τον Τραμπ καθιστά αβέβαιες τις προοπτικές της μάρκας.

Ωστόσο, ο Μπλούμε επιμένει ότι η αναστροφή της τάσης είναι πραγματική και ότι η VW μπορεί να διατηρήσει τη δυναμική της με την παρουσίαση πολλών νέων μοντέλων, μεταξύ των οποίων και αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα παρουσιαστούν στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Μονάχου τον Σεπτέμβριο. Είναι σημαντικό ότι, όπως έκανε η Volkswagen μετά το Dieselgate, ο Μπλούμε τονίζει ότι η εταιρεία πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες πραγματικότητες της αγοράς.

Διαβάστε ακόμη

Πώς με τα θαλασσινά μπορεί να καταπολεμηθεί η κλιματική αλλαγή

Εκρηκτικό φθινόπωρο: Το τριπλό τεστ αντοχής για την ελληνική οικονομία

Ποιες αλλαγές έρχονται στα Airbnb

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα