Να καταρρεύσει κινδυνεύει το μέγα deal των 23 δισ. δολαρίων που αφορά την εξαγορά δεκάδων λιμανιών σε όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων το λιμάνι της Διώρυγας του Παναμά, από μια κοινοπραξία υπό την αμερικανική BlackRock. Αιτία στέκεται η απαίτηση του κινεζικού κρατικού ναυτιλιακού κολοσσού της Cosco να κρατήσει πλειοψηφικό ποσοστό στη συναλλαγή.
Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, που επικαλείται πρόσωπα με γνώση των συνομιλιών, η BlackRock και η Mediterranean Shipping Company εξετάζουν ακόμη και το ενδεχόμενο να αποχωρήσουν τελείως από τη συμφωνία για την αγορά των λιμανιών από την CK Hutchison, εφόσον η Cosco επιμείνει στην απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου.
Η CK Hutchison, με έδρα το Χονγκ Κονγκ, ανακοίνωσε τον Μάρτιο ότι θα πουλήσει 43 λιμάνια σε 23 χώρες, συμπεριλαμβανομένων δύο στη Διώρυγα του Παναμά (στα δύο άκρα της Διώρυγας), σε κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν η BlackRock και θυγατρική της Mediterranean Shipping Company, του ελβετοϊταλικού ναυτιλιακού ομίλου.
Οι αρχικοί όροι της συμφωνίας, όπως είχαν διαμορφωθεί τον Μάρτιο, προέβλεπαν ότι η BlackRock θα αποκτούσε τον έλεγχο των λιμανιών στα δύο άκρα της Διώρυγας του Παναμά, ενώ η MSC, υπό τον έλεγχο της οικογένειας Απόντε, θα γινόταν ο βασικός μέτοχος στα υπόλοιπα 41 μη κινεζικά λιμάνια της CK Hutchison στη νοτιοανατολική Ασία, την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή.
Στα ευρωπαϊκά λιμάνια ξεχώριζαν το Thamesport στο Ηνωμένο Βασίλειο και το Ρότερνταμ της Ολλανδίας.
Η συμφωνία είχε τότε προκαλέσει ικανοποίηση στον Λευκό Οίκο, δεδομένου ότι ο Ντόναλντ Τραμπ – πριν και την ανάληψη των καθηκόντων του – είχε ανεβάσει τους τόνους σε σχέση με τον έλεγχο της Διώρυγας, φτάνοντας στο σημείο να απειλήσει ακόμη και με στρατιωτική παρέμβαση των ΗΠΑ, θεωρώντας πως η ζωτικής σημασίας περιοχή για τα αμερικανικά συμφέροντα πρέπει να βρίσκεται εκτός της σφαίρας επιρροής του Πεκίνου.
Αντιθέτως, το Πεκίνο δεν είχε κρύψει τη δυσφορία του για τη συμφωνία και την απόφαση της CK Hutchison να πουλήσει τα λιμάνια, εκτιμώντας ότι συνιστά απειλή για τα εθνικά συμφέροντα της Κίνας.
Έκτοτε, Κινέζοι αξιωματούχοι εργάζονταν διακριτικά για την αναδιαμόρφωση της συμφωνίας, ασκώντας πιέσεις ώστε να υπαχθεί στον έλεγχο συγχωνεύσεων του Πεκίνου, παρότι δεν περιλαμβάνει περιουσιακά στοιχεία στην ηπειρωτική Κίνα.
Το καλοκαίρι, η Cosco προσκλήθηκε από την CK Hutchison να συμμετάσχει ως εταίρος στο deal μαζί με την BlackRock και την MSC, σε μια προφανή προσπάθεια να κατευνάσει το Πεκίνο και να αυξήσει τις πιθανότητες έγκρισης της συμφωνίας από τις κινεζικές ρυθμιστικές αρχές.
Οι αρχικές συζητήσεις, που είχαν γίνει τον Ιούλιο, διερευνούσαν το ενδεχόμενο παραχώρησης στη Cosco ποσοστού 20% έως 30% στα 41 διεθνή λιμάνια της CK Hutchison, εξαιρουμένων ωστόσο των δύο της Διώρυγας του Παναμά, προκειμένου να μην αποφευχθούν αντιδράσεις από τον Λευκό Οίκο.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες που αποκάλυψε πρώτη η Wall Street Journal, ο κινεζικός κρατικός όμιλος απαίτησε πλειοψηφικό ποσοστό στην κοινοπραξία, αν και δεν είναι σαφές αν η απαίτηση αυτή αποτελεί διαπραγματευτική τακτική της εταιρείας ή εντολή του Πεκίνου.
Πηγές με γνώση της διαδικασίας ανέφεραν, πάντως, ότι οι συνομιλίες συνεχίζονται και ότι οποιαδήποτε επιτυχής κατάληξη θα εξαρτηθεί τελικά από τη πορεία των σχέσεων ΗΠΑ–Κίνας, μέσα στο 2026.
Διαβάστε ακόμη
Nvidia: Ετοιμάζεται να στείλει chips H200 στην Κίνα μετά τη στροφή Τραμπ
Δολάριο: Η χειρότερη πτώση από το 2017 – Η αγορά options «βλέπει» συνέχεια (γράφημα)
Ελληνικός τουρισμός: Οι παράγοντες που φέρνουν συνεχή ρεκόρ και οι αναδυόμενοι ανταγωνιστές
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.