Ως μια κίνηση στην διπλωματική σκακιέρα της Ανατολικής Μεσογείου που σηματοδοτεί ουσιαστικά την έμπρακτη απόρριψη του μνημονίου Τουρκίας – Λιβύης για τον καθορισμό ΑΟΖ μεταξύ των δύο χωρών ερμηνεύουν πολιτικοί αναλυτές στην Κύπρο την υπογραφή της συμφωνίας για τον EastMed.

Η επόμενη πράξη για τον ΕastMed θα παιχτεί μετά το 2022, σημειώνει η DW, αφού μετά τη σημερινή υπογραφή θα ακολουθήσει μελέτη βιωσιμότητας του αγωγού, η οποία αναμένεται να διαρκέσει δύο χρόνια. Το κόστος της μελέτης ανέρχεται στα 70 εκατομμύρια ευρώ εκ των οποίων τα 35 θα αντληθούν από ευρωπαϊκά ταμεία.

Η μελέτη αναμένεται να καταδείξει την βιωσιμότητα του έργου λαμβάνοντας υπόψιν το κόστος κατασκευής και το περιεχόμενο των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στις ΑΟΖ του Ισραήλ και της Κύπρου.

Από τη μεριά του το Reuters, στάθηκε στις δηλώσεις του υπουργού Περιβάλλοντος, Κωστή Χατζηδάκη, και συγκεκριμένα στο γεγονός ότι η συμφωνία θα επικυρωθεί επίσημα όταν υπογράψει και η Ιταλία.
Ωστόσο, η περιοχή στερείται σημαντικής υποδομής πετρελαίου και φυσικού αερίου και οι πολιτικές σχέσεις μεταξύ των χωρών-συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου, της Ελλάδας, της Αιγύπτου, του Ισραήλ, του Λιβάνου και της Συρίας-είναι τεταμένες σε ορισμένα μέτωπα, σημειώνει το Reuters.

Τέλος, το Reuters σχολιάζει ότι το μνημόνιο συνεργασίας της Τουρκίας με τη Λιβύη σχετικά μετα θαλάσσια σύνορα στη Μεσόγειο θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα στον EastMed, καθώς ο αγωγός θα πρέπει να περάσει από τις σχεδιασμένες ΑΟΖ Τουρκίας και Λιβύης.

Οι FT σχολιάζουν το κόστος του έργου ύψους 6 δισ. ευρώ ως «σκληρό προϋπολογισμό» ο οποίος αναμένεται να ικανοποιήσει περίπου το 10% των αναγκών φυσικού αερίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, αναφέρουν ότι το έργο είναι «πολύπλοκο» και σε πολιτικό και σε υλικοτεχνικό επίπεδο.

«Ο ενεργειακός αγώνας στη Μεσόγειο έχει δημιουργήσει νέες εντάσεις Ελλάδας – Κύπρου με την Τουρκία» σχολιάζουν οι FT. Η Κύπρος και η Ελλάδα είναι ιδιαίτερα διαταραγμένες με τηνΤουρκία καθώς εκείνη έστειλε σκάφη με συνοδεία πολεμικού πλοίου σε ύδατα όπου η Κύπρος έχει αποκλειστικά οικονομικά δικαιώματα, καταλήγουν.

Τέλος, η εφημερίδα στέκεται στις δηλώσεις του Προέδρου της Κύπρου, Νίκου Αναστασιάδη, ο οποίος είχε υπογραμμίσει ότι η υπογραφή της συμφωνίας για τον αγωγό «στέλνει ένα μήνυμα σε κάθε κατεύθυνση».