Κάποιοι τείνουν τα χέρια, σαν να μην μεσολάβησε ποτέ η πανδημία, κάποιοι διστάζουν. Οι εναλλακτικοί τρόποι χαιρετισμού, όπως ο ινδικός τρόπος χαιρετισμού Namasté και οι χαιρετισμοί με τη γροθιά ή τους αγκώνες, ήταν λύση ανάγκης σε καιρό πανδημίας και δεν φαίνεται να έπεισαν τους περισσότερους.

Γιατί όμως η πλειονότητα παραδέχεται ότι νοστάλγησε μια καλή χειραψία;

«Μια τόσο μακρά πολιτιστική παράδοση στις ανθρώπινες σχέσεις δεν εκλείπει μέσα σε δύο χρόνια πανδημίας», λέει ο Μάρτιν Γκρούνβαλντ, ψυχολόγος και επικεφαλής του τμήματος επιστημονικών ερευνών αφής στο Πανεπιστήμιο Λειψίας. «Μόνο με τη χειραψία διαβεβαιώνουμε τους εαυτούς μας ότι ο απέναντι υπάρχει, είναι παρών. Δεν εμπιστευόμαστε και τόσο τις υπόλοιπες αισθήσεις μας».

Εν τέλει, προσθέτει ο Γερμανός επιστήμονας, ο άνθρωπος είναι θηλαστικό και ήδη από τις πρώτες μέρες της ύπαρξής του επιδιώκει και εξαρτάται από τη σωματική επαφή. Ιδίως σήμερα στην εκπνοή της πανδημίας, όπου ακόμα σημαντικό μέρος της επικοινωνίας λαμβάνει ακόμα χώρα διαδικτυακά, πολλοί είναι εκείνοι που αποζητούν την επαφή μέσω της χειραψίας.

Η χειραψία στέλνει το μήνυμα «έρχομαι εν ειρήνη»

Ακόμα όμως και εκείνοι που χαιρετούν ο ένας τον άλλον με τη γροθιά ή τον αγκώνα αγγίζουν τον άλλον, απλά με διαφορετικό τρόπο. Δεν αρκεί; «Πρόκειται για κάτι εντελώς διαφορετικό. Χωρίς ζεστασιά, χωρίς να αγγίζεις τη μαλακή πλευρά του χεριού». Ο Μάρτιν Γκρούνβαλντ δυσκολεύεται να κατανοήσει γιατί οι άνθρωποι στο ξεκίνημα της πανδημίας κατέφυγαν σε…ημίμετρα και ξεκίνησαν να χαιρετιούνται ινδικά, με τη γροθιά ή με αγκώνες. Και θυμίζει ότι ο χαιρετισμός δια χειραψίας μεταφέρει στον συνομιλητή και άλλα σημαντικά μηνύματα όπως «έρχομαι εν ειρήνη» και «είμαι άοπλος».

Διαβάστε τη συνέχεια στην DW