Η εύθραυστη εκεχειρία μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ιράν δοκιμάζεται για τρίτη διαδοχική ημέρα, καθώς οι στρατιωτικές επιχειρήσεις κλιμακώνονται εκ νέου στον Περσικό Κόλπο και στα Στενά του Ορμούζ, αυξάνοντας την ένταση στην ευρύτερη περιοχή και προκαλώντας νέες ανησυχίες για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC) ανακοίνωσε ότι εξαπέλυσε επιθέσεις εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων σε γειτονικές χώρες, μεταξύ των οποίων το Κουβέιτ και το Μπαχρέιν, σε αντίποινα για τις αμερικανικές αεροπορικές επιδρομές σε ιρανικούς στόχους.
Παράλληλα, στον Λίβανο, ο ισραηλινός στρατός ανακοίνωσε ότι σκότωσε μαχητές της Χεζμπολάχ και κατέστρεψε εκτοξευτή ρουκετών στη νότια περιοχή της χώρας.
Νέα αμερικανικά πλήγματα στα Στενά του Ορμούζ
Οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις πραγματοποίησαν νέο κύμα επιθέσεων εναντίον ιρανικών στρατιωτικών στόχων κοντά στα Στενά του Ορμούζ, υποστηρίζοντας ότι επρόκειτο για άμεση απάντηση στη «συνεχιζόμενη ιρανική επιθετικότητα», η οποία περιλάμβανε επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη αλλά και πλήγμα σε εμπορικό πλοίο.
Οι εξελίξεις αυτές ασκούν ισχυρές πιέσεις στη συμφωνία ΗΠΑ-Ιράν που υπογράφηκε νωρίτερα μέσα στον Ιούνιο, με στόχο την εδραίωση της εκεχειρίας και την αποκατάσταση της ομαλής ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, προειδοποίησε ότι η Ουάσιγκτον είναι έτοιμη να προχωρήσει σε νέα στρατιωτική δράση εφόσον συνεχιστούν οι ιρανικές επιθέσεις.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Εξωτερικών του Ιράν χαρακτήρισε τα αμερικανικά πλήγματα «ξεκάθαρη παραβίαση» της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός, ενώ οι Φρουροί της Επανάστασης δήλωσαν ότι οι ενέργειες των ΗΠΑ «θα οδηγήσουν στην πλήρη διακοπή κάθε διπλωματικής διαδικασίας».
Κουβέιτ: «Κατάφωρη παραβίαση της κυριαρχίας μας»
Το υπουργείο Εξωτερικών του Κουβέιτ καταδίκασε τις επαναλαμβανόμενες, όπως τις χαρακτήρισε, ιρανικές επιθέσεις, κάνοντας λόγο για «κατάφωρη παραβίαση» της εθνικής κυριαρχίας της χώρας και για ενέργειες που συνιστούν σαφή παραβίαση του διεθνούς δικαίου και υπονομεύουν τις προσπάθειες αποκλιμάκωσης στην περιοχή.
Σε ανακοίνωσή του τόνισε ότι το Κουβέιτ «διατηρεί το πλήρες δικαίωμα να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την προστασία της κυριαρχίας, της ασφάλειας, της σταθερότητας και των πολιτών του».
Παράλληλα, οι ένοπλες δυνάμεις της χώρας ανακοίνωσαν ότι αναχαίτισαν δύο βαλλιστικούς πυραύλους, χωρίς να υπάρξουν θύματα ή υλικές ζημιές.
Μπαχρέιν: Επιθέσεις με πυραύλους και drones
Το Μπαχρέιν ανακοίνωσε ότι έγινε στόχος πολλών βαλλιστικών πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών από το Ιράν, χαρακτηρίζοντας την επίθεση «επικίνδυνη κλιμάκωση».
Σύμφωνα με το υπουργείο Εξωτερικών της χώρας, η Τεχεράνη ακολουθεί «συστηματική πολιτική επαναλαμβανόμενων επιθέσεων κατά της κυριαρχίας και της ασφάλειας του Μπαχρέιν».
Οι ιρανικοί Φρουροί της Επανάστασης είχαν ανακοινώσει νωρίτερα ότι έθεσαν στο στόχαστρο αμερικανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις στο Μπαχρέιν και το Κουβέιτ ως αντίποινα για τις αμερικανικές επιδρομές.
Οι αρχές του Μπαχρέιν ενεργοποίησαν επανειλημμένα τις σειρήνες αεροπορικού συναγερμού και κάλεσαν τους κατοίκους να αναζητήσουν ασφαλή καταφύγια.
Η κυβέρνηση της χώρας επισήμανε ακόμη ότι οι επιθέσεις συνιστούν απειλή για όλα τα κράτη του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC), στο οποίο συμμετέχουν επίσης η Σαουδική Αραβία, το Κατάρ, το Ομάν και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Η διοίκηση των ενόπλων δυνάμεων του Μπαχρέιν ανακοίνωσε ότι τα συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας αναχαίτισαν και κατέρριψαν επιτυχώς αρκετούς από τους ιρανικούς πυραύλους και drones, ενώ κάλεσε τους πολίτες να μην πλησιάζουν συντρίμμια ή ύποπτα αντικείμενα. Όλες οι στρατιωτικές μονάδες της χώρας έχουν τεθεί στο υψηλότερο επίπεδο ετοιμότητας.
Το χρονικό της νέας κλιμάκωσης
Η νέα ένταση ξεκίνησε την Πέμπτη, όταν ιρανικό πλήγμα έπληξε πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με σημαία Σιγκαπούρης κοντά στα Στενά του Ορμούζ. Ο Ντόναλντ Τραμπ χαρακτήρισε τότε την επίθεση «ανόητη παραβίαση» της αρχικής συμφωνίας.
Την Παρασκευή οι ΗΠΑ εξαπέλυσαν επιδρομές εναντίον αποθηκών πυραύλων και drones, καθώς και παράκτιων εγκαταστάσεων ραντάρ του Ιράν.
Το Σάββατο οι Ηνωμένες Πολιτείες εντόπισαν δύο ιρανικά drones, τα οποία σύμφωνα με Αμερικανό αξιωματούχο δεν έφτασαν στους στόχους τους. Λίγες ώρες αργότερα, η CENTCOM ανακοίνωσε νέα πλήγματα κατά ιρανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων ως απάντηση στη συνεχιζόμενη επιθετικότητα της Τεχεράνης.
Σε αντίποινα, το Ιράν εξαπέλυσε πυραύλους και drones εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο Μπαχρέιν και το Κουβέιτ. Σύμφωνα με Αμερικανό αξιωματούχο, δεν υπήρξαν απώλειες προσωπικού ούτε σημαντικές ζημιές στις αμερικανικές βάσεις.
Την ίδια ώρα, στον νότιο Λίβανο, ισραηλινές αεροπορικές επιδρομές έπληξαν την περιοχή Ναμπατίγια αλ Φάουκα, μία ημέρα μετά τη συμφωνία του Ισραήλ για αποχώρηση στρατευμάτων από ορισμένες περιοχές. Ο ισραηλινός στρατός ανακοίνωσε ότι εξουδετέρωσε μαχητές της Χεζμπολάχ και κατέστρεψε εκτοξευτή ρουκετών.
Νέες απειλές από τον Τραμπ
Ο Ντόναλντ Τραμπ επανήλθε με αυστηρό μήνυμα προς την Τεχεράνη, προειδοποιώντας ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες ενδέχεται να προχωρήσουν σε ακόμη πιο εκτεταμένες στρατιωτικές επιχειρήσεις εάν συνεχιστούν οι επιθέσεις.
«Είναι πολύ πιθανό να μην πάρουν ποτέ το μάθημά τους. Μπορεί να έρθει η στιγμή που δεν θα μπορούμε πλέον να δείχνουμε αυτοσυγκράτηση και θα αναγκαστούμε να ολοκληρώσουμε στρατιωτικά αυτό που ξεκινήσαμε με επιτυχία», ανέφερε σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social.
Ο Αμερικανός πρόεδρος προειδοποίησε ακόμη ότι, εάν υπάρξει νέα στρατιωτική κλιμάκωση από την πλευρά των ΗΠΑ, «το Ιράν δεν θα υπάρχει πλέον».
Διαβάστε ακόμη
Έρευνα: 1 ευρώ εξαγωγών αφήνει μόλις 43 λεπτά προστιθέμενης αξίας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
