Η σαμπάνια αποτελεί σύμβολο των εορτασμών και της πολυτελούς διαβίωσης εδώ και αιώνες. Όμως, η άνοδος των θερμοκρασιών στην Ευρώπη και οι ολοένα και πιο ασταθείς καιρικές συνθήκες προκαλούν φόβους στην Champagne ότι η Γαλλία θα μπορούσε να γίνει ακατάλληλη για την παραγωγή της.

Περισσότερες από 325 εκατομμύρια φιάλες σαμπάνιας στάλθηκαν από τη Champagne το 2022, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ σε πωλήσεις, σύμφωνα με την εμπορική ένωση σαμπάνιας Comité Champagne. Οι μεγαλύτερες αγορές είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Βρετανία και η Ιαπωνία, σύμφωνα με το CNBC.

Η Επιτροπή πρότεινε μια «συνετή προοπτική» για το 2023, αν και δήλωσε ότι οι καλλιεργητές και οι οίκοι της σαμπάνιας «παραμένουν βέβαιοι για τη βασική υγεία των επιχειρήσεών τους».

Η υγεία του κλίματος, ωστόσο, θέτει σε αμφιβολία το μέλλον του ποτού: Οι οίκοι σαμπάνιας θα πρέπει να προσαρμοστούν για να επιβιώσουν και η γεύση της σαμπάνιας θα μπορούσε να αλλάξει στην πορεία.

Ηλιοκαμένα σταφύλια – Κατεστραμμένες γεύσεις

Η έκθεση της περιοχής της Σαμπάνιας σε φυσικούς κινδύνους που προκαλούνται από την ξηρασία πρόκειται να τριπλασιαστεί σχεδόν μέχρι το 2050, σύμφωνα με την έκθεση της S&P Global Sustainable, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα για τους αμπελώνες.

Η έκθεση βαθμολογεί τις περιοχές σε κλίμακα 1-100, όπου η βαθμολογία 100 αντιπροσωπεύει τη μέγιστη έκθεση σε κίνδυνο. Σύμφωνα με την έκθεση, ο κίνδυνος ξηρασίας θα αυξηθεί από το σημερινό επίπεδο των 16 σε 43 έως τη δεκαετία του 2050 και στη συνέχεια θα διπλασιαστεί σε 88 έως τη δεκαετία του 2090 – εάν δεν γίνουν αλλαγές στις τρέχουσες κλιματικές πολιτικές.

Η ξηρασία δεν είναι ο μόνος παράγοντας που μπορεί να παρεμποδίσει την παραγωγή. Ο καιρός γίνεται όλο και πιο ασταθής, με πυρκαγιές, πλημμύρες και παγετούς να γίνονται όλο και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια.

Ακόμη και αν τα σταφύλια μπορούν να αναπτυχθούν σε ένα μεταβαλλόμενο κλίμα, οι συνθήκες μπορούν να μεταβάλουν την ανάπτυξη του καρπού και να προκαλέσουν ζημιές.

«Αν τα σταφύλια εκτεθούν σε πολύ ακραίες υπεριώδεις ακτίνες UV, τότε θα αποκτήσουν το ισοδύναμο του δικού μας ηλιακού εγκαύματος και αυτό βασικά … θα βλάψει τη γεύση», δήλωσε στο CNBC ο Ματ Χόντγκσον, ιδρυτής της αγγλικής εταιρείας λιανικής πώλησης κρασιού Grape Britannia.

Η πρόσθετη θερμότητα μπορεί επίσης να αλλάξει την οξύτητα των σταφυλιών, η οποία προσδίδει στη σαμπάνια τη φρεσκάδα της και το «άυλο σφρίγος και το τσαγανό», δήλωσε ο Χόντγκσον.

Οι διεθνείς μάρκες γνωρίζουν τον τεράστιο αντίκτυπο που μπορεί να έχει η κλιματική αλλαγή στις επιχειρήσεις τους.

«Αναγνωρίζουμε τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε όλα τα terroirs της Moët Hennessy, και σε διαφορετικό βαθμό», δήλωσε στο CNBC μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου η Σαντρίν Σόμμερ, επικεφαλής υπεύθυνη βιωσιμότητας στο τμήμα κρασιού και οινοπνευματωδών ποτών της LVMH, Moët Hennessy.

«Περισσότερο από ποτέ, εργαζόμαστε για να προσαρμοστούμε», πρόσθεσε η Σόμμερ.

Η μέθοδος Champagne

Ο πιο γνωστός κανόνας της σαμπάνιας είναι ότι πρέπει να παράγεται στην περιοχή Champagne στη Γαλλία, αλλά ο μακρύς κατάλογος των κανόνων ονομασίας που πρέπει να ακολουθούνται περιλαμβάνει συγκεκριμένες πρακτικές αμπελοκαλλιέργειας, προμήθεια σταφυλιών από συγκεκριμένες τοποθεσίες, συγκεκριμένες μεθόδους έκθλιψης σταφυλιών και τη χρήση μόνο επιλεγμένων ποικιλιών σταφυλιών.

Απαγορεύεται η χρήση φυτοφαρμάκων και η πρόσθετη οξίνιση και όλα τα στάδια της παραγωγής πρέπει να πραγματοποιούνται στη Champagne, μέχρι και την επισήμανση της φιάλης. Ωστόσο, οι οίκοι σαμπάνιας προσαρμόζουν τις διαδικασίες τους για να συνεχίσουν την παραγωγή εντός των αυστηρών ορίων των κανόνων.

«Πριν από 20 χρόνια ο τρύγος γινόταν στα τέλη Σεπτεμβρίου, αρχές Οκτωβρίου, δήλωσε στο CNBC η εκπρόσωπος της Champagne Taittinger, Κλαιρ Σαραζίν. Τώρα, ο οίκος σαμπάνιας συγκομίζει τα σταφύλια στα τέλη Αυγούστου και στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Η αλλαγή των θερμοκρασιών σημαίνει επίσης ότι η σαμπάνια γίνεται φυσικά πιο γλυκιά.

«Έχουμε τόσο πολύ ήλιο και τόση ζάχαρη βασικά στο χυμό που δεν χρειάζεται πλέον να προσθέσουμε ζάχαρη», δήλωσε η Σαραζίν. «Δεν είναι θέμα μέχρι στιγμής, αλλά είναι κάτι που πρέπει να προσέξουμε».

«Σίγουρη αλλαγή» στη γεύση

Σύμφωνα με τους κριτικούς, ορισμένες σαμπάνιες έχουν ήδη πολύ διαφορετική γεύση από τη σαμπάνια που έπιναν οι άνθρωποι πριν από χρόνια.

«Όσον αφορά τη γεύση, αυτό που παρατηρείτε συχνά είναι πολύ πιο ώριμα χαρακτηριστικά», δήλωσε στο CNBC ο κριτικός σαμπάνιας Τομ Χιούσον, προσθέτοντας ότι φέρνει τη σαμπάνια πιο κοντά σε άλλα λευκά κρασιά και την κάνει «ένα πιο διαφανές κρασί».

Η κριτής οίνου και κριτικός Σούζι Άτκινς έχει επίσης παρατηρήσει ότι η γεύση της σαμπάνιας έχει αλλάξει τις τελευταίες δεκαετίες.

«Έχω παρατηρήσει μια ανεπαίσθητη αλλαγή στα 30 περίπου χρόνια μου και … άλλοι άνθρωποι που έχουν περισσότερα από 50 χρόνια εμπειρίας στη γευσιγνωσία κρασιού έχουν επισημάνει μια σαφή μετατόπιση του στυλ προς το πιο πλούσιο», δήλωσε η Άτκινς.

Το μέλλον της σαμπάνιας

Οι οίκοι σαμπάνιας ακολουθούν διαφορετικές προσεγγίσεις για να διατηρήσουν το μέλλον τους στον κλάδο, μεταξύ άλλων, εξετάζοντας τοποθεσίες με παρόμοιο κλίμα με αυτό της Σαμπάνιας.

Η Taittinger έγινε ο πρώτος οίκος σαμπάνιας που επένδυσε σε αγγλικό αφρώδη οίνο το 2015, ακολουθούμενη στενά από την Pommery το 2016. Ωστόσο, λαμβάνονται μέτρα για να διατηρηθεί η διάκριση μεταξύ αγγλικής και γαλλικής παραγωγής.

Ο αγγλικός αφρώδης οίνος της Taittinger, για παράδειγμα, προορίζεται αποκλειστικά για τη βρετανική αγορά για να αποφευχθεί ο «κανιβαλισμός» του αρχικού προϊόντος της.

Όταν ρωτήθηκε αν είναι πιθανό η σαμπάνια να μην παράγεται πλέον στην περιοχή Champagne, ο Taittinger δήλωσε ότι η μάρκα έχει «πιο θετικές προοπτικές και ότι η Comité Champagne διερευνά τρόπους, όπως η ανάπτυξη νέων σταφυλιών.

Μέχρι στιγμής, ωστόσο, ο οργανισμός δεν έχει ακόμη βρει ένα σταφύλι που να πληροί τις υψηλές προδιαγραφές που απαιτούνται για την παρασκευή σαμπάνιας.

Η Moët Hennessy, από την πλευρά της, δεν έχει καμία πρόθεση να ανοίξει αμπελώνες στην Αγγλία, σύμφωνα με τα σχόλια του CEO Φίλιπ Σάους στην Telegraph.

Ο μακρύς κατάλογος των κανόνων που απαιτούνται για την παρασκευή σαμπάνιας θα μπορούσε επίσης να προσαρμοστεί, καθώς η περιοχή προσπαθεί να παραμείνει στην αγορά. Αυτό όμως σημαίνει ότι το αποτέλεσμα παραμένει η σαμπάνια όπως την ξέρουμε;

«Μπορεί να είναι κάτι νέο και κάτι ωραίο, αλλά αν αγαπάτε τη σαμπάνια όπως είναι τώρα, τότε δεν θα είναι αυτό που παράγει η σαμπάνια αν αλλάξει τους κανόνες», δήλωσε ο Χόντγκσον της Grape Britannia.

«Εάν είναι μια επιλογή μεταξύ της μη ύπαρξης και … της επέκτασης της περιοχής ή της αλλαγής της περιοχής με την οποία μπορείς να ονομάζεις το όνομα, τότε ποιος ξέρει τι μπορεί να επιλέξουν οι παραγωγοί», δήλωσε ο Χόντγκσον. «Θα ήταν αυτοκτονία να μην εξετάσουμε εναλλακτικές λύσεις, έτσι δεν είναι;»

Διαβάστε ακόμη:

Έλεγχοι στις παραλίες: Παραβιάσεις από το 83% των επιχειρήσεων στην Αν. Αττική

Έσοδα «μαμούθ» για τις Big-4 των «κόκκινων» δανείων στην Ελλάδα

Φορολογικές δηλώσεις: Τέλος χρόνου για την υποβολή τους – Πώς συνδέεται το market pass (vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ