Ορισμένοι πλοιοκτήτες επιλέγουν να αποφύγουν τα στρατηγικής σημασίας Στενά του Ορμούζ, σύμφωνα με την μεγαλύτερη ναυτιλιακή ένωση στον κόσμο, αντανακλώντας την αυξανόμενη ανησυχία του κλάδου καθώς η σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν συνεχίζεται.
Η αιφνιδιαστική επίθεση του Ισραήλ κατά των στρατιωτικών και πυρηνικών εγκαταστάσεων του Ιράν ακολουθήθηκε από τέσσερις ημέρες κλιμακούμενης σύρραξης μεταξύ των δύο χωρών.
Αυτό ώθησε τους πλοιοκτήτες να επιδείξουν ιδιαίτερη προσοχή τόσο στην Ερυθρά Θάλασσα όσο και στα Στενά του Ορμούζ, ένα κρίσιμο πέρασμα για την παγκόσμια πετρελαϊκή βιομηχανία και ζωτικό σημείο εισόδου για τα εμπορευματοκιβώτια που προσεγγίζουν το τεράστιο λιμάνι Jebel Ali του Ντουμπάι.
Ο Tζέικομπ Λάρσεν, επικεφαλής ασφαλείας της Bimco, που εκπροσωπεί τους παγκόσμιους πλοιοκτήτες, δήλωσε ότι η σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν φαίνεται να κλιμακώνεται, προκαλώντας ανησυχία στην κοινότητα των πλοιοκτητών και προκαλώντας «μέτρια μείωση» του αριθμού των πλοίων που πλέουν στην περιοχή.
Η Bimco, η οποία συνήθως δεν ενθαρρύνει τα πλοία να αποφεύγουν συγκεκριμένες περιοχές, δήλωσε ότι η κατάσταση έχει εισαγάγει ένα στοιχείο αβεβαιότητας.
«Οι συνθήκες και η ανοχή στον κίνδυνο ποικίλλουν σημαντικά μεταξύ των πλοιοκτητών. Φαίνεται ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες επιλέγουν προς το παρόν να συνεχίσουν, ενώ ορισμένοι φαίνεται να αποφεύγουν την περιοχή», δήλωσε ο ίδιος στο CNBC.
«Σε περιόδους αυξημένων απειλών για την ασφάλεια, τα ναύλα και οι μισθοί των πληρωμάτων συχνά αυξάνονται, δημιουργώντας οικονομικά κίνητρα για ορισμένους να αναλάβουν τον κίνδυνο να περάσουν από ζώνες σύγκρουσης. Αν και αυτές οι δυναμικές μπορεί να φαίνονται στοιχειώδεις, είναι οι ίδιοι μηχανισμοί που έχουν στηρίξει το παγκόσμιο εμπόριο κατά τη διάρκεια συγκρούσεων και πολέμων για αιώνες», προσέθεσε.
Τα Στενά του Ορμούζ, που συνδέουν τον Περσικό Κόλπο με την Αραβική Θάλασσα, αναγνωρίζονται ως ένα από τα σημαντικότερα πετρελαϊκά στενά περάσματα στον κόσμο.
Το 2023, η ροή πετρελαίου μέσω της θαλάσσιας οδού ήταν κατά μέσο όρο 20,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με την Αμερικανική Υπηρεσία Ενέργειας, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης.
Η αδυναμία του πετρελαίου να περάσει τα Στενά του Ορμούζ, έστω και προσωρινά, μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών της ενέργειας σε παγκόσμιο επίπεδο, αύξηση του κόστους μεταφοράς και σημαντικές καθυστερήσεις στην προμήθεια.
Εκτός από το πετρέλαιο, τα Στενα είναι επίσης ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα λιμάνια της περιοχής (Jebel Ali και Khor Fakkan) αποτελούν κόμβους μεταφόρτωσης, δηλαδή λειτουργούν ως ενδιάμεσα σημεία στα παγκόσμια δίκτυα μεταφορών.
Το μεγαλύτερο μέρος του φορτίου από αυτά τα λιμάνια προορίζεται για το Ντουμπάι, το οποίο έχει καταστεί κόμβος για τη μεταφορά εμπορευμάτων με υπηρεσίες στον Περσικό Κόλπο, τη Νότια Ασία και την Ανατολική Αφρική.
Ο Πίτερ Τίρσγουελ, αντιπρόεδρος για θέματα ναυτιλίας και εμπορίου της S&P Global Market Intelligence, δήλωσε ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες αρχίζουν να «αποφεύγουν» να πλέουν στα Στενά του Ορμούζ τις τελευταίες ημέρες, χωρίς να κατονομάσει συγκεκριμένες εταιρείες.
«Μπορείτε να δείτε τον αντίκτυπο που είχαν οι αντάρτες Χούθι στη ναυτιλία μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Παρόλο που πρόσφατα έχουν σημειωθεί πολύ λίγες επιθέσεις κατά της ναυτιλίας στην περιοχή, η απειλή έχει οδηγήσει τη συντριπτική πλειονότητα του εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων να μετακινηθεί νότια της Αφρικής. Αυτό συμβαίνει τον τελευταίο χρόνο», δήλωσε ο ίδιος σε συνέντευξή του στο CNBC.
«Οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν έχουν σχέδια να επιστρέψουν μαζικά στην Ερυθρά Θάλασσα και, ως εκ τούτου, η ίδια η απειλή στρατιωτικών ενεργειών σε μια στενή και σημαντική διαδρομή όπως τα Στενά του Ορμούζ θα είναι αρκετή για να διαταράξει σημαντικά τη ναυτιλία», προσέθεσε.
Οι ναύλοι αυξήθηκαν μετά τις ισραηλινές επιθέσεις κατά του Ιράν την περασμένη εβδομάδα. Τα στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα η Kpler έδειξαν ότι οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής προς την Κίνα αυξήθηκαν κατά 24% την Παρασκευή, φτάνοντας τα 1,67 δολάρια ανά βαρέλι.
Η άνοδος των ναύλων των VLCC (πολύ μεγάλων δεξαμενόπλοιων) αντανακλούσε τη μεγαλύτερη ημερήσια μεταβολή από την αρχή του έτους και επιβεβαίωσε το επίπεδο του αντιληπτού κινδύνου στην περιοχή.
Αναλυτές της Kpler ανέφεραν ότι είναι πιθανές περαιτέρω αυξήσεις των ναύλων, καθώς η κατάσταση παραμένει εξαιρετικά ασταθής, αν και το ασφάλιστρο για τον κίνδυνο ναυτικής σύρραξης παραμένει αμετάβλητο προς το παρόν.
Ο Ντέιβιντ Σμιθ, επικεφαλής του τμήματος ναυπηγικών και ναυτιλιακών ευθυνών της ασφαλιστικής εταιρείας McGill and Partners, δήλωσε ότι τα ασφάλιστρα ναυτιλίας, τουλάχιστον προς το παρόν, «παραμένουν σταθερά, χωρίς αξιοσημείωτες αυξήσεις από τις τελευταίες εχθροπραξίες μεταξύ Ισραήλ και Ιράν».
Ωστόσο, αυτό «μπορεί να αλλάξει δραματικά», ανάλογα με το αν θα υπάρξει κλιμάκωση στην περιοχή, προσέθεσε.
Ένας εκπρόσωπος της γερμανικής εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd δήλωσε ότι το επίπεδο απειλής για τα Στενά του Ορμούζ παραμένει «σημαντικό», αν και χωρίς άμεσο κίνδυνο για τον ναυτιλιακό τομέα.
Η Hapag-Lloyd δήλωσε ότι δεν προβλέπει μεγαλύτερα προβλήματα στη διέλευση της θαλάσσιας οδού προς το παρόν, αναγνωρίζοντας ωστόσο ότι η κατάσταση μπορεί να αλλάξει σε «πολύ σύντομο» χρονικό διάστημα.
Η εταιρεία προσέθεσε ότι δεν έχει άμεσα σχέδια να διασχίσει την Ερυθρά Θάλασσα, σημειώνοντας ωστόσο ότι δεν το έχει κάνει από τα τέλη Δεκεμβρίου 2023.
Διαβάστε ακόμη
Scope: Αναβαθμίζει την εκτίμηση για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το 2025 (πίνακες)
Η δύναμη του καφέ – Μπορεί να καθυστερήσει τα σημάδια γήρανσης;
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.