Στην Κίνα, η συζήτηση γύρω από τον γάμο έχει πάψει να είναι απλώς κοινωνικό ζήτημα. Πλέον αντιμετωπίζεται σαν υπόθεση εθνικής σημασίας. Ο λόγος; Το 2023 οι γάμοι μειώθηκαν κατά 21%, καταγράφοντας ιστορικό χαμηλό και φέρνοντας στην επιφάνεια μια κρίση που κυοφορείται εδώ και χρόνια: την παρατεταμένη πτώση των γεννήσεων.
Η δημογραφική εξίσωση έχει γίνει απειλητικά δυσμενής. Ο πληθυσμός της χώρας μειώνεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, ενώ η αναλογία ατόμων σε παραγωγική ηλικία προς τους πολίτες άνω των 65 ετών έχει ήδη υποχωρήσει στο 4:1 και θα κατρακυλήσει στο 2:1 πριν το 2045. Αυτό σημαίνει λιγότερους εργαζόμενους, μεγαλύτερο κόστος κοινωνικής πρόνοιας και ένα αναπτυξιακό μοντέλο που αρχίζει να τρίζει.
Από την πολιτική του ενός παιδιού… στην προσπάθεια για περισσότερα
Για δεκαετίες, το Πεκίνο έβαζε «φρένο» στις γεννήσεις. Η πολιτική του ενός παιδιού επιβλήθηκε με πρόστιμα, εξαναγκασμούς και προπαγάνδα.
Σήμερα, η κυβέρνηση βρίσκεται στο ακριβώς αντίθετο σημείο: προσπαθεί απεγνωσμένα να πείσει τους νέους να κάνουν περισσότερα παιδιά. Από το 2016 επιτράπηκαν δύο παιδιά ανά οικογένεια, από το 2021 τρία, αλλά οι γεννήσεις συνεχίζουν να υποχωρούν.
Η δυσπιστία των πολιτών δείχνει ότι η αλλαγή νοοτροπίας δεν επιβάλλεται με ένα διάταγμα.
Επιδόματα, παροχές, κίνητρα – αλλά μικρό αποτέλεσμα
Η πόλη Πανζιχούα ήταν η πρώτη που πειραματίστηκε με γενναία επιδόματα: 500 γουάν τον μήνα για το δεύτερο και τρίτο παιδί, εκπτώσεις, άδειες, στήριξη γονιμότητας. Αν και οι γεννήσεις ανέβηκαν προσωρινά, το αποτέλεσμα δεν κράτησε.
Σε εθνικό επίπεδο, από το 2025 τα ζευγάρια θα λαμβάνουν περίπου 430 ευρώ τον χρόνο για κάθε παιδί κάτω των 3 ετών. Όμως για πολλούς αυτό δεν αρκεί. Η Κίνα είναι από τις ακριβότερες χώρες για να μεγαλώσει κανείς παιδιά:
το κόστος έως την ενηλικίωση αγγίζει τα 538.000 γουάν, πάνω από έξι φορές το κατά κεφαλήν ΑΕΠ.
Η 27χρονη Κινέζα που μίλησε στο Bloomberg το περιέγραψε απλά: «Δεν μπορώ να καλύψω τις ανάγκες ενός παιδιού. Πώς να κάνω δεύτερο;».
Η μεγάλη εθνική καμπάνια – και οι αντιδράσεις
Το κράτος επιχειρεί να αλλάξει το κλίμα με μια πανεθνική στρατηγική για «κοινωνία φιλική προς τη γονιμότητα»:
διαφημιστικές πινακίδες με μεγάλες οικογένειες, δημόσια μηνύματα για τα οφέλη της μητρότητας, ακόμη και ισχυρισμούς ότι η εγκυμοσύνη κάνει τις γυναίκες «εξυπνότερες».
Η αντίδραση πολλών γυναικών; Ενοχλημένη, όχι ενθουσιώδης.
Οι νέοι αλλάζουν – και η κοινωνία μαζί τους
Η σύγκρουση δεν είναι μόνο οικονομική αλλά και πολιτισμική. Οι σημερινοί νέοι ενήλικες:
Παντρεύονται αργότερα ή δεν παντρεύονται καθόλου
Έχουν μεγαλώσει ως μοναχοπαίδια, με έμφαση στην καριέρα
Βλέπουν μια αγορά εργασίας πιο ανταγωνιστική από ποτέ
Αμφισβητούν παραδοσιακούς ρόλους, ειδικά για τις γυναίκες
Όλα αυτά δημιουργούν ένα περιβάλλον όπου ο γάμος και η τεκνοποίηση δεν είναι αυτονόητες επιλογές.
Η Κίνα βρίσκεται μπροστά σε μια από τις πιο δύσκολες προκλήσεις της σύγχρονης ιστορίας της. Η δημογραφική κρίση δεν επηρεάζει μόνο την οικονομία, αλλά την ίδια την κοινωνική της συνοχή. Το μεγάλο ερώτημα, όμως, παραμένει: μπορούν τα επιδόματα και οι καμπάνιες να αντιστρέψουν μια αλλαγή νοοτροπίας που έχει πλέον βαθιές ρίζες;
Διαβάστε ακόμη
Η γεωγραφία της απόδρασης: 6 προορισμοί στην Ελλάδα που παραμένουν αυθεντικοί
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.