Μπροστά σε τεράστιο ρίσκο να ξεμείνει από καύσιμα και ειδικά από diesel βρίσκεται η Ευρώπη. Ενώ το ζήτημα με το φυσικό αέριο από τη Ρωσία, όπως φαίνεται έχει σε μεγάλο βαθμό επιλυθεί, η Ευρώπη έχει να αντιμετωπίσει και τη διακοπή ροής του ντίζελ από τη Ρωσία, η οποία τροφοδοτούσε την ΕΕ με περίπου 200 εκατ. βαρέλια τον χρόνο.

Έτσι, η εφαρμογή  των κυρώσεων από τον Φεβρουάριο σημαίνει ότι θα απαγορευτεί η ροή όλων των διυλισμένων πετρελαιοειδών από τη Ρωσία, μεταξύ τους και του ντίζελ.

Πιο συγκεκριμένα, τα στοιχεία που δημοσιεύει το Bloomberg δείχνουν ότι από τον Ιούλιο ως τον Σεπτέμβριο οι εισαγωγές μειώθηκαν, αλλά πλέον είναι ξανά σε άνοδο και φτάνουν περίπου τα 500.000 βαρέλια την ημέρα. Για να τηρηθεί η προθεσμία διακοπής της εισαγωγής, από την 1η Νοεμβρίου οι εισαγωγές πρέπει να μειώνονται κατά 5.000 βαρέλια την ημέρα, χωρίς παρέκκλιση από το πρόγραμμα.

Τα δεδομένα δείχνουν ότι η Ελλάδα ήταν και παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες της Ρωσίας σε απόλυτους αριθμούς των βαρελιών που εισάγει καθημερινά.

Τα στοιχεία του Bloomberg δείχνουν ότι το ποσοστό της Ελλάδας είναι στις πρώτες θέσεις της πεντάδας. Κάποιους από τους μήνες του 2022, οι ποσότητες ανάλογες είναι ανάλογες με αυτές που εισάγει η Γερμανία ή η Γαλλία. Αυτό σημαίνει ότι η διακοπή της ροής δεν θα είναι εύκολη από την πλευρά της Ευρώπης.

Δύσκολη η απεξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο

Η απαλλαγή από τη ρωσική προμήθεια πετρελαίου ντίζελ δεν θα είναι εύκολη.

Η πρόσφατη περίπτωση της Γαλλίας, όπου οι απεργίες στα διυλιστήρια προκάλεσαν χάος στη χώρα, είναι ενδεικτική των προβλημάτων από την -έστω και σταδιακή- διακοπή της ροής. Το ίδιο και στη Γερμανία όπου ένα από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια της χώρας θα τεθεί εκτός λειτουργίας αν «στερέψει» η ροή πετρελαίου από τη Ρωσία.

Παρόλα αυτά, εναλλακτικές λύσεις υπάρχουν για να αντικατασταθεί όλο το ρωσικό πετρέλαιο. Ήδη οι εισαγωγές από τη Μέση Ανατολή, αλλά και τη Βρετανία αυξάνονται, φτάνοντας σε υψηλό έξι ετών. Οι προοπτικές είναι ακόμη μεγαλύτερες, όταν αυξηθούν οι εξαγωγές από Κουβέιτ και Σαουδική Αραβία, όπως προγραμματίζουν να κάνουν και οι δύο χώρες.

Από την πλευρά της και η Ρωσία θα πρέπει να αναζητήσει άλλους εξαγωγικούς πελάτες, ενώ έχει και τα δικά της προβλήματα να λύσει, σημειώνει το Bloomberg, όπως την ασφάλιση των τάνκερ και τη μεταφορά τους μέσα από τους πάγους.

Διαβάστε ακόμη

Επιτόκια: «Θύματα» των αυξήσεων και οι δανειολήπτες του Νόμου Κατσέλη

Με ειδική σήμανση τα προϊόντα του «καλαθιού του νοικοκυριού» – Θα αλλάζουν κάθε Πέμπτη

Συστάσεις Μητσοτάκη, το reality του Χάρη, η Accor πάει στη Μύκονο και το Βουκουρέστι βουίζει για τη ΔΕΗ