Η δουλειά μπορεί να είναι πηγή ικανοποίησης και προσωπικής ανάπτυξης, αλλά το να έχετε έναν κακό αφεντικό μπορεί να την κάνει εφιάλτη. Ο ρόλος του αφεντικού είναι εξαιρετικά σημαντικός καθώς μπορεί να καταστρέψει την καθημερινή σας εμπειρία στην εργασία, επηρεάζοντας την απόδοση, διάθεση και τη συνολική σας σχέση με την ομάδα. Όταν η ατμόσφαιρα στη δουλειά γίνεται τοξική, οι συνέπειες για την παραγωγικότητα και την ευημερία των εργαζομένων είναι σοβαρές.
«Μπορείτε να αποφύγετε ή τουλάχιστον να προβλέψετε τις συγκρούσεις με τον εργοδότη σας, αν καταλάβετε το στυλ της προσωπικότητάς του και τι τον εκνευρίζει», λέει ο Τζιμ Γκουίν, συγγραφέας του βιβλίου «How to Get Along with Anyone: The Playbook for Predicting and Preventing Conflict at Work and at Home».
Ο Γκουίν είναι πρόεδρος της εταιρείας Resolution Resource Group, η οποία παρέχει εκπαιδευτικά προγράμματα σε οργανισμούς σχετικά με την επίλυση συγκρούσεων. Το βιβλίο του είναι γραμμένο σε συνεργασία με τον Τζον Έλιοτ, μέντορα επαγγελματιών αθλητικών ομάδων και αθλητών.
«Ο χειρότερος τύπος αφεντικού για να δουλέψει κανείς», λέει, «είναι εκείνος που ενοχλείται από τις ίδιες του την ευθύνες».
«Αυτός ο τύπος προϊστάμενου θέλει να είναι παντού, να επιλύει κάθε σύγκρουση, να λέει «Ας γίνουμε όλοι οι καλύτεροι φίλοι», αλλά είναι εμμονικός με τον έλεγχο και δεν πρόκειται να σας εμπιστευτεί», δήλωσε ο Γκουίν στο CNBC Make It.
Τέτοια αφεντικά τείνουν να θέλουν να ελέγχουν τα πάντα, αλλά δεν είναι ξεκάθαροι για το τι πραγματικά θέλουν.
«Δεν πρόκειται ποτέ να σας πουν ότι είναι εκνευρισμένοι μαζί σας, αλλά αν δεν κάνετε τα πράγματα όπως τα θέλουν, θα φρικάρουν», λέει ο Γκουίν.
Στο βιβλίο τους, οι Γκουίν και Έλιοτ περιγράφουν πέντε διαφορετικούς τύπους προσωπικότητας που επηρεάζουν τον τρόπο που αντιμετωπίζονται οι συγκρούσεις στον εργασιακό χώρο. Αυτοί οι 5 τύποι συνεργατών επικεντρώνονται στη δημιουργία καλών και υγειών σχέσεων με τους συναδέλφους τους, αλλά και στη διατήρηση ενός θετικού και φιλικού περιβάλλοντος στην εργασία. Αντί να επικεντρώνονται στην εξουσία ή στον έλεγχο, προσπαθούν να φέρουν τους ανθρώπους κοντά και να διευκολύνουν τη συνεργασία.
Ακολουθούν οι 5 τύποι συνεργατών, με βάση το βιβλίο των Γκουίν και Έλιοτ:
1. Αποφεύγων: Αυτό το άτομο αποφεύγει τις συγκρούσεις και προτιμά να εργάζεται μόνο του. Για να έχετε καλή σχέση μαζί του, πρέπει να σεβαστείτε τον χρόνο του και να αποφύγετε άσκοπες συναντήσεις. Αν δεν λάβετε απάντηση, να είστε επίμονοι χωρίς να πιέζετε.
2. Ανταγωνιστής: Ο ανταγωνιστής συνήθως παίρνει πολλά ρίσκα και μπορεί να είναι γνωστός ως «αυστηρός» όσον αφορά τη δουλειά του. Όταν συνεργάζεστε με αυτόν τον τύπο ανθρώπου, θα πρέπει να τηρείτε τις προθεσμίες που θέτουν και να κρατάτε το λόγο σας.
3. Αναλυτής: Ο αναλυτής προτιμά να έχει πλήρη εικόνα πριν από οποιαδήποτε απόφαση. Συγκεντρώνει πολλές πληροφορίες και λειτουργεί με μεθοδικότητα. Αν επιθυμείτε μια αποτελεσματική συνεργασία, πρέπει του να δείξετε ότι είστε ευέλικτοι και κατανοείτε τη διαδικασία σκέψης του.
4. Υποστηρικτικός: Ο συνεργάτης αυτός εστιάζει στις ανθρώπινες σχέσεις και προσπαθεί να δημιουργήσει ένα φιλικό και υποστηρικτικό περιβάλλον στην ομάδα. Έχουν ενσυναίσθηση και απολαμβάνουν τη διαχείριση σχέσεων, αλλά δεν επικοινωνούν άμεσα τις δικές τους ανάγκες. Για να έχετε μια καλή συνεργασία, πρέπει να καλύψετε την ανάγκη τους να είναι μέρος της ομάδας και να μην περιορίζεστε μόνο σε επαγγελματικά θέματα.
5. Διευκολυντής: Ο διευκολυντής βάζει το καλό της ομάδας πάνω από το προσωπικό του συμφέρον και προσπαθεί να ενθαρρύνει τους άλλους. Ωστόσο, μπορεί να απογοητευτεί αν νιώσει ότι δεν εκτιμάται. Για να συνεργαστείτε μαζί του, πρέπει να είστε αξιόπιστοι και να δείχνετε σεβασμό για τις προσπάθειές του.
Οι περισσότερες συγκρούσεις μπορούν να ταξινομηθούν σε τρεις κατηγορίες, σύμφωνα με τους Γκουίν και Έλιοτ:
1. Εργασία: Αυτή η σύγκρουση προκύπτει όταν υπάρχει έντονη ανάγκη να τηρηθούν οι προθεσμίες και τα συμφωνημένα πρότυπα εργασίας. Όταν κάποιος δίνει πολύ σημασία στην τήρηση των προτύπων και την εκτέλεση των εργασιών με τον σωστό τρόπο, μπορεί να δημιουργηθούν εντάσεις αν τα πράγματα δεν γίνονται όπως έχουν συμφωνηθεί.
2. Διαδικασία: Σε αυτή την περίπτωση, η σύγκρουση αφορά τον τρόπο που γίνονται τα πράγματα. Κάποιοι άνθρωποι με αυστηρές προσεγγίσεις για το πώς πρέπει να γίνονται τα πάντα, μπορεί να αντιδρούν έντονα όταν οι διαδικασίες δεν ακολουθούνται με τον τρόπο που θεωρούν σωστό. Οι άνθρωποι αυτοί μπορεί να υιοθετούν την αντίληψη «ή όπως το λέω εγώ, ή τίποτα».
3. Σχεσιακές: Αυτές οι συγκρούσεις σχετίζονται με τις προσωπικές σχέσεις στην ομάδα. Όταν το αφεντικό επικεντρώνεται στις ιδιαιτερότητες της προσωπικότητας των εργαζόμενων, μπορεί να προκύψουν συγκρούσεις εξαιτίας των διαφορετικών χαρακτήρων και των δυναμικών μέσα στην ομάδα.
Αν κατανοήσετε πώς το αφεντικό σας αντιδρά στις διαφωνίες και τι το εκνευρίζει, μπορείτε να προβλέψετε τη συμπεριφορά του και να δημιουργήσετε ένα πιο αρμονικό και ήρεμο περιβάλλον στην εργασία.
Διαβάστε ακόμη
Bloomberg: Έτοιμες οι ΗΠΑ να αναγνωρίσουν τον ρωσικό έλεγχο της Κριμαίας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.