ΔΙΕΘΝΗ

Ποιος θα κερδίσει τον αγώνα για την ανάπτυξη ενός ανθρωποειδούς ρομπότ; (pics)

Η εξέλιξη των ανθρωποειδών ρομπότ συνεχίζεται καθώς η τεχνολογία προοδεύει - Εξακολουθούν να υπάρχουν εμπόδια προτού τα ρομπότ ενσωματωθούν πλήρως σε καθημερινές λειτουργίες

Πριν από λίγο καιρό έγινε παρουσίαση του G1, ένα ανθρωποειδές ρομπότ που κατασκευάστηκε από την κινεζική εταιρεία Unitree, στην έκθεση του Ανόβερου της Γερμανίας, μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανικές εκθέσεις στον κόσμο.

Με ύψος περίπου 130 εκατοστά, το G1 είναι μικρότερο και πιο οικονομικά προσιτό από άλλα ανθρωποειδή ρομπότ που κυκλοφορούν στην αγορά, με την τιμή του να ανέρχεται στα 16.000 δολάρια. Παρά το μέγεθός του, ξεχωρίζει για την ευελιξία και τις δεξιότητές του, καθώς είναι ικανό να εκτελεί περίπλοκες κινήσεις, όπως χορευτικά βήματα και τεχνικές πολεμικών τεχνών.

Το G1, προς το παρόν, ελέγχεται εξ αποστάσεως από τον Πέδρο Ζενγκ, τον υπεύθυνο πωλήσεων της Unitree.

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, πολλοί παρευρισκόμενοι επιχείρησαν να κάνουν χειραψίες με το ρομπότ, ή ξαφνικές κινήσεις για να δουν αν θα ανταποκριθεί. Το κοινό αντέδρασε με ενθουσιασμό και γέλιο όταν το ρομπότ εκτελούσε εντυπωσιακές κινήσεις, όπως η κλίση προς τα πίσω. Σε αρκετές περιπτώσεις, οι επισκέπτες απολογούνταν όταν κατά λάθος συγκρούονταν με το ρομπότ, γεγονός που καταδεικνύει την αίσθηση οικειότητας που προκάλεσε η ανθρώπινη μορφή του. Όπως οι ίδιοι ανέφεραν, η σιλουέτα του G1 –αν και ασυνήθιστη– τούς ενέπνεε «άνεση και εξοικείωση».

Instagram

Η Unitree συγκαταλέγεται μεταξύ των δεκάδων τεχνολογικών εταιρειών παγκοσμίως που δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη ανθρωπόμορφων ρομπότ.

Σύμφωνα με ειδικούς του χώρου, τέτοιου είδους ρομποτικά συστήματα διαθέτουν «απεριόριστες δυνητικές δυνατότητες» εφαρμογής — από τη στελέχωση του εργατικού δυναμικού, επιτρέποντας τη διαρκή λειτουργία της παραγωγής χωρίς αυξημένες μισθολογικές δαπάνες, έως και την ενσωμάτωσή τους στην καθημερινότητα ως προηγμένες οικιακές συσκευές, ικανές να διεκπεραιώνουν εργασίες όπως το δίπλωμα ρούχων και το πλύσιμο των πιάτων.

«Η τεχνολογία όμως δεν είναι ακόμα σε τόσο εξελιγμένο στάδιο», λέει στο BBC εκπρόσωπος της Unitree. Τα ανθρωποειδή ρομπότ είναι ρυθμισμένα να λειτουργούν σε εργοστάσια και αποθήκες εδώ και δεκαετίες. Οι συνθήκες σε αυτούς τους χώρους εργασίας μπορούν να ελεγχθούν και οι εργαζόμενοι να διατηρηθούν ασφαλείς.

Αντιθέτως, η ενσωμάτωση ενός ανθρωποειδούς ρομπότ σε πιο απρόβλεπτα περιβάλλοντα, όπως ένα οικιακό πλαίσιο ή ένας χώρος εστίασης, εγείρει μεγαλύτερες τεχνικές και λειτουργικές προκλήσεις, καθιστώντας την εφαρμογή του σημαντικά πιο περίπλοκη.

Για να καταστεί δυνατή η ένταξη των ανθρωποειδών ρομπότ σε περίπλοκα και απρόβλεπτα περιβάλλοντα, είναι απαραίτητο να διαθέτουν υψηλά επίπεδα αντοχής και ισχύος. Ωστόσο, αυτή η ενίσχυση της φυσικής τους ικανότητας ενδέχεται να τα καθιστά ταυτόχρονα δυνητικά επικίνδυνα σε περίπτωση δυσλειτουργίας ή λανθασμένης χρήσης.

«Τα ρομπότ που βασίζονται σε τεχνητή νοημοσύνη εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες στην κατανόηση και την αποτελεσματική εκτέλεση σύνθετων εργασιών με τρόπο που να βασίζεται στη λογική», όπως επισημαίνει ο εκπρόσωπος της Unitree.

Προς το παρόν, το μοντέλο G1 διατίθεται κυρίως σε ερευνητικά ιδρύματα και τεχνολογικές εταιρείες, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν το λογισμικό ανοικτού κώδικα της Unitree για σκοπούς ανάπτυξης και πειραματισμού. Παράλληλα, το ενδιαφέρον των επιχειρηματιών επικεντρώνεται των ρομπότ σε περιβάλλοντα αποθήκευσης και βιομηχανικής παραγωγής.

Ο Έλον Μασκ, ιδρυτής και CEO της Tesla, αποτελεί έναν από τους πιο προβεβλημένους ηγέτες στον τομέα της ανάπτυξης ανθρωποειδών ρομπότ. Η Tesla εργάζεται πάνω σε ένα ανθρωποειδές ρομπότ με την ονομασία «Optimus». Τον Ιανουάριο του 2025, ο Μασκ ανακοίνωσε μέσα στο έτος θα παραχθούν «αρκετές χιλιάδες» μονάδες και αναμένει ότι αυτά θα επιτελούν «χρήσιμα καθήκοντα» σε περιβάλλοντα εργασίας, όπως τα εργοστάσια.

Instagram

Παράλληλα, άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες ακολουθούν παρόμοιο δρόμο. Η BMW παρουσίασε πρόσφατα ανθρωποειδή ρομπότ σε ένα από τα εργοστάσιά της στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ η νοτιοκορεατική Hyundai έχει παραγγείλει δεκάδες χιλιάδες ρομπότ από την εταιρεία Boston Dynamics, την οποία εξαγόρασε το 2021.

Ο Τόμας Άντερσον, ιδρυτής της εταιρείας ερευνών STIQ, παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις σε 49 εταιρείες που ασχολούνται με την ανάπτυξη ανθρωποειδών ρομπότ, δηλαδή ρομπότ με δύο χέρια και δύο πόδια. Όμως, όσον αφορά ρομπότ με δύο χέρια που κινούνται με ρόδες, τότε η έρευνά του περιλαμβάνει περισσότερες από 100 εταιρείες.

Ο κ. Άντερσον εκτιμά ότι οι κινεζικές εταιρείες «είναι πιθανό να κυριαρχήσουν στην αγορά ανθρωποειδών ρομπότ».

«Η αλυσίδα εφοδιασμού και ολόκληρο το οικοσύστημα της ρομποτικής στην Κίνα είναι τεράστια, γεγονός που διευκολύνει την συνεχή εξέλιξη, την έρευνα και ανάπτυξη», σημειώνει ο ίδιος.

Ο κ. Άντερσον επισημαίνει ότι η επένδυση στον τομέα της ρομποτικής ευνοεί κυρίως τα ασιατικά έθνη.

Σε πρόσφατη έκθεσή της, η εταιρεία STIQ αναφέρει ότι σχεδόν το 60% της συνολικής χρηματοδότησης για την ανάπτυξη ανθρωποειδών ρομπότ έχει συγκεντρωθεί στην Ασία, ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της υπόλοιπης χρηματοδότησης.

Οι κινεζικές εταιρείες έχουν το πρόσθετο πλεονέκτημα της υποστήριξης τόσο από την εθνική, όσο και από την τοπική κυβέρνηση.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η υποστηριζόμενη από το κράτος εγκατάσταση εκπαίδευσης ρομπότ στη Σαγκάη, όπου δεκάδες ανθρωποειδή ρομπότ εκπαιδεύονται για να εκτελούν διάφορες εργασίες.

Πώς μπορούν οι Αμερικανοί και Ευρωπαίοι κατασκευαστές ρομπότ να ανταγωνιστούν με τις εξελίξεις στην Ασία;

Ο Μπρεν Πιρς, με έδρα το Μπρίστολ, έχει ιδρύσει τρεις εταιρείες ρομποτικής, με την τελευταία, την Kinisi, να παρουσιάζει πρόσφατα το νέο ρομπότ, το KR1.

Παρά το γεγονός ότι το ρομπότ έχει σχεδιαστεί και αναπτυχθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο, η κατασκευή του θα πραγματοποιηθεί στην Ασία.

«Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές και αμερικανικές εταιρείες κατασκευής ρομπότ είναι ότι πρέπει να προμηθεύονται τα εξαρτήματα από την Κίνα», εξηγεί ο κ. Πιρς.

«Δεν συμφέρει να αγοράζεις κινητήρες, μπαταρίες και άλλες εξαρτήματα και να τα μεταφέρεις στην άλλη άκρη του κόσμου για συναρμολόγηση, όταν θα μπορούσες να τα συναρμολογήσεις απευθείας στην Ασία», πρόσθεσε ο ίδιος.

Εκτός από την παραγωγή των ρομπότ του στην Ασία, ο κ. Πιρς καταφέρνει να διατηρεί τα κόστη σε χαμηλά επίπεδα, αποφεύγοντας την πλήρη ανθρωποειδή μορφή.

Σχεδιασμένο για αποθήκες και εργοστάσια, το KR1 δεν διαθέτει πόδια.

«Το ρομπότ προορίζεται για χρήση σε επίπεδα δάπεδα. Για ποιο λόγο να προσθέσουμε το επιπλέον κόστος για την κατασκευή ποδιών, όταν μπορούμε απλά να το τοποθετήσουμε σε μια κινητή βάση;» αναρωτιέται.

Όπου είναι εφικτό, το KR1 κατασκευάζεται χρησιμοποιώντας εξαρτήματα μαζικής παραγωγής – για παράδειγμα, οι τροχοί του είναι οι ίδιοι που χρησιμοποιούνται σε ηλεκτρικά σκούτερ.

«Θεωρώ ότι είναι πιο αποδοτική η χρήση όσο το δυνατόν περισσότερων εξαρτημάτων που είναι ήδη διαθέσιμα στην αγορά. Όπως εξηγεί, «οι κινητήρες, οι μπαταρίες, οι υπολογιστές και οι κάμερες που χρησιμοποιούμε είναι όλα προϊόντα μαζικής παραγωγής, ευρέως διαθέσιμα στην αγορά».

Αντίστοιχα με τους ανταγωνιστές της Unitree, ο κ. Πιρς επισημαίνει ότι το κρίσιμο στοιχείο που καθορίζει την επιτυχία ενός ρομπότ «δεν είναι το υλικό, αλλά το λογισμικό που το καθιστά ικανό να συνεργάζεται αποτελεσματικά με τους ανθρώπους».

«Πολλές εταιρείες παρουσιάζουν ρομπότ προηγμένης τεχνολογίας, αλλά στη συνέχεια απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις – σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και διδακτορικό στη ρομποτική – προκειμένου να τα χειριστεί κανείς», εξηγεί.

«Αντίθετα, στόχος μας είναι η ανάπτυξη ενός εξαιρετικά εύχρηστου ρομπότ, ώστε ο μέσος εργαζόμενος σε αποθήκη ή εργοστάσιο να μπορεί να μάθει να το χρησιμοποιεί μέσα σε λίγες μόνο ώρες», προσθέτει.

Ο κ. Πιρς αναφέρει ότι το KR1 μπορεί να μάθει να κάνει μια δουλειά αφού του το δείξει πρώτα κάποιος άνθρωπος περίπου 20 ή 30 φορές.

Το KR1 αναμένεται να παραδοθεί για δοκιμαστική χρήση σε επιλεγμένες εταιρείες-πελάτες μέσα στο έτος.

Όσον αφορά το ερώτημα αν τα ρομπότ θα καταφέρουν ποτέ να βγουν από τα εργοστάσια και να ενσωματωθούν στην καθημερινότητα των νοικοκυριών, ο κ. Πιρς, παρά την αισιοδοξία του, παραδέχεται ότι η επίτευξη αυτού του στόχου «ίσως να απέχει αρκετά χρονικά».

«Το όνειρό μου τα τελευταία 20 χρόνια ήταν να δημιουργήσω ένα ρομπότ που θα μπορεί να κάνει τα πάντα. Αυτό ήταν το θέμα του διδακτορικού μου και θεωρώ ότι αυτός είναι ο πιο σημαντικός και μακροπρόθεσμος στόχος στην καριέρα μου, αλλά είναι ένα πολύ δύσκολο έργο», λέει ο κ. Πιρς.

«Πιστεύω ακράδαντα ότι στο μέλλον θα φτάσουμε εκεί, αλλά εκτιμώ ότι αυτό θα συμβεί τουλάχιστον σε 10-15 χρόνια», είπε.

Διαβάστε ακόμη

Πάνω από 400.000 επιθέσεις hackers σε τραπεζικές συναλλαγές – Ποιοι πληρώνουν το «μάρμαρο»

Σνάμπελ: Μην ποντάρετε σε μακροχρόνια απόκλιση μεταξύ Fed και ΕΚΤ (γραφήματα)

Τζακ Μα: Τα έξι μαθήματα επιτυχίας του – Από την αποτυχία στην κορυφή της Alibaba

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Σχολίασε εδώ

Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.

string(0) ""