Ξεχάστε τις γραμμές παραγωγής για κάλτσες, αθλητικά παπούτσια και μπλουζάκια. Ο Ντόναλντ Τραμπ θέλει να ενισχύσει την εγχώρια παραγωγή προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, και όχι ενδυμάτων ή υποδημάτων, όπως δήλωσε πρόσφατα σε δημοσιογράφους.

Ωστόσο, η Κίνα ενισχύει τις προσπάθειές της για την υποστήριξη της προηγμένης μεταποίησης, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει τις δύο χώρες σε σύγκρουση.

Πρόσφατα, ο Κινέζος Πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ επιβεβαίωσε τα σχέδιά του για ανάπτυξη με βάση τη μεταποίηση κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στη βόρεια επαρχία Χενάν, προωθώντας μια στρατηγική που έχει από καιρό επικριθεί από τις ΗΠΑ και τους κύριους εμπορικούς εταίρους της για την επιδείνωση των παγκόσμιων εμπορικών ανισορροπιών.

Ο Σι δήλωσε στους εργαζομένους σε ένα κρατικό εργοστάσιο ρουλεμάν ότι η αυτονομία στην προηγμένη μεταποίηση είναι «ο σωστός δρόμος» για την Κίνα και η «ραχοκοκαλιά» της οικονομίας της, σύμφωνα με επίσημη δήλωση.

Ο μεταποιητικός τομέας συνέβαλε σε ποσοστό άνω του 25% του ΑΕΠ της Κίνας το 2023, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα. Ενώ η προσπάθεια της Κίνας να επεκτείνει τις μεταποιητικές της δυνατότητες αποτελεί μέρος του στόχου της να επιτύχει αυτονομία, ιδίως στους τομείς της υψηλής τεχνολογίας, αυτό θα μπορούσε να έρχεται σε αντίθεση με τις βασικές απαιτήσεις της κυβέρνησης Τραμπ στις εν εξελίξει εμπορικές διαπραγματεύσεις, προειδοποιούν οι ειδικοί.

Ο Τραμπ θέλει η Κίνα να αντιμετωπίσει τις εμπορικές ανισορροπίες και έχει επικρίνει το Πεκίνο για την παροχή τεράστιων κρατικών επιδοτήσεων σε κινεζικές εταιρείες, διαστρεβλώνοντας τον ανταγωνισμό.

Ωστόσο, η Κίνα έχει «περιορισμένο περιθώριο» να υποχωρήσει και να αναθεωρήσει τη στρατηγική της που βασίζεται στη μεταποίηση, η οποία είναι στενά συνδεδεμένη με την προσπάθεια του Πεκίνου για αυτονομία, δήλωσε ο Άλαν φον Μέχρεν, οικονομολόγος της Danske Bank.

Το δεκαετές σχέδιο «Made in China 2025», που δημοσιεύθηκε το 2015 — δύο χρόνια μετά την άνοδο του Σι στην εξουσία — είχε ως στόχο να μετατρέψει την Κίνα σε κορυφαίο κατασκευαστή υψηλής τεχνολογίας, από ηλεκτρικά οχήματα και εμπορικά αεροσκάφη έως ημιαγωγούς και ρομπότ.

Το Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών εκτίμησε σε έκθεση του 2022 ότι οι δαπάνες της Κίνας για τη χρηματοδότηση ευνοούμενων βιομηχανιών ανήλθαν σε τουλάχιστον 1,73% του ΑΕΠ της το 2019, σημαντικά υψηλότερο ποσοστό από τις ΗΠΑ, οι οποίες δαπάνησαν το 0,39% του ΑΕΠ τους για τη στήριξη της βιομηχανίας το ίδιος έτος.

Αυτές περιλαμβάνουν άμεσες επιχορηγήσεις και φορολογικά οφέλη στους καίριους τομείς της, με σχεδόν όλες τις μεγάλες, εισηγμένες κινεζικές εταιρείες να λαμβάνουν κάποια μορφή κρατικών επιδοτήσεων, σύμφωνα με την εταιρεία οικονομικών συμβούλων Rhodium Group.

Παρά την υποστήριξη, η Κίνα δεν πέτυχε αρκετούς βασικούς στόχους του δεκαετούς σχεδίου της, συμπεριλαμβανομένων εκείνων για την αεροδιαστημική και τα ρομπότ υψηλής τεχνολογίας και ενθάρρυνε τον ανθυγιεινό βιομηχανικό ανταγωνισμό που επιδείνωσε τις παγκόσμιες εμπορικές εντάσεις, σύμφωνα με το European Chamber of Commerce in China.

Ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Σκοτ Μπέσεντ, σε πρόσφατη συνέντευξή του στο CNBC φάνηκε αισιόδοξος για την επίτευξη συμβιβαστικής λύσης με την Κίνα: «Χρειαζόμαστε περισσότερη παραγωγή, εκείνοι χρειάζονται περισσότερη κατανάλωση, οπότε υπάρχει πιθανότητα να επιτύχουμε μια ισορροπία, θα δούμε αν αυτό είναι εφικτό».

Ωστόσο, παραμένει ασαφές εάν ο Μπέσεντ θα θέσει αυτό το ζήτημα ως προτεραιότητα κατά τις εν εξελίξει εμπορικές διαπραγματεύσεις με το Πεκίνο στο πλαίσιο της 90ήμερης εμπορικής εκεχειρίας.

Το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ με την Κίνα είναι απίθανο να «μειωθεί σημαντικά», ανέφεραν σε σημείωμά τους ο Τζινγκ Γουάνγκ, οικονομολόγος της Nomura για την Κίνα, και η ομάδα του. Αναμένουν ότι το Πεκίνο θα μειώσει την εξάρτησή του από τις εισαγωγές από τις ΗΠΑ και ότι οι αμερικανοί κατασκευαστές θα χρειαστούν χρόνια για να μεταφέρουν την παραγωγή τους στην χώρα και να βρουν κατάλληλες εναλλακτικές λύσεις.

Ανησυχία για ντάμπινγκ

Κορυφαίοι αξιωματούχοι του χρηματοπιστωτικού τομέα από τις χώρες του γκρουπ των G7, με επικεφαλής τις ΗΠΑ, συνεδρίασαν την περασμένη εβδομάδα για να συζητήσουν μέτρα αντιμετώπισης της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας και των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών — «με σαφή στόχο τον περιορισμό του κορεσμού των εξαγωγών της Κίνας», δήλωσε ο Γουάνγκ Νταν, διευθυντής της Eurasia Group για την Κίνα.

Αυτές οι κινήσεις θα μπορούσαν να ερμηνευθούν από το Πεκίνο ως «σκόπιμη πρόκληση» και να το ωθήσουν να χρησιμοποιήσει άλλα μέσα για να δημιουργήσει προβλήματα στις ξένες επιχειρήσεις που έχουν στοχεύσει την κινεζική αγορά.

Η κυριαρχία της Κίνας στην παραγωγή χαμηλής τεχνολογίας θα μπορούσε επίσης να υπονομεύσει τη μεταποίηση στις αναπτυσσόμενες χώρες, σύμφωνα με την Λέα Φάχι, οικονομολόγο της Capital Economics για την Κίνα.

Η Ινδία, το Βιετνάμ και η Ινδονησία έχουν επιβάλει διάφορα προστατευτικά μέτρα για να ανακουφίσουν τους εγχώριους παραγωγούς από τον έντονο ανταγωνισμό των τιμών, ιδίως σε τομείς που αντιμετωπίζουν πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και φθηνές εισαγωγές.

Ωστόσο, ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας θα μπορούσε να αποτελέσει μια αχτίδα ελπίδας για τις οικονομίες που πλήττονται από τον πληθωρισμό, καθώς θα μετριάσει τις πιέσεις στις τιμές.

«Μικρή αυλή, ψηλός φράχτης»

Οικονομολόγοι στο εσωτερικό και στο εξωτερικό έχουν καλέσει το Πεκίνο να στραφεί σε ένα μοντέλο που θα βασίζεται στην κατανάλωση και να μειώσει την εξάρτησή του από τη μεταποίηση, μια στρατηγική που ευθύνεται ευρέως για την ενίσχυση της αποπληθωριστικής πίεσης στην οικονομία.

Τα στοιχεία των κινεζικών τελωνείων για τον Απρίλιο ανέδειξαν εκ νέου την ανισορροπία μεταξύ της παραγωγικής ικανότητας της Κίνας και της εγχώριας ζήτησης. Το εμπορικό της πλεόνασμα έφτασε σε ρεκόρ ύψους 992,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων πέρυσι, λόγω των συνεχιζόμενων ανισορροπιών με σημαντικούς εταίρους, όπως οι ΗΠΑ, η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Νοτιοανατολική Ασία.

Η κινεζική ηγεσία ενέτεινε την υποστήριξή της, με στόχο να εκτρέψει τα προϊόντα που προορίζονται για τις ΗΠΑ προς πώληση στους εγχώριους καταναλωτές. Ωστόσο, το να πείσουν τους καταναλωτές, που είναι επιφυλακτικοί όσον αφορά το εισόδημα και τις προοπτικές απασχόλησης, να ξαναρχίσουν να ξοδεύουν, αποδεικνύεται δύσκολο εγχείρημα.

Η αύξηση των λιανικών πωλήσεων στην Κίνα επιβραδύνθηκε στο 5,1% τον Απρίλιο, υπολείποντας των προσδοκιών των οικονομολόγων, με τις πωλήσεις αυτοκινήτων να υστερούν σημαντικά.

Ωστόσο, η έμφαση του Σι στη μεταποίηση δεν είναι εντελώς αδικαιολόγητη, καθώς η Ουάσιγκτον είναι πιθανό να διατηρήσει τον έλεγχο, περιορίζοντας την πρόσβαση του Πεκίνου σε πιο προηγμένη τεχνολογία.

«Η κυβέρνηση Τραμπ, αντιμετωπίζοντας την Κίνα ως τον ισχυρότερο της αντίπαλο, θα προσπαθήσει να επιβάλει εμπόδια», δήλωσε ο Γουάνγκ της Nomura. Η στρατηγική «μικρή αυλή, ψηλός φράχτης» υιοθετήθηκε από την κυβέρνηση Μπάιντεν με στόχο την προστασία ενός περιορισμένου συνόλου κρίσιμων τεχνολογιών (μικρή αυλή) με αυστηρούς και εκτεταμένους περιορισμούς (ψηλός φράχτης), διατηρώντας παράλληλα τις κανονικές οικονομικές συναλλαγές σε άλλους τομείς.

Διαβάστε ακόμη

Ερχονται τα «φορολογικά ΚΕΠ» από τον Ιούνιο

AEGEAN: Απευθείας σύνδεση Σαντορίνη-Κωνσταντινούπολη – Βασιλάκης: Στηρίζουμε το νησί αυτή τη δύσκολη χρονιά (pics)

$400-500 εκατ. τον χρόνο από δωρεές εφοπλιστών – Παιδεία, υγεία, πολιτισμός και πρόνοια στις προτεραιότητες της ναυτιλίας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα