Από την αναμόρφωση των διαδικτυακών υπηρεσιών τους μέχρι τις αλλαγές στις οποίες προχώρησαν οι ομάδες των μηχανικών τους, η Google, η Apple, η Amazon, η Microsoft, η Meta και η ByteDance, έχουν προσπαθήσει τους τελευταίους έξι μήνες να συμμορφωθούν με τους τεχνολογικούς κανόνες-ορόσημο της Ε.Ε. που τέθηκαν σε ισχύ την Πέμπτη.

Ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές (Digital Markets Act / DMA) αποτελεί μία από τις πιο ολοκληρωμένες ρυθμιστικές δράσεις για τον περιορισμό της επιρροής των λεγόμενων Big Tech και αναμένεται να αναδιαμορφώσει την παγκόσμια βιομηχανία τεχνολογίας μετά από δεκαετίες άκρατης ανάπτυξης.

Οι κατηγορίες και οι αντιδράσεις από τους ανταγωνιστές και τους χρήστες και οι συνεχείς προειδοποιήσεις των εποπτικών αρχών υποδηλώνουν ότι μερικές από τις έξι εταιρείες ενδέχεται να βρεθούν στο στόχαστρο των ρυθμιστών σε περίπτωση που δεν συμμορφωθούν με τους νέους κανονισμούς.

Εάν οποιοσδήποτε από τους έξι τεχνολογικούς κολοσσούς δεν συμμορφωθεί με τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές (DMA), θα μπορούσε να αντιμετωπίσει πρόστιμα έως και 10% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών του.

Η Apple επηρεάζεται ιδιαίτερα από το DMA, το οποίο την αναγκάζει να «ανοίξει» το κλειστό οικοσύστημά των iPhone της στην ευρύτερη αγορά, επιτρέποντας στους προγραμματιστές λογισμικού να προσφέρουν τις εφαρμογές τους σε χρήστες των συγκεκριμένων μοντέλων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, εκτός του App Store της.

Ωστόσο, η εισαγωγή νέων τελών, όπως ένα «τέλος βασικής τεχνολογίας» της Apple, ύψους 50 σεντ ανά λογαριασμό κάθε χρόνο, ακόμη κι αν οι προγραμματιστές επιλέξουν να μην χρησιμοποιούν το App Store ή το σύστημα πληρωμών της Apple, έχει ήδη τραβήξει την προσοχή της επικεφαλής της αντιμονοπωλιακής επιτροπής της Ε.Ε., Μαργκρέτε Βεστάγκερ.

Η ίδια δήλωσε πρόσφατα ότι οι νέες δομές τελών αυτές δεν πρέπει να υπονομεύουν τα κίνητρα τα οποία έχουν οι επιχειρήσεις οι οποίες θέλουν να στραφούν σε ανταγωνιστές.

Πρόσφατα, μάλιστα, η Ε.Ε. επέβαλε πρόστιμο 1,84 δισ. ευρώ στην Apple η οποία δεν επέτρεψε στη Spotify τη δυνατότητα να προσφέρει άλλες επιλογές πληρωμής εκτός του App Store της Apple.

Η Apple δήλωσε ότι θα ασκήσει έφεση κατά της απόφασης και αρνήθηκε να προσφέρει περαιτέρω σχόλια, όπως αναφέρει το πρακτορείο Reuters.

Ανταγωνιστές όπως η ελβετική πλατφόρμα e-mail Proton, εν τω μεταξύ, δήλωσαν ότι οι προσπάθειες συμμόρφωσης της Apple δεν είναι αρκετές.

Με οκτώ βασικές υπηρεσίες της πλατφόρμας της να υπόκεινται στο DMA, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία και παρά το γεγονός ότι συνέθεσε ομάδες χιλιάδων μηχανικών για τη συμμόρφωση με το νέο πλαίσιο, η Google διατρέχει επίσης τον κίνδυνο μιας πιθανής έρευνας από τις ρυθμιστικές αρχές.

Η υποχρεωτική αναμόρφωση των αποτελεσμάτων αναζήτησης της εταιρείας θα ωφελήσει πλατφόρμες όπως η Booking.com και η Expedia, οι οποίες θα αποκτήσουν μεγαλύτερη προβολή και, ως εκ τούτου, επισκεψιμότητα λόγω των εντατικών πιέσεων που ασκούν στην Google.

Αυτό έχει ήδη προκαλέσει τριβές και αντιδράσεις από ξενοδοχεία, αεροπορικές εταιρείες και εστιατόρια, με ορισμένες επιχειρήσεις να αναμένουν ότι θα χάσουν έως και το 50% της διαδικτυακής τους κίνησης και ενδεχομένως εκατομμύρια ευρώ σε έσοδα, καθώς οι χρήστες θα προτιμούν τους μεγάλους διαδικτυακούς μεσάζοντες όπως οι Booking.com και Εxpedia.

Η Meta η οποία θα πρέπει να προσφέρει επιλογές στους χρήστες του Instagram και του Facebook όσον αφορά τη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων, θα μπορούσε επίσης να παραβεί κατά κάποιο τρόπο το DMA και να βρεθεί στο στόχαστρο των ρυθμιστικών αρχών.

Η Microsoft, η Amazon και η ByteDance μπορεί αρχικά να αντιμετωπίσουν περιορισμένο έλεγχο, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης εστιάζουν τους πόρους τους σε συγκεκριμένες παραβάσεις και εξασφαλίζουν πως οποιαδήποτε κατηγορία έχει επαρκές νομικό υπόβαθρο. 

Πιέσεις για έρευνα των ρυθμιστικών αρχών ασκούνται και από ορισμένες από τις ίδιες τις έξι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες.

Τουλάχιστον μία εξ αυτών έχει προχωρήσει σε κατηγορίες για αθέμιτο ανταγωνισμό, υποστηρίζοντας πως αν και η ίδια έχει συμμορφωθεί με τους κανονισμούς του Digital Markets Act, η ανταγωνιστής της δεν έχει κάνει το ίδιο.

Σημειωτέον πως, σε αντίθεση με τις αντιμονοπωλιακές έρευνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες μπορεί να διαρκέσουν χρόνια μέχρι την ολοκλήρωσή τους, οι ρυθμιστικοί φορείς επιβολής των κανονισμών του Digital Markets Act έχουν μόλις ένα χρόνο για να εκδώσουν τα πορίσματά τους.

Διαβάστε ακόμη

Όπως τα ντόμινο καταρρέουν εκατοντάδες επιχειρήσεις στη Ρωσία

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Πόσο ευχαριστημένοι είναι οι ιδιοκτήτες τους (πίνακας + tweet)

Κύπρος: Τις επόμενες ώρες η αναχώρηση του πλοίου με την ανθρωπιστική βοήθεια για τη Γάζα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ