Όταν η Foxconn ανακάλεσε εκατοντάδες Κινέζους μηχανικούς από ένα εργοστάσιο στην Ινδία τον περασμένο μήνα, ακολουθώντας τις οδηγίες του Πεκίνου για τον περιορισμό της μεταφοράς τεχνολογίας στη γειτονική χώρα, αυτό υπενθύμισε σε όλους τις τεταμένες σχέσεις μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών της Ασίας.

Ωστόσο, με τις δύο χώρες να αντιμετωπίζουν την πίεση των δασμών από την Ουάσινγκτον, θα μπορούσαν οι οικονομικές προκλήσεις να ωθήσουν το Πεκίνο και τo Νέo Δελχί σε μια απρόθυμη συνεργασία, μεταμορφώνοντας τις εχθρικές σχέσεις τους;

Αυτή η πιθανότητα θα δοκιμαστεί στην Τιαντζίν, όπου ο πρωθυπουργός της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι θα συναντηθεί με τον πρόεδρο της Κίνας Σι Τζινπίνγκ στο πλαίσιο της 25ης συνόδου κορυφής της Οργάνωσης Συνεργασίας της Σαγκάης. Θα είναι η πρώτη επίσκεψη του Μόντι στην Κίνα εδώ και επτά χρόνια, μετά τις θανατηφόρες συγκρούσεις μεταξύ Ινδών και Κινέζων στρατιωτών στην κοιλάδα Γκαλβάν το 2020, που οδήγησαν σε επιδείνωση των διμερών σχέσεων.

Οι ειδικοί στις σχέσεις Ινδίας-Κίνας δε θεωρούν τη σύνοδο κορυφής ως την αρχή μιας μακροχρόνιας φιλίας μεταξύ των δύο χωρών. «Η καχυποψία απέναντι στην Κίνα είναι βαθιά ριζωμένη στην Ινδία», δήλωσε ο Αμίτ Μπαντάρι, ανώτερος ερευνητής στον τομέα της ενέργειας, των επενδύσεων και της συνδεσιμότητας στο think tank Gateway House. Ωστόσο, ενόψει των αμερικανικών δασμών και των μεταβαλλόμενων αλυσίδων εφοδιασμού, η Κίνα και η Ινδία προσεγγίζουν η μία την άλλη.

Κατά τη διάρκεια της διήμερης επίσκεψής του στο Δελχί την περασμένη εβδομάδα, ο Κινέζος υπουργός Εξωτερικών Γουάνγκ Γι δήλωσε ότι η Ινδία και η Κίνα πρέπει να θεωρούν η μία την άλλη «συνεργάτες» και όχι «αντίπαλους ή απειλές».

Η Ινδία έχει πλεόνασμα στο εμπόριο αγαθών με τις ΗΠΑ, το οποίο ανέρχεται σε 45,8 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024. Από την άλλη πλευρά, έχει ένα αυξανόμενο έλλειμμα με την Κίνα, κάτι που προσπαθεί να περιορίσει, αλλά δεν έχει καταφέρει.

Η στενή σχέση της Κίνας με το Πακιστάν είναι ένα άλλο ευαίσθητο θέμα για την Ινδία. Σύμφωνα με έκθεση του Stockholm International Peace Research Institute, η Κίνα παρέδωσε όπλα σε 44 κράτη κατά την περίοδο 2020-24, με σχεδόν τα δύο τρίτα των εξαγωγών όπλων της, ή το 63%, να κατευθύνονται προς το Πακιστάν. Η Κίνα προμήθευσε το 81% των εισαγωγών όπλων του Πακιστάν από το 2020 έως το 2024, σε σύγκριση με το 74% μεταξύ 2015 και 2019, σύμφωνα με την έκθεση.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η συνάντηση του SCO δεν είναι πιθανό να επιλύσει τις διαφορές ή να θεραπεύσει τις παλιές πληγές μεταξύ των δύο γειτόνων. Ωστόσο, η παρουσία του Μόντι στην Τιαντζίν θα μπορούσε να αποτελεί ένδειξη της προθυμίας να βρεθεί κοινό έδαφος.

Το Νέο Δελχί έχει επιδιώξει να αναδειχθεί ως κέντρο παραγωγής για παγκόσμιες εταιρείες που επιδιώκουν να διαφοροποιήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού μακριά από την Κίνα.

Η Ινδία, για παράδειγμα, ξεπέρασε την Κίνα ως ο κορυφαίος προμηθευτής smartphone στις ΗΠΑ το β’ τρίμηνο, ενώ το μερίδιο της Κίνας στις εξαγωγές smartphone προς τις ΗΠΑ μειώθηκε σε μόλις 25% από 61% ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Canalys.

Ωστόσο, η χώρα δεν έχει καταφέρει να αξιοποιήσει πλήρως την ευκαιρία «China Plus One», εν μέρει λόγω των εμπορικών φραγμών μεταξύ Νέου Δελχί και Πεκίνου, δήλωσε η Πριγιάνκα Κισόρ, επικεφαλής οικονομολόγος στο think tank Asia Decoded, που ειδικεύεται στην ασιατική οικονομία και πολιτική.

Αρκετές βιομηχανίες στην Ινδία εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα. «Για τα συνήθη χημικά API (δραστικά φαρμακευτικά συστατικά), η Κίνα καλύπτει το 70% των αναγκών της Ινδίας, ενώ για τα βιοϊσοδύναμα API καλύπτει σχεδόν το 90%», δήλωσε ο Ατζέι Σριβαστάβα, επικεφαλής της Global Trade Research Initiative, προσθέτοντας ότι η Κίνα είναι ο βασικός προμηθευτής της Ινδίας σε ηλεκτρονικά, ηλεκτρικά, μηχανήματα και οργανικά χημικά.

Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ένας άλλος κλάδος στον οποίο η Ινδία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις προμήθειες της Κίνας.

Με στόχο τη μείωση του κόστους εισαγωγής αργού πετρελαίου, η ινδική κυβέρνηση έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Στόχος της είναι τα ηλεκτρικά οχήματα να αντιπροσωπεύουν το 30% των πωλήσεων νέων οχημάτων έως το 2030, από 7,6% το 2024, σύμφωνα με στοιχεία της ινδικής κυβερνητικής ομάδας Niti Aayog.

Αυτό είναι ένα δύσκολο εγχείρημα, δεδομένου ότι οι περισσότεροι ινδοί κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων εξαρτώνται από την Κίνα για την προμήθεια βασικών στοιχείων, όπως μαγνήτες σπάνιων γαιών. «Η κυβέρνησή μας έχει ωθήσει την αυτοκινητοβιομηχανία σε μια θέση όπου εξαρτάται από την Κίνα για βασικά εξαρτήματα όπως μαγνήτες σπάνιων γαιών, λίθιο, κοβάλτιο. Ουσιαστικά, μια βασική μεταποιητική βιομηχανία είναι ευάλωτη σε διαταραχές», δήλωσε ο Αμίτ Μπαντάρι.

Την περασμένη εβδομάδα, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Ινδία, ο Κινέζος υπουργός Εξωτερικών διαβεβαίωσε ότι η χώρα του θα καλύψει τις ανάγκες της Ινδίας σε σπάνιες γαίες, μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων και λιπάσματα.

Η Κίνα επίσης έχει να κερδίσει από την ενίσχυση των εμπορικών δεσμών με τη γειτονική της χώρα. Η Ινδία έχει απαγορεύσει σε αρκετές κινεζικές επιχειρήσεις να δραστηριοποιούνται στη χώρα. Η απαγόρευση έχει επηρεάσει ένα ευρύ φάσμα εταιρειών, από εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου όπως η Shein έως την πλατφόρμα κοινωνικών μέσων TikTok.

Η πρόσβαση στην ινδική αγορά μπορεί να αποτελέσει μεγάλη ώθηση για τις κινεζικές εταιρείες σε μια περίοδο επιβράδυνσης της εγχώριας κατανάλωσης. Η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Ινδίας, για παράδειγμα, προσφέρει περιθώρια ανάπτυξης στις κινεζικές εταιρείες, οι οποίες αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό στην εγχώρια αγορά.

«Η BYD θα ήθελε πολύ να ανοίξει ένα εργοστάσιο στην Ινδία, τώρα που η VinFast του Βιετνάμ έχει ήδη λάβει την άδεια. Οι κινεζικές βιομηχανίες αντιμετωπίζουν υπερβολική παραγωγή και πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και, με τη μείωση της ζήτησης από την αγορά των ΗΠΑ, χρειάζονται άλλες αγορές», δήλωσε η Κισόρ.

Σε ένα ακόμη σημάδι της βελτίωσης των σχέσεων, μετά την επίσκεψη του Γουάνγκ, οι απευθείας πτήσεις από την Ινδία προς την ηπειρωτική Κίνα, οι οποίες είχαν ανασταλεί από την αρχή της πανδημίας το 2020, πρόκειται να ξαναρχίσουν. Και οι δύο πλευρές συμφώνησαν να επαναλειτουργήσουν το συνοριακό εμπόριο σε τρία καθορισμένα σημεία συναλλαγών.

Ινδικές εταιρείες όπως η Reliance Industries και η Adani Group επιδιώκουν επίσης συνεργασίες με κινεζικές εταιρείες, σύμφωνα με το CNBC.

Παρότι τα σημάδια είναι θετικά, οι μακροχρόνιες υποψίες και οι συνοριακές διαφορές καθιστούν δύσκολο να θεωρηθούν οι δύο χώρες στενοί εταίροι. Η συνάντηση της SCO θα προσφέρει μεγαλύτερη σαφήνεια σχετικά με το πόσο συντονισμένη θα είναι η συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών, και πόσο αυτή θα διαρκέσει.

Διαβάστε ακόμη

Cavo Paradiso – Μύκονος: Η οικονομική πλευρά ενός μύθου (pics)

ΟΗΕ: Η προβληματική εξάρτηση της Ελλάδας από τις εξαγωγές εμπορευμάτων

Ποιες αλλαγές έρχονται στα Airbnb

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα