Η Σούζι Γουέλτς είναι βραβευμένη καθηγήτρια της NYU Stern School of Business, αναγνωρισμένη ερευνήτρια, δημοφιλής podcaster και τρείς φορές συγγραφέας best-seller της NYT, με πιο πρόσφατο το «Becoming You: A Proven Method for Crafting Your Authentic Life and Career». Απόφοιτη του Πανεπιστημίου Harvard και του Harvard Business School και αρθρογράφος της εφημερίδας Wall Street Journal, η Σούζι Γουέλτς έχει παραβρεθεί στην εκπομπή Today Show ως καλεσμένη. Είναι μέλος των διοικητικών συμβουλίων δημόσιων και ιδιωτικών εταιρειών και διευθύντρια της NYU | Stern Initiative on Purpose and Flourishing.

Σε πρόσφατη συνέντευξή της στο CNBC Make It, η διακεκριμένη καθηγήτρια και συγγραφέας best-seller Σούζι Γουέλτς μοιράζεται τις απόψεις και εμπειρίες της σχετικά με τον τρόπο αναγνώρισης των πραγματικών αξιών μιας εταιρείας, τον κρίσιμο ρόλο τους στην επιλογή της κατάλληλης θέσης εργασίας και πώς οι υποψήφιοι μπορούν να αξιοποιήσουν τη συνέντευξη για να αποκαλύψουν την πραγματική κουλτούρα των οργανισμών.

«Θέλετε μια δουλειά που αγαπάτε, σε μια εταιρεία που αγαπάτε, με αξίες που αγαπάτε; Φυσικά και θέλετε. Αυτό είναι το όνειρο σχεδόν όλων. Και ειλικρινά, οι εταιρείες θέλουν το ίδιο πράγμα. Όταν οι αξίες των εργαζομένων ευθυγραμμίζονται με τις αξίες της εταιρείας, επιτυγχάνετε αφοσίωση και διατήρηση του προσωπικού. Είναι μια κατάσταση που ωφελεί και τις δύο πλευρές.

Η επιθυμία για αυτή την «τέλεια» ταύτιση είναι ο λόγος για τον οποίο τόσοι πολλοί φοιτητές MBA εγγράφονται στο μάθημά μου στο NYU Stern School of Business. Ονομάζεται «Becoming You» (Γίνε ο εαυτός σου) και στόχος του είναι να βοηθήσει τους αποφοίτους να βρουν μια δουλειά που να ταιριάζει με τους στόχους και τις φιλοδοξίες τους για το μέλλον. Όμως, υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα – οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντά τους. Δεν γνωρίζουν όμως τις αξίες τους.

Η έρευνά μου δείχνει ότι μόνο το 7% περίπου των ενηλίκων γνωρίζουν τις αξίες τους με πραγματική σαφήνεια. Και το χειρότερο είναι ότι οι περισσότεροι δεν ξέρουν πώς να αναγνωρίσουν τις πραγματικές αξίες μιας εταιρείας. Όχι αυτές που αναφέρονται σε κάποιο εταιρικό φυλλάδιο. Εννοώ τις πραγματικές.

Πολλές εταιρείες δηλώνουν ότι δίνουν έμφαση στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, την καινοτομία και την αριστεία. Ωστόσο, στην πράξη, τέτοιες διακηρύξεις συχνά παραμένουν γενικές και αόριστες. Η ουσία είναι ότι οι αξίες μιας εταιρείας δεν αντικατοπτρίζονται σε όσα διακηρύσσει, αλλά στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί καθημερινά».

Ανακαλύπτοντας τις αξίες μιας εταιρείας

«Ακόμα κι αν ρωτήστε ευθέως για το ποιες είναι οι πραγματικές αξίες μιας εταιρείας στην οποία σας ενδιαφέρει να εργαστείτε, συνήθως θα λάβετε τις ίδιες ασαφείς και «κλισέ» απαντήσεις. Επομένως, θα πρέπει να κάνετε κάποια έρευνα.

Στο πλαίσιο αυτό, η συνέντευξη εργασίας αποτελεί μια πολύτιμη ευκαιρία για να αποκτήσετε πιο καθαρή εικόνα της εταιρικής κουλτούρας. Μια ιδιαίτερα χρήσιμη ερώτηση που μπορείτε να θέσετε είναι: «Τι είδους άτομο δεν πρέπει να εργάζεται σε αυτή την εταιρεία;»

Όσοι επιλέγουν να θέσουν αυτή την ερώτηση συνήθως αιφνιδιάζουν τα στελέχη, γεγονός που την καθιστά ιδιαίτερα αποτελεσματική. Οι απαντήσεις που προκύπτουν είναι συχνά πιο ειλικρινείς, λιγότερο προσχεδιασμένες και πολύ πιο αποκαλυπτικές.

Ακολουθούν μερικές πραγματικές απαντήσεις που έχουν ακούσει οι μαθητές μου:

– «Ένα άτομο που δεν επιθυμεί να στέλνει μηνύματα τα Σαββατοκύριακα.»

– «Κάποιος που θέλει να δοκιμάσει διαφορετικούς ρόλους — εδώ δίνουμε έμφαση στην εξειδίκευση.»

– «Ένα άτομο που είναι υπερβολικά κοινωνικό.»

– «Η υπερβολική ευαισθησία δεν έχει θέση εδώ.»

– «Οποιοσδήποτε προτιμά να εργάζεται σχεδόν αποκλειστικά μόνος.»

Τώρα αρχίζουμε να φτάνουμε στην ουσία. Οι παραπάνω απαντήσεις αποκαλύπτουν με σαφήνεια τις πραγματικές αξίες της εκάστοτε εταιρείας.

Πολύ ενδιαφέρον έχει η πρώτη από αυτές τις απαντήσεις: «Ένα άτομο που δεν επιθυμεί να στέλνει μηνύματα τα Σαββατοκύριακα». Η συγκεκριμένη εταιρεία ενδέχεται να υποστηρίζει ότι σέβεται τα όρια και την ευημερία των εργαζομένων της. Ωστόσο, η συγκεκριμένη απάντηση αποκαλύπτει μια διαφορετική πραγματικότητα.

Μια άλλη απάντηση που έχει ενδιαφέρον είναι η εξής: «Ένα άτομο που είναι υπερβολικά κοινωνικό». Αυτό που πραγματικά εννοεί η εταιρεία είναι: «Εκτιμούμε τη συγκέντρωση και την αυτονομία, όμως η έννοια της κοινότητας δεν αποτελεί προτεραιότητα».

Δεν υποστηρίζω ότι αυτές οι αξίες είναι λανθασμένες — εκτός εάν συγκρούονται με τις δικές σας.

Λάβετε υπόψη ότι η συγκεκριμένη ερώτηση είναι προτιμότερο να τεθεί προς το τέλος της συνέντευξης, ιδανικά, αφού σας έχει γίνει επίσημη πρόταση. Ο λόγος είναι ότι μπορεί να προκαλέσει αμηχανία ή να ξαφνιάσει τους υπεύθυνους προσλήψεων, επομένως είναι σημαντικό να έχει ήδη διαμορφωθεί ένα ευχάριστο κλίμα.

Καθώς μια τέτοια ερώτηση ενδέχεται να οδηγήσει τους συνομιλητές σας σε αμυντική στάση, η διατύπωση και ο τόνος παίζουν κρίσιμο ρόλο. Είναι σημαντικό να εκφραστείτε με ενδιαφέρον και φιλική περιέργεια και να μην φανείτε καχύποπτοι».

Πώς να ξεκαθαρίσετε τις δικές σας αξίες

«Μπορείτε να προσδιορίσετε την ιεράρχηση των βασικών σας αξιών μέσω του τεστ «The Values Bridge», που ανέπτυξα σε συνεργασία με την ομάδα μου. Όταν ξεκίνησα τη διδασκαλία μου στο NYU Stern το 2021, η δημιουργία ενός τέτοιου εργαλείου αξιολόγησης δεν αποτελούσε προτεραιότητα. Ωστόσο, οι μέθοδοι αξιολόγησης που εφάρμοζα στη διδασκαλία δεν παρείχαν στους φοιτητές την απαιτούμενη ακρίβεια στην αποτύπωση και κατανόηση των προσωπικών τους αξιών.

Παρά τις προσπάθειές μου, πολλοί μπερδεύουν ακόμα τις αξίες με τις αρετές. Οι αρετές είναι ιδανικά που όλοι ξέρουμε και συμφωνούμε, όπως η δικαιοσύνη, η ειλικρίνεια και η ακεραιότητα. Όμως οι αξίες είναι κάτι διαφορετικό. Είναι οι επιλογές μας για το πώς θέλουμε να ζούμε και διαφέρουν από άτομο σε άτομο ή όχι σε εσάς.

Για παράδειγμα, σκεφτείτε την αξία που σχετίζεται με το πόσο ανοιχτός μπορεί να είναι κανείς στο να εξερευνά νέες εμπειρίες. Κάποιοι άνθρωποι θέλουν συνεχώς να μαθαίνουν, να δοκιμάζουν καινούρια πράγματα και να ζουν περιπέτειες. Άλλοι προτιμούν μια πιο ήρεμη ζωή, με λιγότερες αλλαγές και περισσότερη σταθερότητα.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι υπάρχουν περίπου 15 βασικές αξίες, όπως η ευημερία, η οικογενειακή ζωή, η επιτυχία και η επιρροή που ασκούμε στους άλλους. Είναι καλό να τις εξερευνήσετε όλες, ειδικά αν ψάχνετε για δουλειά. Όταν καταλάβετε ποιες είναι οι δικές σας αξίες, θα μπορείτε να δείτε αν ταιριάζουν με αυτές μιας εταιρείας».

Διαβάστε ακόμη

Δείτε το video: Ο Riviera Tower στο Ελληνικό φτάνει στα 200 μέτρα – Οι κατασκευαστικές καινοτομίες

UBS: Tι σημαίνουν οι απειλές του Τραμπ για δασμούς 30% στην Ε.Ε.

Ρεύμα: Μεγάλη αλλαγή στα τιμολόγια από 1η Αυγούστου – Τι πρέπει να γνωρίζετε 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα