Σε μια εποχή όπου η καθημερινότητα μοιάζει συνεχώς φορτωμένη, η ετήσια άδεια θα περίμενε κανείς να αποτελεί μονόδρομο για ξεκούραση. Κι όμως, σε όλη την Ευρώπη πληθαίνουν οι εργαζόμενοι που φτάνουν στο τέλος της χρονιάς με αχρησιμοποίητες ημέρες άδειας – όχι επειδή δεν τις θέλουν, αλλά γιατί δεν ξέρουν πώς να τις αξιοποιήσουν.

Μια μεγάλη έρευνα της Mastercard, που πραγματοποιήθηκε σε 20.000 άτομα από 21 ευρωπαϊκές χώρες, αποτυπώνει αυτό το παράδοξο. Σχεδόν οι μισοί (47%) διαθέτουν ακόμη 7 έως 20 ημέρες άδειας, με την πλειονότητα να ονειρεύεται ένα ταξίδι σε νέο προορισμό. Ωστόσο, η απόφαση δεν λαμβάνεται εύκολα.

Οικονομικός πονοκέφαλος σε όλη την Ευρώπη

Το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι… ο λογαριασμός.
Το 23% δηλώνει ότι χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να εξοικονομήσει χρήματα, με τους υψηλότερους δείκτες να εμφανίζονται στη Σερβία (40%), τη Βουλγαρία (33%), τη Ρουμανία (32%), την Κροατία (27%) και την Ιρλανδία (27%).

Αντίθετα, χώρες όπως η Ολλανδία, η Γερμανία, η Ελβετία και η Κύπρος δείχνουν πιο απελευθερωμένες από οικονομικές ανησυχίες. Εκεί, ο δισταγμός σχετίζεται περισσότερο με τη «τέλεια προσφορά», την οποία πολλοί περιμένουν πριν κλείσουν διακοπές.

Τι δείχνουν οι γενιές: Ζ vs Χ

Οι ηλικιακές διαφοροποιήσεις είναι έντονες:

Γενιά Ζ: 74% θέλει να ολοκληρώσει τις εμπειρίες της χρονιάς πριν από το τέλος της.
Millennials: 69% θα το προσπαθήσει.
Γενιά Χ: μόλις 57% δηλώνει πρόθυμο να πραγματοποιήσει κάτι από τη «wishlist» του.
Εργασιακές υποχρεώσεις και οικογενειακές ανάγκες κρατούν πίσω το 12% των ερωτηθέντων από το να κλείσουν μια χριστουγεννιάτικη δραστηριότητα.

Θετική διάθεση – με δόση αβεβαιότητας

Παρά τις δυσκολίες, η διάθεση είναι γενικά αισιόδοξη:
67% πιστεύει ότι θα προλάβει να κάνει όσα θέλει έως το τέλος του έτους, ενώ το 30% δεν είναι σίγουρο αλλά παραμένει πρόθυμο.

Αντιθέτως, το Ηνωμένο Βασίλειο καταγράφει το χαμηλότερο ποσοστό αισιοδοξίας: μόνο το 34% σκέφτεται να κάνει κάποια εμπειρία αναψυχής πριν το 2026.

Για να ταξιδέψουν, οι Ευρωπαίοι κόβουν από αλλού

Η έρευνα δείχνει ότι οι εμπειρίες έχουν κερδίσει την καρδιά των Ευρωπαίων:
8 στους 10 θεωρούν ότι τα χρήματα που ξοδεύονται για αυτές «αξίζουν».

Για να καταφέρουν όμως να ταξιδέψουν:

40% μειώνει τις αγορές ρούχων,
39% περιορίζει τα γεύματα εκτός σπιτιού,
32% κόβει μικρές πολυτέλειες,
32% «παγώνει» την αγορά gadget,
25% αναβάλλει ανακαινίσεις σπιτιού.

Οι παραχωρήσεις αυτές δείχνουν πως οι Ευρωπαίοι δεν εγκαταλείπουν τις εμπειρίες – απλώς τις βάζουν σε προτεραιότητα, ακόμη και αν χρειάζεται να θυσιάσουν άλλα κομμάτια της καθημερινότητάς τους.

Στο τέλος, η επιθυμία για ένα ταξίδι ή μια ξεχωριστή δραστηριότητα παραμένει ισχυρή, αλλά η πραγματικότητα της ακρίβειας βάζει συχνά φρένο στα σχέδια. Αυτό όμως δεν σταματά τους περισσότερους από το να συνεχίσουν να ονειρεύονται – και να προγραμματίζουν.

Διαβάστε ακόμη

Το σχέδιο Τραμπ για τη λήξη του πολέμου Ουκρανίας-Ρωσίας: Παραχώρηση εδαφών και μείωση του στρατού

Η ΔΕΗ του 2028: Από τη λιγνιτική παραγωγή σε έναν περιφερειακό παίκτη καθαρής ενέργειας, τεχνολογίας και υποδομών στην ΝΑ Ευρώπη

UBS: Θετική εικόνα για τις αγορές τo 2026 – Διψήφια άνοδος για S&P 500

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα