Μετά την πανδημία, την τηλεργασία και το κίνημα MeToo, τα όρια στις επαγγελματικές σχέσεις έχουν αλλάξει ριζικά. Οι χειραψίες, τα αγγίγματα και κυρίως οι αγκαλιές μεταξύ συναδέλφων προκαλούν συχνά αμηχανία, καθώς οι κοινωνικοί κώδικες έχουν γίνει πιο ευαίσθητοι και πολύπλοκοι.
Τι κάνετε όταν συναντάτε για πρώτη φορά κάποιον συνεργάτη που γνωρίζατε μόνο μέσω Zoom; Ή όταν αποχαιρετάτε μετά από μια φιλική έξοδο με την ομάδα; Και τι γίνεται σε στιγμές που κάποιος βιώνει απώλεια; Είναι η αγκαλιά ένδειξη στήριξης ή υπέρβαση ορίων;
Η νέα εποχή της σωματικής επαφής
Το ζήτημα της σωματικής επαφής στον χώρο εργασίας έχει μεταμορφωθεί, σύμφωνα με το Fast Company. Αν και οι περισσότεροι αποφεύγουν να αγκαλιάζουν συναδέλφους, υπάρχουν περιπτώσεις όπου η οικειότητα και η εμπιστοσύνη οδηγούν αυθόρμητα σε αυτήν τη χειρονομία. Και αυτό, όπως σημειώνουν οι ειδικοί, δεν είναι απαραίτητα κακό, αφού οι φιλίες στον χώρο εργασίας παίζουν σημαντικό ρόλο στην ψυχολογία και τη συνοχή των ομάδων.
Ο Cameron Herold, ιδρυτής της COO Alliance, θυμάται πως όταν ξεκίνησε την καριέρα του τη δεκαετία του ’80, οι επιχειρήσεις λειτουργούσαν με αυστηρότητα — κοστούμια, γραβάτες και χειραψίες. Όλα άλλαξαν όμως, λέει, όταν επισκέφθηκε το φεστιβάλ Burning Man το 2007. «Όλοι αγκαλιάζονταν. Με έβγαλε από τη ζώνη άνεσής μου», παραδέχεται. Από τότε, θεωρεί την αγκαλιά έναν αυθεντικό τρόπο σύνδεσης.
Μάλιστα, θυμάται πως όταν αγκάλιασε τον πρώην CEO της Sprint, Μαρσέλο Κλαούρε, η πράξη αυτή οδήγησε σε δύο σημαντικές συνεργασίες coaching. «Μια απλή αγκαλιά μπορεί να ανοίξει πόρτες, αν γίνεται με σεβασμό και πρόθεση σύνδεσης», λέει χαρακτηριστικά.
Η γραμμή μεταξύ οικειότητας και υπέρβασης
Άλλοι ειδικοί ωστόσο είναι πιο επιφυλακτικοί. Η Kim Scott, συγγραφέας και coach στελεχών, επισημαίνει: «Αν θέλετε να αγγίξετε κάποιον, πρέπει πρώτα να ξέρετε αν νιώθει άνετα. Αν δεν είστε σίγουροι, απλώς μην το κάνετε».
Η ψυχολόγος Christina Muller εξηγεί ότι κάθε άνθρωπος έχει διαφορετική αντίληψη για τη σωματική επαφή. Για κάποιους αποτελεί “γλώσσα αγάπης” και εργαλείο σύνδεσης, ενώ άλλοι προτιμούν να εκφράζουν τη στήριξη με κουβέντες ή πράξεις, όχι με άγγιγμα.
Ο ειδικός σε ομαδική κουλτούρα Ben Swire, ιδρυτής της Make Believe Works, προτείνει μια απλή λύση: «Αν θέλεις να αγκαλιάσεις, ρώτα πρώτα. Μπορείς να πεις: “Μπορώ να σε αγκαλιάσω;” και να δώσεις στον άλλον εύκολη διέξοδο αν δεν το επιθυμεί».
Πότε η αγκαλιά δεν ενδείκνυται
Η δυναμική φύλου ή εξουσίας είναι καθοριστική. Αν υπάρχει ιεραρχική ανισορροπία, το άγγιγμα μπορεί να παρερμηνευθεί. Επίσης, αν εμπλέκεται αλκοόλ —όπως σε εταιρικές εξόδους ή after work events—, οι αγκαλιές καλό είναι να αποφεύγονται.
Η βασική οδηγία, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι απλή: «διάβασε την αίθουσα». Αν κάποιος φορά ακόμη μάσκα COVID ή δείχνει επιφυλακτικός, είναι σαφές μήνυμα ότι δεν επιθυμεί σωματική επαφή.
Η ισορροπία ανάμεσα στη ζεστασιά και τον επαγγελματισμό
Στην εποχή της τηλεργασίας και των ψηφιακών σχέσεων, η ανθρώπινη επαφή λείπει περισσότερο από ποτέ. Όμως η αγκαλιά στο γραφείο παραμένει μια λεπτή ισορροπία: μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα ενσυναίσθησης, αλλά και ως παρεξηγήσιμη πράξη. Το κλειδί είναι η συναίνεση, η παρατήρηση και ο σεβασμός.
Ίσως λοιπόν, όπως λένε οι ειδικοί, η ερώτηση δεν είναι αν πρέπει να αγκαλιάσεις, αλλά πώς δείχνεις ζεστασιά χωρίς να παραβιάζεις όρια — γιατί τελικά, η ενσυναίσθηση είναι η πιο ασφαλής μορφή επαφής.
Διαβάστε ακόμη
Οι Ελληνες αγάπησαν τα μεταχειρισμένα ρούχα και αντικείμενα
Αυτός είναι ο λόγος που τα παιδιά τρυπώνουν στο κρεβάτι των γονιών τους
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.