Τα τρία εγγλέζικα funds σορτάρουν στρατηγικά τις τράπεζες επειδή θεωρούν ότι, θα αποτύχει η μείωση των πλεονασμάτων στο 2,5% από 3,5%, ωστόσο δεν υπολογίζουν τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις και
τις υπόλοιπες μεταρρυθμίσεις.

Eντός του επόμενου μήνα η Ελληνική Δημοκρατία θα αποπληρώσει δάνεια του ΔΝΤ μέχρι 3,5 δισ. ευρώ και μέχρι τον Δεκέμβριο έπονται αρκετές ιδιωτικοποιήσεις.

Όπως θα δούμε, οι ιδιωτικοποιήσεις σε συνδυασμό με την έγκριση των σχεδίων για τα κόκκινα δάνεια, είναι πράξεις ικανές προκειμένου να ανατραπεί η σημερινή εικόνα «αδυναμίας» των ελληνικών τραπεζών.

Ειδικότερα η πώληση του 30% των μετοχών του Αεροδρομίου Αθηνών έχει προετοιμαστεί ενώ η αναφορά της κυβέρνησης για ταχύτατη ιδιωτικοποίηση των ΕΛ.ΠΕ καταδεικνύει την βούληση της για να πετύχει τον στόχο της μείωσης των πλεονασμάτων.

Τα funds ποντάρουν σε μια αποτυχία, όχι τόσο εφικτή

Όπως αναφέρουν ξένοι επενδυτές, αρκούν δυο πετυχημένες ιδιωτικοποιήσεις προκειμένου να ανατραπεί η σημερινή εικόνα τέλματος. Ήδη αναμένονται το Αεροδρόμιο και τα ΕΛ.ΠΕ εκτός από την ΔΕΠΑ και τον ΔΕΔΔΗΕ.

Μέχρι σήμερα, οι ίδιοι short υποστήριζαν ότι οι τράπεζες θα αποτύχουν στη μείωση των κόκκινων δανείων. Mάλιστα, χρησιμοποίησαν ψευδή στοιχεία ( εγγυήσεις) σε παρουσιάσεις και είχαν την συνδρομή πρώην Έλληνα χρηματιστή και νυν επενδυτικού τραπεζίτη.

Αντίθετα με ό,τι προέβλεπαν οι short, οι τράπεζες άρχισαν να ανακοινώνουν ήδη μονοψήφια ποσοστά μη εξυπηρετούμενων δανείων NPEs (βλέπε τράπεζες ), έτσι τώρα ο στόχος άλλαξε υποστηρίζοντας πως η Ελλάδα δεν θα πάρει την μείωση των πλεονασμάτων καθώς εκτός των άλλων η οικονομία δεν διαθέτει την επενδυτική βαθμίδα.

Συγκεκριμένα, τα funds Lansdowne Partners, Οcean capital Management και Marshall Wace διαθέτουν short θέσεις και στις τέσσερις τράπεζες – και πρόσφατα μάλιστα τις αύξησαν. Όπως διαρρέουν αρμοδίως στην ελληνική αγορά τώρα ποντάρουν στην αποτυχία της ελληνικής κυβέρνησης να λάβει την μείωση των πλεονασμάτων απο το 3,5% στο 2,5%.

Τα funds ποντάρουν όταν δυο ιδιωτικοποιήσεις είναι ικανές να ανατρέψουν την εικόνα

Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση διαθέτει το «όπλο» των ιδιωτικοποιήσεων. Τα έσοδα από αυτές ξεπέρασαν ελαφρά τα 2 δισ. ευρώ για το 2018, πραγματοποιώντας ρεκόρ. Ειδικότερα, για το 2019, μόνο το 30% του Αεροδρομίου Αθηνών εκτιμάται ότι θα αποφέρει 1 δισ. ευρώ τουλάχιστον.

Ακολουθεί ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ εμπορίας με πώληση του 50% συν μια μετοχή και το 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών. Προ ημερών ανακοινώθηκε και ο νέος διαγωνισμός για τα Ελληνικά Πετρέλαια, διαδικασία η οποία συνδέεται με το Ελληνικό καθώς ο όμιλος Λάτση θα λάβει το προϊόν της πώλησης του 44% των μετοχών των ΕΛ.ΠΕ για να συμμετάσχει στην επένδυση του Ελληνικού. Απομένει η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ και της ΕΥΔΑΠ (11,35%) με την τελευταία να είναι η πιο αμφισβητήσιμη καθώς είναι ευαίσθητη και δυσκολότερη να επιτευχθεί η λόγω των κοινωνικών αντιδράσεων για την νέα πώληση ποσοστού σε ιδιώτες ( σ.σ ήδη ο Αμερικανός επενδυτής Paulson διαθέτει το 9,99%).

Εκ των ανωτέρω, συνάγεται ότι η ελληνική κυβέρνηση για να λάβει αυτό που επιδιώκει πρέπει να δείξει άμεσα έσοδα με ιδιωτικοποιήσεις και να προχωρήσει και άλλες σημαντικές μεταρρυθμίσεις, όπως λ.χ την απονομή της δικαιοσύνης.