Mε μια κίνηση-αντίγραφο της καρατόμησης όλης της διευθυντικής ομάδας του «Εθνους», η Dimera του Ιβάν Σαββίδη προχώρησε την περασμένη εβδομάδα στην εκκαθάριση σχεδόν όλης της ηγετικής ομάδας του OPEN.

Σε λίγα 24ωρα διακόπηκε η συνεργασία με τον διευθύνοντα σύμβουλο Τζώνη Καλημέρη και τη διευθύντρια Προγράμματος Αλκηστη Μαραγκουδάκη, ενώ μαζί συνωστίστηκε στην έξοδο μια σειρά από στελέχη της τηλεόρασης που είχαν συνεργαστεί με τους δύο επικεφαλής.Το περίεργο δεν είναι οι αλλαγές – άλλωστε η τηλεόραση και όλα τα κανάλια θυμίζουν τα τελευταία χρόνια κινούμενη άμμο και οι ξαφνικές αλλαγές έχουν γίνει πλέον ρουτίνα. Αν εκπλήσσει κάτι στην περίπτωση του OPEN, αυτό είναι ο μαζικός χαρακτήρας των εκκαθαρίσεων, που φαίνεται ότι τείνει να μονιμοποιηθεί ως «μέθοδος Ιβάν». Γιατί τους διώχνει όλους;

Mε δυτικούς όρους, ο Ιβάν έχει το δικό του «δόγμα Σινάτρα»: «I did it my way». Ολοι έξω απ’ την παράγκα, από τη στιγμή που το αφεντικό συμπεραίνει ότι το μάνατζμεντ έχασε τους στόχους του. Μάλλον όμως πιο κατάλληλη είναι η αντιστοιχία με το μάνατζμεντ της πάλαι ποτέ Σοβιετικής Ενωσης, όταν ο «πατερούλης» Ιωσήφ Στάλιν εξαπέλυε κατά περιόδους μαζικές εκκαθαρίσεις. Στις σταλινικές εκκαθαρίσεις, λοιπόν, μαζί με τον εχθρό εκκαθαρίζονταν και τα περισσότερα μέλη της οικογένειάς του, ακόμη και μακρινοί συγγενείς, φίλοι, συχνά ολόκληρες κοινότητες. Ισως… για να μη μεταδοθεί ο ιός.

Υπερβολή, βέβαια, αλλά οι «ανατροπές» του Ιβάν, περισσότερο από Σινάτρα, θυμίζουν κάτι από την ΕΣΣΔ την εποχή των σταλινικών εκκαθαρίσεων.

Στα τρέχοντα τώρα, φαίνεται ότι οι επενδύσεις του Ρώσου επιχειρηματία στα μίντια δεν μπορούν να χαρακτηριστούν επιτυχημένες. Το «Εθνος» δεν έχει καταφέρει να ξεφύγει από τα μίζερα επίπεδα κυκλοφορίας. Οσο για τη γενική παρέμβασή του, περιορίζεται μάλλον στο να διεκδικεί τον όχι και τόσο επίζηλο τίτλο του πιο καλού «γραμμιτζή» της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.

Νέα μαύρη τρύπα

Μόνο που η μέχρις εσχάτων στήριξη του Τσίπρα αποδεικνύεται ένα ιδιαίτερα δαπανηρό και πολυέξοδο «χόμπι» για εκείνον. Η ετήσια ζημιά του συγκροτήματος αγγίζει τα 8-10 εκατ. ευρώ και ήδη μετά το πρώτο κύμα αλλαγών τον Φεβρουάριο λέγεται ότι μετά τις εκλογές θα ξεκινήσει ο δεύτερος γύρος, που θα είναι ακόμη πιο σαρωτικός. Το μέλλον της καθημερινής έκδοσης του «Εθνους» είναι δυσοίωνο, ενώ οι περικοπές θα επεκταθούν παντού.
Την ίδια στιγμή, το τηλεοπτικό εγχείρημα του OPEN αναδεικνύεται σε ακόμη μεγαλύτερη μαύρη τρύπα. Σε λιγότερο από έναν χρόνο, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, έχουν πέσει στον «κουβά» πάνω από 50 εκατ. ευρώ – και όλα αυτά για να παράξουν μια συνολική τηλεθέαση του καναλιού κοντά στο 6%-7%, νούμερα δηλαδή που ούτως ή άλλως έπιανε η προηγούμενη και πιο ταπεινή βερσιόν του Φίλιππου Βρυώνη.

Οι αριθμοί είναι αδυσώπητοι. Η διοίκηση του OPEN επένδυσε 35-40 εκατ. ευρώ για το φετινό πρόγραμμα, τα επιπλέον λειτουργικά κόστη ανέρχονται στα 10-12 εκατ. ευρώ, ενώ η ετήσια δόση για την απόκτηση τηλεοπτικής άδειας είναι 3,5 εκατ. ευρώ. Μαζί με τις αρχικές επενδύσεις σε υποδομές και εξοπλισμό στα παλιά στούντιο Ελματζιόγλου στην Παιανία και τη συμφωνία εξαγοράς από τον Βρυώνη, οι ετήσιες δαπάνες ξεπέρασαν τα 70 εκατ., ενώ τα καθαρά διαφημιστικά έσοδα για τη χρονιά 2018-19 με το ζόρι θα ανέλθουν στα 20 εκατ. ευρώ.

Συνολική χασούρα, λοιπόν, άνω των 50 εκατ. ευρώ για ένα ξεκίνημα που δεν το λες υποσχόμενο και επιτυχημένο. Σε αυτό το ποσό αν προστεθούν τα 5 εκατ. που ξόδεψε για την αγορά του ποσοστού του Φώτη Μπόμπολα στην Τηλέτυπος το 2017 και τα 5 εκατ. για την Πήγασος, μαζί με άλλα 10 εκατ. που λέγεται ότι χρειάστηκαν για την ολοκλήρωση των δύο κινήσεων, η περιπέτεια του Ιβάν την τελευταία πενταετία στα μίντια ξεπέρασε τα 70 εκατ. ευρώ. Εξ ου και οι μαζικές εκκαθαρίσεις στην Παιανία.

Bέβαια το εγχείρημα του OPEN συνέπεσε με μία από τις χειρότερες χρονιές της τηλεόρασης αναφορικά με την προσέλκυση διαφημιστικών εσόδων. Σύμφωνα με τις προβλέψεις των ειδικών, ο συνολικός ετήσιος τζίρος αναμένεται να φτάσει στα 300 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά διαφημιστικά έσοδα για όλα τα κανάλια, μετά την αφαίρεση των επιστροφών στις διαφημιστικές εταιρείες, θα φτάσουν στα 240 εκατ. ευρώ. Ο ΑΝΤ1 και ο ALPHA αναμένεται να ξεπεράσουν τα 60 εκατ., ο ΣΚΑΪ και το STAR θα κινηθούν κοντά στα 50 εκατ. και τα υπόλοιπα κομμάτια της διαφημιστικής πίτας θα τα μοιραστούν το OPEN και άλλα κανάλια μικρότερης εμβέλειας.

Η οικονομική κρίση της τηλεόρασης, λοιπόν, βαθαίνει. Εξ ου και το σύνολο των τηλεοπτικών σταθμών αναμένεται να γράψει ζημίες, που ανά περίπτωση για τη φετινή χρονιά θα κυμανθούν από 10 έως 20 εκατ. ευρώ. Πάντως, όλα τα άλλα κανάλια, πιο έμπειρα στη διαχείριση δυσμενών οικονομικών εξελίξεων, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο θα αντεπεξέλθουν στις δυσκολίες. Η επόμενη χρονιά δε προβλέπεται επίσης δύσκολη, αφού θα προστεθεί ένας καινούριος παίκτης, το ΟNE του Βαγγέλη Μαρινάκη, που απέκτησε την 6η τηλεοπτική άδεια.

Αίνιγμα είναι η Dimera και οι προθέσεις του μεγαλομετόχου Ιβάν Σαββίδη. Αρκετοί φίλοι του ισχυρίζονται ότι ποτέ δεν απέκτησε κουλτούρα μιντιάρχη. Ούτε γοητεύτηκε, ούτε έχτισε μια μακροπρόθεσμη προοπτική. Στα μίντια τον οδήγησαν οι στενές σχέσεις με το Μαξίμου και η ανάγκη του ΣΥΡΙΖΑ να αποκτήσει δικά του ερείσματα στον χώρο. Λίγο ο ΠΑΟΚ, λίγο τα προβλήματα με τον ΟΛΘ, τα πρόστιμα για τη ΣΕΚΑΠ, όλες δηλαδή οι υποθέσεις που χρειάζονταν μια κυβερνητική ώθηση για να προχωρήσουν τον οδήγησαν σε εξαγορές ΜΜΕ. Την αίσθηση όμως ότι «ο Ιβάν ήρθε για να μείνει» στα μίντια η αγορά ουδέποτε την αποκόμισε. Ούτε διανοήθηκε την εκπόνηση ενός σχεδίου με μακροπρόθεσμη προοπτική πίσω από τις κινήσεις του ίδιου και των στελεχών της Dimera.

Ίσως γι’ αυτό τον λόγο αρκετοί υποπτεύονται ότι αργά ή γρήγορα ο Ιβάν θα εισέλθει σε… τροχιά απεξάρτησης από τα μίντια. Οι μεγάλες οικονομικές ζημιές στο OPEN και το «Εθνος» μπορεί να επιταχύνουν τις αποφάσεις.
Δυστυχώς οι φετινές εξελίξεις στα οικονομικά μεγέθη της τηλεόρασης βάζουν όχι μόνο το OPEN, αλλά όλους τους καναλάρχες σε μια δίνη. Κινήσεις, αποφάσεις, σχεδιασμοί, όλα βρίσκονται πλέον πάνω στο τραπέζι και οι αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν άμεσα, γιατί το φθινόπωρο και ο χειμώνας αναδεικνύονται σε καθοριστικά ορόσημα για την πορεία όλων των καναλιών.

πηγή: protothema.gr