Ο κύβος ερίφθη! Η αντίστροφη μέτρηση για τη Ναυτεμπορική, που βρίσκεται σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης απ’ τον περασμένο Σεπτέμβριο, ξεκίνησε μετά τη δημοσιοποίηση της πρόσκλησης ενδιαφέροντος για τα περιουσιακά της στοιχεία από την ειδική διαχειρίστρια, δικηγόρο κα Ευδοκία Παπανδρέου.

Η εκποίηση -εν λειτουργία-, με βάση το πετυχημένο «μοντέλο ΔΟΛ», θα γίνει μέσω τριών ανεξάρτητων πλειοδοτικών διαγωνισμών. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν τις προσφορές τους ως τις 4 Μαρτίου.

Ο πρώτος διαγωνισμός αφορά το σύνολο των ακινήτων της εταιρείας, οικοπέδων, κτιρίων και διαμερισμάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που στεγάζονται τα γραφεία της εφημερίδας, μαζί με τον μηχανολογικό εξοπλισμό, καθώς και ένα γεωτεμάχιο 13.298 τ.μ στην Παιανία.

Ο δεύτερος αφορά την …«ψυχή» της ιστορικής οικονομικής εφημερίδας. Το όνομα της μαζί με τα υπόλοιπα σήματα και domain names, τις ιστοσελίδες, και το ιστορικό αρχείο με όλα τα έντυπα απ’ το 1925 έως σήμερα. Μαζί με αυτά ομαδοποιούνται το τυπογραφείο της εφημερίδας στο Κορωπί (ακίνητα, μηχανολογικός εξοπλισμός, έπιπλα κοκ) , οχήματα, τα αποθέματα αλλά και οι απαιτήσεις από πελάτες που την 30ή Σεπτεμβρίου 2020 ήταν 877.377,21 ευρώ (με τη διευκρίνιση ότι οι εισπρακτέες επιταγές ανέρχονταν σε 657.763,81 ευρώ, επί των οποίων η εταιρεία έχει διενεργήσει συνολική πρόβλεψη ύψους 715.190,49 ευρώ).

Ο τρίτος και τελευταίος διαγωνισμός αφορά το σύνολο των 1.700 μεριδίων της Ναυτεμπορικής στη θυγατρική της σε ποσοστό 100%, Pesta Ola Media Υπηρεσίες Διαδικτύου Μονοπρόσωπη ΕΠΕ.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ

Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος κοινοποιήθηκε στην ΑΑΔΕ και οι διαγωνισμοί θα γίνουν με βάση τις ισχύουσες διατάξεις.

Νομικές μανούβρες

Το ερώτημα βέβαια που τίθεται είναι πότε μπορεί να ολοκληρωθεί όλη η διαδικασία με δεδομένο πως έχουν ξεκινήσει οι νομικές μανούβρες προκειμένου να υπάρξει ανάχωμα στη διαδικασία. Μία εκ των βασικών μετόχων – αδερφών Αθανασιάδη έχει υποβάλει αίτημα τριτανακοπής, το οποίο όμως έχει προσδιοριστεί να εξεταστεί τον …Οκτώβριο! Και τούτο διότι η αναστολή λειτουργίας των δικαστηρίων λόγω Covid19 έχει συσσωρεύσει τεράστιο όγκο υποθέσεων. Τι σημαίνει αυτό για την υπόθεση της Ναυτεμπορικής; Ότι πριν το 2022 δύσκολο να υπάρξει αποτέλεσμα.

Γι αυτό και σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του newmoney ήδη η ειδική διαχειρίστρια και η Eurobank, βασική πιστώτρια της εταιρείας που επέτυχε την ειδική διαχείριση κάνοντας άμεσα απαιτητά τα 6,5 εκατ. ευρώ οφειλών, κάνουν ήδη κινήσεις προκειμένου να αιτηθούν την επίσπευση της εκδίκασης του αιτήματος τριτανακοπής ακόμη και πριν τη λήξη της διορίας κατάθεσης των προσφορών για τους τρεις διαγωνισμούς.

Ο κατήφορος

Πώς όμως έφθασε εδώ μία ιστορική εφημερίδα που μέχρι το 2012, και παρά την κρίση, τίποτα δεν φαινόταν να την άγγιζε;

Σε αυτό συνετέλεσαν δύο πράγματα. Αφενός η απώλεια εκείνη τη χρονιά της βασικής πηγής εσόδων της εφημερίδας, που ήταν η υποχρεωτική δημοσίευση ισολογισμών. Αφετέρου η ανικανότητα των ιδιοκτητριών αδελφών, Αγγέλα, Μαριέττα και Ειρήνη, θυγατέρες και κληρονόμοι του αείμνηστου εκδότη Τζώρτζη Αθανασιάδη, να σταθμίσουν το πρόβλημα λαμβάνοντας άμεσα μέτρα. Κάτι που δεν έπραξε ούτε η νεότερη γενιά της εταιρείας που εκπροσωπούνταν από τον γιο της Ειρήνης, Πάνο Ράπτη. Ο γιος της Αγγέλας, Τζώρτζης Κοντογούρης, και η κόρη της Μαριέττας, Ελένη Φαλκονάκη, είχαν φροντίσει να αποχωρήσουν από το εταιρικό σχήμα.

Από αριστερά, η κυρία Αγγέλα Αθανασιάδου-Κοντογούρη, η κυρία Μαριέττα Αθανασιάδου και η κυρία Ειρήνη Αθανασιάδου. Ορθιοι από αριστερά, ο κ. Τζώρτζης Κοντογούρης, γιος της Αγγέλας, η κυρία Ελένη Φαλκονάκη, κόρη της Μαριέττας, και ο κ. Πάνος Ράπτης, γιος της Ειρήνης

Είναι ενδεικτικό πως μόλις το 2014 και υπό την πίεση της βασικής πιστώτριας τράπεζας, Eurobank η διοίκηση της εκδότριας εταιρείας πήρε τα πρώτα σοβαρά διορθωτικά μέτρα. Μείωσε το προσωπικό, περιόρισε τα διαχρονικά υψηλά λειτουργικά και διοικητικά έξοδα, χωρίς ωστόσο θεαματικό αποτέλεσμα. Εξάλλου τα έσοδα ήταν σε κάθετη πτώση.

Ωστόσο, με βάση τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις που αφορούν τη χρήση 2017 η εταιρεία παρουσίαζε συσσωρευμένες ζημίες 18,61 εκατ. ευρώ και υποχρεώσεις 13,51 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 11,46 εκατ. βραχυπρόθεσμες. Την ώρα μάλιστα που ο ο κύκλος εργασιών της εκείνη τη χρονιά ήταν μόλις 4,89 εκατ. ευρώ! Το δε κεφάλαιο κίνησης κατά την 31.12.2017 είχε καταστεί αρνητικό κατά 9,5 εκατ. ευρώ , όπως επίσης αρνητικά, -267.662,50 ευρώ, ήταν τα ίδια κεφάλαια. Σημειωτέον πως στις βραχυπρόθεσμες οφειλές συμπεριλαμβάνονταν 3,32 εκατ. ευρώ προς Δημόσιο και ασφαλιστικά Ταμεία καθώς και 6,5 εκατ. ευρώ ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη Eurobank.

Έτσι, η οικογένεια Αθανασιάδη μπορεί να έχαιρε της από κοινού αποδεκτής άποψης ότι ήταν ιδιαίτερα ευκατάστατη, με μεγάλη ακίνητη περιουσία στην Αθήνα, στα νότια προάστια, στο Πόρτο Χέλι κ.λπ., όμως η ιστορική Ναυτεμπορική είχε πάρει δρόμο χωρίς γυρισμό

Η αρχή του τέλους

Κρίσιμο στοιχείο στην εξέλιξη της υπόθεσης της εκδοτικής εταιρείας θεωρείται ότι είναι η υποθήκευση από τη Eurobank των ακινήτων της εταιρείας από το 2014 και βαθμιαία των σημάτων της. Κάτι που αποδέχθηκαν τότε οι αδερφές Αθανασιάδη, μαζί με το να προχωρήσουν σε διορθωτικά μέτρα, ώστε να μην κοπεί η γραμμή πίστωσης απ’ την οποία πλέον εξαρτώταν σε μεγάλο βαθμό η Ναυτεμπορική. Από την πλευρά τους σήμερα διατυπώνεται το παράπονο ότι οι ίδιες θα μπορούσαν να πωλήσουν, τουλάχιστον, τα κτίρια στην εμπορική τους αξία, η οποία υπερκάλυπτε τις δανειακές τους υποχρεώσεις προς την τράπεζα, και να την εξοφλήσουν.

Ωστόσο, εκ του αποτελέσματος κρίνοντας, κάποια δραστική και ουσιαστική κίνηση η διοίκηση δεν θα κάνει ώστε η εκδοτική εταιρεία να αποφύγει τον τοίχο. Έτσι το καλοκαίρι του 2017 και ενώ οικονομικά η κατάσταση διαρκώς χειροτέρευε, η τράπεζα θα καταγγείλει τη δανειακή σύμβαση . Η εκδοτική εταιρεία δήλωσε ότι αδυνατεί να εξυπηρετήσει τις υποχρεώσεις της λόγω οικονομικής αδυναμίας των μετόχων της να ενισχύσουν τα κεφάλαιά της και ξεκίνησε τη διαδικασία εξεύρεσης επενδυτή. Μάταια όμως, καθώς επενδυτής να ενδιαφέρεται πραγματικά δεν βρέθηκε.

Αδυναμία

Έτσι η εταιρεία θα συνεχίσει να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της προς τράπεζες, Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, καθώς ο κύκλος εργασιών της ακολουθούσε φθίνουσα πορεία, ενώ τα ίδια κεφάλαια μειώνονταν δραστικά λόγω συσσώρευσης ζημιών. Η τράπεζα είχε καταθέσει ήδη αίτηση για ειδική διαχείριση εν λειτουργία της οικονομικής εφημερίδας από τις 18 Ιουνίου του 2019 καθιστώντας άμεσα απαιτητό το ανεξόφλητο υπόλοιπο ύψους 6,5 εκατ. ευρώ, το οποίο με τις επιβαρύνσεις των τόκων άγγιζε πια τα 8 εκατ. ευρώ. Τα όσα ακολούθησαν συμπυκνώνουν το χρονικό μιας προαναγγελθείσας κατάρρευσης για την εταιρεία Ναυτεμπορική – Πάνος Αθανασιάδης και ΣΙΑ Α.Ε.

Μετά από απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών τον περασμένο Σεπτέμβριο, μέσω της διαδικασίας της ειδικής διαχείρισης, επιδιώκονται η αποφυγή της απαξίωσης της επιχείρησης, καθώς και η επίτευξη της σύμμετρης ικανοποίησης των πιστωτών από το τίμημα της πώλησης του ενεργητικού της επιχείρησης.

Το δύσκολο έργο ανέλαβε η Grant Thornton, η οποία επιχείρησε να βάλει τα πράγματα σε μία σειρά: Να εξακριβωθούν τα οικονομικά της εταιρείας, τα έσοδα, οι υποχρεώσεις της, παράλληλα να γίνει αποτιμηση των περιουσιακών της στοιχείων και επιπρόσθετα να καταρτιστεί ένα επιχειρηματικό σχέδιο που θα βοηθήσει στην εκκαθάριση της εταιρείας εν λειτουργία. Κάτι που πλέον πηγαίνει προς την τελική ευθεία με την έναρξη των τριών πλειοδοτικών διαγωνισμών για τα «ασημικά» της τελευταίας καθημερινής οικονομικής εφημερίδας.

Η πρώτη

Η ειρωνεία του πράγματος είναι πως η Ναυτεμπορική καταγράφεται ως η πρώτη οικονομική εφημερίδα της χώρας. Αυτή που άνοιξε μία νέα αγορά για τον Τύπο. Ήταν 8 Μαρτίου του 1924 όταν ο πρωτεργάτης της εφημερίδας, Πάνος Αθανασιάδης, πρόσφυγας από τις Κυδωνιές της Ιωνίας, το σημερινό Αϊβαλί, κυκλοφόρησε το «Ναυτικό και Εμπορικό Δελτίο Πειραιώς». Λίγο μετά θα συνδράμει και ο μικρότερος αδερφός του, Τζώρτζης, μαθητής ακόμη στην Ελληνογαλλική Σχολή «Saint-Paul», φθάνοντας το 1936 να το αναλάβει ο ίδιος. Τον Αύγουστο του 1948 τα δύο αδέρφια μετονόμασαν το «Δελτίο» σε «Ναυτεμπορική» σηματοδοτώντας την εμφάνιση του οικονομικού Τύπου στη χώρα.

Σταδιακά μετέφεραν τα γραφεία της εφημερίδας από το Μεγάλο Λιμάνι στην οδό Πειραιώς, κατόπιν στην οδό Δραγατσανίου στο κέντρο της Αθήνας και, τέλος, στην περιοχή της Κολοκυνθούς. Στη νέα έδρα εκσυγχρόνισαν την επιχείρηση και παράλληλα δημιούργησαν πρότυπη μονάδα γραφικών τεχνών.

Από το 1962, παράλληλα με τη «Ναυτεμπορική», ανέλαβε και τη διεύθυνση της εφημερίδας «Βραδυνή». Στα προδικτατορικά χρόνια ο Αθανασιάδης χώνοντας βαθιά το χέρι στην τσέπη χάρισε στη «Βραδυνή» και το πρωινό της αδελφάκι, τη μοντέρνα εφημερίδα «Ημέρα».

Όλα θα «σβήσουν» λίγα χρόνια μετά τη δολοφονία του το Μάρτη του 1983, με εξαίρεση τη Ναυτεμπορική. Επί 37 χρόνια θα παραμείνουν στο πηδάλιο της οι τρεις κόρες του, αφού ο αδελφός του Πάνος δεν απέκτησε άμεσους απογόνους. Μόνο που και αυτή η πορεία έφθασε πλέον στο τέλος της. Εάν θα υπάρξει κάποιος άλλος να αναλάβει θα φανεί το επόμενο διάστημα…

Διαβάστε ακόμη: 

Κορωνοϊός: O ιός ενδεχομένως να μην ξεκίνησε από την Κίνα – Τι λέει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας

Επιστρεπτέα Προκαταβολή: Περιορίζονται οι δικαιούχοι – Πότε ξεκινούν οι πληρωμές