Κινέζοι κατασκευαστές, οι οποίοι παράγουν για γνωστούς ευρωπαϊκούς οίκους, πωλούν αυθεντικά προϊόντα σε χαμηλές τιμές μέσω livestreaming. Το “Made in” κρύβει μια περίπλοκη πραγματικότητα που δεν ευνοεί την πλήρη διαφάνεια: οι πολυτελείς μάρκες διατηρούν την εικόνα τους ως σύμβολα πλούτου, ενώ μεγάλος όγκος της παραγωγής τους πραγματοποιείται στην Κίνα, τη χώρα που συχνά ταυτίζεται με απομιμήσεις.
Το 2023, η Κίνα αντιπροσώπευσε το 29% των πωλήσεων luxury προϊόντων, με τις δαπάνες να αναμένεται να φτάσουν τα 180 δισ. δολάρια έως το 2025. Παράλληλα, πλήθος προϊόντων υψηλής μόδας που πωλούνται στο TikTok προέρχονται από κινεζικά εργοστάσια, όπου οι τιμές πέφτουν στα επίπεδα της fast fashion.
Αν και οι οίκοι πολυτελείας δηλώνουν ότι η παραγωγή γίνεται στην Ευρώπη, συχνά πρόκειται για… μερικώς αληθή στοιχεία. Σημειωτέον ότι από τον Μάιο λήγει και η δασμολογική εξαίρεση για εισαγωγές κάτω των 800 δολαρίων, κάτι που θα αλλάξει τις ισορροπίες.
The real cost of #Birkin bag and what you are really paying for.🤦♂️ pic.twitter.com/WQTHFL2jKD
— Humanbydesign (@Humanbydesign3) April 13, 2025
Η πολυπλοκότητα των αλυσίδων παραγωγής και οι ευρωπαϊκές προδιαγραφές
Οι εφοδιαστικές αλυσίδες είναι πολυδιάστατες: ένα παπούτσι μπορεί να περιλαμβάνει υλικά από Κίνα, Βιετνάμ και Ιταλία, με τη χώρα κατασκευής να προσδιορίζεται από το «τελευταίο ουσιαστικό στάδιο μετασχηματισμού», όπως ορίζει ο ευρωπαϊκός τελωνειακός κώδικας.
Στην Ιταλία, για να φέρει ένα ρούχο την ένδειξη Made in Italy, πρέπει να κόβεται, να ράβεται και να φινίρεται τοπικά, ακόμα και αν χρησιμοποιούνται κινεζικά υφάσματα. Παρόμοια προσέγγιση ακολουθεί η Γαλλία, εστιάζοντας στην τέχνη και την ποιότητα κατασκευής. Η Hermès, για παράδειγμα, παραθέτει στη σελίδα της τις 52 τοποθεσίες που συμμετέχουν στην ευρωπαϊκή παραγωγή της.
Ωστόσο, σε αρκετές περιπτώσεις οίκων μόδας, η συνεισφορά της Κίνας είναι σημαντική, αλλά “καμουφλάρεται” νομοθετικά. Ο ευρωπαϊκός ορισμός του “τελευταίου ουσιαστικού μετασχηματισμού” είναι τόσο αόριστος, που επιτρέπει το ράψιμο προ-κομμένων πατρόν στην Ευρώπη να αρκεί για την ένδειξη Made in France ή Made in Italy.
Η αποκαλυπτική δράση Κινέζων κατασκευαστών στο TikTok και η κουλτούρα των «dupes»
Η Κίνα, με ισχυρή βιομηχανική βάση, παράγει πάνω από το 50% των παγκόσμιων παπουτσιών – και πολλά από αυτά για πολυτελείς μάρκες. Η Prada έχει δηλώσει ότι το 20% των προϊόντων της κατασκευάζονται στην Κίνα, ενώ η Louis Vuitton παραδέχεται παραγωγή υποδημάτων σε Κίνα και Ρουμανία, πριν ολοκληρωθούν στην Ιταλία.
Η Kering, ιδιοκτήτρια των Gucci και Saint Laurent, κατηγορήθηκε ότι τα γυαλιά της φτιάχνονταν στην Κίνα αλλά φέρουν Made in Italy μετά από ελάχιστη τοπική συναρμολόγηση. Το κόστος και η ταχύτητα παραγωγής είναι οι βασικοί λόγοι για την επιλογή της Κίνας από τα luxury brands.
Στο TikTok, το hashtag #chinamanufacturer αποκαλύπτει Κινέζους παραγωγούς που διαφημίζουν τσάντες και παπούτσια επώνυμων ευρωπαϊκών brands, με την υποσημείωση ότι δεν πρόκειται για απομιμήσεις, αλλά για γνήσια προϊόντα που απλώς ολοκληρώνονται αλλού. Το φαινόμενο αυτό έχει ενισχυθεί από την κλιμάκωση των δασμών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, με τους κατασκευαστές να παρακάμπτουν μεσάζοντες και να πουλούν κατευθείαν στο κοινό.
Το Jing Daily εξηγεί ότι αυτή η τάση αντανακλά την ανάγκη της Gen Z για διαφάνεια και αξία και ενισχύει τη «φιλοσοφία των dupe», σύμφωνα με την οποία κανένα προϊόν δεν είναι πραγματικά μοναδικό. Το χάσμα ανάμεσα στο κόστος παραγωγής και την τιμή πώλησης είναι πλέον αδύνατο να μείνει κρυφό.
Διαβάστε ακόμη
Κομισιόν: Επέβαλε πρόστιμα €500 εκατ. στην Apple και €200 εκατ. στη Meta
Αυτοί είναι οι πιο πλούσιοι καλλιτέχνες του κόσμου σήμερα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.