Μπορεί να μη γεννήθηκε από μια πρωτοποριακή ιδέα, αφού το μοντέλο των lockers ήδη λειτουργούσε σε ώριμες αγορές του εξωτερικού, ωστόσο στην Ελλάδα η Box Now κατάφερε μέσα σε τέσσερα χρόνια να επαναπροσδιορίσει τα δεδομένα στην αγορά των ταχυμεταφορών. Από το 2021 που ξεκίνησε, η εταιρεία όχι μόνο έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη καταναλωτών και e-shops, αλλά έχει αναδειχθεί σε ηγετικό παίκτη στο λεγόμενο out-of-home delivery, την παράδοση εκτός σπιτιού ή εκτός έδρας καλύτερα μέσω των 2.400 σταθμών lockers που έχει αναπτύξει πανελλαδικά. Μιας τάσης αρκετά δυναμικής που, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς των ταχυμεταφορών, προσεγγίζει πλέον σε αναλογία μία στις τρεις παραδόσεις!

Ενα κύμα που πλέον η Box Now επιχειρεί να καβαλήσει και εκτός Ελλάδας, μέσα από την παρουσία της σε άλλες τρεις χώρες (Κύπρο, Βουλγαρία, Κροατία), αλλά και από ένα συγκροτημένο σχέδιο που συντάσσει αυτό το διάστημα με στόχο τη σύνδεση του δικτύου της με όλες τις ευρωπαϊκές αγορές μέσα από στρατηγικές συνεργασίες, όπως εξηγεί στο «Business Stories» ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Box Now, Δημήτρης Ανδριώτης.

«Παλιά έλεγα ότι είμαστε ένα γιαλαντζί startup», λέει αστειευόμενος ο κ. Ανδριώτης, υπονοώντας τον κανόνα που θέλει πίσω από κάθε νεοφυή επιχείρηση να βρίσκεται μία πρωτοποριακή και νέα ιδέα. «Το μοντέλο αυτό ήδη δοκιμαζόταν σε κάποιες ευρωπαϊκές αγορές με επιτυχία λόγω της ανάγκης του καταναλωτή που μπορεί να μην είναι σπίτι του για να παραλάβει ένα δέμα και πρέπει να βρει κάτι βολικό. Οπότε αυτό θα έλεγα ότι μας οδήγησε εδώ. Σαφώς δεν ήταν παρθενογένεση, αλλά στην Ελλάδα υπήρχε τεράστια ευκαιρία γιατί δεν το έκανε κανείς άλλος», προσθέτει.

Η πρόσφατη αναβάθμιση του κ. Ανδριώτη σε Group CEO για Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία και Κροατία έρχεται να επισφραγίσει τον κεντρικό ρόλο που έχει αποκτήσει η ελληνική θυγατρική. «Καταρχάς, νομίζω, είναι μια ψήφος εμπιστοσύνης στη δουλειά που έχει γίνει στην Ελλάδα και στην Κύπρο, στο ελληνικό μάνατζμεντ. Που είναι πολύ σημαντικό. Είναι το ξεκίνημα μιας κεντρικής δομής διοίκησης και των τεσσάρων χωρών. Οπότε, στην πράξη, το κέντρο βάρους των εξελίξεων είναι εδώ, στην Αθήνα, όπου χτίζονται και οι συνέργειες», σημειώνει.

Πίσω από τον όμιλο βρίσκεται ο τσέχικων συμφερόντων όμιλος EMMA Capital, που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα από το 2010, όταν και είχε επενδύσει στον ΟΠΑΠ, στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησής του, διατηρώντας και το μάνατζμεντ του Οργανισμού έως το 2020. «Οπότε ήξεραν τη χώρα, ήξεραν την αγορά, εμπιστεύονταν τα στελέχη, έβλεπαν ανάπτυξη του e-commerce στην Ελλάδα, αλλά και το πόσο πίσω ήταν η χώρα στις out of home παραδόσεις. Επαιξε ρόλο ότι θα ήταν και ο πρώτος παίκτης που θα επένδυαν σε κάτι τέτοιο», λέει ο κ. Ανδριώτης.

Επενδύσεις και οικονομικά μεγέθη

Από τα πρώτα της βήματα, η Box Now χρειάστηκε να επενδύσει σημαντικά κεφάλαια ώστε να στηθεί το δίκτυο lockers και οι υποδομές logistics. «Εχουν επενδυθεί κοντά στα 45 εκατομμύρια. Είναι front-load capex. Ετσι δουλεύουν τα lockers! Δηλαδή πρέπει να χτίσεις το δίκτυο, αρκετά λειτουργικά στην αρχή. Αλλά το σημαντικό πλεονέκτημα μετά των lockers είναι ότι σου δίνει αρκετά μεγάλο πλεονέκτημα στο operational cost», εξηγεί.

Παρά το γεγονός ότι η εταιρεία έκλεισε το 2024 με ζημιογόνο χρήση, όπως τονίζει ο ίδιος, η τάση έχει ήδη αλλάξει. «Από τον Οκτώβριο του 2024, μήνα τον μήνα είμαστε λειτουργικά κερδοφόροι. Και φέτος, το 2025, θα είναι η πρώτη χρονιά που θα έχουμε θετικό EBITDA. Θεωρείται ένα πολύ καλό αποτέλεσμα για οποιοδήποτε industry μέσα σε τρία χρόνια να κάνεις break-even».

Οι αριθμοί δείχνουν τη δυναμική: ο κύκλος εργασιών στην Ελλάδα έφτασε τα 23 εκατ. ευρώ το 2024, «με την προοπτική να διπλασιαστεί φέτος», συμπληρώνει ο κ. Ανδριώτης. Σε επίπεδο ομίλου, η πρόβλεψη για το 2025 είναι ότι οι πωλήσεις θα αγγίξουν τα 65 εκατ. ευρώ. «Και δεν είναι τόσο απλά όσο μπορεί να ακούγονται», σπεύδει να προσθέσει. «Είμαστε άνθρωποι που έχουμε μοιράσει δέματα, που έχουμε στοκάρει και κουβαλήσει χιλιάδες δέματα. Είναι ο μόνος τρόπος να καταλάβεις ακριβώς τι κάνεις και πώς το αντιλαμβάνεται ο καταναλωτής», επισημαίνει.

Μέσα σε λίγα χρόνια, η Box Now κατέκτησε την πρωτοκαθεδρία στο out-of-home delivery, με το μερίδιό της στις παραδόσεις μέσω θυρίδων να αγγίζει το 85%, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου.
«Σε κάθε χώρα που δραστηριοποιούμαστε, έχουμε δύο βασικούς στόχους», εξηγεί. «Ο πρώτος είναι να είμαστε ο αδιαφιλονίκητος Νο1 παίκτης στο out-of-home delivery. Αυτό προϋποθέτει ότι θα έχουμε το μεγαλύτερο και πιο σωστά δομημένο δίκτυο, με την πυκνότητα και την εγγύτητα που χρειάζεται ο καταναλωτής. Ο δεύτερος είναι να διεκδικήσουμε τον πελάτη, να μας επιλέξει».

Γι’ αυτό και, όπως τονίζει, η επιτυχία περνάει μέσα από την εμπειρία του πελάτη: «Εμείς μοιράζουμε το 98% των δεμάτων μας την επόμενη μέρα. Ο,τι παραλαμβάνουμε μέχρι τις 5 το απόγευμα, την επόμενη μέρα θα το λάβεις. Εχουμε σκορ ικανοποίησης καταναλωτή κοντά στο 86%. Το 92% των πελατών μάς βαθμολογεί με 9 και 10. Μάλιστα, αρκετοί μάς λένε ότι αν ένα e-shop δεν έχει Box Now, δεν το επιλέγουν και πηγαίνουν στο επόμενο».
Και τα περιθώρια, με βάση τη δυναμική αυτής της αγοράς, είναι μεγάλα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κ. Ανδριώτη, μία στις τρεις παραδόσεις στην Ελλάδα γίνεται πλέον μέσω locker, ενώ σε ώριμες αγορές όπως η Πολωνία, το ποσοστό αγγίζει το 70%. Μάλιστα λέει ότι «στις νότιες χώρες της Ευρώπης αυτό μπορεί να φτάσει το 40-45%».

Δίκτυο

Το μεγάλο στοίχημα της Box Now ήταν να δημιουργήσει ένα δίκτυο που να εξυπηρετεί τον καταναλωτή σε κάθε γωνιά της Ελλάδος. Σήμερα, η εταιρεία διαθέτει 160.000 θυρίδες και ένα δίκτυο 8 hubs σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Λάρισα, Ιωάννινα, Πάτρα, Τρίπολη και Ηράκλειο. «Αν με έναν μαγικό τρόπο είχαμε 160.000 δέματα την ημέρα, θα μπορούσαμε να τα μοιράσουμε, αφού οι θυρίδες το υποστηρίζουν», σχολιάζει.
Φέτος, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη νησιωτική χώρα, όπου η παράδοση δεμάτων αποτελούσε ανέκαθεν πρόκληση. «Ξεκινήσαμε λίγο πριν το καλοκαίρι και τώρα ολοκληρώνεται η κάλυψη των δέκα μεγαλύτερων νησιών από πλευράς πληθυσμού. Εκτός από την Κρήτη και την Κέρκυρα που καλύπταμε ήδη, επεκταθήκαμε σε Ρόδο, Μυτιλήνη, Χίο, Κω, Μύκονο, Ζάκυνθο, Κεφαλονιά και ακολουθούν η Σύρος, η Σαντορίνη και η Τήνος».

Η Box Now δεν απευθύνεται μόνο στους καταναλωτές των μεγάλων αστικών κέντρων, αλλά λειτουργεί ως γέφυρα και για μικρότερα e-shops της επαρχίας. «Δίνουμε την ευκαιρία σε e-shops της επαρχίας να αποκτήσουν πρόσβαση στους καταναλωτές των μεγάλων αστικών κέντρων. Για πολλά μικρά καταστήματα, το μεγαλύτερο εμπόδιο ήταν τα logistics. Μέσω της Box Now αυτό γίνεται πιο εύκολο και πιο γρήγορο», λέει ο κ. Ανδριώτης.

Το όραμα για πανευρωπαϊκό δίκτυο

Η Box Now δεν περιορίστηκε στην Ελλάδα. Σήμερα δραστηριοποιείται σε Κύπρο, Βουλγαρία και Κροατία, με στόχο να δημιουργήσει ένα διασυνοριακό δίκτυο lockers που θα στηρίζει την εξωστρέφεια των e-shops. «Διασυνοριακά παρέχουμε σήμερα τη δυνατότητα αποστολής μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, Ελλάδας και Βουλγαρίας. Αυτό έχει ενδιαφέρον για την εξωστρέφεια των ελληνικών e-shops», διευκρινίζει.
Ηδη, τα αποτελέσματα είναι χειροπιαστά. «Εχουμε ελληνικά e-shops που έχουν διπλασιάσει και τριπλασιάσει τις πωλήσεις τους για Κύπρο. Και το ίδιο ισχύει για κυπριακά e-shops που πουλάνε στην Ελλάδα». Το πλάνο, όπως λέει, είναι η διεύρυνση αυτής της δυνατότητας και προς άλλες χώρες.

Το μεγάλο όραμα ωστόσο είναι ακόμα πιο φιλόδοξο: «Το νέο μεγάλο πρότυπο που έχουμε στο μυαλό μας είναι να διασυνδέσουμε μέσω των lockers μας όλη την Ευρώπη. Να δώσουμε το “locker to address” πανευρωπαϊκά. Δηλαδή να βάζεις το δέμα σου σε ένα locker στην Ελλάδα και να το στέλνεις, για παράδειγμα, στη Γαλλία σε μια διεύθυνση παραλήπτη. Ή στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτό είναι το νέο μεγάλο έργο που έχουμε στα σκαριά, σε επίπεδο ανάλυσης προς το παρόν».

Για να επιτευχθεί αυτό, η Box Now σχεδιάζει συνεργασίες με διεθνείς παίκτες έχοντας ξεκινήσει ήδη τις σχετικές βολιδοσκοπήσεις προκειμένου «να είμαστε σε θέση να χρησιμοποιήσουμε κάποιο έτοιμο και αξιόπιστο δίκτυο» σε νέες χώρες. Ενα μεγάλο project που σχεδιάζεται με σοβαρότητα και με το οποίο ο νεοφυής όμιλος μπορεί να αλλάξει πλέον κατηγορία.

Τεχνολογία

Παράλληλα, ο όμιλος διατηρεί στις προτεραιότητές του τη διαρκή τεχνολογική εξέλιξη καθώς αποτελεί το κλειδί ώστε να λειτουργεί αποδοτικά όλο το δίκτυο των θυρίδων, τα logistics, οι γρήγορες παραδόσεις…
«Το κομμάτι της τεχνολογίας είναι εξαιρετικά σημαντικό για όλο το εγχείρημά μας, το DNA της Box Now είναι τεχνολογικό», λέει ο κ. Ανδριώτης. Στην Αθήνα λειτουργεί ένα Κέντρο Ανάπτυξης με Ελληνες μηχανικούς που είναι υπεύθυνοι για την πλατφόρμα και τις απαραίτητες εφαρμογές και ψηφιακές υποδομές του ομίλου.

Οπως εξηγεί, η τεχνολογία χρησιμοποιείται για κάθε λεπτομέρεια της λειτουργίας: από τη βέλτιστη σειρά που μπαίνουν τα δέματα στις θυρίδες, μέχρι τα εργαλεία ανάλυσης για την εξυπηρέτηση των πελατών: «Δεν είναι απλά “ανοίγω τη θυρίδα 3 ή 5 και πετάω πράγματα μέσα”. Ακόμα και η σειρά με την οποία μπαίνουν τα δέματα στηρίζεται στο λογισμικό μας».
Η Box Now, μάλιστα, πειραματίζεται και με τεχνολογίες αιχμής: «Αποφεύγω να λέω τη λέξη ΑΙ γιατί είναι πολύ buzzer word πλέον… όλοι πουλάνε ΑΙ, αλλά εμείς πειραματιζόμαστε με αυτό εδώ και καιρό».

Η αγορά

Και αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ομίλου σε μία αγορά που ήδη αλλάζει. Ο ίδιος εκτιμά ότι στην Ελλάδα δεν θα αργήσει να ανοίξει ένας κύκλος συγκέντρωσης στην αγορά των ταχυμεταφορών. Ηδη από πέρυσι στη συμφωνία για τη σταδιακή μεταβίβαση της ACS από τον όμιλο Quest στην GLS έχει πυροδοτήσει αρκετά σενάρια, τα οποία φουντώνουν από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι παίκτες της αγοράς που έπονται. Εξάλλου, όπως λέει ο κ. Ανδριώτης, «υπάρχει χώρος για συγκέντρωση στην Ελλάδα, με δεδομένο ότι σήμερα υπάρχουν 630 ενεργές άδειες ταχυμεταφορών! Οι δέκα πρώτοι έχουν πάνω από το 90% της αγοράς». Η τελευταία υπολογίζεται σε περίπου 130 εκατομμύρια δέματα τον χρόνο…

Ο κ. Ανδριώτης, επικαλούμενος το επίπεδο του διακινούμενου όγκου των δεμάτων, λέει ότι η Box Now βρίσκεται ήδη μέσα στην πρώτη τετράδα των εταιρειών ταχυμεταφορών. Παρ’ όλα αυτά, επιμένει ότι σκοπός της δεν είναι να ανταγωνιστεί «κατά μέτωπο» τις «παραδοσιακές δυνάμεις» του χώρου, αλλά να κυριαρχήσει στον χώρο όπου ήδη πρωταγωνιστεί: το out-of-home delivery. «Δεν είμαστε ούτε θα γίνουμε ποτέ ACS ή DHL, αλλά θέλουμε να διεκδικήσουμε το μεγαλύτερο μερίδιο στο out-of-home delivery και τα lockers να αποκτήσουν ένα πολύ σημαντικό κομμάτι στη συνολική αγορά των ταχυμεταφορών. Αυτός είναι ο ταπεινός μας στόχος», καταλήγει.

Διαβάστε ακόμη 

Ασανσέρ πολυκατοικιών: Ποιος θα πληρώσει τον λογαριασμό της απογραφής

Επίδομα ενοικίου: Θα περνάει από τις δηλώσεις ιδιοκτητών και τα ανείσπρακτα

Οι αλλαγές στο ΝΟΚ γκρεμίζουν το κυβερνητικό campus στην ΠΥΡΚΑΛ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα