search icon

business stories

Eυστρατία Ζαφειρίου: Από τη Χαλκιδική στην κορυφή της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας

Ηγετικό στέλεχος της Volkswagen Group, με σημαντική συμβολή στην έρευνα και τη βιομηχανική εφαρμογή νέων τεχνολογιών

Πριν από 36 χρόνια, ένα νέο κορίτσι από τη Ν. Τρίγλια Χαλκιδικής πέρασε την πόρτα του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών. Γεμάτη όνειρα, στόχους και φιλοδοξίες επέλεξε να ασχοληθεί με την έρευνα. Το πτυχίο της σχολής της αποτέλεσε το επιστέγασμα των προσπαθειών της, ενώ με τη διπλωματική εργασία σην Γερμανία κατάφερε να ανοίξει τον δρόμο της επιτυχίας. Ο λόγος για την Ευστρατία Ζαφειρίου, η οποία είναι σήμερα ηγετικό στέλεχος της Volkswagen Group, με σημαντική συμβολή στην έρευνα και τη βιομηχανική εφαρμογή νέων τεχνολογιών.

Μετά το ERASMUS στην Καρλσρούη, που είναι το καλύτερο πανεπιστήμιο του κόσμου για τους μηχανολόγους, της προτάθηκε από καθηγητή στη Γερμανία να κάνει διδακτορικό. Πέντε χρόνια αργότερα το ολοκλήρωσε με θέμα την αριθμητι προσομοίωση των φαινομένων μεταφοράς θερμότητας και μάζας σε περιστρεφόμενους αναγεννητές, δείχνοντας την αξία της. Η αναζήτηση δουλειάς στην Ελλάδα, μετά το τέλος της διπλωματικής, στάθηκε άκαρπη. Τότε αποφάσισε να αναζητήσει ευκαιρίες στο εξωτερικό, όπου μέσα σε μία εβδομάδα είχε τέσσερις σοβαρές προστάσεις από μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

«Στη Γερμανία πήγα με το ERASMUS και είχα φοβερή ανάπτυξη. Μετά το μεταπτυχιακό, μου προτάθηκε να κάνω το διδακτορικό μου. Μετά από πέντε χρόνια παραμονής στη Γερμανία προσπάθησα να γυρίσω στην Ελλάδα. Τόσο για οικογενειακούς λόγους αλλά και γιατί λατρεύω τη χώρα μου. Όταν δεν μου δόθηκε η δυνατότητα να έρθω στην Ελλάδα, αποφάσισα να μείνω στο εξωτερικό αναζητώντας εκεί δουλειά. Μέσα σε μία εβδομάδα είχα τέσσερις προτάσεις. Επέλεξα την VW και τους κινητήρες εσωτερικής καύσης γιατί υπήρχε και υπάρχει μεγάλος μετασχηματισμός. Έχουν μεγάλο σεβασμό για τα αυτοκίνητα και επίσης ήταν μεγάλη εταιρεία και θα μπορούσα να κινηθώ στην έρευνα, διευρύνοντας το επιστημονικό μου επίπεδο», αναφέρει.

Η ίδια, ακόμη και τώρα δεν μπορεί να ξεχάσει την πρώτη μέρα στη σχολή. Όπως αφηγείται στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, «την πρώτη ημέρα δεν ήξερα τίποτε από τον κόσμο, ήμουν ένα παιδί του χωριού. Μεγάλωσα στη Ν. Τρίγλια Χαλκιδικής και τα περισσότερα τα έβλεπα για πρώτη φορά. Κυκλοφορούσα με πολύ ανοικτά μάτια, πέρναγαν μέσα μου πολλές εικόνες. Ήξερα ότι αυτό είναι το μέλλον μου, είναι το μέρος μου. Ότι εδώ ανήκω και εδώ πρέπει να ανοίξω τα φτερά μου».

Ακολουθεί η συνέντευξη της κ. Ζαφειρίου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στο Πρακτορείο FM 104,9.

Ερ: Πόσο επηρέασε το Diesel Gate τη Volkswagen;

Απ: «Tο Diesel Gate επηρέασε πάρα πολύ την VW. Μας επηρέασε πρώτα εμάς, σαν άτομα της εταιρείας και μετά τις ζωές αρκετών εκατομμυρίων ανθρώπων. Οι συνέπειες φάνηκαν και στα 120 εργοστάσια. Η επίδραση ήταν φοβερή εντός της εταιρείας, γιατί αρχίσαμε να ασχολούμαστε πολύ συνειδητά με το θέμα ηθικής, το ποιες είναι οι αξίες της εταιρείας και το ενδιαφέρον μας στην ανάδειξη τέτοιων θεμάτων. Όταν έγινε μας ταρακούνησε σε μεγάλο βαθμό. Όμως ήταν μία μεγάλη ευκαιρία να αναπτύξουμε καινούριες τεχνολογίες, να προχωρήσουμε μπροστά, αφού πρώτα πληρώσαμε πολλά χρήματα. Όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν θέμα με το Diesel Gate. Αυτό βοήθησε την τεχνολογία να κάνει ταχύτερα βήματα προς το μέλλον».

Ερ: Βήματα προς την 4η Βιομηχανική Επανάσταση;

Απ: «Στην 3η βιομηχανική επανάσταση, που ήταν τις δεκαετίες ’70-’80, οι άνθρωποι δούλευαν για τα ρομπότ. Τώρα υπάρχει αντιστροφή. Αναπτύξαμε τα ρομπότ και δουλεύουν μαζί μας. Κάνουν επαναλαμβανόμενες εργασίες που δεν χρειάζονται την ευφυΐα του ανθρώπου. Τα έχουμε κάνει έτσι ώστε να μας βοηθούν και να μας προστατεύουν. Σήμερα εφαρμόζουμε πολλά συστήματα τεχνητής νοημοσύνης, αλλά και συστήματα που επιβλέπουν τη δουλειά ώστε να μη γίνονται λάθη».

Ερ: Μία επανάσταση στην αυτοκίνηση είναι και η αυτόνομη οδήγηση;

Απ: «Υπάρχουν συνολικά πέντε επίπεδα. Στα δύο πρώτα επίπεδα ο άνθρωπος είναι ο οδηγός. Πατάει φρένο, γκάζι και χειρίζεται το τιμόνι. Στο δεύτερο έχει τα χέρια του στο αυτοκίνητο και αυτό διαχειρίζεται την πορεία. Από το τρίτο επίπεδο αρχίζει η αυτόνομη οδήγηση. Στα τελικά στάδια όλα θα γίνονται μόνα τους. Στο πέμπτο στάδιο όλα τα συστήματα θα λειτουργούν τόσο καλά, που θα μπορούμε να πάρουμε τα μάτια μας από τον δρόμο, να κλείνουμε τα μάτια μας, να δουλεύουμε, να μιλάμε στο τηλέφωνο».

Ερ: Επόμενα στάδια της αυτοκίνησης είναι η συνδεσιμότητα των αυτοκινήτων και η κοινή χρήση τους;

Απ: «Η συνδεσιμότητα είναι σημαντική πτυχή της αυτοκίνησης. Τα αυτοκίνητα θα μιλάνε μεταξύ τους. Η πληροφορίες που θα ανταλλάσουν θα μπορούν να βοηθούν στην κίνηση, στη μείωση των ατυχημάτων. Δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε ότι υπάρχει η τάση κοινής χρήσης αυτοκινήτου. Έτσι, θα μπορούμε να χρησιμοποιούμε αυτοκίνητο το οποίο δεν το κατέχουμε. Όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες δουλεύουν και πάνω σε αυτήν την τάση για να ικανοποιήσουν και αυτές τις ανάγκες του ανθρώπου».

Ερ: Ηλεκτροκίνηση ή κυψέλες υδρογόνου;

Απ: «Προσωπικά πάντα είμαι ανοικτή. Δεν κλείνω τα μάτια μου. Πιστεύω στην εξυπνάδα του ανθρώπου. Όσο προχωράμε θα βγουν και άλλες τεχνολογίες. Η εξέλιξή τους θα βοηθήσει την ανθρωπότητα και θα συμβάλλει στον μετασχηματισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το υδρογόνο είναι μία τεχνολογία που δεν έχει ωριμάσει ακόμη. Βρίσκεται σε καλό δρόμο και πιστεύω ότι θα προχωρήσουμε και προς τα εκεί. Μην ξεχνάμε και την ηλιακή ενέργεια μέσω των διαφόρων πάνελ που θα δίνουν και απαραίτητη ενέργεια στα αυτοκίνητα».

Ερ: Το γεγονός ότι οι κινέζικες εταιρείες δραστηριοποιούνται με επιτυχία στην ηλεκτροκίνηση σας προβληματίζει;

Απ: «Η επέλαση των κινεζικών αυτοκινήτων είναι υπαρκτή. Είμαι άνθρωπος του ανταγωνισμού. Ο ανταγωνισμός είναι υγιές φαινόμενο στην οικονομία. Η κινέζικη αυτοκινητοβιομηχανία έχει κάνει τεράστια βήματα προόδου. Εμείς συνεργαζόμαστε με την Κίνα και αυτή την ανάπτυξη την κάναμε μαζί με τους Κινέζους. Φυσικά θα έχουμε πολλές κινεζικές εταιρείες στο μέλλον που θα δραστηριοποιηθούν στην ηλεκτροκίνηση, γιατί η Κίνα ξεκίνησε πολύ νωρίτερα να δραστηριοποιείται στην ηλεκτροκίνηση. Στο μέλλον θα έχουμε πολλά αυτοκίνητα που θα εξάγονται από την Κίνα με τελικό προορισμό την Ευρώπη. Δεν υπάρχει φόβος, υπάρχει σεβασμός. Όταν παράγουμε τόσα πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θέλουμε μεγάλο όγκο πρώτων υλών. Κοβάλτιο, λίθιο, νικέλιο, όλα παράγονται εκτός Ευρώπης. Και ναι, σίγουρα η Κίνα θα έχει τεράστια άνοδο τόσο στις πωλήσεις όσο και στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων».

Ερ: Είστε φωτεινός φάρος για τους φοιτητές των μηχανολόγων μηχανικών. Ενθαρρύνεται τις γυναίκες να μπουν στον χώρο της αυτοκίνησης;

Απ: «Καλό είναι να βρουν ένα πρότυπο και να το περάσουν ως εφικτό όραμα. Όταν θέλουν να ανοίξουν τα φτερά τους να το κάνουν. Όταν κάτι τους πνίγει ή κάποιος τους κρατάει να αλλάξουν το περιβάλλον τους. Πρώτα αλλάζεις τον εαυτό σου και επενδύεις σε αυτόν. Σαν γυναίκα, ακόμη και σήμερα, υπάρχουν πολλά προβλήματα και κάποιες σκέψεις. Εγώ θα ήθελαν να ενθαρρύνω όχι μόνο τις γυναίκες, αλλά και τα νέα κορίτσια να μπουν σε αυτόν τον τομέα. Είναι πολύ όμορφη επιτυχία να προστατεύουν με τα επιτεύγματά τους τον κόσμο και τον πλανήτη. Και πάνω από όλα να γίνουν πρότυπα για τη νέα γενιά».

Διαβάστε ακόμη

Πώς το ελληνικό Δημόσιο μπαίνει δυνατά στο real estate για γραφεία στην Αθήνα

Σόρος τέλος, ζήτω ο… Σόρος: Ο διάδοχος, η Ελλάδα, η Ρωσία και η επόμενη ημέρα

Ντίνο Μπέκης (Qualcomm): Να δημιουργήσουμε έναν τεράστιο τεχνολογικό κόμβο στην Ελλάδα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

Exit mobile version