Αποφασισμένη να προχωρήσει στην αύξηση των διοδίων στην Αττική Οδό εμφανίζεται η διοίκηση της Ελλάκτωρ λίγες εβδομάδες μετά τον αιφνιδιασμό της απερχόμενης κυβέρνησης να εμποδίσει με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου την αναπροσαρμογή της εμπορικής πολιτικής.

Χθες κατά την τακτική γενική συνέλευση των μετόχων ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ κ. Αναστάσιος Καλλιτσάντσης εξαπέλυσε δριμεία κριτική στην απόφαση Σπίρτζη, υποστηρίζοντας ότι η επιλογή να εμποδιστούν οι αυξήσεις παραβιάζει τόσο το Σύνταγμα όσο και το Ευρωπαϊκό δίκαιο, καθώς «συνιστά ανεπίτρεπτο περιορισμό της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

«Πιστεύω πως μία τέτοια εκτροπή από την κείμενη ευρωπαϊκή και εγχώρια νομοθεσία, αλλά και από κάθε αρχή σεβασμού στις ιδιωτικές επενδύσεις, θα έχει ανυπολόγιστες συνέπειες όχι μόνο στην αξιοπιστία της χώρας, αλλά και στις όποιες προοπτικές ανάπτυξης».

Ένα χρόνο μετά την ιστορική συνέλευση των μετόχων που έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης στην παρούσα διοίκηση, ο κ. Καλλιτσάντσης αναφέρθηκε λεπτομερώς χθες στα μέτρα και τις πρωτοβουλίες που άλλαξαν τον βηματισμό της εταιρείας τους τελευταίους 12 μήνες, στις προτεραιότητες αλλά και την στρατηγική που συνεχίζει να επικεντρώνεται στις αγορές του εξωτερικού. Αίσθηση πάντως έκανε η αναφορά του ότι η αναδιοργάνωση έχει ακόμη πολύ δρόμο και ότι ουσιαστικά οι κινήσεις που έγιναν έβαλλαν μια τάξη στον όμιλο.

«Τα έργα στο εξωτερικό είναι μονόδρομος, αλλά με έμφαση στη ρευστότητα, στο κόστος και στο ρίσκο» δήλωσε χθες ο διευθύνων σύμβουλος. Επιβεβαίωσε μάλιστα ότι φέτος οι κατασκευές θα περάσουν μετά από πολύ καιρό σε κερδοφορία ωστόσο η αναπλήρωση του ανεκτέλεστου με σχεδόν οποιαδήποτε τρόπο, υπογραμμίστηκε ότι δεν είναι επιλογή.

Σε ότι αφορά την αναχρηματοδότηση του ομίλου ο κ. Καλλιτσάντσης αποκάλυψε ότι η εταιρεία είναι σε ανοικτή γραμμή με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες και ενδεχομένως να υπάρξουν εξελίξεις ως τα τέλη του μήνα.

Αναφερόμενος στην στρατηγική της Ελλάκτωρ υπογράμμισε ότι το εξωτερικό παραμένει βασικός πυρήνας των δραστηριοτήτων με την διεκδίκηση έργων στα οποία έχει συγκριτικό πλεονέκτημα, όπως τα υψηλά τεχνικά, οι σήραγγες, οι μεγάλες γέφυρες, τα έργα μετρό και οι βιολογικοί καθαρισμοί. Επίσης τονίστηκε ότι επιδιώκεται μεγαλύτερη διείσδυση σε χώρες όπου η εταιρεία έχει ισχυρή παρουσία και ως εκ τούτου παρουσιάζουν μικρότερο ρίσκο.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Γιώργος Προβόπουλος, αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετώπισε η νέα διοίκηση για να υλοποιήσει το σχέδιο ανάκαμψης. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε η εικόνα του ομίλου ήταν απογοητευτική. «Είχε εμπλακεί σε έναν φαύλο κύκλο αναξιοπιστίας που θα οδηγούσε σε κατάρρευση». Ο ίδιος πρόσθεσε πως τον τελευταίο χρόνο η διοίκηση ολοκλήρωσε τις δεσμεύσεις της για τις μεγάλες αλλαγές στον όμιλο.

Η χώρα, αναφέρθηκε εισέρχεται σε μια πιο αισιόδοξη πορεία ικανή να προσφέρει πιο ιδανικές συνθήκες. Η αξιοπιστία της θα αποκαθίσταται σταδιακά. «Όπως η Ελλάκτωρ έτσι και η Ελλάδα πρέπει να αφήσει πίσω της λογικές του παρελθόντος, την εμμονή στο εύκολο και ευκαιριακό και να πάρει τις σωστές αποφάσεις».

«Στόχος μας είναι να σταθεροποιηθεί ο κλάδος κατασκευών μέσα στο 2019» είπε ο κ. Καλλιτσάντσης και πρόσθεσε πως η κατασκευαστική δραστηριότητα είχε υποστεί πιο έντονα τις συνέπειες του προσωποκεντρικού τρόπου διοίκησης του παρελθόντος.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ υποστήριξε πως «υπάρχουν ακόμη έργα όχι μεγάλης βαρύτητας τα οποία εμφανίζουν αρνητικές εκπλήξεις». Ωστόσο η αναγνώριση των ζημιών στο τρίτο τρίμηνο του 2018 κάλυψε τα μεγαλύτερα κενά.

Για την Αττική Οδό

Εκτενή αναφορά έγινε χθες από την διοίκηση του ομίλου στα οικονομικά δεδομένα της Αττικής Οδού. Όπως επισημάνθηκε η Αττική Οδός και η Γέφυρα είναι οι μόνες παραχωρήσεις που δεν αποζημιώθηκαν στο πλαίσιο της επανεκκίνησης των έργων, όπως έγινε με τους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους παρότι είδαν να κατακρημνίζεται η κυκλοφορία τους.

Ο κ. Καλλιτσάντσης, επανέλαβε και τους λόγους που η Αττική Οδός δεν μπορεί να επιστρέψει γρηγορότερα στο δημόσιο. Όπως ανέφερε, μέχρι το τέλος του 2018 η απόδοση των μετόχων ανήλθε σε 6,23% η οποία υπολείπεται του συμβατικά ανώτατου προβλεπόμενου ορίου του 13,1%. Ως εκ τούτου, ισχυρίζεται η Ελλάκτωρ «δεν έχει επιτευχθεί η συμβατικά ορισθείσα απόδοση επί της επένδυσης και οποιαδήποτε συζήτηση για πρόωρη επιστροφή του δρόμου στο Ελληνικό Δημόσιο είναι εκτός τόπου και χρόνου».

Όπως αναφέρθηκε ακόμα κι αν αναπροσαρμόζονται σταδιακά τα διόδια στο ανώτατο επιτρεπτό όριο τα επόμενα χρόνια, και πάλι η τελική απόδοση εκτιμάται πως δεν θα ξεπεράσει το 10% μέχρι το τέλος της παραχώρησης, τη στιγμή που η συμφωνηθείσα απόδοση επί του έργου, σύμφωνα με το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, ανέρχεται σε 13,1%.

Σχετικά με τα έξοδα λειτουργίας, επισημάνθηκε ότι οι δαπάνες της «Αττική Οδός Α.Ε.» ελέγχονται εξονυχιστικά από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, από την PricewaterhouseCoopers Α.Ε., από την Ernest & Young Α.Ε. και από τους εκάστοτε συμβούλους του Ελληνικού Δημοσίου και από την αρμόδια Εποπτεύουσα Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.